Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tror det blir enklast att tillverka smarta adaptrar med AF och bländarstyrning till objektivmärken som har springbländare. D v s till exempel Nikon och tredjepartstillverkade objektiv med F-fattning. De flesta A-mount har ju också springbländare och för dem finns ju redan Sonys egna adaptrar som kan ge AF, bländarstyrning, i vissa fall mikrojustering mm.

Verkar ställa sig dyrare att få fram sådana adaptrar till C:s EF-gluggar där bländaren styrs av linjär motor.

//Lennart
 
Jag förstår också vad du menar...
//Lennart

Jodå, vi är nog helt överens.

Min poäng är att objektivtillverkarnas perspektiv, dvs. Sigmas framförallt, inte är samma som våra.

Om Sigma gör FE AF-objektiv och dessa i framtiden inte fungerar på samma sätt som Sonys så innebär det en väldigt stor nackdel för dem som definitivt påverkar försäljningen. Det tror jag är en kraftigt hämmande faktor och inte förrän de fått kläm på protokollen så att de funkar fullt ut så tror jag det kommer några sådana. Att den AF-funktionen idag inte finns i A7r har nog ingen betydelse för att det lär komma i framtiden.


/Mats
 
Det finns 3 stycken Sigma: 19/2,8 30/2,8 och 60/2,8
och 3 st Zeiss Touit: 12/2,8 32/1,8 50/2,8

Tillägg. Det finns ett tredjepartsobjektiv till, Tamron AF 18-200/3,5-6,3.
Och även Lensbaby Composer.

Här är en bra översikt hos Cyberphoto.
http://www.cyberphoto.se/foto-video...133&subMF=999&objtype=999&sortera=tillverkare

Apropå det senare så vore det extra bra på de här spegellösa eftersom man får plats med en tilt-adapter och kan använda DSLR-objektiv. Tom en shift-adapter. För APS-C skulle ett FF-objektiv kunna täcka sensorn vid tilt, annars kan även mellanformatsobjektiv användas.

Undrar varför ingen har konstruerat en sådan.


/Mats
 

Jäklar vad coolt. Har inte sett det nånstans och varför har ingen här tagit upp detta kan man undra.

Med en sån där Kipon kan ju varje objektiv bli ett tilt/shift. Och sätter man den rakt och oskiftat så blir det som en vanlig adapter, så den ersätter ju en sån också så man behöver ingen annan.

/Mats
 
Visst!
Dock rätt dyra typ 2000 kr
Hade en Hartblei till pentacon 6 och Sony A. Dock bara tilt.
 
Inte så konstigt. Det hade ju funnits adaptrar till andra fattningar bra länge, så adaptertillverkarna var förstås inte sena att anpassa sin tillverkning till ännu en kort fattning.


Jovisst adaptrar finns sedan länge, före Nexarnas tillkomst så skrevs det inte mycket om adaptrar här på fotosidorna dock, så hur populära var dom egentligen, jag trodde att en Nikongubbe aldrig för sitt liv skulle skruva på ett Canonobjektiv och vise versa. Har inte C/N varit som Ica/Konsum eller Aftonbladet/Expressen i den äldre tiden, nåde den som gick/läste fel, många personer hade stenkoll på detta.


//Bengt.
 
... jag trodde att en Nikongubbe aldrig för sitt liv skulle skruva på ett Canonobjektiv och vise versa. Har inte C/N varit som Ica/Konsum eller Aftonbladet/Expressen i den äldre tiden, nåde den som gick/läste fel, många personer hade stenkoll på detta.


//Bengt.

Företeelsen är rätt gammal och inte alls så ovanlig. Även om vi bara ser till den digitala eran. Ganska vanligt att via adapter köra en vidvinkel från Nikon på Canon. Dock fungerar inte Canon EF-glugg på Nikon p g a registeravstånd.

Förtydligande: De olika registeravstånden gör att man på Canon via adapter måste göra en liten förlängning på några mm. Vice versa måste en förkortning ske vilket inte låter sig göras då den adaptern skulle leta sig in i spegelhuset. Och även om kameran varit spegellös hade det inte hjälpt p g a den mindre inre bajonettdiametern Nikon har.

Annat var det på den gamla analoga "glada M42-tiden" då man kunde köra fabrikaten lite hur som helst. Canon och Nikon var dock tidigt ute med helt olika bajonetter och Canon ändrade sin FD-bajonett till EF-bajonett under 8o-talet. Dock går det att köra gamla FD-gluggar på EF-fattning.

Det går inte heller att exempelvis köra ett Sony/Konica-Minolta AF-objektiv på Nikon då registeravståndet är detsamma.

En tid var det mycket populärt att köra Hasselbladsobjektiv på Nikon och Canon och Contax m fl.

Fast glädjande nog går det att köra de flesta objektiv från en massa fabrikat på A7/A7R och NEX samt NEX:s efterföljare t ex A6000.

mvh//Lennart
 
Företeelsen är rätt gammal och inte alls så ovanlig. Även om vi bara ser till den digitala eran.
På filmtiden var det hyfsat vanligt också. Ett välkänt exempel är Leica M39 med adapter på Leica M.
Ett lite kul exempel är att Miranda (Orion Camera Corp.) tillverkade M42-adaptrar till sina kameror med bajonettfattning. Jag tror att det var rätt ovanligt att en kameratillverkare uppmuntrade sina kunder att använda andra objektiv än märkets egna.

Annat var det på den gamla analoga "glada M42-tiden" då man kunde köra fabrikaten lite hur som helst. Canon och Nikon var dock tidigt ute med helt olika bajonetter och Canon ändrade sin FD-bajonett till EF-bajonett under 8o-talet. Dock går det att köra gamla FD-gluggar på EF-fattning.
Det senare kräver en adapter med optik i. En teleförlängare på cirka 1.2x. Det gör att det blir lite mindre kul.

Fast glädjande nog går det att köra de flesta objektiv från en massa fabrikat på A7/A7R och NEX samt NEX:s efterföljare t ex A6000.
Ja, det är verkligen kul. Även om jag inte (ännu) har en E-kamera så har jag spegellösa kameror av annat fabrikat, och just att kunna använda gamla objektiv är riktigt roligt.
 
Kom på en sak.

Tamron kan ju bevisligen göra E-objektiv, de har ju redan den iofs mediokra 18-105an, men det är ju ändå för E- munt.

Om de skulle ta och damma av sitt framgångsrika 28-75/2,8 och förse det med E- fattning. Det är inte särskilt stort, är optiskt mycket bra, inte kostsamt alls och det fyller en självklar lucka. Finns ju ingen normalzoom som inte är ett EV ljussvagare. Finn bara det ganska ok Sony 28-75/3,5-5,6 och Zeiss 24-70/4 som både är kostsamt och inte toppklass.

Tror att Tamron E 28-75/2,8 skulle slå alla försäljningsrekord!

/Mats
 
Kom på en sak.

Tamron kan ju bevisligen göra E-objektiv, de har ju redan den iofs mediokra 18-105an, men det är ju ändå för E- munt.

Om de skulle ta och damma av sitt framgångsrika 28-75/2,8 och förse det med E- fattning. Det är inte särskilt stort, är optiskt mycket bra, inte kostsamt alls och det fyller en självklar lucka. Finns ju ingen normalzoom som inte är ett EV ljussvagare. Finn bara det ganska ok Sony 28-75/3,5-5,6 och Zeiss 24-70/4 som både är kostsamt och inte toppklass.

Tror att Tamron E 28-75/2,8 skulle slå alla försäljningsrekord!

/Mats

Har kört det med adapter (Nikonfattning) på A7R. Klart godkänt jämfört med FE-zoomarna. Lite svag i kanterna jämfört med Nikons 24-70/2.8 men helt godtagbart. Mitt-och midrangeskärpa bra redan vid full öppning och hyfsat kontrollerad distorsion.
Vid f/5.6 och monterat på en D800 svårt att skilja från den 3 ggr dyrare Nikon 24-70/2.8 vid 28mm.

Helt klart en zoom jag skulle kunna tänka mig med E/FE-fattning. Men tror det måste måste konstrueras om ifall det ska hålla samma längd. Fast jag skulle kunna tänka mig det med förlängning a la Samyang och därtill kommunikationskontakter med kamerahuset så att AF, bländarstyrning, exif etc...etc.. fungerade.

Denna glugg finns eller åtminstone fanns i "Sonydräkt" med SAM-drift och A-mount i ett lite snyggare designutförande för några tusenlappar dyrare än Tamronutförandet. Optiskt exakt detsamma. Såldes som kitglugg till FF-kameran A850. Jag hade den till A900 och saknade faktiskt inte SAL24-70/2.8 SSM (förutom 24mm-läget). Därtill endast halva vikten.

Men din tanke är väl alldeles för bra för att Sony ens skulle kunna tänka i de banorna;(

//Lennart
 
Jag tror också det är rätt mycket som måste göras om ifall ett objektiv för a-fattning ska fungera bra på E. Bändarstyrningen måste bli elektronisk och fokusmotorn ska fungera med hybridfokus. Det går förstås, men så jättelätt är det nog inte.
 
Jag tror också det är rätt mycket som måste göras om ifall ett objektiv för a-fattning ska fungera bra på E. Bändarstyrningen måste bli elektronisk och fokusmotorn ska fungera med hybridfokus. Det går förstås, men så jättelätt är det nog inte.

Nä, de ska såklart inte göra om befintliga objektiv.

Att göra E-mount är inte svårare än annat, där finns hela paketet med komponenter. Tamron har det och Sony har det såklart eftersom de redan gör E-objektiv.

Det som tar tid och kostar att utveckla ett objektiv är den optiska konstruktionen och där är det ju rredan färdigt - om man kan tänka sig att objektivet blir ett par cm längre än absolut minimum vill säga.

Så att göra ett E28-75/2,8 kan både Sony och Tamron göra relativt enkelt. Sony har dock inget incitament att göra det då de redan har två normalzoomar till FE, men Tamron har det ju absolut.

/Mats
 
Att Sony skulle stöpa om sin 28-75/2,8 tror jag är uteslutet. De har redan två stycken normalzoomar til A7-serien och vil väl sälja dem.


/Mats

Klart de vill sälja dem. Men 11.000:- för en relativt ljussvag och rent ut sagt dåligt presterande normalzoom fordrar mer än vilja för att sälja; Ett stort antal okritiska kunder, "hackande av testsajter som sablat ned gluggen" mm. Nej, enda lämpliga slutkund är nog "skroten" och sedan börja om från början.

Vad gäller den andra zoomen FE 28-70/3.5-5.6 OSS med ett riktpris på 4.650:- (kan fås i "vit" box för c:a 3.500:) är kanske inte så mycket att gnälla på förutom vidvinkelläget som i vissa situationer är undermåligt.
Men zoomen presterar bra i området ovanför 35mm till c:a 60mm. Ser den inte som någon kioskvältare.
Men till det lägre priset duger den, fast inte mer än så.

Så jag anser inte att Sony har 2 st normalzoomar till A7-serien, men kanske ½ normalzoom.

Så min hårda fast helt ärliga åsikt är att Sony bör GÖRA OM- därefter GÖRA RÄTT och lyckas inte det så skrota hela projektet alternativt låt kunnigare aktörer ta över objektivtillverkningen.

Att förlänga en Tamronzoom och dra rätt kontakter är i alla fall en fungerande bra optisk lösning och Tamron har protokollet.

//Lennart
 
Så min hårda fast helt ärliga åsikt är att Sony bör GÖRA OM- därefter GÖRA RÄTT och lyckas inte det så skrota hela projektet alternativt låt kunnigare aktörer ta över objektivtillverkningen...

//Lennart

Håller med dig fullt, men Sony lär försöka fortsätta marknadsföra FE24-70/4ZA som state-of-the-art.

Det ironiska i sammanhanget med ditt förslag " låt kunnigare aktörer ta över objektivtillverkningen" är att det faktiskt är exakt det som de gjort! De har köpt in den här designen från Zeiss, vars hela idé bygger på att det är ett starkt varumärke som gör toppklass-optik. När de misslyckas så faller hela det konceptet, kanske inte över en natt, men på sikt.

Det här avspeglar sig negativt på Zeiss och jag tycker det är underligt att de släpper en produkt med sitt varumärke på sm inte presterar bättre än den gör.

Tror att minimaliseringen gått för långt och att det inte går att göra så bra korta objektiv so mutnyttjar det korta registeravståndet maximalt. Inget skulle ju hindra att göra objektiven lite längre, kanske inte behövs hela 20mm, utan bara 10 eller så för att det ska bli superbra.

Dumsnålt, fast snålhet i form av storlek istället för pengar sas.

De skulle ju kunna göra om 24-70 till en 24-70II, men det tror jag i så fall inte ligger nära i tiden.

/Mats
 
Som jag skrev tidigare handlar den här tråden om objektiv och adaptrar - inte råformat. Raderat OT.

/Mod
 
Någon som vet hur det är med garanti om man köper zeiss i ex Thailand. Är det världs garanti. Fe 55mm ligger på. Ca 6500kr här så tänkte köpa ett. Mvh thommas
 
Hur fungerar tredjepartsteleobjektiv på 70rna? Eftersom min 7a kom med en adapter för Canon EF-gluggar funderar jag på att köpa en beggad 400/5,6. Har ni några synpunkter?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.