Jag undrar varför man släpper en uppsättning manuella Zeiss FE-objektiv om man får tro Sonyalpharumours och en del andra. Det som jag tycket varit bra med Zeiss Sony-objektiv har ju varit just att de haft AF, vilket delvis skiljt dem från de Zeiss gjort till andra märken.
Är inte AF ändå lite av mainstream år 2014?
Jo, det kan man tycka. Vilket jag också tycker, men Zeiss har ju en lång tradition vad gäller att göra manuella objektiv med fattningar för olika märken. Mycket vanligt till C/N under flera år.
Den optiska konstruktionen försvåras ju en del om just inbyggd AF-motor ska monteras in och en sådan behövs ju för att A7-serien ska kunna ge AF.
Icke desto mindre känns det väl snöpligt för just Sonyanvändare att här i så fall sker ett avsteg när det gäller FE-fattningen. Enda "förbättringen" blir troligtvis att viss kommunikation sker med kamerahuset så man får EXIF.
Men det blir ändå rumphugget i slutänden om man inte ens kan bländarstyra gluggarna från kameran eftersom det fordras en linjär motor i objektivet för det ändamålet. På Zeiss gluggar med Nikonfattning får man ju bländarstyrning direkt via objektivet och därmed även A-automatik samt EXIF.
Tror det handlar om att göra en lineup där man utan för mycket extrakostnader kan sätta vilken fattning som helst på objektiven från Zeiss sida. Jag spekulerar vidare i att detta mest handlar om att FE-fattningen åkt med i planerna och riktar sig till en smal kundkrets.
Sony har ju så mycket samarbete med Zeiss att AF och annan kommunikation (som focus by wire etc) närmast borde vara en självklarhet.
Nej, jag har inte läst SAR i detta fall så jag spekulerar bara. Jag tror fortfarande att hoppet står till Sigma som bevisat att man både vill och kan göra outstanding objektiv som utklassar Zeiss rent optiskt och därtill med såväl AF och bländarstyrning via linjära motorer i objektiven. Tänker närmast på Art-serien.
Sedan kan man ju hoppas att Sony och Zeiss har några fler riktigt dedicerade gluggar för FE på gång.
I annat fall får man hoppas på fler smarta adaptrar för andra fattningar än A-mount till E-mount så man kan få full styrning och AF med objektiv från andra märken.
//Lennart