Annons

Sonys systemkameror (och kanske andra också)

Produkter
(logga in för att koppla)
Haha! Kamerorna blir intelligentare och intelligentare... :)

Själv har jag använt "Face detection" bara vid ett enda tillfälle. Fortsatte inte med vidare tester, eftersom jag tyckte att det gick långsammare än att följa ansiktet själv på vanligt sätt. Funktionen kommer sannolikt att bli bättre efterhand (kameran jag använde var mitt gamla härke från år 2009 - Sony A550).

Fast jag minns att Gary Friedman var väldigt förtjust i funktionen - A550:an han hade lyckades tydligen hänga med hans ungar när de for runt, och rätt pricka in såväl fokus som exponering av deras nyllen bättre än vad han själv hann med att klara "manuellt".

Sedan finns det ju "Face recognition" också, dvs en funktion som ska kunna klara av att känna igen ett visst antal av ens kompisar. Har aldrig testat detta, men TROR att även den funktionen antagligen behöver ett par år till på sig för att bli tillräckligt bra för oss som häckar här på Fotosidan...
.

HX9V lär vara snabb vid Face Detection, jag tror dom testar sådant här för framtida följande autofokussystem, följa viktiga personer omgivna av livvakter och folkmassor.

//Bengt.

Aah, det skulle förstås vara synnerligen användbart för somliga. Borde i så fall komma i den Pro A1000 (eller nåt) som kanske kommer om ett eller två år.
.

Ja någon önskade en Alpha Classic för en tid sedan, inte omöjligt att det blir en sådan under 2014, kanske utan filter som Fujifilm löst det, hoppas även på ett autofokussystem som något så när kan hävda sig mot EOSMKIII, men då blir det väl inte så många pixlar att skyffla med förstår jag på en sådan modell.

Finns väl inget revolutionerande på lut kan jag tro, att få andra modeller att blekna får vi nog ta med en nypa salt, fullt likvärdig + något litet extra vore mycket bra jobbat.

//Bengt.

Ansiktsavkänning finns ju numer också i D800 och D4, så nu kanske det anses som mer rumsrent att använda - framför allt kanske det fungerar bättre i moderna kameror som har mer processorkraft :)

Min NEX har både ansiktsavkänning och -igenkänning, men jag har aldrig testat funktionen då jag kör uteslutande med en fokuspunkt kombinerat med manuell fokusering ...

Det lär finnas sådana finesser på ett par-tre av familjens kameror men något prov har vi aldrig gjort. Däremot har barnbarnen använd funktionen att kameran upptäcker om det kommer en ytterligare person, som i detta fall är barnbarnet självt, och då tar bilden. Ett sätt att själv få vara med i bild tillsammans med andra. Kamerorna är, Canons vattentäta P.S.D10 och D20 barnen är nu 12 resp. 10 år, de lärde sig snabbt alla finesser.

Det jag tycker är lite imponerande med Nikons lösning är att de fått till det med ansiktsföljning och fasdetekterande AF - det borde vara lättare med CDAF. Jag tror Nikon använder samma sensorer som för den avancerade exponeringsmätningen för att lyckas med det konststycket.

Många såna här "kalle anka-finesser" kommer först i de enklare konsumentkamerorna, och när de utvecklats och blivit bättre accepteras de så småningom i proffsmodellerna också. När Minolta kom med sin 7000 var det många som var skeptiska till det där med AF på systemkameror. Jag minns att fotografen Paolo Rodriguez (han som fotograferade Kjell-Olof Feldts dikt om löntagarfonder i Riksdagen) var en av dem som tidigt började använda dessa kameror. Det var väl dock först med EOS1 och F4 som det tog fart ...

Lite lustigt är att i bildvärlden är det precis tvärtom - där kommer allt sånt här lull-lull alltid först i Mercedes S-klass för att några år sedan finnas i nästan alla bilar :)

Ja tidigare stod Kompaktkamerorna för innovationer, som senare kom i systemkamerorna, nu får vi väl följa mobiltelefonernas utveckling som mer och mer tagit över även som kamera. Att plocka bilder hur filmat material, som man sedan gör vad man vill med i avancerade bildbehandlingsprogram ligger nog i en nära framtid.

//Bengt.

Det finns ju redan nu - filmar man med en Canon 1Dc kan man plocka ut stillbilder med 8 megapixlar. Det kommer nog att bli populärt bland framför allt nyhetsfotografer som måste producera både film och stillbild nu för tiden. Det leder dock garanterat till en sämre kvalitet på stillbilderna i tidningarna (bildmässigt - inte tekniskt) eftersom det troligen är jäkligt svårt att filma och samtidigt tänka på att det ska gå att göra vettiga stillbilder ur filmen ...

Jo precis men med en del skavanker som du också nämner, jag tror att det kommer program så att man kan rulla ruta för ruta så att säga, och sedan välja ut exakt den bild man söker, även om man tar en bild under vanlig filmning som lär gå med RX100 om man väljer ett sämre filmläge ( har ej provat )-som också går med andra filmkameror så sjunker pixeltalet på dom.

Framtida program kanske fixar det också, utvecklingen kan ta märkliga skutt i bland.

//Bengt.

Umm... det är precis så man kan göra med vilken kamera som helst - plocka ut enstaka rutor ur filmen. Med 4K-kameror som 1Dc får man högre upplösning än man fått tidigare, men tekniken är ju densamma.

Det finns ju redan nu - filmar man med en Canon 1Dc kan man plocka ut stillbilder med 8 megapixlar. Det kommer nog att bli populärt bland framför allt nyhetsfotografer som måste producera både film och stillbild nu för tiden. Det leder dock garanterat till en sämre kvalitet på stillbilderna i tidningarna (bildmässigt - inte tekniskt) eftersom det troligen är jäkligt svårt att filma och samtidigt tänka på att det ska gå att göra vettiga stillbilder ur filmen ...

Precis! Att filma vs att ta stillbilder är två helt skilda sätt att komponera. Den ultimata filmkompositionen innebär inte att stillbildskompositionen från en "plockad filmbild" bilr den ultimata stillbilden för ett reportag, eller nåt annat vad som helst...

Umm... det är precis så man kan göra med vilken kamera som helst - plocka ut enstaka rutor ur filmen. Med 4K-kameror som 1Dc får man högre upplösning än man fått tidigare, men tekniken är ju densamma.

Går det att göra direkt i vilken kamera som helst, har aldrig läst i någon svensk test om detta att plocka stillbilder ur kamerans filmer, eller tips då från Foto hur man går till väga dom brukar normalt vara villiga att informera om sådant.

Går det att göra direkt i vilken kamera som helst, har aldrig läst i någon svensk test om detta att plocka stillbilder ur kamerans filmer, eller tips då från Foto hur man går till väga dom brukar normalt vara villiga att informera om sådant.

Du kanske skulle se bortom dina tidningstester - naturligtvis går det att plocka ut en filmruta ur vilken film som helst och göra stillbild av det.

Du kanske skulle se bortom dina tidningstester - naturligtvis går det att plocka ut en filmruta ur vilken film som helst och göra stillbild av det.

Men kära nån, finns väl ingen människa som per automatik vet allting, alla söker väl vi information eller blir lärda av någon som vet mera, om det är läraren på en snickarkurs, eller en Hermods liknande kurs man läser hemma, eller om Foto ger ut kurslitteratur i digitalfotografering.

När du är ute och testar kameror med Martin A, så får jag väl hoppas att ni bägge kan delge varann erfarenheter och diskutera olika lösningar. Jag menar att Martin Agfors är en av många kunniga där ute, om man sedan pratar privat eller läser i skrift vad MA kommit fram till i någon kameratest, är väl inte så stor skillnad egentligen. Att jag nämner Foto betyder inte att jag anser dom vara den fullständiga fotobibeln.

//Bengt.

Precis! Att filma vs att ta stillbilder är två helt skilda sätt att komponera. Den ultimata filmkompositionen innebär inte att stillbildskompositionen från en "plockad filmbild" bilr den ultimata stillbilden för ett reportag, eller nåt annat vad som helst...

Är det verkligen så, allt man filmar handlar dock inte om att motiven är i ständig rörelse hela tiden, många scener man ser från biofilmer kan vara nog så stilla stående och innehålla fantastiska bakgrundsmiljöer, i Ingemar Bergmans Fanny och Alexander är varenda filmruta som en tavla noga komponerad av Sven Nyqvist och Bergman själv.

Är det verkligen så, allt man filmar handlar dock inte om att motiven är i ständig rörelse hela tiden, många scener man ser från biofilmer kan vara nog så stilla stående och innehålla fantastiska bakgrundsmiljöer, i Ingemar Bergmans Fanny och Alexander är varenda filmruta som en tavla noga komponerad av Sven Nyqvist och Bergman själv.

Tror nog inte att en stillbild av samma scen hade komponerats lika filmrutan ändå...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar