Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag körde med adaptern de har på Cyberphoto för 300 spänn. Glappar överallt. Köpte mig en Novoflex. Definitivt värt 1500 spänn. Inget glapp what so ever. Man får det man betalar för.

Jag kör också med Novoflex. Vidare en Kipon som kostade c:a 1.000:-. Så visst har du rätt i att för det mesta är det så. Men i fallet Commlite verkar det inte vara något glapp enligt denna review av en fotograf som testat och levererat bildexempel.

http://www.movingelectrons.net/blog/2014/8/3/commlite-auto-focus-mount-adapter-for-sony-a7-review

Här ett kortare utdrag ur den långa texten (för den som inte vill klicka på länken)

"The Commlite Adapter is a high-quality, mostly metal adapter that securely attaches to the Sony A7. It allows you to control aperture and focus from the camera"

" The adapter also allows the lens image stabilization system to work with no problems (for those lenses that have it, obviously)"

//Lennart
 
Har någon testat med Minolta 85 mm 1.4?
Jag har försökt hitta lite info om den och den får bra recensioner.
Jag har LA-EA4-adaptern och är sugen på ett objektiv med den brännvidden.
Jag har noterat att den skall komma ett 90 mm med FE nån gång nästa år men jag gissar att den blir alltför dyr.

Jag köpte en Minolta 85mm 1.4 på Ebay. Den äldre varianten i metall. Bra pris (runt 4000 kr, jättefint skick) och passade bättre till kamerahuset än de nyare varianterna. Det är samma optik i samtliga modeller som jag förstår det.

Den fungerar riktigt bra tillsammans med LA-EA4. Både på Sony A7 och A7ii. Den låter lite och är inte så där blixtsnabb om man jämför med dedikerade FE-objektiv men det är ju inte en helt rättvis jämförelse. Minoltan är betydligt större och tyngre. Kvalitén är annars topp. Objektivet är riktigt skarpt, fina färger och mysig bokeh. Slänger med en liten bild som jag hade liggandes här på jobbet som jag tog med Minoltan.

Det enda andra alternativet med AF är som tidigare nämnts Zeiss variant men det tar emot lite att hosta upp 2-3 gånger priset för att sätta den på en adapter. Då kan jag tycka att det är bättre att vänta och se vad Sony släpper för något som är dedikerat till FE. Nypriset lär bli samma som den Zeiss som finns till A-fattning.
 

Bilagor

  • 141228_2048px141228-_DSC4681.jpg
    141228_2048px141228-_DSC4681.jpg
    242.7 KB · Visningar: 64
Senast ändrad:
Jag köpte en Minolat på Ebay. Den äldre varianten i metall. Bra pris (runt 4000 kr, jättefint skick) och passade bättre till kamerahuset än de nyare varianterna. Det är samma optik i samtliga modeller som jag förstår det.

Den fungerar riktigt bra tillsammans med LA-EA4. Både på Sona A7 och A7ii. Den låter lite och är inte så där blixtsnabb om man jämför med dedikerade FE-objektiv men det är ju inte helt rättvis jämförelse. Minoltan är betydligt större och tyngre. Kvalitén är annars topp. Objektivet är riktigt skarpt, fina färger och mysig bokeh. Slänger med en liten bild som jag hade liggandes här på jobbet som jag tog med Minoltan.

Det enda andra alternativet med AF är som tidigare nämnts Zeiss variant men det tar emot lite att hosta upp 2-3 gånger priset för att sätta den på en adapter. Då kan jag tycka att det är bättre att vänta och se vad Sony släpper för något som är dedikerat till FE. Nypriset lär bli samma som den Zeiss som finns till A-fattning.

Skönt att höra, jag fick napp i morse och köpte ett för 4900 på tradera. Skall hämta upp det i em.
 
A7r, metabones IV samt Canon 24-70 USM 2.8 MK2

Jag har en A7r samt Metabones IV-adaptern näst senaste versionen. Jag har testat med Canon EF 24-70 2.8 mk2.
Ibland får jag såväl AF som möjlighet att ändra såväl slutartid som bländare, och då även exif som då även anger brännvidden. i det flesta fall kan jag inte ändra något. :-/ Är det något speciellt trix man skall göra för att det skall fungera hela tiden?

Kombon 24-70 och a7r är faktiskt riktigt trevlig f.ö.
 
Är helt ny här på forumet, så rätta mig gärna om jag skulle missa några regler.
Äger en A7 och kör just nu med Olympus-adapter och MD-ADAPTER, men har än så länge bara införskaffat 2 olika objektiv: minolta MD 50 1.7 och Olympus 135 3.5 (halvklass bildkvalitet). Någon som har bra tips på hyfsat billiga manuella objektiv att börja med? Telefon framförallt, för dom verkar svårast att hitta.

Med vänlig hälsning,
Sebbe
 
70-200. 2,8?

Tjenixen finns det något 70-200, 2.8 med E fattning ännu ? (har en A7ii)
Eller är det Adapter som gäller?
Mvh Jocke
 
Jo är la Sonys med stabiliserar? Känns onödigt med stabilisator i objektivet me när man har en bra i huset? Eller hur funkar det me "dubbla"

Det blir en otrolig skillnad.
Idag har du stabilisering med 3 axlar. Kör du ett OSS objektiv får du 5. Dvs den kompenserar även för tilt och roll.
Kan komma till användning vid 200mm, speciellt i APS-C mode.

Har själv a7ii och är mycket sugen på 70-200 som komplement till mina m42 som jag kör till vardags.
 
Är helt ny här på forumet, så rätta mig gärna om jag skulle missa några regler.
Äger en A7 och kör just nu med Olympus-adapter och MD-ADAPTER, men har än så länge bara införskaffat 2 olika objektiv: minolta MD 50 1.7 och Olympus 135 3.5 (halvklass bildkvalitet). Någon som har bra tips på hyfsat billiga manuella objektiv att börja med? Telefon framförallt, för dom verkar svårast att hitta.

Med vänlig hälsning,
Sebbe

Telefon?

Titta i den här tråden på FredMiranda med bilder från olika objektiv + A7.
 
Telezoom till a7r?

Någon som vet eller har testat?
Vad tror ni fungerar bäst till min Sony a7r om jag vill ha ett objektiv med en stor telezomm när det gäller autofokusen.

Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM II + Sony LA-EA4

Tamron SP 150-600/5-6,3 Di USD till Sony DSLR/SLT + Sony LA-EA4

Tamron SP 150-600/5-6,3 Di VC USD till Canon EOS + Metabones Canon EF till Sony E-mount Smart adapter Mark IV
// Sören
 
Det är ingen fasdetekt-AF inbyggd i metabonesadaptern för Sonys E-mount och A7r har bara kontrast AF så det ska man vara medveten om. De första två varianterna får du fasdetekt-AF med men inte med Canon-varianten. Canon-varianten passar bara MK II-kamerorna och ska du ha den till A7 MK II så måste dessutom firmware uppgraderas till version 2.0.
 
Någon som vet eller har testat?
Vad tror ni fungerar bäst till min Sony a7r om jag vill ha ett objektiv med en stor telezomm när det gäller autofokusen.

Sony AF 70-400/4-5,6 G SSM II + Sony LA-EA4

Tamron SP 150-600/5-6,3 Di USD till Sony DSLR/SLT + Sony LA-EA4

Tamron SP 150-600/5-6,3 Di VC USD till Canon EOS + Metabones Canon EF till Sony E-mount Smart adapter Mark IV
// Sören

Jag hade valt alternativ 2. Motiveringen är PD-AF som Sten-Åke påpekar. Men jag rekommenderar också ett vertikalgrepp till kameran.

//Lennart
 
Det trista är att du endast får stabilisering med det sista alternativet, men då blir AF långsamt. Utan stabilisering krävs (tycker jag) ett stativ med ett eller tre ben för de brännvidderna.
 
Jag hade valt alternativ 2. Motiveringen är PD-AF som Sten-Åke påpekar. Men jag rekommenderar också ett vertikalgrepp till kameran.

//Lennart

Det hade inte jag. Jag hade hellre försökt få tag på någon bildstabiliserad variant från Sigma som tidigare gjorde sådana till Sony A-mount. Inget kul med ostabiliserade långa telezoomar till en A7r. Det var därför jag sålde mitt Sony 70-400mm och istället köpte en begagnad 150-500mm med Sigma OS av Mats Lillnor.

Håller annars med Anders här om bildstabiliseringen. Det vill man ha på så långa objektiv annars måste man nog peta i sig en massa sjösjukepiller om man inte helt ska gå i däck när man kollar i EVF:en.Så ditt enda val i det läget tycker jag är Sigma för A-mount med OS-stabilisering om du ska köra EA4-adaptern.

Annars kan du ju alltid skaffa en A7 eller A7r MK II-kamera för de har ju bildstabilisering i kamerahusen och hybrid-AF punkter på huvudsensorn men det är ju dyrt om man har en A7r, så det är väl kanske inte aktuellt.
 
Telezoom till a7r?

hmmm, nu blir jag lite förvirrad kan det här vara ett alternativ?

Får man stabilisering med:
Sigma 50-500/4,5-6,3 DG APO HSM OS till Sony + Sony LA-EA4
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.