I praktiken torde detta göra ganska liten skillnad, men som vi är väl medvetna om handlar nästan allt i dessa diskussioner om mätresultat
/afe
Visst är det så. Och tyvärr måste jag tillstå för diskussionerna blir ofta sifferkastning istället för att se resultatet i verkliga livet.
Jag slänger mig också med siffror (som bekant
, men ser också skillnaderna på slutresultatet, d v s bilden.
Har varit förunnad att kunna prova och testa en hel del.
Om vi på tråden ska vara riktigt ärliga mot varandra tror jag att det är ett fåtal av oss som ens kan se skillnaden mellan en bild tagen vid basiso med ett DR på 11,5 från en med värdet 13,2 om motivet är relativt normalt och inte mycket lyft i skuggpartierna och ändå har nästan all info kvar i högdagrarna.
Ändå har dessa skillnader en större betydelse för vissa. Jag erkänner att jag är nörd när det gäller DR sedan några år då mina motiv och efterbearbetningar kräver mycket DR nuförtiden.
Fast en utomstående (glad amatör som "tar kort") kan ju ibland undra vad fasiken det är för skruvar som ramlat loss och runnit ut i avloppet från hjärnkontoret på mig (och andra) om han eller hon till äventyrs skulle läsa denna tråd.
Det hela kan te sig så otroligt futtigt sett till livet i sig självt. Skulle mina barn fått taskigare förutsättningar än grannens bara för att min snopp är några decimaler kortare än grannens eller vice versa (har aldrig utfört den mätningen)?
Vem som helst kan ju gå igenom kritikpoolerna här på FS och se en rad bilder som är otroligt bra, tagna med kameror som inte har särskilt bra DR eller lågljusegenskaper.
Ändå är vi sifferfixerade (och många utan att ens själva jämfört vilken skillnad siffrorna gör). Det måste ligga någon konstig perversion eller fascination bakom det hela som gör att vi håller på. Tekniktrådar leder ju också per automatik till ämnen som är mätbara.
Så jag kan för egen del bara säga att det är intressant och roligt med dessa diskussioner (för det mesta, inte alltid) samtidigt som jag är medveten om att det finns en massa saker och företeelser i livet som inte är mätbara. Och de är sannolikt viktigare i slutänden än en kameras sensordecimaler eller en båtmotors vridmoment.
Men nu är detta en tråd om kamerr från Sony och även andra märken.
Sitter här på nattkröken och stirrar ut genom fönstret på ett litet vitt kors intill en liten ek som belyses av gårdslampan. På fönsterbordet står en modern dyr dslr med primeglugg. Under korset vilar askan efter min älskade katt. Jag saknar honom fruktansvärt. Att dslr-åbäket har hög DR blir i skrivande stund så betydelselöst.
Bara en liten konstig nattlig filosofisk betraktelse. I morgon kommer kanske den höga DR-faktorn att rädda en bild åt mig.
Gonatt
//Lennart