Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
En bra evf ska nog vara väldigt följsam vid långa seriebildtagningar, bättre än den som sitter i t.ex. A77.

Jag tror att datamängden som skall behandlas vid 14-bitar blir så stor så att kameran inte fixar mer än 24 Mpix och fyra bps med en riktigt bra evf utan blackouts och eftersläpningar under tre-fyra sekunder, totalt 12 - 16 bilder, och samtidigt framkalla och leverera jpg-bilder till evf-sökaren på 1024x768 pixlar. Hade filerna bara varit på 12 bitar så hade framkallningen gått minst dubbelt så fort skulle jag tro och 36 Mpix vara gångbart. D300 t.ex tappade ju fart från 6 bps till 2,5 bps när man gick från 12 till 14 bitar. D700 hade oxå liknande tapp om jag inte minns fel...

36 Mpix vid 14 bitar och 4 bps fungerar bra med D800 men då slipper kameran att samtidigt arbeta med att framkalla och visa en evf-bild.

Tanken på att filma och samtidigt ta en fullupplöst stillbild utan filmavbrott är heller ingen bra ide då det är helt skilda kompositionsregler som gäller. För en filmare finns t.ex. farten i ett F1-race i filmens "natur" medan en stillbildsfotograf måste komponera en fartbild, från samma F1-race, annorlunda för att visulalisera farten. Canon har ju oxå möjlighet att ta en stillbild mitt i en filmning men med filmavbrott.

Detta med att samtidigt filma och ta stillbilder med samma kamera är helt enkelt marknadsföringssnack från våra kameratillverkare som ingen professionell film- eller bildskapare faller för. En kul impagrej för en novis kanske men inget en mera seriös film- eller bildskapare ska försöka sej på då varken filmen och den samtidiga stillbilden blir till något bra att visa upp för en seriös kund.

Hastighetsminskning i framrate är uppenbar om man använder 14 istället för 12 bitar. Därför tror jag som tidigare att 10 fps i full uplösning endast kan ske om man i A99:s meny kan välja mellan dessa 2 alternativ. Samt att den får 24 Mp. Där vill jag också påstå att sensorn nog måste vara ganska vass. I annat fall skulle jag hellre använt en A900. Men jag tror att den nya sensorn är avsevärt bättre och hoppas för användarnas skull att Sony lyckats bra med signalhantering och intern mjukvara. Högre DR borde vara självklar också.

Jag intresserar mig mest för denna tråd p g a att jag kommer att fortsätta använda NEX och via A99 kan man se och ana en del av utvecklingen där.

Som tidigare användare av EVF på A77 har jag ju plåtat exempelvis fotboll och kanske max kört en skur på 3-4 bilder. Det gick faktiskt ganska bra. Men det är inte idealiskt. Uppdateringen i EVF:n måste bli snabbare i nästa generation. Nu vet vi ju inte om man i A99 har modifierat EVF:n något. Upplösningen är ju densamma, men kanske någon förbättring gjorts i uppdateringen.

Har ju helt andra preferenser i mitt privata fotograferande än hög framerate. EVF:s förmåga att ställa knivskarpt via peaking eller MF överskuggar för mig dess nackdelar. Det första jag i så fall vill se förbättrat är dess tonalitet.

Vidare är jag ju inbiten stillbildsfotograf så jag bryr mig inte om vilka möjligheter eller omöjligheter video erbjuder. Men jag förstår dem som vill filma och ha möjligheten att samtidigt ta en stillbild. Hur bra eller dåligt det fungerar är jag inte rätt snubbe att diskutera det med.
Förhoppningsvis är det inte så illa som du beskriver det, men som sagt var så är det ingen issue för mig.

Ingen av mina FF-kameror har EVF, men det ska bli intressant att följa A99 framöver. Jag kommer givetvis att prova en så snart tillfälle ges.

//Lennart

En bra evf ska nog vara väldigt följsam vid långa seriebildtagningar, bättre än den som sitter i t.ex. A77.

Jag tror att datamängden som skall behandlas vid 14-bitar blir så stor så att kameran inte fixar mer än 24 Mpix och fyra bps med en riktigt bra evf utan blackouts och eftersläpningar under tre-fyra sekunder, totalt 12 - 16 bilder, och samtidigt framkalla och leverera jpg-bilder till evf-sökaren på 1024x768 pixlar. Hade filerna bara varit på 12 bitar så hade framkallningen gått minst dubbelt så fort skulle jag tro och 36 Mpix vara gångbart. D300 t.ex tappade ju fart från 6 bps till 2,5 bps när man gick från 12 till 14 bitar. D700 hade oxå liknande tapp om jag inte minns fel...

36 Mpix vid 14 bitar och 4 bps fungerar bra med D800 men då slipper kameran att samtidigt arbeta med att framkalla och visa en evf-bild.

Tanken på att filma och samtidigt ta en fullupplöst stillbild utan filmavbrott är heller ingen bra ide då det är helt skilda kompositionsregler som gäller. För en filmare finns t.ex. farten i ett F1-race i filmens "natur" medan en stillbildsfotograf måste komponera en fartbild, från samma F1-race, annorlunda för att visulalisera farten. Canon har ju oxå möjlighet att ta en stillbild mitt i en filmning men med filmavbrott.

Detta med att samtidigt filma och ta stillbilder med samma kamera är helt enkelt marknadsföringssnack från våra kameratillverkare som ingen professionell film- eller bildskapare faller för. En kul impagrej för en novis kanske men inget en mera seriös film- eller bildskapare ska försöka sej på då varken filmen och den samtidiga stillbilden blir till något bra att visa upp för en seriös kund.

Helt rätt att A77 har sin största brist i att den hackar vid serietagning o h det är något som Sony måste addressera i den här kameran. Skulle vara helt oacceptabelt med samma beteende i en kamera i den här klassen som kostar dubbelt så mycket som A77.

Snabbhet har blivit ett signum för Sony o h de kommer inte att avvika från den vägen.
Nu är det uppenbart att du skriver 4 fps bara för att provocera, men det gör inget, jagr på så gott vumör att det inte biter ändå. Märkligt dock atg cenom att upprepa detta har fått folk att tro på det.

Datamängden på en enskild bild med 14 bitar istf 12 innebär visserligen 4 gånger så mycket okomprimerad rådata, men det är ändå ingen match att hantera för flaskhalsen sitter inte där och filen slm lagras växer inte mer än 20-30%. Det är fullt hanterbart, speciellt med snabbare skrivning till kort och mera datorkraft.

Det är ju inte sensorn sorn som har större bitdjup i sig, den lagrar bara ner fotoner. Det är i elektroniken som sedan behandlar datat och interpolerar fram färgerna från grupper av intilliggande binnar med olika färgfilter som gör det med större noggrannhet. Det behövs ju inte göras för att mata sökaren.

Den stream som matar EVF/display när man använder kameran utan att fotografera fungerar inte på det viset. Den strömmen med sin bearbetning är inga som helst problem vid panorering t.ex.

Kan Sony klara att läsa ut det parallellt med bildlagringen så blir det ingen påverkan av sökaren alls bara för att man fotograferar. Det som pekar i den riktningen är möjligheten med samtidig filmning som stillbildsfoto. Må så vara att zet inte lämpar sig för formel-1, .men tekniken i sig medför helt andra möjligheter och det finns situationer där det är mycket önskvärt och passar bättre.

A99 lär ha avsevärt mycket mer cpu-kraft och säkerligen dubbla proppar som kan hantera bilddata för sig.

Det finns inte en chans att Sony skulle sänka sig till någon 4 fps-nivå. Du har totalfel och förmodligen vet du om det men vill retas på något sätt.

I morgon bitti vet vi.

/Mats

Datamängden på en enskild bild med 14 bitar istf 12 innebär visserligen 4 gånger så mycket okomprimerad rådata, men det är ändå ingen match att hantera för flaskhalsen sitter inte där och filen slm lagras växer inte mer än 20-30%.

Den okmprimerade rådatan tar inte 4 gånger så stor plats. En pixel tar 3x14=42 bits (5,25 byte) istället för 3x12=36 bits (4,5 byte). Det är en ökning med 16,7% av storkelen. Men 14 bit ger 4 gånger så mycket information. Varje färg kan mätas i 16384 steg istället för 4096 steg.

Den okmprimerade rådatan tar inte 4 gånger så stor plats. En pixel tar 3x14=42 bits (5,25 byte) istället för 3x12=36 bits (4,5 byte). Det är en ökning med 16,7% av storkelen. Men 14 bit ger 4 gånger så mycket information. Varje färg kan mätas i 16384 steg istället för 4096 steg.

Ok. Det var så jag tänkte först och faktiskt skrev, men satte mig och räknade istället för att vara säker och då räknade jag ut att det är 2^14/2^12=4 som ju faktiskt är informationsmängden som du säger, men det speglar ju inte av sig på datastorleken för det när man tänker efter.

Ok, då är det ju inget som helst problem även om mekanismen skulle vara samma som på A77 med previews under serietagning. Om man då sänker från 12 till 10 fps blir det precis samma datamängd (97%) och med plenty mera cpu och större buffert samt snabbare skrivning till lagring är saken biff.

Jag känner mig mycket lugnare nu.

Kan absolut inte tänka mig att Sony skulle gå från 12 till 14 bits/pixel om det skulle innebära en sänkning av snabbheten på något sätt. Detta är som sagt deras signum.

Att de ändå sänkt från 12 till 10 kan bara betyda att de prioriterar följsamheten - eller att det är 36 megapixel ;-), fast inte så särskilt troligt.

/Mats

Rätt snyggt med en orange rand runt objektivfattningen. Det verkar vara det nya märket som visar att kameran har en småbildsensor.

Helt rätt att A77 har sin största brist i att den hackar vid serietagning o h det är något som Sony måste addressera i den här kameran. Skulle vara helt oacceptabelt med samma beteende i en kamera i den här klassen som kostar dubbelt så mycket som A77.

Snabbhet har blivit ett signum för Sony o h de kommer inte att avvika från den vägen.
Nu är det uppenbart att du skriver 4 fps bara för att provocera, men det gör inget, jagr på så gott vumör att det inte biter ändå. Märkligt dock atg cenom att upprepa detta har fått folk att tro på det.

Datamängden på en enskild bild med 14 bitar istf 12 innebär visserligen 4 gånger så mycket okomprimerad rådata, men det är ändå ingen match att hantera för flaskhalsen sitter inte där och filen slm lagras växer inte mer än 20-30%. Det är fullt hanterbart, speciellt med snabbare skrivning till kort och mera datorkraft.

Det är ju inte sensorn sorn som har större bitdjup i sig, den lagrar bara ner fotoner. Det är i elektroniken som sedan behandlar datat och interpolerar fram färgerna från grupper av intilliggande binnar med olika färgfilter som gör det med större noggrannhet. Det behövs ju inte göras för att mata sökaren.

Den stream som matar EVF/display när man använder kameran utan att fotografera fungerar inte på det viset. Den strömmen med sin bearbetning är inga som helst problem vid panorering t.ex.

Kan Sony klara att läsa ut det parallellt med bildlagringen så blir det ingen påverkan av sökaren alls bara för att man fotograferar. Det som pekar i den riktningen är möjligheten med samtidig filmning som stillbildsfoto. Må så vara att zet inte lämpar sig för formel-1, .men tekniken i sig medför helt andra möjligheter och det finns situationer där det är mycket önskvärt och passar bättre.

A99 lär ha avsevärt mycket mer cpu-kraft och säkerligen dubbla proppar som kan hantera bilddata för sig.

Det finns inte en chans att Sony skulle sänka sig till någon 4 fps-nivå. Du har totalfel och förmodligen vet du om det men vill retas på något sätt.

I morgon bitti vet vi.

/Mats

Kameran måste ju läsa ut sensordata för att framkalla och visa en rgb-bild på skärmen eller i evf-sökaren och här innebär ju 14 bitar 4 ggr, 2^(14-12) = 2^2 = 4, mer färgtoninformation att berarbeta. Nu kan kanske Sony göra som Nikon gör i D800 och visa en videobild på i skärmen och 50% av denna kontinuerligt i sökaren samt strunta i att visa en framkallad historisk jpg-bild i evf-sökaren som i A77?

Hur som helst så framkallar ju kameran alltid en högupplöst 8 bitars jpg-bild i kameran för inbäddning i råfilen, som ju består av rggb-information för framkallning senare i datorns råkonverterare.

Kameran måste ju läsa ut sensordata för att framkalla och visa en rgb-bild på skärmen eller i evf-sökaren

Nej, det måste den inte alls.
men vi behöver inte gå in på detaljer igen om varför. bara knappt 12 timmar kvar tills vi får veta hur de löst det.

Tvärsäker på att kameran är snabb och fixar 10 fps i full upplösning och bitdjup.
4 fps i en kamera av den här klassen lär definitivt inte komma från Sony. Du får se.

Hur som helst så framkallar ju kameran alltid en högupplöst 8 bitars jpg-bild i kameran för inbäddning i råfilen, som ju består av rggb-information för framkallning senare i datorns råkonverterare.

Jo, det är ju iofs. sant (t.o.m. att du fick med att det är dubbelt så många gröna microfilter :) ),men är helt irrelevant för det har ingenting med saken att göra alls och det blir inte ett dugg mer besvärligt än tidigare. A77 fixar ju 12fps RAW + JPEG i 12 bitar och visst stämmer det att 14 bits/pixel ger 4 gånger så mycket information i bilden, men det blir inte dubbelt så tungt att generera en jpeg för det och datamängden som ska skyfflas är inte så mycket större.

/Mats

Finns lite bildexempel uppe på SAR.
Har bara gluttat lite med mobilen och det ser hyggligt ut. Som väntat av många ungefär 5D-klass. Inget märkvärdigt suöerduper tyvärr verkar det som. :-(

Många kommer nog lite artigt att säga att det är ra, men det duger ju inte att ligga på samma nivå bara. Skulle ha varit ett par steg bättre.

/Mats

Mats och Leif!

Den enda befintliga referensen till A99 vi har i skrivande stund (tills A99 nu snart presenteras) är "gamla" A77 just för datamängden.

För vad det är värt så ställde jag A77 på 8 fps och öppnade fönstret från vår övernattningsvåning i stan och plåtade bilar som kom i c:a 50 knyck samt kollade sedan resultatet på bilens reg.skylt.

Lade upp resultatet i denna tråd någonstans. EVF är inte helt idealisk i sådana fall men helt tillräcklig för en sådan skur i full upplösning.

Huvudsaken är väl dock att man kan hålla fokus sekvensen igenom utan att förlora objektet man fokuserar på.

Om nu A99:s EVF får bara aningen bättre uppdatering är det faktiskt ganska bra. EVF fordrar ju en viss inkörnings/inlärningsperiod om man tidigare kört kameror med riktigt bra OVF. De flesta APS-C kameror (förutom de ganska dyra) har ju i sanningens namn ganska risiga OVF utan riktigt prisma.

Det är främst FF-kameror som tidigare haft riktigt bra OVF+ några promodeller med APS-C (D2X exempelvis) och i segmentet strax under exempelvis D300 och 7D. Samt givetvis några APS-H modeller i det högsta prissegmentet.

Så, Mats jag skulle vilja be dig testa på rörligt föremål vid 8bps med mittfokuspunkt alternativt mittersta fokussensorgrupp och berätta om du verkligen "tappar bort" motivet i EVF:n under tiden p g a för stark fördröjning. Kan vara jättebra att ha som referens sedan och jämföra med när A99 kommer.

Leif, Jag kan ju inte jämföra med något aktuellt motiv då jag inte längre använder Sonys "tjockkameror" och inte har A77 kvar. Helt klart har du rätt i att att 14-bitar och hög sekvens i full upplösning inte kommer att fungera. Men med 12-bitar kommer det att gå. Det är jag övertygad om då datamängden är densamma på A77 och A99.

För övrigt beror min övergång till annat FF-märke (D800/5DMkIII) att Sony virrade hit och dit med sin roadmapp vad gällde FF-segmentet. Jag var övertygad om att Sony skulle släppa en 36 Mp med hög DR, men det fanns inte på kartan i våras. För min typ av fotografering (jag fick nog av actionfoto under min alltför långa tid som stree/pressfotograf) hade en sådan kamera med EVF och vinklingsbar skärm annars varit toppen. Speciellt sedan jag sabbade nacken.

Men för all del; Det går bra att "trösta" sig med en D800 eller 5DMkIII::)

Fast hur man än vrider och vänder på det hela så tror jag att det är livsviktigt för Sony att A99:s EVF upplevs som bra nog för actionbilder av de som plåtar sådant oftare än jag gör i mitt privata plåtande.

Mvh//Lennart

Finns lite bildexempel uppe på SAR.
Har bara gluttat lite med mobilen och det ser hyggligt ut. Som väntat av många ungefär 5D-klass. Inget märkvärdigt suöerduper tyvärr verkar det som. :-(

Många kommer nog lite artigt att säga att det är ra, men det duger ju inte att ligga på samma nivå bara. Skulle ha varit ett par steg bättre.

/Mats

Tja, det är ungefär detsamma som A900 fixade. Jag körde ju den parallellt med 5DMkII och det var i stort sett jämnt skägg fast A900 var lite vassare på basiso men förlorade högre upp i isoskalan. Nu har jag inte sett exemplen och dessutom undrar jag om det i skrivande stund finns en bra rawkonverterare för att processa A99-bilder.

När A77 kom var det ju ganska missvisande exempel som visades. Blev ju mycket bättre resultat sedan när ACR och LR inkorporerat modellen i sina processer.

24 Mp är inte kattskit. Jag vet inte vad folk väntar sig egentligen. Att jag vill ha 36 Mp beror på att jag annars skulle använt mig av mellanformater. Och det är ju annorlunda jämfört med småbild.

//Lennart

Tack för uppmuntran.

Jag har lite blandade erfarenheter av A77 och tänker mig att A99 mäste bete sig och uppföra sig lite annorlunda för att ly kas. Även för mig, jag köper inge 25000 kronors ka.era om jag i te är hemt nöjd.

Jag älskade erkligen A850 och A900 men idag är de knget alternativ.
Det är några saker med EVF i A77 som jag inte rintigt kommer överens med.

Tycker jag missar en del bilder för att kameeran inte är med. Sökaren är helt svart o h det tar en stund för den att vakna till. Snabba serker och action är inte mi huvudgrej, men ibland är det vintigt också o h måste funka. Där funkar do k A77 hyggligt, men inte mer. Med bmixt beter den sig underligt. Inte bara exponeringen som verkar vara nåt fel, det går att ställa in kompensation för, men den dummar sig och stänger av sönaren under hela prwflash handskakningen så att man tappar kontanten med motivet.

Tyvärr har jag haft så körigt sista tiden .med annat att jag inte vunnit använda den tkllräckligt, men jag kommer att göra det.

I Söndags ägnade jag mig åt fottografering av en pudel som var stylad för gillfämlet.. byggde en studio ugomhus i dagsljus med bakgrund ocj reflexskärm.

Irriterade mig på att EVF inte gick att uppfatta nyanser .ed. Bilderna blev superbra, men att se skuggor och skiftningar i sökaren fungerande i te riktigt bra.

Hade egentligen tänkt hoppa över A77 och var nöjd med min A580.

Nu är jag dock glad att jag har den, men den är tyvärr inte något underverk annat än bildkvaliten som är helt fantastisk i bra ljus.

Förvä tar mig atg A99r avsevärt föf ättrad på en del sätt. Det är a görande för mig.

Sen till sist det där som Leif har dragit upp och du hakat på att 14 bitar skulle göra kameran så mycket långsammare och att det är så mycket tyngre stämmer vemt enkelt inte tror jag. Det blir inte alls så my ket tyngre o h nå 4 fpsare lär det ingalunda bli. Den kommer gala t att fixa 10 fps i full upplösning och färgdjup, var så säker.

Det allra viktigaste är EVF stackato att det är en helt annan lösning för det utan eftersläpande pre iews. Att blixtsystemet fungerar bra o h en bättre tonalitet i sökaren. Jag hade väntat mig betydligt mer, men den kommer nog bara att bli vyggligt bra.

Dahs ayy sova om man ska följa press isningen live kl. ^ i morgo bitti.

Snart vet vi mer och sen får vi invä ta tester osv.

/Mats

Inga problem för min del i alla fall. Tyckte det gick ganska fort att lära sig läsa "samsungianska" tämligen obehindrat, och kan en gammal gubbe som jag klara det så borde det väl vara ännu mycket lättare för alla ungdomar här i tråden, eller? Ju yngre, ju lättare att lära sig språk som bekant. :)

Tycker ni ändå att det är besvärligt, så prova då istället på att lära er t.ex. de kinesiska skrivtecknen, som jag själv försökte mig på för några år sedan (med begränsad framgång - det hade behövts väsentligt mera tid till detta än vad jag hade).

Då kommer ni att få lite perspektiv... :)

PS Appropå den förväntade pressvisningen imorgon - med mina sömnstörningar brukar jag oftast sova lite ungefär mellan kl 05 och kl 08 eller så på morgonen.
:-(

Vi får väl se hur det blir i natt. Får förlita mig på er andra när jag vaknar sedan...
:)

Ok, hade väl liksom Lennart också hoppats på en 36 Mp kamera från Sony, men jag kan fråga mig varför då jag nog aldrig upplevt att 24 Mp inte varit tillräckligt. Misstänker starkt att bättre AF, fokushjälpmedlen hos en EVF, och bättre detalj- och DR-behållning på höga ISO kommer göra mer för den faktiska upplösningen och kvaliteten hos slutresultatet än pixlar på sensorn.

Tveksam till bilderna på SAR, kameran borde ju piska D800 på ISO6400 (speciellt i 100%-crop), men bilderna var ju JPG och hoppas Lennart har rätt i att det blir bättre från ACR (något bilderna från a900 dramatiskt blev med CS5). Ingen självklar uppgradering från a900 om inte Sony överraskar rejält neråt på prissidan eller avslöjar nya funktioner som jag inte tänkt på att jag vill ha :)

Antar att jag senare idag åtminstone får svaret på huruvida Sony tänker stödja plåtning till laptop (gärna med en ny programvara som förutom a99 även stöder a77 och NEX-7), eller om det blir systembyte för min del när någon annan tillverkare kommer med EVF-fokusmedlen och det blir dags pensionera a900, även om det skulle vara surt att bryta objektivkompatibliteten mellan NEX och alphasystemet.

Trist att Pentax inte kom med sin beryktade nya 1.1-crop 645D2 mellanformatare och stoppade in EVF i den och lade den på en billig prispeng (right huh), för visst lockar mellanformat (och då pga den större sensorns påverkan på brännvidd-utsnitt-skärpedjup / objektivegenskaper / skärpesläpp / bokeh, många pixlar kan man ju idag både få i SLR-kameror och Nokias 40-megapixelmobiler).

Ser att inlägget lev skit men har ingen möjlighet att redigera det. Skri er tyst ii mörkret och vill inte väcka familjen. Sorry.

Jag kunde tyda det i alla fall. Du pekar ut den främsta nackdelen med EVF:n. D v s den enda som stört mig riktigt: Det i mitt tycke bristande tonomfånget, vilket kan vara extremt störande då den knappt kan skilja på neutralgrått, brunt, svart eller mörkrött i starkt ljus utomhus.

Lite överdrivet ser de 4 tonerna ut som nästan svart skugga i en ton. Å andra sidan ser man ju motivet med andra ögat eller innan man lyfter sökaren till ögat och vet att de tonerna ändå kommer att återges korrekt på den slutliga bilden. Det tycker jag personligen går att leva med så länge bildresultatet blir så bra.

Vänder man på kuttingen och plåtar i mer mörka miljöer och ska precisionsinställa skärpan med ljusstarka gluggar helt öppna så har EVF ett försprång på OVF. Och tillsammans med focuspeaking är det underbart exakt.

Vill man ha både och så går det inte och får man prioritera vad som passar en själv personligen. Det är ju den enkla sanningen vad gäller A77. Lägger man därtill det du beskriver som hackande och irriterar si över det plus lite andra tillkortakommanden så har man lite att tänka på innan man väljer en EVF-kamera med dagens teknik.

Nu KANSKE A99:s EVF fixar lite bättre uppdatering och lite bättre tonalitet. Och det är väl bra i så fall.
Jag vill verkligen inte verka pessimistisk, men jag tror inte dess EVF blir mer än "något bättre" än A77:s.
Vilket inte hade stört mig, men kanske en massa andra tilltänkta användare.

Att inte se i sökaren vid studiofotografering hur skuggor från olika belysningskällor, reflektorer mm faller kommer säkert att ses som en brist. Å andra sidan har de flesta studiofotografer så bra koll på sina prylar och sin studio att de vet hur det hela gestaltar sig utan att behöva få det bekräftat i sökaren.

Tro inte heller att D800 är fotovärldens frälsare. Dess LCD och LV är ganska medioker även jämfört med en NEX-7, men sökare och AF bra. En sådan kamera väljer man för att få så mycket detaljering och DR som möjligt till ett relativt rimligt pris. God arbetsergonomi får man inte med den förrän man kompletterat med ett vertikalgrepp, anser jag.

Hursomhelst utgåt jag alltid efter vad "min fotografering" kräver och väljer kamerahus efter de kriterierna. Finns det för många irriterande egenskaper (för mig personligen) hos ett kamerahus går det bort. Sedan spelar det faktiskt ingen roll vad andra anser om det kamerahuset.
Jag behöver ingen bekräftelse ifrån andra i det fallet när jag väl provat och godkänt en kamera.

Jag tror att A99 kommer att bli väldigt bra i många avseenden, men självklart inte passa alla. Den kommer sannolikt att få bättre DR än A900 och därmed få mjukare färgövergångar och därför kommer den upplevda upplösningen att se högre ut. Sannolikt också bättre lågljusegenskaper och en rapp framerate.

Så här i sista timmarna innan slutliga specarna kommer tror jag att A99 inte har så bra chans att gå hem hos de som inte fixar att leva med en EVF. Tror att flertalet köpare som ska punga ut med 25000:- helst vill ha en ännu mer utvecklad EVF innan de slår till.

EVF har framtiden för sig, men det tar nog några EVF- "generationer" innan den accepteras allmänt och då är det inte lätt att få vidare mycket betalt för sin gamla andragenerations EVF-slr.
Att jag kan leva med dagens EVF är en annan sak, men det finns väldigt många tvivlare därute.

Skit samma: Facit får vi inte ens under morgondagen. Bara en hint. Det dröjer en tid till innan trovärdiga testare har fått granska A99.

//Lennart

---
Nu har jag inte sett exemplen och dessutom undrar jag om det i skrivande stund finns en bra rawkonverterare för att processa A99-bilder.
---
Nä, precis.

Och ÄVEN om det skulle komma en uppdatering av Adobe PS till A99 redan i morgon, så är det som vanligt tillrådligt att vara mycket återhållsam när det gäller att bedöma A99:ans verkliga bildkvalitet på ett såhär tidigt stadium. Vid varje nytt kamerasläpp sprids det MASSOR av bildexempel på nätet, (företrädesvis 100%-utsnitt) av pixel-peepare som inte har en aning om hur man använder ett bildbehandlingsprogram för att få en bra BILD. Och inte heller hur kameran ska hanteras för att uppnå detta, för den delen.

Detta förtydligande behöver jag naturligtvis inte skriva för kärngänget här, utan enbart för ev. nykomlingar som kanske kan komma att titta in. :)

PS Undrar när jag kan lyckas somna inatt? Kanske vid fem-sextiden, just när Sony enligt ryktena förväntas lansera sina nya godsaker. Fast det skulle ju kunna vara så att det blir vid fem-sextiden i eftermiddag istället? Jaja, hursom, tror att jag ska försöka gå och nana lite nu.
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar