Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det fanns faktiskt teleskopobjektiv redan på den analoga tiden som Per mycket riktigt påpekade och mitt gamla 24-135mm Tamron vägrade Tamron reparera på garantin (det felfokuserade galet mycket) med motiveringen att det var just ett objektiv avsett för analoga och inte digitala kameror och hänvisade mig att köpa något av deras Di-objektiv istället (Di står på Tamron-språk för "Di — ‘Digitally Integrated’, featuring coating optimized for digital SLRs, but still usable on 24×36 mm sensors " medan Di II är enbart för APS-C). Detta var förstås rena nyset. Det funkade bra manuellt fokuserat och jag hade inga större problem med reflexer så jag tolkade det som en ren undanflykt och objektivet kom i retur med vändande post då de avsade sig allt ansvar för problemen jag hade. Det enda digitala med det objektivet och alla Di är lite coating som ska skydda mot sensorreflexer men vad det hade med felfokus att göra fattade i alla fall aldrig jag.

24-135mm objektivet var ett av Tamrons första trerörsteleskop. Det skulle följas av ett antal till. Men dessa var ju alla manuella. Det jag tror är ett bättre koncept vore att göra som på kompakter och Sonys 16-50mm att driva detta med motor. Jag har svårt att se att det skulle vara någon större utmaning för dagens objektivkonstruktörer.
 
Att mata ut objektivet via motordrift vore ju bra, men det borde likväl fungera på manuellt vis (typ vrid och dra).
Här nedan bild på min första kamera: Underst: En Agfa Isola för 120-film (6x6 mellanformat) och utdragbart objektiv. Sedan Rollei 35 för 135-film (småbild) i lyx- och vanlig version. Jag hade standardmodellen. Båda hade utdragbart objektiv och därtill skarpt.

//Lennart
 

Bilagor

  • isola.JPG
    isola.JPG
    22.8 KB · Visningar: 677
  • rollei.JPG
    rollei.JPG
    32.8 KB · Visningar: 26
Gick det med Mamiya 6 (6x6 mellanformat) så borde det väl gå i fullformat också rent tekniskt... men jag tvivlar på att det skulle innebära tillräcklig "premiumkänsla" för Sony i deras uppvisningssegment.

Men man ska aldrig säga aldrig. 24-70 PZ nästa ;)
 
Vad gäller "premiumkänsla" så har ju både Contax och Leica haft inskjutbara objektiv utan det inverkade menligt på deras status som toppsegmentkameror vad jag vet.
 
Har någon testat med Minolta 85 mm 1.4?
Jag har försökt hitta lite info om den och den får bra recensioner.
Jag har LA-EA4-adaptern och är sugen på ett objektiv med den brännvidden.
Jag har noterat att den skall komma ett 90 mm med FE nån gång nästa år men jag gissar att den blir alltför dyr.
 
Har någon testat med Minolta 85 mm 1.4?
Jag har försökt hitta lite info om den och den får bra recensioner.
Jag har LA-EA4-adaptern och är sugen på ett objektiv med den brännvidden.
Jag har noterat att den skall komma ett 90 mm med FE nån gång nästa år men jag gissar att den blir alltför dyr.

Bör fungera utmärkt! Enda alternativet är Sony/Zeiss 85/1.4 ZA som man kan hitta för c:a 5-6k begagnad. Tyvärr har du sannolikt rätt i att ett kommande 90mm med FE-fattning kan komma att bli dyrt.

//Lennart
 
Bör fungera utmärkt! Enda alternativet är Sony/Zeiss 85/1.4 ZA som man kan hitta för c:a 5-6k begagnad. Tyvärr har du sannolikt rätt i att ett kommande 90mm med FE-fattning kan komma att bli dyrt.

//Lennart

Tack.
Har spanat efter sony zeiss-modellen men verkligen inte hittat den för 5-6 tusen. Vet du var den kan finnas för det priset?
 
Tack.
Har spanat efter sony zeiss-modellen men verkligen inte hittat den för 5-6 tusen. Vet du var den kan finnas för det priset?

Nej, men det var ett ute på F för en tid sedan samt ett på Blocket i somras för 5.900. Själv sålde jag mitt för c:a 7k då jag huvudsakligen kör Nikon numera. På min A7R kör jag Nikon 85 med adapter och MF.

Om du inte MÅSTE ha ljusstyrkan är Sonys billiga och lätta 85/2.8 för c:a 2.000:- o väger under 200 gram ett bra alternativ. Det har SAM-drift och därmed blir det AF med LA-EA4. Riktigt bra glugg som man optiskt sett tror ska kosta mycket mer. Därtill känns inte en A7 överlastad.

Men behöver man ljusstyrkan finns det inte många alternativ än de som nämnts tidigare. Det blir i så fall att skaffa Nikons eller Canons 85/1.8 och köra med adapter samt MF. Eller Samyang 85/1.4. Möjligen om det finns ett Sigma 85/1.4 DG HSM till rimligt pris någonstans. Nytt kostar det c:a 8.000:-.

Men lägg ut en annons under "köpes" här på FS och kolla läget. Det var en viss "avsäljning" tidigare under året när debatten om A-fattningens framtid ifrågasattes.

Mvh//Lennart
 
Ja och ofta är det säkert ett mer och bättre prisvärt alternativ att gå på exv. denna billiga Sony 85:a än att försöka hitta något gammalt manuellt för det är oftast bara de vanligaste gamla manuella objektiven som är riktiga kap och 85:eek:r brukar inte tillhöra den gruppen.
 
Samyangs 85/1,4 tycker jag är ett utmärkt tips om man klarar sig utan AF. Den är riktigt bra, och finns ju nu för tiden med e-fattning så man slipper adapter (fast den är lika stor som om man haft en adapter). Jag hade en sådan till min D3 men fick sällan till skärpan ordentligt (mattskivan har för stort skärpedjup och fokuskonfirmationen inte tillräckligt exakt på f/1,4) - med EVF och sökarförstoring är det mycket lättare (men lita inte på peaking).
 
Det är ju det med objektiv som ofta används för porträtt att alla porträtt inte sitter stilla. Så AF är ju rätt bra att ha ibland.

Så är det absolut. Jag fotograferar ju ofta kattjäveln, och då är jag tacksam för den snabba följande autofokusen i min A6000 :)

För kattporträtt är 50/1,8 OSS mycket lämpad, men den är ju inte så kul på A7-kamerorna eftersom den inte täcker hela sensorn, och något motsvarande finns ännu inte från Sony.
 
Så är det absolut. Jag fotograferar ju ofta kattjäveln, och då är jag tacksam för den snabba följande autofokusen i min A6000 :)

För kattporträtt är 50/1,8 OSS mycket lämpad, men den är ju inte så kul på A7-kamerorna eftersom den inte täcker hela sensorn, och något motsvarande finns ännu inte från Sony.

Vadå,kattjäveln? Erkänn att du älskar fanstyget :)
 
Så är det absolut. Jag fotograferar ju ofta kattjäveln, och då är jag tacksam för den snabba följande autofokusen i min A6000 :)

För kattporträtt är 50/1,8 OSS mycket lämpad, men den är ju inte så kul på A7-kamerorna eftersom den inte täcker hela sensorn, och något motsvarande finns ännu inte från Sony.

50:an är inte dum. Kör den på min NEX 7. På A7r får det bli gamla manuella Bettan i form av Pentax SMC-M 100mm/2,8 om det är porträtt. Ett av mina absolut vassaste och trevligaste objektiv. Låg stigning i fokusgängorna och mekanisk precision man sällan ser idag. Rekommenderas om ni har det liggandes skräpandes på någon hylla.
 
Personligen föredrar jag det mycket lätta Nikon 85/1.8 AF-S G ED för exempelvis kattbilder. Här har jag dock använt mitt 12-24 vivdvinkelobjektiv ställt på 18mm. Körd på en D800, men den gluggen har jag använt mycket på A7R med adapter liksom 85:an.

Denna bild togs för 2 år sedan då vi var kattvakt åt Hulda. Hittade den för 14 dagar sedan och gav den i julklapp i år till min dotter och sambo. Snyggt inramad dessutom. Orsaken var att katten avlidit strax efter att bilden togs och de saknade just Hulda trots att de har 2 katter till. Dotterns sambo började gråta när han fick bilden i A3+ format. Han grät i en kvart för han hade saknat katten så mycket.

Men han var glad över bilden i alla fall. Katter man haft länge väcker känslor. Min 17-åriga katt gick bort för 4 år sedan och är så pass saknad att någon ny ej införskaffats.

Hursomhelst så finns det en massa bra gluggar att köra på A7-serien med adapter och MF. Men jag hoppas att det nya året kan bjuda på fler dedicerade FE-gluggar med AF och i lämplig vikt/storlek.

Gott Nytt År på er alla

//Lennart
 

Bilagor

  • hulda.jpg
    hulda.jpg
    129.9 KB · Visningar: 64
Intressant billig adapter med AF

Tyvärr endast för Canon EF-objektiv men betydligt billigare än Metabones. Commlite lär ha en adapter med både AF och IS-funktion för EF-objektiv. Billig men uppges fungera bra. Tyvärr verkar ingen finnas för Nikon med AF utan endast bländarstyrning. Hade varit intressant, annars.

http://www.amazon.com/Auto-focus-Mou.../dp/B00F87A7W6

http://www.commlite.com/en/disproduct.asp?id=54

https://www.youtube.com/watch?v=EBH-lHiP9dk

Borde väl inte vara så svårt att fixa för Nikons AF-S objektiv i alla fall. Pris c:a 800:-

Här är också en länk till företagets hemsida med många produktbeskrivningar.

http://www.commlite.com/en/index.asp

//Lennart
 
Eventuell AF-adapter för Nikon på väg

Mailade Commlite för att kolla hur de tänkte sig eventuell AF-adapter för att köra Nikon-gluggar på E-mount och fick följande svar:

"Dear Lennart,

Thanks a lot for your email.
Yes, actually we're now in developing the new adapter for Nikon lens to Sony NEX Cameras. Maybe the project will be finished by March "

Om den kan hamna i samma prisläge inkl av/på monterbart stativfäste som Canon-varianten hoppar jag på det tåget.

//Lennart.
 
Jag körde med adaptern de har på Cyberphoto för 300 spänn. Glappar överallt. Köpte mig en Novoflex. Definitivt värt 1500 spänn. Inget glapp what so ever. Man får det man betalar för.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.