ANNONS
Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag har just skaffat en A7 R och har sen tidigare ett tidigare Nikonsystem.

Nu funderar jag på vilket som blir den bästa tilt/shiftlösningen.

Jag har en Kipon adapter för Nikonfattning på Nex sen tidigare.

Menar du äkta tilt-shift eller bara selektivt fokus? Lens-Baby har ju en e-mount för deras composer så då får du ju tillgång till alla deras objektiv.

Och har du Nikon-adapter och vill ha äkta tilt-shift så är det ju denna du ska ha: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni24pc

Tethered shooting med A7

Nu har jag testat Sonys (skräp)program. Det verkar inte gå att plåta med usbsladd rakt in i datorn.
Alltså att bilderna överförs direkt och kan ses i datorn.

Wifi blir för långsamt med tanke på filstorleken...har dessutom inte fått det att funka öht. Bl.a pga att passwordet till routern inte går att skriva in på kameran.

Klarar LR detta i någon av de senare versionerna?

Nu har jag testat Sonys (skräp)program. Det verkar inte gå att plåta med usbsladd rakt in i datorn.
Alltså att bilderna överförs direkt och kan ses i datorn.

Wifi blir för långsamt med tanke på filstorleken...har dessutom inte fått det att funka öht. Bl.a pga att passwordet till routern inte går att skriva in på kameran.

Klarar LR detta i någon av de senare versionerna?

Det är dessutom en massa mickel med trådlöst och rapporterad instabilitet. Lightroom stöder inte tethering med några Sony-kameror. De har bara täckt in Canon och Nikon vad jag vet.

Men det finns tredjepartklösningar såsom http://www.dslrsoftware.com/tethered_shot.php.
Den funkar för A99 och A7:eek:rna och installerar sig som en plug in. Blir sedan tillgänglig via menyerna i Lightroom..

Jag har kört en hel del reprofoto med min A7r med denna programvara och jag tycker det funkat bra för mig. Det gör det det ska utan några övriga krussiduller. Enda problemet är väl att det inte går att ha tethering igång via USB och samtidigt mata kameran med ström via samma uttag så jag byter batterier ibland och det har inte varit några större problem med det tycker jag men jag tror t.o.m. att det finns tredjepartslösningar för det med även om jag alltså inte skaffat mig det.

Man kan ladda ner en trialversion och jag började med det innan jag bestämde mig.

Lite mer "on topic". Jag kollade just på Dyxum.com under lenses och valde att visa alla tillverkares E-mountobjektiv och konstaterade att det i alla fall finns 39 produkter nu och det kommer ju nya objektiv såsom Speedmaster 50mm f/0.95 Full Frame E-mount och ytterligare en batch i höst.

Jag har inte ens hört talas om Speedmaster tidigare så det lät ju spännande. De flesta objektiven är till skillnad från ovanstående för APS-C men jag tror vi kommer få se FF-sortimentet breddas en hel del framöver. Om det är sant dessutom att det är fler ljusstarka objektiv på gång såsom Zeiss 85:a för E-mount så blir nog fler glada åt plattformens förtjänster. Jag bara utgår från att den görs för FF.

Det blir nog en intressant höst kanske. :)

Det är ju bra att plattformen vidgas, Sten-Åke! Tyvärr har jag efter en vecka på Danmarks västkust med många fina motiv att plåta nödgats notera att A7/A7R-systemet just lider av objektivbrist.

Min utvärdering efter denna vecka är att A7R i sig själv är en alldeles utmärkt kamera för stillbild. Ligger enligt min åsikt bland de 3 bästa FF-kamerorna som går att köpa idag vad gäller IQ.

Även AF (CDAF på A7R) räckte bra till för mina motiv som bestod av landskap, hamnaktiviteter, gatufoto med människor i rörelse samt även vissa vattensporter.

Likväl förbaskat blev det D800:an som användes mest. Varför? Jo, man hamnar i situationer där man snabbt vill kunna växla mellan vidvinkel och lite längre brännvidder och därtill ha AF.

Jag tycker om zoomområdet 24-70, men att hänga på en kilotung Nikonglugg på A7R och tappa såväl smidighet som AF hade gjort att jag förlorat för många bilder.

Hade alltså blivit gladare om Sony hade haft vänligheten att tillhandahålla en BRA 24-70. Den man erbjuder med FE-fattning är alldeles för dålig.

Så, jag efterlyser en sådan zoom.

Annars klarade sig A7R med 55/1.8 mycket bra i de här miljöerna, och med adapter samt Sigma 35/1.4 DG HSM Art samt Sigma 12-24 DG HSM blev jag väldigt glad åt resultaten vid lugnare motiv.

Hursomhelst hade jag haft roligare och känt mig mer rörlig om A7R varit bestyckad med en bra dedicerad AF-zoom som bättre matchade kamerahusets storlek.

Det går inte att komma ifrån att folk drar sig undan när man plockar fram en D800+vertikalgrepp+stor zoom. Inte så bekvämt att vandra omkring med heller i värmen som rådde.

Ska dock inte klaga för mycket. Jag visste ju vad jag köpte när det gäller A7R och min huvudsakliga användning för den var redan från början med mindre och fasta brännvidder. Dock hade jag aldrig trott att FE 24-70/4 Z skulle vara så risig.

Så en "uppdatering" av den borde finnas med på Sonys roadmap.

//Lennart

Vi har haft FF i E-mounthus knappt ett år nu. De kommer nya objektiv med visst mellanrum t.o.m. från tillverkare man knappt hört talas om tidigare. Jag är inte orolig än. Det jag hoppas på är att Sigma snart inser att de kan sälja längre serier till spegellösa system än de gamla tjockkameraplattformarna. Då kommer det bli fart på det här. Jag tror att vi snart börjar komma dit. Ju värre tillverkarna känner krisen ju snabbare kommer skiftet.

Även om Sony själva kommer med en del nytt, så behövs det nog lite hjälp från andra också.

Någon här som vet vart man kan få tag på en bra Olympus - Nex adapter (stockholm).
Novoflex känns för dyra (är det verkligen så stor skillnad..)
Fotodiox måste jag beställa och det blir mer än en vecka leveranstid.

Några rekommendationer där det finns möjlighet att prova i stockholm?
Annars, några erfarenheter av just olympus - e-mount. Specifika problem som verkar uppkomma är att det inte går att nå infinity och dålig passform..

Nya manuella Zeiss-objektiv något att jubla över?

Jag undrar varför man släpper en uppsättning manuella Zeiss FE-objektiv om man får tro Sonyalpharumours och en del andra. Det som jag tycket varit bra med Zeiss Sony-objektiv har ju varit just att de haft AF, vilket delvis skiljt dem från de Zeiss gjort till andra märken.

Är inte AF ändå lite av mainstream år 2014?

Jag undrar varför man släpper en uppsättning manuella Zeiss FE-objektiv om man får tro Sonyalpharumours och en del andra. Det som jag tycket varit bra med Zeiss Sony-objektiv har ju varit just att de haft AF, vilket delvis skiljt dem från de Zeiss gjort till andra märken.

Är inte AF ändå lite av mainstream år 2014?

Jo, det kan man tycka. Vilket jag också tycker, men Zeiss har ju en lång tradition vad gäller att göra manuella objektiv med fattningar för olika märken. Mycket vanligt till C/N under flera år.
Den optiska konstruktionen försvåras ju en del om just inbyggd AF-motor ska monteras in och en sådan behövs ju för att A7-serien ska kunna ge AF.

Icke desto mindre känns det väl snöpligt för just Sonyanvändare att här i så fall sker ett avsteg när det gäller FE-fattningen. Enda "förbättringen" blir troligtvis att viss kommunikation sker med kamerahuset så man får EXIF.

Men det blir ändå rumphugget i slutänden om man inte ens kan bländarstyra gluggarna från kameran eftersom det fordras en linjär motor i objektivet för det ändamålet. På Zeiss gluggar med Nikonfattning får man ju bländarstyrning direkt via objektivet och därmed även A-automatik samt EXIF.

Tror det handlar om att göra en lineup där man utan för mycket extrakostnader kan sätta vilken fattning som helst på objektiven från Zeiss sida. Jag spekulerar vidare i att detta mest handlar om att FE-fattningen åkt med i planerna och riktar sig till en smal kundkrets.

Sony har ju så mycket samarbete med Zeiss att AF och annan kommunikation (som focus by wire etc) närmast borde vara en självklarhet.

Nej, jag har inte läst SAR i detta fall så jag spekulerar bara. Jag tror fortfarande att hoppet står till Sigma som bevisat att man både vill och kan göra outstanding objektiv som utklassar Zeiss rent optiskt och därtill med såväl AF och bländarstyrning via linjära motorer i objektiven. Tänker närmast på Art-serien.

Sedan kan man ju hoppas att Sony och Zeiss har några fler riktigt dedicerade gluggar för FE på gång.
I annat fall får man hoppas på fler smarta adaptrar för andra fattningar än A-mount till E-mount så man kan få full styrning och AF med objektiv från andra märken.

//Lennart

Lite märkligt att de första manuella objektiven från Zeiss är brännvidder som redan finns (35 och 50 mm), och de var ju heller inte direkt gratis ...

Nu har det också kommit nya uppgifter om 16-35/4 som sägs ska kosta 1350 euro och 28-135/4 G som hamnar på 2500 euro. Förhoppningsvis är vidvinkelzoomen bra, med tanke på priset.

Lite märkligt att de första manuella objektiven från Zeiss är brännvidder som redan finns (35 och 50 mm), och de var ju heller inte direkt gratis ...

Nu har det också kommit nya uppgifter om 16-35/4 som sägs ska kosta 1350 euro och 28-135/4 G som hamnar på 2500 euro. Förhoppningsvis är vidvinkelzoomen bra, med tanke på priset.

Anser också att det känns besynnerligt. Visserligen är Sony och Zeiss två separata företag, men de 2 nya Zeissgluggarna finns enbart med FE-fattning. Tror inte det blir så bra affär för Zeiss då Sonys egna är mycket bra optiskt och dessutom har AF-motor inbyggd.

Kan bara anta att 35:an och 50:an också ska tillverkas till andra märken, men då blir det nästan ännu konstigare då C och N är de enda övriga tillverkarna av FF-kameror och då måste gluggarna förlängas fysiskt med tanke på registeravståndet.

Kanske Zeiss vet något vi inte vet? Andra märken kanske är på G med spegellösa FF-kameror med liknande registeravstånd som E-fattningen. Kanske Fujifilm?

Vad gäller zoomarna så får de vara jäkligt bra med tanke på prisbilden.

//Lennart

Enda "förbättringen" blir troligtvis att viss kommunikation sker med kamerahuset så man får EXIF.
Nja, en annan inte helt obetydlig förbättring är att optiken är omräknad för att ta hänsyn till "filterstacken" (dvs ~2mm glas) framför sensorn. Dessa gluggar är alltså speciellt anpassade för digitala kameror där de gamla ZM-optiken var framräknad för filmkameror.
Detta kommer (förhoppningsvis!) ge betydligt förbättrad prestanda i hörnen, speciellt för vidvinkeln..

Nja, en annan inte helt obetydlig förbättring är att optiken är omräknad för att ta hänsyn till "filterstacken" (dvs ~2mm glas) framför sensorn. Dessa gluggar är alltså speciellt anpassade för digitala kameror där de gamla ZM-optiken var framräknad för filmkameror.
Detta kommer (förhoppningsvis!) ge betydligt förbättrad prestanda i hörnen, speciellt för vidvinkeln..

Må så vara! Men då ska det inte handla om "förhoppningsvis" vad gäller framtida vidvinkelobjektiv.

mvh//Lennart

Ja jag har sagt det förr. Vem jublar åt dessa objektiv precis som Lennart påpekar så kraschar de ju mot både 35:an och 55:an som ju båda är väldigt lyckade AF-objektiv. Om de skulle göra något som skulle tillföra något idag så är det väl en 85:a och ett antal vidvinklar. Prioriteringen är verkligt konstig när det nu är så pass stora luckor att täppa till, eller hur?

Känns ju inte som om man lyssnar speciellt mycket på populasen direkt. Handlar det här om olika divisioner/avdelningar på Zeiss som slutat prata med varann?

Må så vara! Men då ska det inte handla om "förhoppningsvis" vad gäller framtida vidvinkelobjektiv.
Zeiss ingenjörer besitter troligen all expertis och kunskap man kan önska sig, men de kan ju inte trolla.
Denna nya objektivserie (det verkar ju komma fler än dessa två senare) är av allt att döma enbart en försiktig uppdatering av ZM-serien. Problemet med filterstacken kan i viss mån avhjälpas med mindre optiska justeringar, men det finns ju gränser för hur stora korrigerar man kan göra innan det blir fråga om en helt ny konstruktion.

För kommande Loxia-objektiv kan vi nog förvänta oss att Zeiss betar av ZM-objektiven mer eller mindre i populäritetsrank, men möjligen med vissa undantag på vidvinkelsidan för de mest extrema Biogonerna.
Härnäst kommer isåfall 21/25/28mm.

En liten spekulation kan ju vara att Zeiss inte sålt så många ZM-gluggar som de hoppats på och här ser en chans att skicka vidare utveckling- och verktygskostnaderna i en mer säljbar produkt.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar