Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja afe, så är det på A77:an. Där väljer man mellan enbildstagning, 3 b/s, 8 b/s, olika gafflingar, självutlösare etc.

12 b/s ligger på programratten. Detta är inte inkonsekvent utan är säkert ett helt medvetet val från Sonys sida, beroende på hur de flesta fotografer skulle vilja ha det i praktiken. Ifall man behöver använda 12 b/s så handlar det sannolikt om någonting som går undan, och då har man troligen också behov att välja den inställningen snabbt. Och det går förstås mycket snabbare att vrida på PASM-ratten än att välja den i driveknappsmenyn.
.

Ett cropläge är i vissa fall ganska användbart som sagt, och det behöver ju inte betyda att kameran är slö i FF-läge :) Jag använder (eller snarare använde) det ganska ofta på min D3 när det var uppenbart att bilderna ändå skulle beskäras till DX-format eller ännu mindre, men på den fick jag ju på köpet en mindre sökarbild också - något som inte behövs på A99 som Mats mycket riktigt påpekar.

Det skulle kunna vara så att det beskurna läget kan ge en högre hastighet än i FF, så om den klarar 10 bps i FF kanske den klarar 12-14 i beskuret läge (D3 klarar 9 bps i FX och 11 i DX, och det är med fladderspegel). Huruvida sökaren hänger med i så höga hastigheter är svårt att sia om, men det lär vi snart bli varse (och det är nog viktigt för hur kameran ska mottagas).

Något jag inte riktigt får grepp om är om det här kommer att vara en bra, men inte så speciell kamera för stillbildsfotografering, och i gengäld fantastisk för filmning, eller om det är ett helt annat djur. Det är lite för mycket information Sony hållit inne med för att vi ska kunna göra annat än spekulera i det avseendet ...

Ja afe, så är det på A77:an. Där väljer man mellan enbildstagning, 3 b/s, 8 b/s, olika gafflingar, självutlösare etc.

Ah, ja då lär det ju vara samma på A99. På min D3 har alla dessa en egen ratt (som sitter där PASM bor på A99) - i gengäld är det en meny för PASM på den.

Jag tror dock inte på att man lägger det där T-läget på PASM-ratten för att man snabbt ska hitta dit när det är bråttom, utan i så fall är det troligare att det är ett beskuret läge (tror jag alltså).

Ska vi prata om knappar på A77 i den här tråden nu igen?
Hur ska du ha det egentligen? :)

Nä, vi ska inte prata om A77-knappar när det inte är för att jämföra med knapparna på A99. De inläggen jag flyttade handlade ju mer om hur din kamera var konfigurerad ;)

Jag skulle tro att de flesta specifikationer som publicerats på SAR kommer visa sig stämma när facit kommer.

Ja, det går nog att leta rätt på det som stämmer. Det har ju varit helgardering där :)

36 megapixel / 24 megapixel
Inbyggd blixt / inte inbyggd blixt
Pris $1500 / $2800
15 fps / 10 fps
iISO/ISO hot-shoe

osv. Alla med SR4 eller SR5.

Grejen är att det varit så lösa spekulationer och osäkra källor och att Sony hållt detta för sig själva. De teasers som "läckt" ut nu är noga publicerade av sony själva för att öka intresset, men godiset behåller de till på onsdag. Spännande onsdagsmorgon blir det! :)

/Mats

Hehe, nä, det är ju tur att den här trådens ämne är spekulation... :)
.

Ja - det skulle vara ganska konstigt om diskussionerna gick så här om en kamera som redan finns ...

Nästan lite tråkigt att vi förmodligen får facit inom några dagar, fast då finns det säkert massor av fakta om A99 att gnälla om eller hålla hallelujamöten över ;)

Som sagt, jag tror grundspecarna på SAR stämmer, men att det mycket väl kan komma en eller annan överraskning. Det återstår bara att se om det blir en positiv eller negativ dylik (vliket förstås kan bero på vem man är) ...

Ja, det går nog att leta rätt på det som stämmer. Det har ju varit helgardering där :)

36 megapixel / 24 megapixel
Inbyggd blixt / inte inbyggd blixt
Pris $1500 / $2800
15 fps / 10 fps
iISO/ISO hot-shoe

Min tips vad gäller just dessa specar är:

24 MP
Inbyggd blixt (som sitter ihop med tesilen)
$2800
10 fps (i FF med möjlighet till högre hastighet i beskuret läge + eventuella andra begränsningar)
ISO-blixtsko

Jag tror att den här kommer vara hyfsat videoinriktad, till skillnad från en kommande variant med högre upplösning byggd på i stort sett samma hus ...

Nej det handlar inte om time-lapes.

Seriebilds symbolen med ett T efter har på alla Sonykameror inneburit att max fps är i beskuret läge.

Syns tydligt på denna bild att det är samma symbol(den mellan symbolerna för film och panorama ) med ett T efter precis som på andra Sonykameror....dock svårt att se vad det står för siffra i rutan(som anger antal fsp) så det kan ju faktiskt röra sig om mer än 10fps i beskuret läge .)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/a99_10.jpg
Håller med helt.

Jag har granskat denna bild så noga jag kan, och visst är det samma symbol för den snabbaste serietagningshastigheten som sitter på A77, och den sitter på samma ställe. På A99:an har den ett tecken framför sig, som jag tycker ser ut som ett T (möjligen som ett I, fast mindre troligt). På A77:an finns inget sådant tecken. I mitten på den första rutan i symbolen finns ett tal, men upplösningen i denna bild är inte tillräcklig för att jag ska kunna se vad det står (på A77;an står det förstås 12). På A99:an kan det stå 10, 15 eller vad som helst.

Jag är helt säker på ATT detta T på A99:ans programratt betyder något, men inte på VAD... :)
För mig förefaller det troligaste vara att det betyder Tele, dvs crop. Kan vara i betydelsen att man i någon meny kan välja ifall man vill ha (exempelvis) 10 b/s FF, alternativt en högre hastighet men då med lägre upplösning.

Till sist, när det gäller blixtskon. Den har definitivt inte bara en, utan två kontakter minst. :)
Det har alla hotshoes - är nödvändigt för att man ska få ett slutet kretslopp. Annars kan man inte skicka igenom några signaler fram till blixten...

Sedan finns det tre hål runt centrumkontakten som sannolikt är skruvhål. Men det skulle måhända kunna vara så, att den låsspak som tydligen ska sitta på blixtarna framöver, kör ner tre kontaktstift där. Detta är 100% spekulation, dvs 100% On-Topic. :)
.

Senast ändrad:
Blixtskon på RX1 är ju svart. Lite irriterande att den ska behöva vara blank på A99 om det inte behövs. Svart är snyggare!

/Mats

Jag tror inte en svart blixtsko håller sig svart så länge på en kamera där man ofta tar av och på en blixt, vilket man förmodligen gör på en A99, men inte på en eventuell RX1 :)

Till sist, när det gäller blixtskon. Den har definitivt inte bara en, utan två kontakter minst. :)
Det har alla hotshoes - är nödvändigt för att man ska få ett slutet kretslopp. Annars kan man inte skicka igenom några signaler fram till blixten...

Är inte en av kontaktytorna i allmänhet kanterna på själva blixtskon? Jag vet i alla fall att det går att utlösa blixtar med ett gem mellan mittkontakten och kontaktytan på sidorna av blixtskon.

Sedan finns det tre hål runt centrumkontakten som sannolikt är skruvhål. Men det skulle måhända kunna vara så, att den låsspak som tydligen ska sitta på blixtarna framöver, kör ner tre kontaktstift där. Detta är 100% spekulation, dvs 100% On-Topic. :)
.

Ja, ryktena säger ju att blixtarna till A99 (och andra kommande Sonykameror) kommer ha en låsspak precis som hos Canon och Nikon. På Nikon är det endast ett hål som används för att låsa blixten, men där dras själva skon åt också - gissar att det är något liknande här.

Egentligen spelar det nog ingen roll var kontaktytorna sitter, då de ändå har olika funktioner i olika kameror. Så länge lösningen inte är ömtålig kan det nog finnas poäng med att ha kontakterna i framkant, då man kan tänka sig att på så vis kunna överföra mer information mellan kamera och prylen man häller i blixtskon.

Min tips vad gäller just dessa specar är:

24 MP
Inbyggd blixt (som sitter ihop med tesilen)
$2800
10 fps (i FF med möjlighet till högre hastighet i beskuret läge + eventuella andra begränsningar)
ISO-blixtsko

Jag tror att den här kommer vara hyfsat videoinriktad, till skillnad från en kommande variant med högre upplösning byggd på i stort sett samma hus ...
Detta här är exakt vad även jag anser vara mest sannolikt.

Fasiken, det betyder ju att du måste vara en mycket förnuftig karl, Anders! :)

/Gunnar
.

Håller med helt.

Jag har granskat denna bild så noga jag kan, och visst är det samma symbol för den snabbaste serietagningshastigheten som sitter på A77, och den sitter på samma ställe. På A99:an har den ett tecken framför sig, som jag tycker ser ut som ett T (möjligen som ett I, fast mindre troligt). På A77:an finns inget sådant tecken. I mitten på den första rutan i symbolen finns ett tal, men upplösningen i denna bild är inte tillräcklig för att jag ska kunna se vad det står (på A77;an står det förstås 12). På A99:an kan det stå 10, 15 eller vad som helst.

Jag är helt säker på ATT detta T på A99:ans programratt betyder något, men inte på VAD... :)
För mig förefaller det troligaste vara att det betyder Tele, dvs crop.

.

Jovissg captain Obvious. Klar att det finns två ledare föf att åstadkomma en kfets :). Den ena är ju själva höljet runtom.

Men Peter har bu hittat kontaktstift i framkant under plåtkanten o h jag tycker det verkar ömtålicg och svårt att göra rent osv. Möjligt att det fantiskt inte är kontantstift utan bara en låsnlack eller nåt, för att det skulle ju faktiskt kunna ara ett seriellt protokoll som inte behöver fler ledare. Fast då blir det svårt att få till en adapter som ska funka med tidigare blixtar som har 4 kontantstift och då skulle det behövas en massa elektronik i själva adaptern.

Svart på utsidan behövef inte slitas för att man mekar oftare med grejer där. Tror att det är blankt för att det ska se ut mer som andra kameror helt enkelt.

/Mats

/Gunnar
.

Förnuftig vet jag inte, men det känns som troligast av de specar som florerat på nätet. Något jag tror kan komma att göra en del besvikna är att EVF:en förmodligen inte är så där himla mycket mer följsam som man kanske önska, men den borde vara bättre än i befintliga kameror i alla fall :)

Mest spännande är att se om Sony hittat på någon showstopper i den här kameran, eller om RX1 kommer stjäla all uppmärksamhet ...

/Gunnar
.

Är väl tyvärr inte bättre än så. Blir ingen superkamera, bara en halvhyfsad aningen bättre än konkurrenterna tyvärr.

Gissar på pris under 20 000 kr i Sverige för enbart hus.
Low light/sports index på DxO strax över 3000

Hyggligt bra, men räcker inte till för att Sony ska nå några försäljningsframgångar som knaprar i på Canon och Nikon i större omfattning. Tyvärr Sony, det här vernar inte räcka. De har klantat till det igen förmodligen :-(

/Mats

Är inte en av kontaktytorna i allmänhet kanterna på själva blixtskon? Jag vet i alla fall att det går att utlösa blixtar med ett gem mellan mittkontakten och kontaktytan på sidorna av blixtskon.
---
Jo precis. Det var därför jag till slut reagerade på de många inläggen om att A99:ans blixtsko bara hade EN kontakt. Det har som sagt ingen.

Den andra kontakten behöver inte vara en kontakt eller ledning i sig. Det är då man pratar om "jord". Som i bilar t.ex., där det kan gå en ledning ut till någon lampa, och sedan är lampans skruvgänga eller ytterbajonett "jordad" via bilens kaross och / eller chassi, så att det blir en sluten strömkrets tillbaka till batteriet, vars ena pol (för det mesta den negativa) också är jordad.

Så det du gör med ditt gem är alltså att du sluter strömkretsen, vilket bränner av blixten. :)
.

Vaddå skönhet?
Den ser ju ut som en Canon! Samma mesigt sluttande ölflaskeaxlar. Är det manligt??
Tråkig gummiklump utan karaktär. Känns lite ängsligt om du frågar mig.
Tacka vet jag A900.

Men risk för att vara alltför OT så kan jag meddela att jag fick hem en Nikon F idag. Svart. Den är manlig.

Lite mer "seriöst" så är jag lite förundrad över att folk betraktar kameror som kvinnliga eller manliga. Jag är den siste att förneka att man kan ha ett väldigt emotionellt förhållande till kameror, men de är verkligen könlösa ting.

2 dagar kvar. (Där blev jag on-topic igen. :)

Den där nya ISO HotShoen. Den har ju bara en kontakt - back to basic verkligen.

Måste det inte finnas fler kontaktstift för TTL/ADI eller så? Den gamla hade ju fyra stift och Canon och Nikon har ju flera.

Är det bara två ledare och omgjort till ett seriellt protokoll med pulser, eller vad?
Tycker det är lite märkligt faktiskt.

Ett serieprotokoll vore ju toppen! Mer robust och går att utöka i framtiden.

Ang framrate:

Det borde gå att pressa ut 10 bps i fullt format. Går det med A77 som också har 24Mp (förutsatt att A99 nu får 24 Mp och inte 36 som jag hade sett som mer logiskt då denna sensor är densamma i grunden som på D800).

Men fasiken vet om det funkar med 14-bitar. Med 12 går det säkert. Det må vara hur det vill med det, men jag tror 10 bps blir maxhastigheten och menyval till 12 bitar.

Blir det en 36 Mp-sensor, vilket jag inte tror, så behövs jättebuffert och jättebatteri och jätteprocessor. I annat fall blir det bara 4 bps vid 14 bitar och full upplösning.

Det hade varit det smartaste valet med 36 Mp trots allt. Då hade man fått som på D800 förutsättningarna för en mycket bra detaljering. Sedan kunde man gått ett steg längre än Nikon och tilldelat crop-läget 10bps. Cropläget här blir ju 16 Mp vilket i APS-C läge ger bra bildkvalitet. Det har vi ju sett i bl a A580, Nikon D7000 och Pentax K-5 som har samma pixeldensitet.

Med tanke på EVF som ska ha ström så fordras nog extra power i så fall för att komma upp i 10 bps så att batteriet inte laddar ut för fort.

Jag tycker det är smart med 36 Mp kamera. Blir en rejäl FF som snabbt konverteras till en snabb APS-C med väldigt hög bildkvalitet.

Canon har ju löst framratefrågan via extra batterigrepp på sin FF 5DMkIII. i stället för 6 bps vid full upplösning kan deras BG laddas med 8 st AA och ge 8 bps med full upplösning (22 Mp).

Fast som slutkläm tror jag att de just nu liggande specarna blir de verkliga till 95%. De övriga procenten kan lämnas till någon verklig klarhet om de extra AF-punkterna på sensorn (som jag tror har att göra Focus Tracking-d v s att en större del av ytan kan avsökas, fast extrapunkterna ger då CDAF)

//Lennart

Den andra kontakten behöver inte vara en kontakt eller ledning i sig. Det är då man pratar om "jord". Som i bilar t.ex., där det kan gå en ledning ut till någon lampa, och sedan är lampans skruvgänga eller ytterbajonett "jordad" via bilens kaross och / eller chassi, så att det blir en sluten strömkrets tillbaka till batteriet, vars ena pol (för det mesta den negativa) också är jordad.

Så det du gör med ditt gem är alltså att du sluter strömkretsen, vilket bränner av blixten. :)
.

Mjo, jag har rätt bra koll på sånt där (friskt kopplat, hälften brunnet) :)

Men oavsett det så tyckte jag att endast två kontaktytor kändes som lite för få för att få full blixtstyrning - i synnerhet om det ska fungera med adapter och gamla blixtar (och jag har svårt att tänka mig att Sony tagit bort den möjligheten).

Ett kul alternativ (men knappast troligt) vore att kommunikationen mellan kameran och Sonys egna blixtar sker helt trådlöst via radio, och att de inför det på alla kommande modeller - då behövs ju bara skon för att hänga på andra tillbehör och att klämma fast blixten vid behov.

Det är kul att spekulera så här på sluttampen ;)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar