Litet, lågt pris, optisk bra. Välj två av dem.
Vet inte riktigt om kombinationen optiskt bra och litet är möjlig oavsett pris.
De misslyckade Zeiss-zoomarna tyder på det.
Optiskt bra framför litenhet torde vara en självklarhet för alla objektiv av den högre klassen. Sen kan de förstås ha med någon pannkaka som kan ha sitt berättigande även om det inte presterar i det yppersta toppskiktet, typ Sony E16/2,8.
Jag har inte järnkoll på piratobjektiv för E-mount,
Det finns inga piratobjektiv till E-mount. Ingen har olovligen kopierat och stulit någon annans konstruktion och ingen har något annat än sitt eget varumärke på dem, inte Sonys.
Annars är det är enkelt när det gäller tredjeparts-tillverkare som jag antar att du egentligen menade.
Det finns 3 stycken Sigma: 19/2,8 30/2,8 och 60/2,8
och 3 st Zeiss Touit: 12/2,8 32/1,8 50/2,8
(Sedan har Samyang försett sina helmanuella objektiv med fattning också för E-mount, men det är ju samma sak som att använda Canon eller Nikon-varianten med en enkel adapter, så de räknas inte riktigt tycker jag.)
Har inte Sony släppt specifikationerna för E-mount fria så att vem som helst kan tillverka objektiv som är kompatibla? (Eller har jag drömt det?) Det borde ju göra att situationen för E-fattning kan bli minst lika bra som för m4/3.
Jo, men det hjälper ju inte verkar det som, vilket är lite underligt tycker jag. Något stöd för elektronisk korrigering för andra tillverkares objektiv lär de definitivt inte erbjuda.
/Mats