Skulle A99 få "endast" 10 bps vid beskuret läge (APS-C ?) innebär det 11 mp. Man har alltså beskärsmån så det räcker och blir över för de flesta pressbilder.
Sedan har vi ju det här med buffert. Jag vet inte varför det ska vara sådana krav på bps. 5 bps vid 24 Mp är faktiskt jäkligt mycket. "Bara" 11 mp vid 10 bps är inte så bara. EN D3s/D3 har 12 Mp och ett cropläge på 5,1 Mp. Och det har dagspressen klarat sig utmärkt med och klarar fortfarande.
//Lennart
Beskuret läge innebär ju inte bara att man får färre pixlar, utan det blir ju en beskärning som tar bort vidvinkelmöjligheten. Tänk att du står där med 24 mm. som vidvinkligast i din zoom och behöver ta sekvensbilder för ett speciellt skeende, då har du hux flux som ett 36 mm påskruvat. Dessutom med allt vad det innebär med bortskärning av halva den ljusinsamlande ytan och måste gå upp ytterligare ett steg i ISO, vilket du kanske redan pressat till gränsen om det är inomhus och du vill kunna ha tillräckligt korta tider, plus att gå miste om nedskalningseffekten för att jämna ut brus.
Nä, varför ska man betala 30 000 för en fin FF-kamera om man bara kan använda den som en 11 megapixels APS-C om man ska ta bilder i sekvens?
Att det brukade räcka förr i tiden för att få hygglig kvalitet i dagspress är inget skäl alls.
Nä, säga att det inte gör nåt och bara ta med antalet pixlar i argumentationen håller inte alls.
Sen kan jag hålla med om att det inte alltid behövs en hög framerate, det är inte alls så viktigt för mitt personliga fotograferande. Avancerad 70-11 punkters AF med motivföljning och smart prediction är inte heller min grej, men det är det för många andra. Hög framerate är ju dessutom det mest utnyttjade försäljningsargumentet Sony har för A77.
Nu är det här ju en SLT, så svårigheten att få till hög fps för att man måste ta hänsyn till en stor flaxande spegel finns ju inte och slutaren som är den andra mekaniskt rörliga detaljen är inte särskilt svårt att få till snabbt.
Jag trodde att de istället skulle skruva upp detta ytterligare i A99 och fixa 15 fps och slå värstingarna från Canon och Nikon och kunna ståta med "världens snabbaste". Om det bara är 24 megapixel i kameran så är det ju inte mer än knappt 17% mer data att hantera pga större bitdjup. Med snabbare skrivning till minneskorten och mera buffertminne och lite mer cpu-kraft är det ju inga som helst problem.
Att de sänker sig till 10 fps och ändå vara dubbelt så snabb som konkurrenterna för att få längre sekvenser och följsammare sökare skulle jag ha full förståelse för, men det här som spekuleras om här liknar ju ingenting annat än fiasko.
Skit också, Sony hittar säkert på nåt sätt att fucka upp den här kameran också. Vad håler de på med?
Fast vi vet ju egentligen nada än så länge.
Ryktena har varit ytterst sparsmakade och alla möjliga SR5-taggade nyheter har ju varit käpprätt åt skogen hittills och Sony själva har ju inte sagt nånting egentligen.
Hela det här 10 fps i beskuret läge är ju bara en slutsats som vissa här har dragit utifrån en symbol på programväljaren.
Att den blir 24 megapixel är ju också bara ett ytterst osäkert rykte som har svängt lite fram och tillbaka tidigare. De här fps-siffrorna känns rimliga bara om det är mycket högre upplösning, t.ex. 36 megapixel med samma sensor som i D800 eller varför inte 48 megapixel eller nåt?
Något märkligt är det. Omöjligt med bara 24 megapixel och 10 fps endast i beskuret läge, det tror jag inte ett ögonblick på.
Ett tidigt rykte från april 2012 positionerade kameran som en mycket enklare kamera.
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-wants-to-price-the-a99-as-low-as-possible/
Det här verkar vara just en enklare modell ändå.
Eller så är det ihopblandade specar för att det kommer att presenteras två kameror, A99 och A85 eller nåt.
Jäkligt konstigt och jäkligt rörigt känns det som. Här ligger en hund begraven.
Som sagt, jag tror definitivt inte på 24 megapixel och 8 fps eller 10 fps i crop mode.
Att säga att det inte gör nåt för att det är inte så viktigt med det som kommer i tryck på dassigt tidningspapper är bara strunt tycker jag. Alltså, visst, det är inte så noga med bilder som ska publiceras på det sättet, men sony kan ju för sjutton inte släppa en kamera nu 2012 som ska matcha specarna för presskameror för 5 år sen.
Nä, det här duger inte. Antingen har Sony fått totalt hjärnsläpp eller så gissas det alldeles åt helsike fel här.
/Mats