Så personligen vill jag gärna ha diskussionen och feedback på hur vi på olika sätt hittar bra fungerande objektivlösningar till A7-serien i väntan på Sonys kommande objektiv (och förhoppningsvis tredjepartstillverkarnas)
mvh//Lennart
Jo, kamerorna är bra, men objektivutbudet saknar en del.
Framförallt är det en stor brist att det inte finns ljusstarka objektiv, alltså F/2,8-zoomar och F/1,4 primes. Ok, på prime-sidan är det rätt ok med FE55/1,8 men 35an är ju bara F/2,8.
Jag inser att litenheten är en väldigt viktig egenskap för de här kamerorna och att Sony vill hålla nere storleken på objektiven, men det borde istället vara också, inte istället för. Nu är detta den allra största nackdelen anser jag.
Sen verkar det vara nåt mysko med E och FE-objektiven och även andra tillverkares spegellösa system. De samverkar med kameran på ett helt annat sätt än A-mount och de andra DSLR-fattningarna. T.ex. att AF på A6000 inte funkar med ens Sonys egna E-objektiv om main inte uppgraderar firmware i dem.
Sen den andra saken att det verkar vara väldigt svårt att skapa optiskt vältecknande objektiv för kort registeravstånd. De allra flesta, i synnerhet zoomar uppvisar ganska stor abberation som sedan kompenseras i mjukvara, i kameran eller raw-konverteraren.
De här båda grejerna gör att objektiven lyser med sin frånvaro hos tredjepartstillverkarna. Klart att Sigma skulle ha mycket att vinna på att göra fina objektiv för E-mount, men det är nog för knepigt helt enkelt att få till det med protokollen och de kan ju knappast räkna med att Sony skulle lägga in korrigeringar för Sigma-objektiv i kamerorna.
Att förstå hur kommunikationsprotokollen fungerar är inte så enkelt. Sigma har lagt ner massor av utveckling på detta och de "kan" ju redan Canons och Nikons protokoll bl.a.
Om de lyckas få till det med E-mount så skulle man kunna tänka sig att Sigma faktiskt gör fungerande adaptrar med fullständig AF för Canon och Nikon-objektiv. Det tror jag är en sak som Sigma är betydligt bättre rustade för att göra än vad Metabones m.fl. är.
De skulle ju också kunna göra varianter med optik inuti, både som speed-bosters och teleconverters.
Hoppas som sagt att Sigma får ändan ur och lyckas få till fungerande FE-objektiv. De nya fina Art-objektiven skulle passa fint på kamerornasomtidigarekalladesNEX.
Var f.ö. idag inne i Sony butiken i butiken på Media Markt i Gallerian och såg för första gången A6000 i silver. Jäklar vad fin den är! en riktig skönhet. Kände också på 18-105-zoomen som jag tidigare inte heller sett i verkligheten och känt på. Den var mycket trevlig tycker jag.
Fina grejer det här och Sony har verkligen hittat sin nisch, men som sagt, de måste få ordning på objektivprogrammet. Det här duger inte riktigt.
/Mats