Om man nu har fullvärdiga alternativ. Av de FE-objektiv som presenterats hittills saknar två OSS, så dessa får man aldrig någon bildstabilisering med.
Ett tag sjöngs IBISens lov i Sonytrådarna, men nu tycks den tiden vara förbi.
Avsaknad av IBIS i Sony A7(r) är deras största nackdel, enligt min mening. Hade det funnits hade jag nog suttit med en av A7 eller A7R nu, men nu tvekar jag och funderar mera.
Hehe, jag var väl en av de mest hängivna och du var min antagonist med upprepade tjafs om att du sa att det var lika mra mez objektiv-os och jag kontrade med att det inte finns några ljusstarka med os, varvid du lyckades leta upp någon enstaka f/2.8 o h lite efterxöljande diskussion om vad som är ljusstarkt.
. Gamla tider, härliga tider.
Men, så är det. IBIS är en fantastisk sak där Sony utmärkt sig på ett positivt sätt, men aldrig riktigt verkar fattat värdet av och dragit någon nytta av i sin marknadsföring.
Sen med NEX som ju är så pyttesmå och har klena batterier så verkar det ha varit för svårt att implementera och nu när det finns i en del objektiv så verkar de motvilliga att bygga in det i kamerorna och nu sitter vi där utan stabilisering alls, för några f/1,4 - f/1,8 objektiv för FF lär knappast komma och likadant är det med alla de fina manuella objektiv med adapter, de blir utan stabilisering.
Då är det plötsligt Stenis och jag som hävdar att det inte gör så mycket medan du klagar högst av alla.
Så klart har du rätt Per. Det är skit att Sony verkar ha lagt ner IBIS nu när E-mount blir allenarådande.
Än är dock inte hoppet ute. Överallt pratas o h ryktas det om IBIS så det kan knappast ha undgått Sony att kunderna efterfrågar det. Fast å andra sidan har ju tyvärr Sony på senare tid ett tråkigt trackrecord att just inte lyssna på kunderna, så vi får väl se. Det är helt öppet.
Undrar om det går att spela på det här på oddset.
/Mats