Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-slt-a99/

http://www.engadget.com/2012/09/12/sony-alpha-a99-hands-on/

Det blev "endast" 6fps med följande AF och full upplösning/14bit....inte dåligt men kanske en besvikelse för några....verkar dock vara en riktigt trevlig kamera o för den som håller på med filmning verkar den vara svårslagen då den innehåller i princip allt man kan önska.

Fasiken, det är dags för hattätning för min del. 6fps var INTE något jag väntat mig.
Det gör inte mig personligen något, men jag är extremt förvånad över det.

Samma sak med en del annat som inte är vad jag hade hoppats och trott.
Bra kamera är det, inte tu tal om det, men som sagt förvåning över lite klena specar.

Hittar ingen prisuppgift någonstans. Nån som vet vad den kostar?

/Mats

Fasiken, det är dags för hattätning för min del. 6fps var INTE något jag väntat mig.
Det gör inte mig personligen något, men jag är extremt förvånad över det.

Samma sak med en del annat som inte är vad jag hade hoppats och trott.
Bra kamera är det, inte tu tal om det, men som sagt förvåning över lite klena specar.

Tycker inte specarna är så klena...lite för höga förväntningar kanske?Personligen hade jag hoppats på(även om jag inte ska köpa den) att AF va lite mer avancerad(i form av inställningar),att bufferten va större än ca 15st RAW och att dom använde XQD kort i den istället för SD....men men hur som helst tycker jag A99 verkar vara en riktigt fin kamera....hade gärna sett att flera av funktionerna och anslutningsmöjligheterna hade funnits i Canon 5D MarkIII.

$2,798 verkar vara riktpriset.

Tycker inte specarna är så klena...lite för höga förväntningar kanske?Personligen hade jag hoppats på(även om jag inte ska köpa den) att AF va lite mer avancerad(i form av inställningar),att bufferten va större än ca 15st RAW och att dom använde XQD kort i den istället för SD....men men hur som helst tycker jag A99 verkar vara en riktigt fin kamera....hade gärna sett att flera av funktionerna och anslutningsmöjligheterna hade funnits i Canon 5D MarkIII.

$2,798 verkar vara riktpriset.

Nä det är inte dåligt alls och jag önskar mig ingeg mer, men jag är förvånad att Sony bytt bort hastigheten mot större bitdjup. Snabbhet har ju blivit deras signum och det är märkligt att de frångår. det helt enkelt. Bara det.

Jag startade en ny tråd där vi kan hålla en riktigt trevlig ton och mera on-topic.

/Mats

http://www.dpreview.com/previews/sony-alpha-slt-a99/

http://www.engadget.com/2012/09/12/sony-alpha-a99-hands-on/

Det blev "endast" 6fps med följande AF och full upplösning/14bit....inte dåligt men kanske en besvikelse för några....verkar dock vara en riktigt trevlig kamera o för den som håller på med filmning verkar den vara svårslagen då den innehåller i princip allt man kan önska.

Då är det verkligen så mycket tyngre att bearbeta 14bit jämfört med 12bit. Nikon D800 klarar 4fps med 36Mpix.Det är lika många Mpix/sek 24x6=144 och 36x4=144. Det finns troligen inte processorer som är tillräckligt snabba/strömsnåla/odyra .

A99: innehåller ett intressant nytt AF-system + Zeiss ZA 50/1,4 SSM till våren

.
Jag tycker faktiskt att det verkar att finnas en hel del nytänkande och nya funktioner i A99):an som är användbara vid praktisk fotografering.

Det finns 19 "vanliga AF"-punkter, varav elva korslagda, layouten liknar den på A77. Sedan har det ju ryktats om totalt AF 102 sensorpunkter, men detta är det antal som sitter på sensorn. Således 121 totalt.

De förklarar en massa fördelar om de olika grejer de packat in den, men Googles automatöversättningprogram jar dålig kapacitet för att överföra det som menas.

Sedan bekräftades också de sedan länge pågående ryktena om ett ett FF Planar Zeiss ZA 50/1,4 SSM objektiv. Ska komma under våren 2013.

Här är en link till Sonys pressrelease om sina nya prylar från Japan:
http://www.sony.jp/CorporateCruise/Press/201209/12-0912B/

Samma sida men automatöversatt av Google. Mycket svårare att förstå än samsunianska...
http://translate.google.com/transla...ony.jp/CorporateCruise/Press/201209/12-0912B/

Här är en link till en 1:40 mm:ss lång videonutt som det går att mjölka viss information ur, även om den har en "artistisk" slagsida, inte en teknisk.
http://www.youtube.com/embed/8DoPnCwmUCc?rel=0

Ja det är ju en a77 i princip,alla dom fantastiska speccarna det pratades om kunde vi ju glömma.
Blir ingen höjdare,15 papp är väl lämpligt pris på den.

Ja det är ju en a77 i princip,alla dom fantastiska speccarna det pratades om kunde vi ju glömma.
Blir ingen höjdare,15 papp är väl lämpligt pris på den.

Japp så är det. Den lever i te upp till de spe ifikationer bl.a. jag hade väntat mig. Jagr uppriktigt förvånad över vissa grejer.

Det är nog rimligt att förvänta sig stadiga småförbättringar enl. Sonys koncept o h inte så mycket galna saker som det varit lite av tidigare. Den här känns rätt och robust med my ket hög kvalitet o h färdig och väl genomtänkt. Inte läge med test av nya grunkor på nåt som är så påkostat och seriöst. Sony levererar det de kan göra 100% bra och stoppar inte i mer fps än att det blkr bra osv.

Men! Det är ju bara i relation till förväntningar på Sony att de ska kunna göra storverk varje gå g.
Jämfört med konkurrenterna så är det ändå en ruskigt bra kamera. "Slår" väl Canon t.ex. på i princip alla områden, lite beroende på prioritering, så att dålig är den väl knappast.

Eller var du ironisk?

/Mats

Japp så är det. Den lever i te upp till de spe ifikationer bl.a. jag hade väntat mig. Jagr uppriktigt förvånad över vissa grejer.

Det är nog rimligt att förvänta sig stadiga småförbättringar enl. Sonys koncept o h inte så mycket galna saker som det varit lite av tidigare.

Tycker du verkligen detta är en småförbättring av A850/900?? A99 är ju i många avseenden en bättre o mer välspecad kamera än både Nikon D800 och Canon 5D MarkIII.

Varför det?
(Ja, i 100% beskuret har du nog rätt, men sådana meningslösa jämförelser gör väl ingen?)
Nja, om man inte ser någon skillnad mellan en högupplöst och lågupplöst kamera i 100% crop är det ju rätt uppenbart att den lågupplösta är sämre... sen brukar ju lågupplösta kameror behålla mer detaljer på höga ISO (jämför Nikon D700 med a900 eller 5DmkII på ISO1600+). Har stora förhoppningar på a99 iaf, men kommer först gå att säga något efter att folk testat RAW.

Tycker du verkligen detta är en småförbättring av A850/900?? A99 är ju i många avseenden en bättre o mer välspecad kamera än både Nikon D800 och Canon 5D MarkIII.

Nä, självklart inte!

Att det är en utveckling från A900 är ju rätt självklart och att den är "i många avseenden en bättre o mer välspecad kamera än både Nikon D800 och Canon 5D MarkIII" är ingen överraskning, det har också varit självklart hela tiden. Bara att jag trott att den skulle vara ännu mer överlägsen konkurrenterna på några punkter.

Det är en ruggigt bra kamera och en hel del mycket intressanta grejer.

Läste nyss på EOSHD.com om en front side LSI som gör utläsning från sensorn extremt snabb, vilket är bra för video utan jello-effekt osv, men också gör flödet till att föda EVF snabbare och funktionen med stillbild under filmning finns, så jag tror att det blir härligt följande EVF även vid serietagning.

En hel del saker som är riktigt genomtänkta och det kan mycket väl vara så att den är ännu bättre än vad jag hade hoppats, fast på andra sätt.

Personligen tycker jag 6 fps är superbra och jag har absolut inget önskemål om mer och det är ändå snabbast av alla (Canon har väl också 6 fps med batterigrrepp?). Har bara sagt att jag är förvånad eftersom speed varit Sonys signum senaste tiden.

Återstår att se bildkvaliten osv., men jag kan inte tänka mig annat än att det är något alldeles fantastiskt. Det finns mycket riktigt bra saker på den här som gör den till världens bästa kamera.

Om sökaren är fluid vid serietagning är nog det viktigaste enskilda detaljen för att den inte ska ratas av vissa.

Helt outstanding kamera helt enkelt. Tyvärr har jag inte råd att just nu hänga på låset och köpa en direkt. Hoppas på en prissänkning efter ett par månader.

FANTASTISK KAMERA!!!
Framförallt känns det så färdigt och extremt hög kvalitet. Kan inte tro att det finns irriterande buggar i fw osv.

/Mats

....

Leif, Jag kan ju inte jämföra med något aktuellt motiv då jag inte längre använder Sonys "tjockkameror" och inte har A77 kvar. Helt klart har du rätt i att att 14-bitar och hög sekvens i full upplösning inte kommer att fungera. Men med 12-bitar kommer det att gå. Det är jag övertygad om då datamängden är densamma på A77 och A99.

För övrigt beror min övergång till annat FF-märke (D800/5DMkIII) att Sony virrade hit och dit med sin roadmapp vad gällde FF-segmentet. Jag var övertygad om att Sony skulle släppa en 36 Mp med hög DR, men det fanns inte på kartan i våras. För min typ av fotografering (jag fick nog av actionfoto under min alltför långa tid som stree/pressfotograf) hade en sådan kamera med EVF och vinklingsbar skärm annars varit toppen. Speciellt sedan jag sabbade nacken.

Men för all del; Det går bra att "trösta" sig med en D800 eller 5DMkIII::)

Fast hur man än vrider och vänder på det hela så tror jag att det är livsviktigt för Sony att A99:s EVF upplevs som bra nog för actionbilder av de som plåtar sådant oftare än jag gör i mitt privata plåtande.

Mvh//Lennart

Jo Lennart, jag vet dina preferenser för kameraval och ditt sätt att fotografera. Du är som vanligt väldigt vederhäftig i dina tankar och utvärderingar av kameror för eget behov och bruk, som ju även jag gör för mina behov och bruk och förhoppningsvis alla andra oxå naturligtvis. Häri finns ju inga motsättningar mellan oss för vi känner ju väl till varandras typ av fotografering och resp. behov.

En positiv sak med A99 är att den fixar 6 bps, och 2,5 bps, i full upplösning när vi spånade om 4 bps. Den klarar ju oxå 10 bps i "teleläge" (10 Mpix) som vi oxå spånade om. Helt ok för min del.

Jag tycker det är lite tråkigt att det verkar som om det är samma evf-teknik som i A77 men Sony har förhoppnings förbättrat den något. Hur som helst så är den långt från en ovf för mitt bruk.

Vad gäller AF så är den ju väldigt snabb men vad jag läst så låser den helst på och följer närmaste objekt i motivet. Att det går att välja fokusområde är av liten nytta vid wildlifefotografi då inga avstånd är förutsägbara och t.ex en fågel man vill följa kan ju väldigt snabbt flytta sej från långt håll till närgräns med flera korsande fåglar under tiden.

Så evf och af är de som gör att den faller ur mina "ramar" men några år till med utveckling så blir någ tekniken användbar även för min typ av fotografi.

(Har blivit ombedd av FS att inte skriva så mycket i sonyforumen då det finns några som inte gillar mina utvärderande tankar om Sonys kamerasystem, så nu när A99 är färdigspekulerad drar jag mej ur Sonys forum här på FS. De som vill kan gärna fortsätta utbyta tankar med mej via mail istället för jag följer ju ändå med ett spännande märkes utveckling)

Ha de gott allihopa!

Personligen tycker jag 6 fps är superbra och jag har absolut inget önskemål om mer och det är ändå snabbast av alla (Canon har väl också 6 fps med batterigrrepp?). Har bara sagt att jag är förvånad eftersom speed varit Sonys signum senaste tiden.

/Mats

6 fps är helt okej för 14-bitar. Canon 5DMkIII kör dock också 6 fps UTAN extra batterigrepp. Det är Nikon D800 som i grunden kör 36Mp i 4 bps i full upplösning, men med batterigrepp kan ge 6 fps i högsta upplösning vilket i sig är imponerande med tanke på filstorleken. Antyder att den har starkare processor men inte batterikapacitet nog som stand-alone.

Tror Sony gjort en hyfsad kompromiss här vad gäller fps. Antag att den haft samma processorstyrka som en D800 och gjorts lite större så den kunde ta ett kraftigare batteri (alternativt med påkopplat extra batterigrepp) så hade den nog kunnat gå att peta upp i 12-15 bps vid 12 bitar med bibehållen upplösning.

//Lennart

Ok, jag blandade ihop C&N.

Mig gör det inget med den seriehastigheten. Tycker det är rätt bra ändå, men är som sagt lite förvånad.

Hursomhelst hänger ju bländarstyrningen inte med snabbare, så skulle det gå riktigt fort så blir det kompriomisser med exponeringen istället som på A77ans 12 fps-läge.

/Mats

Det är nog rimligt att förvänta sig stadiga småförbättringar enl. Sonys koncept o h inte så mycket galna saker som det varit lite av tidigare. Den här känns rätt och robust med my ket hög kvalitet o h färdig och väl genomtänkt. Inte läge med test av nya grunkor på nåt som är så påkostat och seriöst. Sony levererar det de kan göra 100% bra och stoppar inte i mer fps än att det blkr bra osv.

Men! Det är ju bara i relation till förväntningar på Sony att de ska kunna göra storverk varje gå g.
Jämfört med konkurrenterna så är det ändå en ruskigt bra kamera. "Slår" väl Canon t.ex. på i princip alla områden, lite beroende på prioritering, så att dålig är den väl knappast.

Eller var du ironisk?

/Mats

Men det här är väl helt logiskt eller hur och precis det jag trodde om ni kan erinra er det. Jag trodde att det inte nödvändigtvis skulle bli mycket mer än en A77 med en ny fin 24 MP sensor - och det räcker ju jäkligt långt det med eller hur. Det är en kompromiss när det gäller seriebildtagningshastigheten men med allt detta data så är det väl ingen annan som är bättre i detta segment eller hur. Jag tyckte det skulle vara logiskt om Sony i princip gjorde en upphottad A77 med större sensor och positionerade sig lägra än konkurrenterna i pris. Det är väl ungefär det man gjort eller hur?

Någonting måste man väl lämna kvar till en A9:a och proffssegmentet eller hur. Man kan som sagt inte få allt för femtio spänn. Jag tycker det verkar vara ett väldigt bra erbjudande sett till pris/prestanda.

Nja Sonys ISO sko har ju kontakter/en kontakt med många pinnar i framkanten också så den är väl långt ifrån back to basic....dom har nog främst valt ISO skon så att alla tredjeparts tillbehör med ISO sko skall passa i skon utan adapter.
Stämmer alltså.

Jag gjorde ju senare en kommentar till detta, där jag beskrev att jag på min skruttiga laptop inte klart kunde urskilja ifall det fanns några kontakter längst fram i blixtskon, utan bara att det var lite "skrovligt" där eller vad jag skrev. Skulle alltså mycket väl kunna visa sig vara just kontakter ifall det gick att hitta en bättre bild.

Har nu lyckats hitta en sådan bild på en japansk sajt, där det helt klart går att se hur det ligger till. Har funnit att de japanska eller andra sydostasiatiska sajterna ofta är tidigast ute med bra bilder. De är i och för sig ofta tidigast ute med fake-bilder också för den delen (kanske inte från Japan, dock).

Det finns inte mindre än 20 st guldkontaktbleck längst fram i Sonys nya variant av den s.k. ISO-blixtskostandarden utöver de 2 som alltid finns för att kameran (eller nåt gem...) ska kunna sluta "krämen" till blixten.

Här är länken. Texten är på japanska, men det gör ingenting alls ifall ni skulle vara lite rostiga i detta språk. Scrolla ner till bild nr 15 ovanifrån. Där syns kontaktraden extremt tydligt till och med på min gamla laptop (efter lite uppförstoring).

http://blog.sina.com.cn/s/blog_643b266c0102dxbs.html
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar