Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Visst är det så men....tror inte Sony valt att dra ner upplösningen/valt crop-läget i 10fps av just den anledningen...då är det nog mer troligt att kameran faktiskt inte mäktar med full upplösning i 10fps.
Tror dom flesta hellre hade föredragit om man hade valfriheten mellan full upplösning eller crop.

Sen kan jag komma på många användningsområden/tillfällen då full upplösning/ingen crop är att föredrar eftersom det finns just många typer av actionbilder som faktiskt tas rör sig om omsorgsfullt komponeringar,med noggrann fokusering och planering.

Dels är det som sagt visst inte så ALLS!

Dels är det väl ytterst märkligt om Sony nu plötsligt inte skulle mäkta med serietagning i 10 fps när de tidigare gjort det i A77 med samma upplösning i 12 fps. Visserligen med 12 bitars bitdjup istället för 14, men man kan ju räkna med att A99 har betydligt kraftigare CPU, större buffert och snabbare skrivning till korten.

Du skriver ju nu som om den här (befängda) uppgiften vore fakta (?).

Nä ytterst märkligt om det vore så och jag tror som sagt inte ett endaste dugg på att 10 fps bara skulle vara i nåt cropläge. Helt horribelt om det vore så ju.

Möjligen att det finns en sån inställning OCKSÅ att välja på, men knappast att det bara är det.

/Mats

Dels är det som sagt visst inte så ALLS!

Dels är det väl ytterst märkligt om Sony nu plötsligt inte skulle mäkta med serietagning i 10 fps när de tidigare gjort det i A77 med samma upplösning i 12 fps. Visserligen med 12 bitars bitdjup istället för 14, men man kan ju räkna med att A99 har betydligt kraftigare CPU, större buffert och snabbare skrivning till korten.

Du skriver ju nu som om den här (befängda) uppgiften vore fakta (?).

Nä ytterst märkligt om det vore så och jag tror som sagt inte ett endaste dugg på att 10 fps bara skulle vara i nåt cropläge. Helt horribelt om det vore så ju.

Möjligen att det finns en sån inställning OCKSÅ att välja på, men knappast att det bara är det.

/Mats

Nej jag menar inte på något sätt att det verkligen är så men på alla andra Sonykameror där T anges efter seriebilds symbolen på programvalsratten är det så att max antal fs endast uppnås i crop-läge.....o det va därför jag ställde mig undrande till det från början(när jag frågade om det i ett tidigare inlägg)

Men samtidigt tycker jag personligen inte det på något sätt skulle vara dåligt om den nu "bara" klarade av tex 8fps i full upplösning och 10fps i beskuret läge.

Jaha, ok. Läste inte så noga bakåt, såg bara ditt svar på Gunnars inlägg.

Visst, det är inte så pjåkigt om man jämför med konkurrenternas DSLR-kameror, men varför sätta ribban så lågt när Sony själva har modeller med mycket högre kapacitet?

Det här är ju deras värstingkamera, så varför skulle den inte klara samma sak som A77 som också har 24 megapixel kan man undre.

Fast DET SKULLE kunna vara så att A99 inte alls är på 24 megapixel, utan 36! :)
Det skulle faktiskt göra mer sense i så fall med de här nedbantade specarna vad gäller serietagning.

:) Hoppet har väckts! Gärna mera megapixlar med långsammare fps för min del.
Och såklart super-ISO prestanda också ovanpå det :), fast det skulle i så fall vara samma sensor som i D800 och med ett litet handikapp från spegeln.

Fasiken, man vet ju inte vad man ska tro. Två dagars väntan kvar...

/Mats

Var framgår det?
Är inte det väldigt udda?

Alla andra ISO-skor har ju ett antal olika små kontaktstift runtomkring eller bakom mittenpunkten i lite olika utförande beroende på kameramärke, men alla är öppna framåt, eller har bara ett stopp i plast.

http://www.google.se/search?num=10&....1.1.0.62.283.6.6.0...0.0...1ac.1.bA4DBdacuBQ

Sonys nya har ju en övervikt plåt i framkanten också och med kontakter där innanför känns det som väldigt utsatt för att det ska kunna komma in skräp som man kan trycka in på nåt sätt.

Är lite orolig att Sony har goofat sig :-(, fast förmodligen är det fiffigt och bra.

Peter, var har du fått det ifrån att det är kontakter i framkanten? Kan man se det nånstans?

/Mats

Ja men bara för det så innebär ju inte det att Sony måste göra exakt som alla andra.

Det syns på bilden tagen från baksidan....det är samma blixtsko som på tex Nex-6 o på tex den här bilden(ska se om jag hittar den där man såg det väldigt tydligt) sysn det ganska tydligt att det är en kontakt/kotatpinnar i framkanten:

http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/CCAB12LP3670T1-1-653x1024.jpg

För det ändamålet måste det ju vara samre att få 5 b/s med 24 Mp än att få 10 b/s med 8-12 b/s eller nåt. Lennart skrev ju att det inte behövdes särskilt hög upplösning för att täcka ett heluppslag i en dagstidning - var det 1,5 Mp? Eller kanske 2-2,5 Mp?

.

Nja, det var lite entusiaskt, Gunnar! Jag har skrivit att det räcker med 2 Mp för att göra en femspaltare (25x18 cm) som täcker en taploidsida från höger till vänster med dagspressens tryck (180 dpi) om det är färg. D v s 1772x1134= c:a 2 Mp. Ska man göra en stående helsidesbild i färg behövs 1772x2268= c:a 4 Mp. Men du har rätt i att det fordras mindre än man ofta tror. Pratar vi tryck i tidskrifter/magasin mm (typ FOTO) gäller 300 dpi.

Pratar vi gråskala används endast 160 dpi vilket reducerar Mp-antalet till c;a 1,5 mp för alternativ 1 och styva 3mp för alternativ 2.

Dock görs ofta små interpoleringar när redigeraren vill dra en bild större än faktiskt upplösning. Det går lätt att dra en 4-spaltare till en 5-spaltare utan att det märks speciellt p g a rastreringen.

En bild som täcker ett helt uppslag i tabloidformat (typ expressen/Aftonbladet) skulle man helst ha 7 Mp, men jag har sett bilder som"dragits" från en D1 (2,7 mp) över ett helt mittuppslag och rastrerats. Det såg okej ut, men inte mer efter interpoleringen.

Rastrering döljer för övrigt också brus.

Skulle A99 få "endast" 10 bps vid beskuret läge (APS-C ?) innebär det 11 mp. Man har alltså beskärsmån så det räcker och blir över för de flesta pressbilder.

Sedan har vi ju det här med buffert. Jag vet inte varför det ska vara sådana krav på bps. 5 bps vid 24 Mp är faktiskt jäkligt mycket. "Bara" 11 mp vid 10 bps är inte så bara. EN D3s/D3 har 12 Mp och ett cropläge på 5,1 Mp. Och det har dagspressen klarat sig utmärkt med och klarar fortfarande.

//Lennart

Ja men bara för det så innebär ju inte det att Sony måste göra exakt som alla andra.

Det syns på bilden tagen från baksidan....det är samma blixtsko som på tex Nex-6 o på tex den här bilden(ska se om jag hittar den där man såg det väldigt tydligt) sysn det ganska tydligt att det är en kontakt/kotatpinnar i framkanten:

http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/CCAB12LP3670T1-1-653x1024.jpg

Hmmm, undrar om inte det där är nåt som kommer att stå Sony dyrt i framtiden ;-(

De har ju som sagt en historia av att inte göra som alla andra och det ligger dem i fatet. Sen att de gör bättre än alla andra är en helt annan sak, de får skit för det ändå.

Nu släpper man "eget special" för att anamma standard eftersom alla klagar på det och så tweakar man till den "eget special" ändå, fast på ett annat sätt.

Framtiden får utvisa.

/Mats

Senast ändrad:
Hmmm, undrar om inte det där är nåt som kommer att stå Sony dyrt i framtiden ;-(

Nu släpper man "eget special" för att anamma standard eftersom alla klagar på det och så tweakar man till den "eget special" ändå, fast på ett annat sätt.

Det kan möjligen ställa till problem om det är svårare att göra en anpassad fot till sändare och dylikt med den där blixtskon, än vad det är att göra det till mer "normala" blixtskor. Det blir åtminstone lättare att använda skon till exempelvis skärmar och mikrofoner än tidigare ...

Jag menar inte att den inte skulle vara bra, eller inte fungera.

Den gamla iISO-skon var bättre än "standard" ISO-skon på en massa sätt.
Grejen är att det snackas så mycket skit om sony att de inte är standard och en hel del väljer bort märket pga det. Nu kan det bli likadant igen och det har inget alls med att göra om den fungerar eller inte, bara att vissa får för sig att inte röra sånt som inte är standard.

Sen att det inte finns nån standard ändå, utan att alla tillverkare har olika kontakter och protokoll så att man inte kan använda Nikonblixtar på en Canon osv, det är underordnat, för folk tror ju att det är "standard" ändå.

Nu kommer Ken Rockwell att skriva en artikel om att att sony inte har en riktig hot-shoe som Nikon och Canon, utan har hittat på något eget och så kommer en stor del av alla Nikon-användare som skulle kunna tänka sig att titta på en sony-kamera välja bort den osett.

Det är den här FUD-världen som vi lever i och jag trodde Sony hade fattat det. Det är därför jag tror att det kanske är ett designval som står dem dyrt i slutändan. Funkar gör den garanterat ch förmodligen bättre och säkrare än andra lösningar med kontaktstiften nedåt, så brukar det bli när Sony uppfinner nytt, de förbättrar saker, men har så svårt att bli betrodda i vissa kretsar och det finns krafter som tar varje chans till att smutskasta dem.

Jag är lite orolig för den där och för kontakterna i framkant att de är ömtåliga och kan gå sönder. Om de inte gör det så kommer det ändå att framföras som ett argument emot Sony.

/Mats

Misstänker att en A99 med 14 bitars färgdjup i rå-filerna kommer att landa på ca 4 bps i full upplösning, 24 Mpix, och 10 bps med 12 bitar i beskuret 11 Mpix-läge för att evf-sökaren alltid ska hinna med utan ökande eftersläpning a la A77.

Nu är det ju inga problem att skicka obehandlade rå-filer på 14 bitar genom kameran till minneskortet eftersom det handlar bara om filer som är ca 25% större i MB än motsvarande 12-bitars filer.

Flaskhalsen ligger nog i att det är mer än dubbelt så tungt för kameran att göra en eller två jpg-filer, utifrån 14 bitar vs 12 bitar, för att dels visa upp i evf-sökaren med 1024x768 pixlar samt den inbäddade på full upplösning som även ska visas på kamerans lv-skärm vid eftergranskning.

---
För det ändamålet måste det ju vara samre att få 5 b/s med 24 Mp än att få 10 b/s med 8-12 b/s eller nåt.
---
Alla här förstår såklart att när jag ovan skrev:
"...5 b/s med 24 Mp än att få 10 b/s med 8-12 b/s..."

så menade jag förstås:
'...5 b/s med 24 Mp än att få 10 b/s med 8-12 Mp..."

Det verkar snarare som att alla har läst det som det var tänkt, och t.ex. citerat detta utan kommentarer... :)
.

Skulle A99 få "endast" 10 bps vid beskuret läge (APS-C ?) innebär det 11 mp. Man har alltså beskärsmån så det räcker och blir över för de flesta pressbilder.

Sedan har vi ju det här med buffert. Jag vet inte varför det ska vara sådana krav på bps. 5 bps vid 24 Mp är faktiskt jäkligt mycket. "Bara" 11 mp vid 10 bps är inte så bara. EN D3s/D3 har 12 Mp och ett cropläge på 5,1 Mp. Och det har dagspressen klarat sig utmärkt med och klarar fortfarande.

//Lennart

Beskuret läge innebär ju inte bara att man får färre pixlar, utan det blir ju en beskärning som tar bort vidvinkelmöjligheten. Tänk att du står där med 24 mm. som vidvinkligast i din zoom och behöver ta sekvensbilder för ett speciellt skeende, då har du hux flux som ett 36 mm påskruvat. Dessutom med allt vad det innebär med bortskärning av halva den ljusinsamlande ytan och måste gå upp ytterligare ett steg i ISO, vilket du kanske redan pressat till gränsen om det är inomhus och du vill kunna ha tillräckligt korta tider, plus att gå miste om nedskalningseffekten för att jämna ut brus.

Nä, varför ska man betala 30 000 för en fin FF-kamera om man bara kan använda den som en 11 megapixels APS-C om man ska ta bilder i sekvens?

Att det brukade räcka förr i tiden för att få hygglig kvalitet i dagspress är inget skäl alls.

Nä, säga att det inte gör nåt och bara ta med antalet pixlar i argumentationen håller inte alls.

Sen kan jag hålla med om att det inte alltid behövs en hög framerate, det är inte alls så viktigt för mitt personliga fotograferande. Avancerad 70-11 punkters AF med motivföljning och smart prediction är inte heller min grej, men det är det för många andra. Hög framerate är ju dessutom det mest utnyttjade försäljningsargumentet Sony har för A77.

Nu är det här ju en SLT, så svårigheten att få till hög fps för att man måste ta hänsyn till en stor flaxande spegel finns ju inte och slutaren som är den andra mekaniskt rörliga detaljen är inte särskilt svårt att få till snabbt.

Jag trodde att de istället skulle skruva upp detta ytterligare i A99 och fixa 15 fps och slå värstingarna från Canon och Nikon och kunna ståta med "världens snabbaste". Om det bara är 24 megapixel i kameran så är det ju inte mer än knappt 17% mer data att hantera pga större bitdjup. Med snabbare skrivning till minneskorten och mera buffertminne och lite mer cpu-kraft är det ju inga som helst problem.

Att de sänker sig till 10 fps och ändå vara dubbelt så snabb som konkurrenterna för att få längre sekvenser och följsammare sökare skulle jag ha full förståelse för, men det här som spekuleras om här liknar ju ingenting annat än fiasko.

Skit också, Sony hittar säkert på nåt sätt att fucka upp den här kameran också. Vad håler de på med?

Fast vi vet ju egentligen nada än så länge.
Ryktena har varit ytterst sparsmakade och alla möjliga SR5-taggade nyheter har ju varit käpprätt åt skogen hittills och Sony själva har ju inte sagt nånting egentligen.

Hela det här 10 fps i beskuret läge är ju bara en slutsats som vissa här har dragit utifrån en symbol på programväljaren.

Att den blir 24 megapixel är ju också bara ett ytterst osäkert rykte som har svängt lite fram och tillbaka tidigare. De här fps-siffrorna känns rimliga bara om det är mycket högre upplösning, t.ex. 36 megapixel med samma sensor som i D800 eller varför inte 48 megapixel eller nåt?

Något märkligt är det. Omöjligt med bara 24 megapixel och 10 fps endast i beskuret läge, det tror jag inte ett ögonblick på.

Ett tidigt rykte från april 2012 positionerade kameran som en mycket enklare kamera.
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-wants-to-price-the-a99-as-low-as-possible/

Det här verkar vara just en enklare modell ändå.

Eller så är det ihopblandade specar för att det kommer att presenteras två kameror, A99 och A85 eller nåt.

Jäkligt konstigt och jäkligt rörigt känns det som. Här ligger en hund begraven.

Som sagt, jag tror definitivt inte på 24 megapixel och 8 fps eller 10 fps i crop mode.

Att säga att det inte gör nåt för att det är inte så viktigt med det som kommer i tryck på dassigt tidningspapper är bara strunt tycker jag. Alltså, visst, det är inte så noga med bilder som ska publiceras på det sättet, men sony kan ju för sjutton inte släppa en kamera nu 2012 som ska matcha specarna för presskameror för 5 år sen.

Nä, det här duger inte. Antingen har Sony fått totalt hjärnsläpp eller så gissas det alldeles åt helsike fel här.

/Mats

---
Lennart skrev ju att det inte behövdes särskilt hög upplösning för att täcka ett heluppslag i en dagstidning - var det 1,5 Mp? Eller kanske 2-2,5 Mp?
---
Bra med ditt förtydligande, Lennart. Har inte själv sysslat med pressfoto så jag har inte lagt några exakta uppgifter om detta i minnet. Därför skrev jag frågetecknen för att vara säker på att få exaktare uppgifter.

En svartvit bild från Nikon D1 på 2,7 Mp ligger tydligen på gränsen för ett helt uppslag. Jag har sett siffran 1,5 Mp någonstans, men inte från dig minns jag nu, utan det var vid en händelse i USA som någon fotograf fått in en sådan bild, men då handlade det också om vad som där ansågs vara en stor grej (minns inte var jag läste det, men det bör väl ha varit DPReview eller Dyxum).
.

Jag är nog inne på Mats linje, att gissningarna här är helt uppåt väggarna - såvitt jag sett har det inte dykt upp några specar som tyder på att den skulle vara croppad vid serietagning.

Är det ens säkert att det läget på PASM-ratten har med serietagning att göra? Såvitt jag kan se finns en knapp för självutlösare/serietagning bredvid toppdisplayen.

Min gissning, som grundar sig på att det där läget ligger mellan panorama och film om jag inte ser fel, är att det handlar om en funktion för time-lapse :)

Hörni? Riskerar inte allt detta rätt meningslösa gissande att bara bli en massa onödigt OT? Det är ju bara ren sockervadd. Sony har en väldigt tight organisation och deras non disclosure agreements verkar märkligt nog hållas väldigt väl. Kan vi inte ge oss till tåls några dagar nu till the real deal blir avtäckt? Det här ger väl inget? Förvirringen verkar ju nästan öka ju närmare släppet vi kommer. Det känns ju minst sagt lite konstigt att dimman tätnar istället för att den skingras lite men jag skulle verkligen inte alls bli förvånad om vi får en A77-broiler med FF som är ämnad att säljas så billigt som möjligt. Vilket skulle annars Sonys option vara? Som sagtvi får vänta några dagar. Jag tycker inte denna diskussion tillför det minsta.

Så länge det är spekulation är det knappast OT - i så fall är väl hela tråden meningslös? :)

När kameran väl är visad kan det förstås visa sig att det mesta vi skrivit om A99 i den här (och den stängda) tråden var fel, men det ligger ju i spekulationstrådarnas natur.

Jag skulle tro att de flesta specifikationer som publicerats på SAR kommer visa sig stämma när facit kommer.

Jag är nog inne på Mats linje, att gissningarna här är helt uppåt väggarna - såvitt jag sett har det inte dykt upp några specar som tyder på att den skulle vara croppad vid serietagning.

Är det ens säkert att det läget på PASM-ratten har med serietagning att göra? Såvitt jag kan se finns en knapp för självutlösare/serietagning bredvid toppdisplayen.

Min gissning, som grundar sig på att det där läget ligger mellan panorama och film om jag inte ser fel, är att det handlar om en funktion för time-lapse :)

Nej det handlar inte om time-lapes.

Seriebilds symbolen med ett T efter har på alla Sonykameror inneburit att max fps är i beskuret läge.

Syns tydligt på denna bild att det är samma symbol(den mellan symbolerna för film och panorama ) med ett T efter precis som på andra Sonykameror....dock svårt att se vad det står för siffra i rutan(som anger antal fsp) så det kan ju faktiskt röra sig om mer än 10fps i beskuret läge .)

http://i1266.photobucket.com/albums/jj524/picrumors/a99_10.jpg

Hörni? Riskerar inte allt detta rätt meningslösa gissande att bara bli en massa onödigt OT? Det är ju bara ren sockervadd. Sony har en väldigt tight organisation och deras non disclosure agreements verkar märkligt nog hållas väldigt väl. Kan vi inte ge oss till tåls några dagar nu till the real deal blir avtäckt? Det här ger väl inget? Förvirringen verkar ju nästan öka ju närmare släppet vi kommer. Det känns ju minst sagt lite konstigt att dimman tätnar istället för att den skingras lite.

Det är väl inte ett enda dugg meningslöst. Det är ju en tävling ju där äran står på spel och om vem det är som kan säga "vad var det jag sa" om två dagar! :) Superviktigt!!! .-) :) .-)

Jag tror att det blir 36 megapixel och 10 fps i riktigt läge med full upplösning och 14 bitar per pixel och att det också finns en smart teleconverter-funktion med cropläge som också är max 10 fps. Maxhastigheten nedskruvad för att hinna med i sökaren utan hackning. Buffertdjupet vid högsta fps och full upplösning kommer att vara så att det går att ta minst tre gånger så bilder som med A77.

Hur de fixat till bländarstyrningen har jag ingen susning om. Möjligt att det blir begränsad exponeringskontroll i det snabbaste läget.

De som tror på 8 fps och 10 fps i beskuret läge tror jag kommer på skam på onsdag morgon.

Att sen Leif hoppar in och går ännu längre och gissar att A99 blir usel och bara klarar 4 fps vid 24 megapixel och motiverar det med att det skulle finnas några högupplösta jpeg inbäddade i raw-filen för att visas på lv-displayen tycker jag verkar ytterst obegripligt, men det kanske är nåt annat än en bedömning utan en förhoppning eller nåt från hans sida. I alla fall tror jag det är käpprätt åt skogen. Om han får rätt skulle jag äta upp min gamla hatt om jag hade haft någon.

Vi får se som sagt om ett par dar vem som ligger närmast verkligheten, men bara de som vågar sig på med en bedömning innan kan vara med i diskussionen.

Att fega ur och har "ingen åsikt" är lite tråkigt i det här läget kan man tycka...
Vad tror du Sten-Åke? Hur mycket pixlar och hur snabba serier osv kommer kameran att fixa?
Kom igen nu!

/Mats

Ok då, då var det väl inte time-lapse då (fast det är en trevlig funktion att ha inbyggd) :)

Det finns dock som sagt en knapp bredvid displayen också på den bild du länkar till, som ser ut att vara till för att välja självutlösare och serietagning. Finns den på t.ex. A77 också?

Seriebilds symbolen med ett T efter har på alla Sonykameror inneburit att max fps är i beskuret läge.

Nja, det har väl inneburit att det är en inställning för serietagning i beskuret läge och såklart då så snabbt som kameran maximalt klarar av. Ingenting annat.

Symbolen i sig betyder ju inte automatiskt att det nödvändigtvis skulle behöva gå långsammare om man inte beskär bilden, även om de enklare kamerorna hittils har varit behäftade på det viset.

Att ha ett beskuret läge också kan ju vara bra ibland om man vet att man kommer att beskära kraftigt och att då hela det området skalas upp och visas fullstort i sökaren som det bara kan göra med en EVF och inte med en optisk sökare, men att det finns ett sådant läge innebär ju som sagt inte att kameran blir långsammare i obeskuret läge.

Ni gör en tankevurpa mina herrar!

A99 kommer att klara 10 fps i full upplösning, var så säkra! :)

/Mats

Ok då, då var det väl inte time-lapse då (fast det är en trevlig funktion att ha inbyggd) :)

Det finns dock som sagt en knapp bredvid displayen också på den bild du länkar till, som ser ut att vara till för att välja självutlösare och serietagning. Finns den på t.ex. A77 också?

Ska vi prata om knappar på A77 i den här tråden nu igen?
Hur ska du ha det egentligen? :)

Precis samma uppsättning knappar finns på A77.
Den knappen till höger o mdisplayen är till för att sätta på lyse på displayen.
Den till vänster är till för att manuellt växla mellan EVF och LiveView på displayen o moman inte använder automatiken med eye-sensorn.

Den framför till vänster är för att välja framerate: Enbild, High, Low, 2 sek självutlösare eller 10 s. självutlösare eller trådlös styrning med fjärrkontroll. Den till höger bredvid är för vitbalans och framför dessa sitter exponeringskompensation och ISO-inställning.

Det intressanta är den knappen som sitter på framsidan till vänster och vi trodde var blixtuppfällningsknapp, fast den sitter för lågt för det om kameran hade haft blixt. det är ju en knapp och inget synkuttag som jag gissade förut. Undrar vad den är till för.

/Mats

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar