PMD
Aktiv medlem
Fick reda på av en FS-medlem i exil att urtavla heter "face" på engelska. Så funktionen facedetection var inte så misslyckad i mitt exempel som jag först skrev.
Urbra finess!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fick reda på av en FS-medlem i exil att urtavla heter "face" på engelska. Så funktionen facedetection var inte så misslyckad i mitt exempel som jag först skrev.
Urbra finess!
Det finns ju redan nu - filmar man med en Canon 1Dc kan man plocka ut stillbilder med 8 megapixlar. Det kommer nog att bli populärt bland framför allt nyhetsfotografer som måste producera både film och stillbild nu för tiden. Det leder dock garanterat till en sämre kvalitet på stillbilderna i tidningarna (bildmässigt - inte tekniskt) eftersom det troligen är jäkligt svårt att filma och samtidigt tänka på att det ska gå att göra vettiga stillbilder ur filmen ...
Umm... det är precis så man kan göra med vilken kamera som helst - plocka ut enstaka rutor ur filmen. Med 4K-kameror som 1Dc får man högre upplösning än man fått tidigare, men tekniken är ju densamma.
Går det att göra direkt i vilken kamera som helst, har aldrig läst i någon svensk test om detta att plocka stillbilder ur kamerans filmer, eller tips då från Foto hur man går till väga dom brukar normalt vara villiga att informera om sådant.
Ja, många gånger är det ungarna som lär oss gamlingar t.ex. hur vi ska få våra datorskrällen att göra det vi vill...---
... barnen är nu 12 resp. 10 år, de lärde sig snabbt alla finesser.
Du kanske skulle se bortom dina tidningstester - naturligtvis går det att plocka ut en filmruta ur vilken film som helst och göra stillbild av det.
Precis! Att filma vs att ta stillbilder är två helt skilda sätt att komponera. Den ultimata filmkompositionen innebär inte att stillbildskompositionen från en "plockad filmbild" bilr den ultimata stillbilden för ett reportag, eller nåt annat vad som helst...
Är det verkligen så, allt man filmar handlar dock inte om att motiven är i ständig rörelse hela tiden, många scener man ser från biofilmer kan vara nog så stilla stående och innehålla fantastiska bakgrundsmiljöer, i Ingemar Bergmans Fanny och Alexander är varenda filmruta som en tavla noga komponerad av Sven Nyqvist och Bergman själv.