Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Mjo, jag har rätt bra koll på sånt där (friskt kopplat, hälften brunnet) :)

Men oavsett det så tyckte jag att endast två kontaktytor kändes som lite för få för att få full blixtstyrning - i synnerhet om det ska fungera med adapter och gamla blixtar (och jag har svårt att tänka mig att Sony tagit bort den möjligheten).

Ett kul alternativ (men knappast troligt) vore att kommunikationen mellan kameran och Sonys egna blixtar sker helt trådlöst via radio, och att de inför det på alla kommande modeller - då behövs ju bara skon för att hänga på andra tillbehör och att klämma fast blixten vid behov.

Det är kul att spekulera så här på sluttampen ;)

DET vore kul!
Alltid trådlöst oavsett om blixt sätts fast i kameran eller inte. Borde bu kun a få plats med det inne i kameran nå stans... Skulle vara lite thpiskt sony faktiskt.

Då kanske adaptern ochså har radiomottagare i sig i så fall.

Äh, vi får se på onsdag.

36 mexapigs blir det nog i te. Hoppas på en rkntigt ljusstark 2$ megare istället.
 
Det är kul att spekulera så här på sluttampen ;)

Jovisst, men nu är det ju mycket retro som gäller. Så den "heta skon" kanske är en simpel sådan som även kan användas att sätta upp ett asbestliknande skydd för fotografen när en magnesiumblixt avfyras. Eller varför inte en av de där gamla fina med engångslampor som ibland exploderade:)

Jag har dock min egen tanke vad gäller den "heta skon". Jag tror Sony standardiserat p g a att ledningen fått kalla fötter inför lanseringen.

//Lennart
 
DET vore kul!
Alltid trådlöst oavsett om blixt sätts fast i kameran eller inte. Borde bu kun a få plats med det inne i kameran nå stans... Skulle vara lite thpiskt sony faktiskt.

Då kanske adaptern ochså har radiomottagare i sig i så fall.

Ja, det var precis så jag tänkte. Sändaren borde kunna få plats i "prismahuset" om där inte finns någon blixt som ska ploppa upp. Och som sagt - det vore inte helt olikt Sony att göra en sådan lösning.

Jag tror dock det är önsketänkande, då det i så fall skulle innebära att också RX1 och NEX-6 har samma funktion (i och med att blixtskon ser likadan ut), och där finns inte lika gott om plats för sändare och antenn.

Att lågljusegenskaperna på en 24MP-sensor blir bra tror jag vi kan utgå från, och jag tror inte heller det gör så mycket om den inte skulle komma upp i samma klass som D4 eller D3s på den punkten.

Vi får se som sagt - vi kanske blivit totalt blåsta allihopa, och bilderna som läckt är mockups från Sony (ungefär som när SVT "läckte" en Robinsonvinnare för en massa år sedan för att slippa spekulationer) :)
 
Sen att det inte finns nån standard ändå, utan att alla tillverkare har olika kontakter och protokoll så att man inte kan använda Nikonblixtar på en Canon osv, det är underordnat, för folk tror ju att det är "standard" ändå.

Om man inte bryr sig om att använda TTL-mätning så går det faktiskt att använda Nikonblixtar på en Canon. Nikon har gjort en hel del blixtar som har ett auto-läge som styrs av en fotocell som är inbyggd i blixten. Dessa blixtar går att använda (med exponeringsautomatik eftersom blixten själv mäter ljuset och stänger av i rätt tid) på rätt många kameror.

Förmodligen finns det blixtar av andra märken som fungerar på liknande sätt, men de har jag inte koll på.
 
Senast ändrad:
Mjo, jag har rätt bra koll på sånt där (friskt kopplat, hälften brunnet) :)
---
Haha! Förstår precis. :)


---
Men oavsett det så tyckte jag att endast två kontaktytor kändes som lite för få för att få full blixtstyrning - i synnerhet om det ska fungera med adapter och gamla blixtar (och jag har svårt att tänka mig att Sony tagit bort den möjligheten).
---
Det är kul att spekulera så här på sluttampen ;)
Ja, bara två kontaktytor och ett serieprotokoll känns mindre troligt. Då skulle det nog bli svårt (och dyrt) att göra en liten och smidig blixtskoadapter till de befintliga iISO-blixtarna. Ett helt trådlöst system skulle förstås vara mumma, men, tja, tyvärr kanske inte så troligt.

Jag har bara kunnat se något lite skrovligt i blixskons framkant på de bilder jag hittat (och med min ej alltför imponerande gamla laptop). KAN ev. vara en kontaktrad.

Och visst är det kul att spekulera!
.
 
Jag var före min tid

All heder åt Canikon, men nu börjar hjärtat slå mer och mer för Sony. Nya innovationer, nya spännande modeller och dom går en väg innan annan vågar gå. Så visst var jag före min tid när jag gjorde min S tatuering för sjutton år sen =)
 

Bilagor

  • DSC01341.jpg
    DSC01341.jpg
    14 KB · Visningar: 182
Blixtskon på RX1 är ju svart. Lite irriterande att den ska behöva vara blank på A99 om det inte behövs. Svart är snyggare!

En svart blixtsko är känsligare för slitage (såvida den inte är målad med en ny typ av superfärg). Gissningsvis räknar Sony med att blixtskon på A99 blir såpass flitigt använd att det är bättre att ha den blank.
 
Jag har bara kunnat se något lite skrovligt i blixskons framkant på de bilder jag hittat (och med min ej alltför imponerande gamla laptop).

Och visst är det kul att spekulera!
.

Det lilla skrovliga är nog som sagt kontaktytor. Ingen annan ISO-blixtsko har (såvitt jag vet) en läpp i framkant eftersom skon i själva blixten inte sträcker sig framför läpparna på sidan. Mittkontakten sitter också längre bak än vad den gör i normala blixtskor, vilket är ytterligare ett tecken på att Sony hittat på något eget, men som ändå är kompatibelt med ISO-skon.

Det ser likadant ut på de läckta bilderna av RX1, NEX-6 och A99, så jag misstänker att den enda fördelen med den här skon är att man kan hänga på en mikrofon eller skärm utan adapter. Ska det vara trådlösa sändare och sådant krävs specialfot som kan prata med kontakterna i framkant ...
 
Ett kul alternativ (men knappast troligt) vore att kommunikationen mellan kameran och Sonys egna blixtar sker helt trådlöst via radio, och att de inför det på alla kommande modeller - då behövs ju bara skon för att hänga på andra tillbehör och att klämma fast blixten vid behov.

Jag tänkte också den tanken, men det skulle kunna ge problem på vissa marknader. I Frankrike, t.ex., bör man inte använda radiostyrda blixtar om det finns risk för upptäckt. Man kan få hela sin fotoutrustning beslagtagen.

Det möjliga alternativet vore Bluetooth, som är accepterat i större delen av världen. Det har kortare räckvidd än de vanligaste radiostyrningarna för blixtar, men räcker förstås gott och väl om blixten är monterad på kameran.
 
All heder åt Canikon, men nu börjar hjärtat slå mer och mer för Sony. Nya innovationer, nya spännande modeller och dom går en väg innan annan vågar gå. Så visst var jag före min tid när jag gjorde min S tatuering för sjutton år sen =)
Haha! Ja, det var du bevisligen. Jag tyckte att jag för min del upptäckte Sonys potential redan på den tiden när i stort sett alla andra bara vred sig i skratt över tanken på Sony som systemkameratillverkare. Hånskratten, förlöjligandet, ironin och sarkasmen flödade:

Den där platt-TV-fabrikanten!
Toy-kameror från en TV-spelstillverkare!!
Plastkameror från ett nöjesindustriföretag!
osv.

Men du var helt klart LÅNGT före mig när det gäller verkliga insikter!

Är förundrad över att det knappast verkar vara någon som ens nu insett att Sony är kameravärldens Apple. :)
.
 
Ang framrate:

Det borde gå att pressa ut 10 bps i fullt format. Går det med A77 som också har 24Mp (förutsatt att A99 nu får 24 Mp och inte 36 som jag hade sett som mer logiskt då denna sensor är densamma i grunden som på D800).

Men fasiken vet om det funkar med 14-bitar. Med 12 går det säkert. Det må vara hur det vill med det, men jag tror 10 bps blir maxhastigheten och menyval till 12 bitar.

Blir det en 36 Mp-sensor, vilket jag inte tror, så behövs jättebuffert och jättebatteri och jätteprocessor. I annat fall blir det bara 4 bps vid 14 bitar och full upplösning.

Det hade varit det smartaste valet med 36 Mp trots allt. Då hade man fått som på D800 förutsättningarna för en mycket bra detaljering. Sedan kunde man gått ett steg längre än Nikon och tilldelat crop-läget 10bps. Cropläget här blir ju 16 Mp vilket i APS-C läge ger bra bildkvalitet. Det har vi ju sett i bl a A580, Nikon D7000 och Pentax K-5 som har samma pixeldensitet.

Med tanke på EVF som ska ha ström så fordras nog extra power i så fall för att komma upp i 10 bps så att batteriet inte laddar ut för fort.

Jag tycker det är smart med 36 Mp kamera. Blir en rejäl FF som snabbt konverteras till en snabb APS-C med väldigt hög bildkvalitet.

Canon har ju löst framratefrågan via extra batterigrepp på sin FF 5DMkIII. i stället för 6 bps vid full upplösning kan deras BG laddas med 8 st AA och ge 8 bps med full upplösning (22 Mp).

Fast som slutkläm tror jag att de just nu liggande specarna blir de verkliga till 95%. De övriga procenten kan lämnas till någon verklig klarhet om de extra AF-punkterna på sensorn (som jag tror har att göra Focus Tracking-d v s att en större del av ytan kan avsökas, fast extrapunkterna ger då CDAF)

//Lennart

Jag tror du är skapligt rätt ute här Lennart! Däremot så tror jag inte på 36 Mpix och 14 bitar med 4 bps och en bra följande evf är troligt. Ska de vara 14 bitar så tror jag mer på 24 Mpix, eller 36 Mpix och 12 bitar, med 4 bps och bra följande evf i bägge fallen.

Ett dx-läge med 16 Mpix och 12 bitar skulle kanske fungera hjälpligt för skapligt följande evf men här skulle jag tro att 11 Mpix och12 bitar skulle det fungera bättre och riktigt bra vid 10 bps

Är du säker på att 5DIII klarar 8 bps med batterigrepp och åtta AA-batterier? Har inte upptäckt den möjligheten i någon manual eller spec...
 
Haha! Ja, det var du bevisligen. Jag tyckte att jag för min del upptäckte Sonys potential redan på den tiden när i stort sett alla andra bara vred sig i skratt över tanken på Sony som systemkameratillverkare. Hånskratten, förlöjligandet, ironin och sarkasmen flödade:

Den där platt-TV-fabrikanten!
Toy-kameror från en TV-spelstillverkare!!
Plastkameror från ett nöjesindustriföretag!
osv.

Men du var helt klart LÅNGT före mig när det gäller verkliga insikter!

Är förundrad över att det knappast verkar vara någon som ens nu insett att Sony är kameravärldens Apple. :)
.

Det som imponerar mig mest är att dom är så förbannat duktiga på allt dom gör. Dom är inte i närheten lika mycket specialiserade på kameror som dom två stora. Men ändå är det Sony som är mest innovativ och vassast även på den punkten just nu. RX 1 t.e.x intresserar mig inte alls. Men det är en uppvisning på vad som är möjligt. Titta på canons Eos M, det är skräp. Titta på Nikon, dom gör inte ens sina sensorer... Patetiskt om du frågar mig! Jag hoppas att Sony får den beröm och framgång som dom faktiskt förtjänar. A99 kommer inte att vara dålig på nåt sätt, kommer nog att vara duktigt balanserad och troligtvis bli marknadens bästa allroundkamera som är duktig på allt. En titel som jag personligen tycker att 5D3 håller i idag. Vi får se, bara ett par dagar kvar.
 
All heder åt Canikon, men nu börjar hjärtat slå mer och mer för Sony. Nya innovationer, nya spännande modeller och dom går en väg innan annan vågar gå. Så visst var jag före min tid när jag gjorde min S tatuering för sjutton år sen =)

Att du är superman föf ånar inte. Nästan lika väm bevarad hemlichet som Sonys kameror.
Xast Henrik Schyffert har Sonys logotyp (den gamla) tatuerad på ena armen!

Finns ett youtu eklipp där han visar upp den i ett tv-program. Sök efter det vetja.

/Mats
 
Jag tror du är skapligt rätt ute här Lennart! Däremot så tror jag inte på 36 Mpix och 14 bitar med 4 bps och en bra följande evf är troligt. Ska de vara 14 bitar så tror jag mer på 24 Mpix, eller 36 Mpix och 12 bitar, med 4 bps och bra följande evf i bägge fallen.

Ett dx-läge med 16 Mpix och 12 bitar skulle kanske fungera hjälpligt för skapligt följande evf men här skulle jag tro att 11 Mpix och12 bitar skulle det fungera bättre och riktigt bra vid 10 bps

Är du säker på att 5DIII klarar 8 bps med batterigrepp och åtta AA-batterier? Har inte upptäckt den möjligheten i någon manual eller spec...

Hur man nu ska definiera "bra" följande EVF är ju en fråga i sig. Jag tror också på att det blir 24 Mp.

Däremot VET jag att jag hade fel vad gäller 5DMkIII. Förväxlade den med D800 som höjer sin bps från 4 till 6 bps med BG+8 AA-batterier. Sorry. Sitter ju och micklar med båda.

//Lennart
 
Det där med moderering av Off Topic som ni kanske hört talas om på sistone gäller inte bara de som kritiserar Sony. Försök att hålla er något så när till ämnet, och låt bli att reta upp användare av andra märken så kanske jag slipper radera inlägg :)
 
Mats, kan du inte skaffa en pinne att ditta med på din Iphone när fingrarna är för tjocka? ... eller skaffa ett stavningsprogram. Min hjärna låser sig helt när jag läser ovenstående. Vi får snart skicka Per eller moderatorn på dig för det här börjar närma sig plågsamma människoförsök :).

Moderatorn ska inte ägna sig åt att påpeka språkfel, men moderatorn har varit sugen på att gå in och agera autokorrekt där Mats telefon misslyckats ;)

Jag skulle vilja be om en tjänst i ledet att få det här forumet trevligare, och minska risken att vi skrämmer bort nya deltagare:

Skriv inte OT-inlägg bara för att skoja till det (i synnerhet inte för att se om jag raderar dem eller inte). Försök att läsa tidigare inlägg innan ni svarar, och skriv klart inlägget innan ni postar det. Försök att läsa inläggen ur synpunkten från någon som äger en annan kamera, och fundera på om det svar du skriver är provocerande.

Det här har inte så mycket med att jag är moderator att göra, som att jag vill att forumen ska vara användbara och trevliga för alla, och jag är säker på att ni andra gamla uvar är fullt medvetna om att det gått överstyr ett tag.
 
Hur man nu ska definiera "bra" följande EVF är ju en fråga i sig. Jag tror också på att det blir 24 Mp.

Däremot VET jag att jag hade fel vad gäller 5DMkIII. Förväxlade den med D800 som höjer sin bps från 4 till 6 bps med BG+8 AA-batterier. Sorry. Sitter ju och micklar med båda.

//Lennart

En bra evf ska nog vara väldigt följsam vid långa seriebildtagningar, bättre än den som sitter i t.ex. A77.

Jag tror att datamängden som skall behandlas vid 14-bitar blir så stor så att kameran inte fixar mer än 24 Mpix och fyra bps med en riktigt bra evf utan blackouts och eftersläpningar under tre-fyra sekunder, totalt 12 - 16 bilder, och samtidigt framkalla och leverera jpg-bilder till evf-sökaren på 1024x768 pixlar. Hade filerna bara varit på 12 bitar så hade framkallningen gått minst dubbelt så fort skulle jag tro och 36 Mpix vara gångbart. D300 t.ex tappade ju fart från 6 bps till 2,5 bps när man gick från 12 till 14 bitar. D700 hade oxå liknande tapp om jag inte minns fel...

36 Mpix vid 14 bitar och 4 bps fungerar bra med D800 men då slipper kameran att samtidigt arbeta med att framkalla och visa en evf-bild.

Tanken på att filma och samtidigt ta en fullupplöst stillbild utan filmavbrott är heller ingen bra ide då det är helt skilda kompositionsregler som gäller. För en filmare finns t.ex. farten i ett F1-race i filmens "natur" medan en stillbildsfotograf måste komponera en fartbild, från samma F1-race, annorlunda för att visulalisera farten. Canon har ju oxå möjlighet att ta en stillbild mitt i en filmning men med filmavbrott.

Detta med att samtidigt filma och ta stillbilder med samma kamera är helt enkelt marknadsföringssnack från våra kameratillverkare som ingen professionell film- eller bildskapare faller för. En kul impagrej för en novis kanske men inget en mera seriös film- eller bildskapare ska försöka sej på då varken filmen och den samtidiga stillbilden blir till något bra att visa upp för en seriös kund.
 
Senast ändrad:
Ber att få meddela att mitt skrvande på telefonen har förbättrars avsevärt sista tiden.
Det var något inlägg nyligen som såg ut som skit, men det skrev jag samtidigt som ja gick i rask takt för att hinna med tåget. De flesta märks öht. att jag skriver på mobilen. som t.ex. det här.

Skulle vara kul med lite beröm eller uppmuntran nån gång istället för allt gnäll :)
Uppskattar ni inte att jag skriver alls så säg bara till. (Kommer iofs. inte att spela nån roll, men det kan vara kul att veta iaf.).

/Mats
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar