Annons

Sonys A7-serie - Adaptrar och objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
A7/A7r - Adaptrar och objektiv

Nä. Men den är verkligen inte så tokig heller. Jag tycker den har ett visst släktskap med FE55:an (båda har konkav frontlins), men den har inte samma bett över hela bildytan på stora bländare som FE55:an såklart.

Fast den spöar lätt en glugg som Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 - så länge du får ett centrerat ex. Det jag ägde fick jag byta optikmodul i, men sedan var den välcentrerad och väldigt, väldigt trevlig.

E 35/1,8 har dessutom ganska rapp autofokus, vilket gjorde att jag föredrog den framför tex E 50/1,8. Plus att 50:an blir lite för lång för video. Svårt att fånga sammanhang med motsvarande 75mm tele.
 
Du trivs rätt bra med A7r och FE1,8/55Z va Lennart?


De nya FE-objektiven håller verkligen bra klass, både 35an och 55an.

För en som jag som vill gå på ett budgetalternativ med A6000, hur står sig de vanliga E-objektiven jämfört med de nya nån som vet?

Tänker närmast på E1,8/35OSS och Zeiss 16-70/4 OSS.

APS-C 35/1,8 är ju rejält mycket billigare än FE35/2,8 och har bättre ljusstyrka och stabilisering.
Håller den samma klass?

/Mats

Finns inget inom rimlig prisklass som är bättre än 55:an (tyvärr). FE 35:an håller inte riktigt samma klass men är också väldigt bra på det stora hela.

Ska inte jävlas och lägga upp någon bild hur bra porträttobjektiv FE 55:an är tillsammans med en NEX-7, men det är helt fantastiskt.

Normalt sett använder jag väldigt billiga gluggar till min NEX-7. Har ett 19/2.8 och ett 30/2.8 med E-fattning gjorda av Sigma (äkta plast men optiskt värda varenda krona) och gamla kitzoomen 18-55 samt några andra mindre gluggar jag kör helt manuellt med adapter.

jag är nöjd med de resultaten jag får med dem, men man blir aningen golvad när man ser hur riktigt bra objektiv, som FE 55/1.8 ändrar en massa förutsättningar på ett positivt och nästan häpnadsväckande sätt.

Jag har även kört kitzoomen FE 28-70/3.5-5.6 OSS (som är gjord för FF) på NEX och den är jättebra i aps-c läge. T o m mycket bra på en A7R utom i läget 28-33 (lite kanstskärpa fattas då och distorsionen är lite hög, men i 35mm-läge är det svårt att se skillnad med den och FE 35/2.8 när man kör zoomen på full öppning (den har f/4 i 35mm-läge) och bländar FE 35:an till f/4.

Men hur som helst skulle jag gå på ett annat "budgetalternativ". Nämligen A7 med 24 mp och dess kitzoom.
Sedan behålla gamla Nexen. Samt framöver skaffa lite fler dedicerade FE-gluggar allt eftersom de kommer.
För tredjepartstillverkare kommer ju också att blanda sig i det hela och göra gluggar med "FE-fattning för fullformat". Sedan går det ju alltid att köra sina gamla billiga gluggar med adapter på A7:an som har en makalös bildkvalitet också. Och känns inte större än en NEX-7 IRL.

Annars har väl Ljusdans svarat på dina andra gluggfrågor. Jag har inte haft de gluggarna han nämner annat än till att prova. Och jag håller med.

14-15k för A7 med kitzoom är verkligen ett prisvärt paket, anser jag. Och det har varit en hel del kampanjer på den.

Men ssv så är det hur jag skulle välja i dina kläder. Du vill måhända något helt annat. Nu sitter jag med A7R och denna fantastiska glugg som enbart kan matchas (i viss mån) av D800+Sigma 35/1.4 DG HSM Art vad gäller IQ.

//Lennart
 
Fast just den gluggen har ju inte OS för de andra fattningarna, så det lär inte hända ...

By gones are by gones Anders. Det kommer fler och det jag är intresserad av är om Sigma går ifrån sin policy för Sony för den gäller idag rakt av. Finns inte (vad jag vet) ett enda nytt objektiv där man fortfarande låter OS vara kvar om fattningen är för Sony och det är OS i Nikon och Canon-varianterna.
 
Hehe, jag tänkte ungefär likadant :)

Du trivs rätt bra med A7r och FE1,8/55Z va Lennart?


De nya FE-objektiven håller verkligen bra klass, både 35an och 55an.

För en som jag som vill gå på ett budgetalternativ med A6000, hur står sig de vanliga E-objektiven jämfört med de nya nån som vet?

Tänker närmast på E1,8/35OSS och Zeiss 16-70/4 OSS.

APS-C 35/1,8 är ju rejält mycket billigare än FE35/2,8 och har bättre ljusstyrka och stabilisering.
Håller den samma klass?

/Mats

Jag har ju Sonys 50mm/1,8 med OSS och jag är inte helt imponerad av den på A7r. Vet faktiskt inte varför men det känns inte som det objektivet trivs ihop med min A7r riktigt. Tycker däremot den är bra på NEX 7:an. Lite skumt är det men jag säljer nog E 50:an tror jag och köper Zeiss 55:an istället.
 
By gones are by gones Anders. Det kommer fler och det jag är intresserad av är om Sigma går ifrån sin policy för Sony för den gäller idag rakt av. Finns inte (vad jag vet) ett enda nytt objektiv där man fortfarande låter OS vara kvar om fattningen är för Sony och det är OS i Nikon och Canon-varianterna.

Om man använder kamerans stabiliserin samtidigt med objektivets bli resultatet kass såklart. Det vet vi som härjar här och det är ganska självklart.

Däremot begriper tydligen inte den vanliga Svensson-Alpha-Kunden det av nån anledning och det gör att Sigma får en massa oförtjänta klagomål på sina stabiliserade objektiv på Sony-kameror med IBIS pga skit bakom spakarna helt enkelt.

Det här är i alla fall det jag läst om skälet till att de frångår detta, vilket även gäller Tamron.

Det här gäller alltså A-mount <strunt>och det är ju ett övergående problem om inga nya objektiv alls utvecklas för den fattningen snart ;-)</strunt>

Däremot tror jag inte det finns minsta diskriminering av märket Sony som sådant.
Det finns ännu inte speciellt många E-mount från Sigma, de är samma som de har till MFT och de är inte stabiliserade där heller.

Nu när Sony skördar framgångar med de nya E/FE-mount kamerorna så kommer nog Sigma haka på och göra deras Art-objektiv även för den fattningen. Dessa kommer visserlicen att bli "onödigt" långa eftersom de i grunden är utvecklade för ett längre registeravstånd. Småningom kommer nog mer dedicerade gluggar också, men allt beror på hur populär Sonys fattning blir.

I de fall som Sigma har stabiliserade objektiv (inte de ljusstarka primarna), så kommmer de att vara stabiliserade för E-mount också.

<spekulation>
Framtiden för IBIS i Sony-kameror kan vara lite oviss av samma skäl som .

Om sony gör större DSLR-liknande kamerakroppar kan de nog utan problem få till anti-skak i husen även om fattningen är E-mount. Problemet är att det redan finns en massa E-mount objektiv med OSS och då kan de råka ut för samma problem med att användarna gör fel.

Fast kameran kan ju såklart känna av om det är ett sådant objektiv och stänga av kamerans stabilisering när man monterar ett OSS-objektiv.
</spekulation>


<brasklapp>
Det här är vad jag tror/gissar/antar, inget som jag med säkerhet vet eller har nån ingående inside-information om eller som jag presenterar som fakta eller nåt.
</brasklapp>



/Mats
 
Finns inget inom rimlig prisklass som är bättre än 55:an (tyvärr). FE 35:an håller inte riktigt samma klass men är också väldigt bra på det stora hela.

Ska inte jävlas och lägga upp någon bild hur bra porträttobjektiv FE 55:an är tillsammans med en NEX-7, men det är helt fantastiskt.

Normalt sett använder jag väldigt billiga gluggar till min NEX-7. Har ett 19/2.8 och ett 30/2.8 med E-fattning gjorda av Sigma (äkta plast men optiskt värda varenda krona) och gamla kitzoomen 18-55 samt några andra mindre gluggar jag kör helt manuellt med adapter.

jag är nöjd med de resultaten jag får med dem, men man blir aningen golvad när man ser hur riktigt bra objektiv, som FE 55/1.8 ändrar en massa förutsättningar på ett positivt och nästan häpnadsväckande sätt................................................................


//Lennart

Har du testat 35:an på NEX 7:an på allvar? Jag tycker det är lite intressant för det var ju tidigare en ganska konstig diskussion där en del hävdade att NEX 7:ans sensor skulle vara defekt och helt oanvändbar bara för att man med många objektiv hade svårt att få bra kantskärpa. En del gick så långt att de talade om konstruktionsfel.

Ett problem var ju länge att vi inte hade några riktigt bra E-objektiv till NEX 7:an men att vi nu faktiskt fått det. Dess 24 MP sensor är ju betydligt hårdare packad med sensorer än de nya FF-sensorerna i A7:eek:rna är så den borde ju ställa större krav på bra objektiv än dessa för att komma helt till sin rätt men å andra sidan så slipper man använda den yttersta periferin av bildcirkeln vilket borde ge vissa postiva effekter på APS-C-sensorer som den i NEX 7.

Idag är det lite roligare ljus än på länge och jag har Zeiss 35:an på min NEX 7:a med mig, så man kanske ska ta en testrepa på lunchen.
 
Mats, är inte E-mount lite trängre än A? Jag tycker det ser väldigt trångt ut i hålet på min A7r. Har svårt att se att de ska få plats med antiskakmån där men jag kan ha fel självfallet. Borde vi inte haft IBI´S redan om nu detta inte vore ett problem? Sony har ju trots allt haft rätt bra med tid på sig att lösa detta och det var flaggat som rykten både infor A/-släppet och släppet av en ersättare till NEX 7. Men i A6000 finns det inte. Inte ens i de hus som kommit med E-mount och APS-C, vilket trots allt är några nu med A3000, A5000 och A6000.

Beträffande Sigma OS så tillhör ju jag de som skattar det mycket högt och jag har ju det i två objektiv Sigma 150-500mm (som jag ju köpte av dig) och ett 17-70mm, båda med Sony A-mount. Det är effektivare än SSS, så jag stänger alltid av det och som extra bonus får man dessutom stabiliserad sökarbild. Det är nog underskattat i Sony-kretsar. Så jag skulle gärna se OS i nya Sigma-objektiv med E-fattning. Jag undra om Sigma tagit bort OS av de skäl du beskriver (att användarna glömmer stänga av SSS och soppar till sin bildkvalitet genom att systemen stör varandra om båda är på). Jag tror det handlar om billigare tillverkning.
 
Finns inget inom rimlig prisklass som är bättre än 55:an (tyvärr). FE 35:an håller inte riktigt samma klass men är också väldigt bra på det stora hela.

Ska inte jävlas och lägga upp någon bild hur bra porträttobjektiv FE 55:an är tillsammans med en NEX-7, men det är helt fantastiskt.

Normalt sett använder jag väldigt billiga gluggar till min NEX-7. Har ett 19/2.8 och ett 30/2.8 med E-fattning gjorda av Sigma (äkta plast men optiskt värda varenda krona) och gamla kitzoomen 18-55 samt några andra mindre gluggar jag kör helt manuellt med adapter.

jag är nöjd med de resultaten jag får med dem, men man blir aningen golvad när man ser hur riktigt bra objektiv, som FE 55/1.8 ändrar en massa förutsättningar på ett positivt och nästan häpnadsväckande sätt.

Jag har även kört kitzoomen FE 28-70/3.5-5.6 OSS (som är gjord för FF) på NEX och den är jättebra i aps-c läge. T o m mycket bra på en A7R utom i läget 28-33 (lite kanstskärpa fattas då och distorsionen är lite hög, men i 35mm-läge är det svårt att se skillnad med den och FE 35/2.8 när man kör zoomen på full öppning (den har f/4 i 35mm-läge) och bländar FE 35:an till f/4.

Men hur som helst skulle jag gå på ett annat "budgetalternativ". Nämligen A7 med 24 mp och dess kitzoom.
Sedan behålla gamla Nexen. Samt framöver skaffa lite fler dedicerade FE-gluggar allt eftersom de kommer.
För tredjepartstillverkare kommer ju också att blanda sig i det hela och göra gluggar med "FE-fattning för fullformat". Sedan går det ju alltid att köra sina gamla billiga gluggar med adapter på A7:an som har en makalös bildkvalitet också. Och känns inte större än en NEX-7 IRL.

Annars har väl Ljusdans svarat på dina andra gluggfrågor. Jag har inte haft de gluggarna han nämner annat än till att prova. Och jag håller med.

14-15k för A7 med kitzoom är verkligen ett prisvärt paket, anser jag. Och det har varit en hel del kampanjer på den.

Men ssv så är det hur jag skulle välja i dina kläder. Du vill måhända något helt annat. Nu sitter jag med A7R och denna fantastiska glugg som enbart kan matchas (i viss mån) av D800+Sigma 35/1.4 DG HSM Art vad gäller IQ.

//Lennart

Tack Lennart!
Bra råd och (tyvärr) lite som jag trodde.

Jag är tillbaka på ruta ett igen.
Har varit utan riktig kamera ett tag nu och nu finns möjligheten att återskaffa, men jag har velat fram och tillbaka vad jag vill ha. Har kommit fram till att jag behöver minst två olika kameror.

Vill dels kunna fotografera sport och med teleobjektiv och vill ha en bra DSLR till det och objektiven Tamron 150-600 och Sigma 70-200/2,8.
Dels kunna ha en liten kamera med hög bildkvalite som också ska fungera bra för filmning och med möjlighet att använda diverse objektiv med adapter (=E-mount eller MFT).

Så urspungligen var planen Sony A7 + Nikon D7100.
Sen ändrade jag mig till Nikon D610 + Panasonic GH4
Sen ändrade jag mig till Nikon D610 + Sony A6000

Alltså en APS och en FF har jag tänkt.

(Ett tag var planen tom Canon 70D + begagnad Canon 1DMk4, men jag har kommit till sans nu från frestelsen att gå över till the dark side.)

Jag tror jag satsar på Nikon D7100 och telena först och avvaktar lite med en FF med FE-mount och ser om Sony kanske överraskar med någon A8 eller A9 med 50 megapixel, übersnaabb AF, Ultra HD filmning osv.

Mina planer på "budget" brukar ändå gå i stöpet. Efter ett par vändor hamnar jag ändå på det dyraste värsta ändå. kombon Zeiss FE55/1,8 och A7 är väldigt lockande och sen kan man ju alltid byta ut kameran i ett senare skede om det kommer något vassare. Behöver då inte hänga på låset och kan vänta lite eftersom Sonys kameror brukar sjunka i pris rätt mycket efter en kort period till det initiala priset.


/Mats
 
Tack Lennart!
Bra råd och (tyvärr) lite som jag trodde.

Jag är tillbaka på ruta ett igen.
Har varit utan riktig kamera ett tag nu och nu finns möjligheten att återskaffa, men jag har velat fram och tillbaka vad jag vill ha. Har kommit fram till att jag behöver minst två olika kameror.

Vill dels kunna fotografera sport och med teleobjektiv och vill ha en bra DSLR till det och objektiven Tamron 150-600 och Sigma 70-200/2,8.
Dels kunna ha en liten kamera med hög bildkvalite som också ska fungera bra för filmning och med möjlighet att använda diverse objektiv med adapter (=E-mount eller MFT).

Så urspungligen var planen Sony A7 + Nikon D7100.
Sen ändrade jag mig till Nikon D610 + Panasonic GH4
Sen ändrade jag mig till Nikon D610 + Sony A6000

Alltså en APS och en FF har jag tänkt.




(Ett tag var planen tom Canon 70D + begagnad Canon 1DMk4, men jag har kommit till sans nu från frestelsen att gå över till the dark side.)

Jag tror jag satsar på Nikon D7100 och telena först och avvaktar lite med en FF med FE-mount och ser om Sony kanske överraskar med någon A8 eller A9 med 50 megapixel, übersnaabb AF, Ultra HD filmning osv.

Mina planer på "budget" brukar ändå gå i stöpet. Efter ett par vändor hamnar jag ändå på det dyraste värsta ändå. kombon Zeiss FE55/1,8 och A7 är väldigt lockande och sen kan man ju alltid byta ut kameran i ett senare skede om det kommer något vassare. Behöver då inte hänga på låset och kan vänta lite eftersom Sonys kameror brukar sjunka i pris rätt mycket efter en kort period till det initiala priset.

/Mats


Dom har väl redan sjunkit en del, sedan kollade jag på antal ägare på A7/R o det verkar inte vara någon kassako direkt. Jag tror att ett stort fel Sony gjorde var att dom inte kom ut med en större objektiv park som tex en vidvinkel eller längre zoom. Visst jag kan köpa en adapter o skruva på mina gluggar till min D800 men köper man världens minsta ff så vill inte jag sätta på tunga stora gluggar för annars kan jag lika gärna köra D800 bara.
 
Mats, är inte E-mount lite trängre än A? Jag tycker det ser väldigt trångt ut i hålet på min A7r. Har svårt att se att de ska få plats med antiskakmån där men jag kan ha fel självfallet. Borde vi inte haft IBI´S redan om nu detta inte vore ett problem? Sony har ju trots allt haft rätt bra med tid på sig att lösa detta och det var flaggat som rykten både infor A/-släppet och släppet av en ersättare till NEX 7. Men i A6000 finns det inte. Inte ens i de hus som kommit med E-mount och APS-C, vilket trots allt är några nu med A3000, A5000 och A6000.

Jovisst kan det vara så med FF E-mount, men för APS-C lär det dock absolut inte vara något problem och där har de ju haft väldigt lång tid på sig att få till det. jag tror snarare att NEX-arnas formfaktor med så små hus och liten batterikapacitet inte gjort det möjligt. I större DSLR-liknande hus är det inget problem.

En sån kamera, A5000 är ju redan släppt, men det är en billig budgetmodell och har inte IBIS därför. Kommande stora kameror med E-mount kommer nog att ha IBIS tror jag i alla fall.

Framtiden får väl utvisa hur det blir.

Nice-to-have, men inte absolut nödvändigt och ingen showstopper eftersom konkurrenterna inte har det heller.


/Mats
 
Har någon hört talas om en kommande Nikonadapter med full elektronik, dvs stöd för bländare , AF och stabilisering?
Märkligt att det bara finns till Canon.
(Och Sony A förstås, men det är ju inte så märkligt...)
 
Har någon hört talas om en kommande Nikonadapter med full elektronik, dvs stöd för bländare , AF och stabilisering?
Märkligt att det bara finns till Canon.
(Och Sony A förstås, men det är ju inte så märkligt...)

Nikons bländare är mekaniskt styrd, så det är nog inte så lätt att göra en sådan adapter.
 
Har du testat 35:an på NEX 7:an på allvar? Jag tycker det är lite intressant för det var ju tidigare en ganska konstig diskussion där en del hävdade att NEX 7:ans sensor skulle vara defekt och helt oanvändbar bara för att man med många objektiv hade svårt att få bra kantskärpa. En del gick så långt att de talade om konstruktionsfel.

Jo, den är provad på NEX-7 och fungerar utmärkt. Bildvinkeln blir ju lite drygt 52mm med APS-C. Det övriga du skriver om 7:ans sensor har jag inte alls upplevt som något problem med. I så fall skulle den kameran inte blivit gammal hos mig.

Tror det i mångt och mycket berodde på att man körde Sonys pancake E 16/2.8 på den och det objektivet är ingen pärla direkt. Kör man E 16-50 OSS (med motorzoom) på den kan man se en del sådana tendenser dock, men den gluggen är tyvärr (trots dess elegans) ett under av distorsion och har i sig själv en vinjettering som beroende på brännviddsläget man ställt kan stjäla 3 EV. I själva verket har jag intrycket av att den gluggen inte orkar lysa ut en APS-C sensor. Gamla 18-55 OSS är mycket bättre därvidlag.

//Lennart
 
Tack Lennart!
Bra råd och (tyvärr) lite som jag trodde.

Jag är tillbaka på ruta ett igen.
Har varit utan riktig kamera ett tag nu och nu finns möjligheten att återskaffa, men jag har velat fram och tillbaka vad jag vill ha. Har kommit fram till att jag behöver minst två olika kameror.

Vill dels kunna fotografera sport och med teleobjektiv och vill ha en bra DSLR till det och objektiven Tamron 150-600 och Sigma 70-200/2,8.
Dels kunna ha en liten kamera med hög bildkvalite som också ska fungera bra för filmning och med möjlighet att använda diverse objektiv med adapter (=E-mount eller MFT).

Så urspungligen var planen Sony A7 + Nikon D7100.
Sen ändrade jag mig till Nikon D610 + Panasonic GH4
Sen ändrade jag mig till Nikon D610 + Sony A6000

Alltså en APS och en FF har jag tänkt.

(Ett tag var planen tom Canon 70D + begagnad Canon 1DMk4, men jag har kommit till sans nu från frestelsen att gå över till the dark side.)

Jag tror jag satsar på Nikon D7100 och telena först och avvaktar lite med en FF med FE-mount och ser om Sony kanske överraskar med någon A8 eller A9 med 50 megapixel, übersnaabb AF, Ultra HD filmning osv.

Mina planer på "budget" brukar ändå gå i stöpet. Efter ett par vändor hamnar jag ändå på det dyraste värsta ändå. kombon Zeiss FE55/1,8 och A7 är väldigt lockande och sen kan man ju alltid byta ut kameran i ett senare skede om det kommer något vassare. Behöver då inte hänga på låset och kan vänta lite eftersom Sonys kameror brukar sjunka i pris rätt mycket efter en kort period till det initiala priset.


/Mats
Jag tror du är på rätt spår . Det är som någon klok man sa kamerahus hyr man på allt kortare tid(beroende på snabb utveckling blir husen värdelösa)medan objektiven köper man. Så att ha två hus med olika sensor format där man kan använda samma kvalitets objektiv är nog framtiden. Då dubblar man även funktionen på objektiven vilket inte är fel. Jag tror personligen att kamerahusen kommer falla i värde och många av Instegsmodellerna DSLR kommer försvinna inom snar framtid då försäljnings volymer minskar. A7 Zeiss FE 55/F1,8 är en väldigt bra kombo att bygga på.
 
De nya FE-objektiven håller verkligen bra klass, både 35an och 55an.

För en som jag som vill gå på ett budgetalternativ med A6000, hur står sig de vanliga E-objektiven jämfört med de nya nån som vet?

Tänker närmast på E1,8/35OSS och Zeiss 16-70/4 OSS.

APS-C 35/1,8 är ju rejält mycket billigare än FE35/2,8 och har bättre ljusstyrka och stabilisering.
Håller den samma klass?

Ang klasspå APC objektiven är ju de flesta e-mont APC just
En av orsakerna att inte jag grävde ett jätte hål I plånboken med en A7r utan bara ett stort var att jag sitter med 24/1.8 CZ till min nex-7. Funkar kanon. Hade krävt A7r och ej A7 antar jag.....
Har ävenn ett 35/1,8 som också är bra dock inte lika, tanker göra mig av med det när tillfälle blir då 24/1,8 funkar så bra. Hade ett sigma 30/2,8 som var supertrevligt (definitivt till priset) men "bara" och ingen OSS. Så det fick gå....

Finns ju rätt många beg nex-7 och 35/50/24 or......

Saknar dock ett riktigt macro kör med 50/1,8 och mellanringar men ingen riktig krut då de blir rätt fast förstoringsgrad. Så där är det bälg och manuell bländare (och focus så klar)
 
Här har gamla cykelmotivet med tråkig fasad kommit till heders igen. Klicka för 100% vi av utsnitten. Platserna där de är klippta syns i inkopierad navigator.Inget annat bjäfs för att försköna bilden.

Förvånansvärt mycket djupskärpa (eller upplevd djupskärpa) och detaljering när denna glugg är vidöppen.
Välkorrigerad för både korta och långa distanser.

Förutsättningar: Lite mulet. Hade nyss regnat lite
Raw konverterad i ACR default samt liiiten skugglyftning
ISO: 100
KAMERA: A7R Handhållen vid 1/100 sek
F-tal: Bländare f/1.8

//Lennart

Himla trevlig glug :)
Trodde du köpte A7r med 35an.....
Denna kombon käns skärpemässigt mycket bätter än den med 35 (dock lite dyrare ytterligare, men det är det nog värt då det är top prestanda)
 
Om man använder kamerans stabiliserin samtidigt med objektivets bli resultatet kass såklart. Det vet vi som härjar här och det är ganska självklart.

Däremot begriper tydligen inte den vanliga Svensson-Alpha-Kunden det av nån anledning och det gör att Sigma får en massa oförtjänta klagomål på sina stabiliserade objektiv på Sony-kameror med IBIS pga skit bakom spakarna helt enkelt.

Det här är i alla fall det jag läst om skälet till att de frångår detta, vilket även gäller Tamron.
I MFT-världen får man leva med IBIS och OIS (Panasonics namn på OSS) vare sig man vill eller inte. Båda kameratillverkarna har kameror med IBIS, men bara den ena har objektiv med OIS.

<spekulation>
Framtiden för IBIS i Sony-kameror kan vara lite oviss av samma skäl som .

Om sony gör större DSLR-liknande kamerakroppar kan de nog utan problem få till anti-skak i husen även om fattningen är E-mount. Problemet är att det redan finns en massa E-mount objektiv med OSS och då kan de råka ut för samma problem med att användarna gör fel.
Det verkar ju gå bra för MFT-användarna, så jag tror inte riktigt på den förklaring som Sigma påstås ha. Jag tror mer på att Sigma har tagit bort OS ur A-mount-objektiv för att minska tillverknignskostnaden för dessa objektiv.

Fast kameran kan ju såklart känna av om det är ett sådant objektiv och stänga av kamerans stabilisering när man monterar ett OSS-objektiv.
</spekulation>
Vissa MFT-kamerahus kan ställas in för "Lens IS Priority", men det fungerar bara om objektivet saknar OIS-på/av-knapp. Förmodligen för att det inte går att styra OIS-på/av från kameran för objektiv med knapp.

Det finns alltså all anledning att bli förvirrad. :)

För att det ska fungera smidigt på en framtida Sonykamera med IBIS så måste det redan nu finnas något i kommunikationsprotokollet för att förmedla till kameran att objektivet har OSS (allra helst en funktion för att styra på/av från kameran). Annars blir det som i MFT-världen, att för vissa objektiv måste man manuellt välja IBIS eller OSS (och helst inte båda samtidigt).

<brasklapp>
Det här är vad jag tror/gissar/antar, inget som jag med säkerhet vet eller har nån ingående inside-information om eller som jag presenterar som fakta eller nåt.
</brasklapp>
Om jag också ska spekulera så är jag väldigt skeptisk till att det någonsin kommer IBIS i FE-kameror. Det beslutet tror jag att Sony fattade redan när första NEX-kamerorna konstruerades.
 
Nice-to-have, men inte absolut nödvändigt och ingen showstopper eftersom konkurrenterna inte har det heller.
Det beror på vilka du ser som konkurrenter, men det finns APS-C-systemkameror med IBIS från andra än Sony.

Jag är lite sur över att Sony var så enkelspåriga med NEX att kamerorna måste vara "minst i världen". Det är, som andra kanske redan påpekat, förmodligen anledningen till att de inte har IBIS. Nu är det antagligen kört för E- och FE-mount vad gäller den saken.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.