Vi har sett MTF i olika sammanhang och där har ju Zeiss båda 55
r (Otus och 55 FE) stått för de högsta värden man uppmätt hos Imaging Resource. Enligt DxO har dessutom 35:an de näst bästa värden som uppmätts för den typen av brännvidd (också hos Imaging Resource). Att Sony - Zeiss fått fram dessa lysande objektiv samtidigat som man lanserar kamerahus med kanske de bästa FF-sensorerna och att dessa jackar in i varandra så bra är smått fantastiskt. Det har väl aldrig hänt tidigare att ett Sony FF -kombo finns däruppe som med Nikon som state of the art.
Kollar man DxO:s ranking av objektiv tillverkade av Canon, så kommer Canon EF 35mm f/2 IS USM in som bäst på en delad 71:a plats. Finns det något Canon ovanför så är det typ en 5D MK III som försetts med en Zeiss Otus eller en Sigma. Det är Zeiss, Nikon och Sigma för hela slanten och lite Samyang. Man kan alltid diskutera mätmetoder men Canon lyckas ju falla mellan de flesta variabler här för de syns knappt där uppe i toppen. Här pratar vi ju om framförallt vidvinklar och normaler och vidvinklar är uppenbart inte Canons starka sida och det är ju välkänt. Så visst handlar det om objektiven Per mer än kamerorna. Sätt en Otus på en 5D MK III - det kan inte bli så fel det heller.
Det är väl inte speciellt kontroversiellt att hävda detta. DxO mäter ju just kamera och objektiv ihop. Där hittar du Zeiss 55mm objektiv Otus och FE 55:an i topp på Nikon och Sony-hus. Att jag nämner Canon i en Sony-tråd (är det helt förbjudet som referens?) är väl inte så konstigt för referensen säger ju att det just är Nikon och Sony-kombos så långt ögat når och det är väl rätt anmärkningsvärt särskilt som att det ju handlar om kombo-prestanda. Det är väl ännu mer tänkvärt eftersom det just är grejorna ihop som vi står inför som användare..
"Att Sony överger IBIS tyder på dålig teknisk styrning av kamerautvecklingen, och eventuellt på att Sonys "gamla" kameraavdelning inte riktigt lyckas komma överens med den "nya" (dvs Minolta-delen).", säger du.
Jag har verkligen undrat över detta själv. Jag tror det var så att när Minolta först kom med AS i systemkameror (Anti Shake) i 7D, och sedan både Pentax och Olympus bland flera följde efter så tolkade jag detta som väldigt logiskt. Canon utveclade IS under filmtiden och då hade de inget val. De fattade ju att det aldrig kunde vara ett alternativ att joja omkring med hela filmpaketet i kameran.
De andra började från scratch i en ny tid med digitala systemkameror och såg att IBIS kunde ge alla deras gamla AF-objektiv stabilisering i ett slag vilket skulle vara en stor konkurrensfördel framför Canon och Nikon som bara hade IS och VR i en begränsad uppsättning objektiv som dessutom var ordentligt mycket dyrare än de utan. Trycket från de andra som kunde skicka med IBIS för typ en kostnad på 500 spänn i varje kamerahus tvingade Canon och Nikon att börja lägga in det även i billiga kitobjekiv för att kunna erbjuda dessa funktioner de med. Det hade aldrig hänt om inte konkurrensen hårdnat.
Men sedan har mycket hänt. Sony är knappast ensamt om att välja stabilisering i objektiven. Många kompakter har det också. Sony hade även problem med SSS och filmningen så vad vi läst har ju det varit ett av skälen tillsamman med strävan att bygga små kompakta kamerahus.
Dpreview om FE 55:an:
"Sharpness is simply spectacular. At F1.8 the 55mm is impressively sharp, outperforming the 50mm F1.8s for Canon and Nikon SLRs by a substantial margin (and the 50mm F1.4s for that matter, too). It just gets better on stopping down; at F4 and F5.6, central sharpness is literally off the charts (helped here by being tested on the 36MP, AA filterless A7R). Diffraction takes the edge off sharpness at F22, as usual, but this setting should still be perfectly usable when depth of field is a priority."
Det verkar dessutom som om man inte sällan helt avstår från stabilisering i high end objektiven. Det finns en diskussion om att stabiliseringen i värsta fall kan påverka bildkvaliteten negativt under vissa förhållanden. I en del fall får man fler keepers då skak motverkas med det händer också att man under vissa omständigheter som Joakim påpekat att antiskak hindrar fotografen från att få absolut max ur systemet. Man undviker bottennappen men når alltså heller inte maxprestanda. Då har vi alltså dessutom ett tredje alternativ: att medvetet avstå stabilisering helt.