FlyerOne
Aktiv medlem
Jo, tyvärr. Vi är säkerligen alla fullt medvetna om detta.---
... och jag är säker på att ni andra gamla uvar är fullt medvetna om att det gått överstyr ett tag.
.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jo, tyvärr. Vi är säkerligen alla fullt medvetna om detta.---
... och jag är säker på att ni andra gamla uvar är fullt medvetna om att det gått överstyr ett tag.
En bra evf ska nog vara väldigt följsam vid långa seriebildtagningar, bättre än den som sitter i t.ex. A77.
Jag tror att datamängden som skall behandlas vid 14-bitar blir så stor så att kameran inte fixar mer än 24 Mpix och fyra bps med en riktigt bra evf utan blackouts och eftersläpningar under tre-fyra sekunder, totalt 12 - 16 bilder, och samtidigt framkalla och leverera jpg-bilder till evf-sökaren på 1024x768 pixlar. Hade filerna bara varit på 12 bitar så hade framkallningen gått minst dubbelt så fort skulle jag tro och 36 Mpix vara gångbart. D300 t.ex tappade ju fart från 6 bps till 2,5 bps när man gick från 12 till 14 bitar. D700 hade oxå liknande tapp om jag inte minns fel...
36 Mpix vid 14 bitar och 4 bps fungerar bra med D800 men då slipper kameran att samtidigt arbeta med att framkalla och visa en evf-bild.
Tanken på att filma och samtidigt ta en fullupplöst stillbild utan filmavbrott är heller ingen bra ide då det är helt skilda kompositionsregler som gäller. För en filmare finns t.ex. farten i ett F1-race i filmens "natur" medan en stillbildsfotograf måste komponera en fartbild, från samma F1-race, annorlunda för att visulalisera farten. Canon har ju oxå möjlighet att ta en stillbild mitt i en filmning men med filmavbrott.
Detta med att samtidigt filma och ta stillbilder med samma kamera är helt enkelt marknadsföringssnack från våra kameratillverkare som ingen professionell film- eller bildskapare faller för. En kul impagrej för en novis kanske men inget en mera seriös film- eller bildskapare ska försöka sej på då varken filmen och den samtidiga stillbilden blir till något bra att visa upp för en seriös kund.
En bra evf ska nog vara väldigt följsam vid långa seriebildtagningar, bättre än den som sitter i t.ex. A77.
Jag tror att datamängden som skall behandlas vid 14-bitar blir så stor så att kameran inte fixar mer än 24 Mpix och fyra bps med en riktigt bra evf utan blackouts och eftersläpningar under tre-fyra sekunder, totalt 12 - 16 bilder, och samtidigt framkalla och leverera jpg-bilder till evf-sökaren på 1024x768 pixlar. Hade filerna bara varit på 12 bitar så hade framkallningen gått minst dubbelt så fort skulle jag tro och 36 Mpix vara gångbart. D300 t.ex tappade ju fart från 6 bps till 2,5 bps när man gick från 12 till 14 bitar. D700 hade oxå liknande tapp om jag inte minns fel...
36 Mpix vid 14 bitar och 4 bps fungerar bra med D800 men då slipper kameran att samtidigt arbeta med att framkalla och visa en evf-bild.
Tanken på att filma och samtidigt ta en fullupplöst stillbild utan filmavbrott är heller ingen bra ide då det är helt skilda kompositionsregler som gäller. För en filmare finns t.ex. farten i ett F1-race i filmens "natur" medan en stillbildsfotograf måste komponera en fartbild, från samma F1-race, annorlunda för att visulalisera farten. Canon har ju oxå möjlighet att ta en stillbild mitt i en filmning men med filmavbrott.
Detta med att samtidigt filma och ta stillbilder med samma kamera är helt enkelt marknadsföringssnack från våra kameratillverkare som ingen professionell film- eller bildskapare faller för. En kul impagrej för en novis kanske men inget en mera seriös film- eller bildskapare ska försöka sej på då varken filmen och den samtidiga stillbilden blir till något bra att visa upp för en seriös kund.
H Nu vet vi ju inte om man i A99 har modifierat EVF:n något. Upplösningen är ju densamma, men kanske någon förbättring gjorts i uppdateringen.
Datamängden på en enskild bild med 14 bitar istf 12 innebär visserligen 4 gånger så mycket okomprimerad rådata, men det är ändå ingen match att hantera för flaskhalsen sitter inte där och filen slm lagras växer inte mer än 20-30%.
Den okmprimerade rådatan tar inte 4 gånger så stor plats. En pixel tar 3x14=42 bits (5,25 byte) istället för 3x12=36 bits (4,5 byte). Det är en ökning med 16,7% av storkelen. Men 14 bit ger 4 gånger så mycket information. Varje färg kan mätas i 16384 steg istället för 4096 steg.
Helt rätt att A77 har sin största brist i att den hackar vid serietagning o h det är något som Sony måste addressera i den här kameran. Skulle vara helt oacceptabelt med samma beteende i en kamera i den här klassen som kostar dubbelt så mycket som A77.
Snabbhet har blivit ett signum för Sony o h de kommer inte att avvika från den vägen.
Nu är det uppenbart att du skriver 4 fps bara för att provocera, men det gör inget, jagr på så gott vumör att det inte biter ändå. Märkligt dock atg cenom att upprepa detta har fått folk att tro på det.
Datamängden på en enskild bild med 14 bitar istf 12 innebär visserligen 4 gånger så mycket okomprimerad rådata, men det är ändå ingen match att hantera för flaskhalsen sitter inte där och filen slm lagras växer inte mer än 20-30%. Det är fullt hanterbart, speciellt med snabbare skrivning till kort och mera datorkraft.
Det är ju inte sensorn sorn som har större bitdjup i sig, den lagrar bara ner fotoner. Det är i elektroniken som sedan behandlar datat och interpolerar fram färgerna från grupper av intilliggande binnar med olika färgfilter som gör det med större noggrannhet. Det behövs ju inte göras för att mata sökaren.
Den stream som matar EVF/display när man använder kameran utan att fotografera fungerar inte på det viset. Den strömmen med sin bearbetning är inga som helst problem vid panorering t.ex.
Kan Sony klara att läsa ut det parallellt med bildlagringen så blir det ingen påverkan av sökaren alls bara för att man fotograferar. Det som pekar i den riktningen är möjligheten med samtidig filmning som stillbildsfoto. Må så vara att zet inte lämpar sig för formel-1, .men tekniken i sig medför helt andra möjligheter och det finns situationer där det är mycket önskvärt och passar bättre.
A99 lär ha avsevärt mycket mer cpu-kraft och säkerligen dubbla proppar som kan hantera bilddata för sig.
Det finns inte en chans att Sony skulle sänka sig till någon 4 fps-nivå. Du har totalfel och förmodligen vet du om det men vill retas på något sätt.
I morgon bitti vet vi.
/Mats
Kameran måste ju läsa ut sensordata för att framkalla och visa en rgb-bild på skärmen eller i evf-sökaren
Hur som helst så framkallar ju kameran alltid en högupplöst 8 bitars jpg-bild i kameran för inbäddning i råfilen, som ju består av rggb-information för framkallning senare i datorns råkonverterare.
Finns lite bildexempel uppe på SAR.
Har bara gluttat lite med mobilen och det ser hyggligt ut. Som väntat av många ungefär 5D-klass. Inget märkvärdigt suöerduper tyvärr verkar det som. :-(
Många kommer nog lite artigt att säga att det är ra, men det duger ju inte att ligga på samma nivå bara. Skulle ha varit ett par steg bättre.
/Mats
Ser att inlägget lev skit men har ingen möjlighet att redigera det. Skri er tyst ii mörkret och vill inte väcka familjen. Sorry.
Nä, precis.---
Nu har jag inte sett exemplen och dessutom undrar jag om det i skrivande stund finns en bra rawkonverterare för att processa A99-bilder.
---