Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Trots att Sony inte är mitt huvudsystem så ser jag riktigt mycket fram emot onsdag :) kommer bli roligt när första testbilderna visas och känn och kläm videos släpps. Jag tror som Mats jag, denna kamera kommer att bli bättre än många tror. Glöm inte att det spekuleras om att det ska komma en Zeiss 50/1.4 till A fattningen också. Och till Sony får ju Zeiss gluggarna AF. Ska bli spännande detta :)

Den kommer att hamna mittemellan de andras bägge FF-modeller (alltså mellan 5D och 1D resp D800 och D4) i ett nytt marknadsområde. Snabbare och ljusstarkare än 5D/D800, men inte riktigt i klass med 1DX/D4.

Fast med rimligt hög upplösning och en lägre prislapp. Jag tror det är mycket smart positionering.

Jag tror Sony har några extra trumfkort också.

Allt hänger på hur EVFen blir om Sony ska lyckas ta marknad.
Mycket spännande som sagt med detta och ä en vad som hä der med blixtsystemet och af-punkterna på sensorn. Lennart kan vara nåt på spåren där.

Att vara med inbyggd blixt eller inte, det är frågan! :)

Läste på SAR detta inlägg från SAM:.

"Sam 23 hours ago

THERE IS a Build in flash on the picture. look carefully on the left side. Ther is a THIN line."

Skrev i går natt nedanstående kommentar:

" GunnarK 17 hours ago

Sorry, below is how my reply above should have looked like, if I had been able to finish editing quick enough…

Admin, can you remove my partly duplicate post above?

Sam, do you mean to the cameras left side, or to the viewers?

By magnifying the image on my laptop, I can clearly see a thin line – going from (the cameras) left side horizontally between the “α” sign and the “99″ digits, then going up along the EVF left side and then above the “SONY” letters on the viewfinder front but on the VF top, just about 1 mm behind the front. Then continuing down on the (cameras) right side of the EVF, and finally from there horizontally out to the right side (of the camera), below the IR lamp.

This would be the camera topplate, because I can see NO thin lines from the 1 mm in on the EVF top line going in the back direction, of the EVF, neither on the left nor on the right side. So I can’t find any popup flash in THIS picture, at least.

Also, the “popup flash button” looks like an unprotected PC-connector (think it ought to be more shiny if so, though).

Finally, the “α 99″ letters don’t look right.

I would say that this is either a pre-production version, or a fake. But are the pre-production versions really marked with “Sony”?

The wrtten specs seems me to be closer to the real things, though.
.

Sam 13 hours ago

GunnarK, I mean left to the viewers. and I dont mean that long camera top plate thin line. I suddenly realized laptop user might find diffcult to spot that thin line due to low screen contrast. Do you have access to a birght desktop moniter? That curved thin line lies between sony logo ‘S’ and the button that closest to the hot shoe(not those two abvoe IR).

GunnarK 5 hours ago

Thanks for the clarification!

No, I havn’t access to any good, bright desktop monitor, although I would like to…

Trying to squeeze out the best possible of my little humble laptop and doing careful inspection, I found there MIGHT be a very faint line there. But I am far from sure, I think it may rather be some optical illusion put together by my mind out of the randomly scraggy camera top plate pattern surface. Either that, or my laptop screen is too lousy…

Well, we will soon know, I hope!"

Länk:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...k-via-xitek/comment-page-1/?comment_view=tree

För att underlätta ifall någon annan vill försöka att se ifall där finns en tunn linje från en uppfällbar blixt eller inte.

Sedan återstår bara att vänta på att få reda på ifall det var bilden eller texten som låg närmast verkligheten... :)
.

Ja, det är ju inte lång tid kvar tills vi får veta säkert hur det förhåller sig med blixten och allt annat.

Ett tips om du inte hinner skriva dina inlägg utan att få timeout är att författa dem i exempelvis notepad, och sedan bara kopiera in texten här.

Jag tycker det ser ut som om den där tesilsmojängen (på bilden uppifrån) som väl är mikrofoner går att fälla upp.

PC-synken sitter uppenbarligen tillsammans med de andra kontakterna.

Ja, det är ju inte lång tid kvar tills vi får veta säkert hur det förhåller sig med blixten och allt annat.

Ett tips om du inte hinner skriva dina inlägg utan att få timeout är att författa dem i exempelvis notepad, och sedan bara kopiera in texten här.
Jag syftade inte på tidsgränsen här, den är väl 30 minuter, eller 29? Men på SAR visade den sig vara bara 4-5 minuter. :-(

Dyxum har ingen tidsgräns alls, tror jag.

Men annars är det ett bra tips som jag för det mesta dock inte behöver använda mig av på Fotosidan (fast det är ju förargligt när jag missar, vilket jag har gjort här också). Får nog göra det till standard på SAR i alla fall, om jag gör några inlägg där. Och för all del, här också kanske... :)

Men jag tar normalt inte den omvägen ifall jag bedömer att jag kommer att skriva ett kort inlägg till det senast postade. Ifall jag snabbt kan "boka" platsen under detta, så behöver jag inte kopiera in några långa citat sedan. Fast då får jag förstås försöka att hålla mig inom tidsgränsen, vilket väl är en god sak i sig... :)

PS Här skrivs det snabbt, så jag fick ändå gå in efteråt och hämta ett citat av din post och redigera in, Per, så att mitt svar förhoppningsvis blir lite enklare att greppa...
.

Jag tycker det ser ut som om den där tesilsmojängen (på bilden uppifrån) som väl är mikrofoner går att fälla upp.

PC-synken sitter uppenbarligen tillsammans med de andra kontakterna.
Jo, det skulle kunna vara så att "tesilsmojängen" och en bit bakåt runt ISO-"standard" blixtskon *) skulle kunna vara ett lock till en liten inbyggd blixt. Och den PC-uttagsliknande mojängen på EVF:ens vänstra sida skulle kunna vara blixtuppfällningsknappen.

Alternativt att mikrofonerna är fasta, men att locket börjar alldeles bakom dem.

*) Det ska tydligen medlevereras en ganska platt adapter till de hittillsvarande blixtarna med iISO-blixtsko.

"The plot thickens!"
.

Haha! Nä, det spelar förstås ingen som helst roll, jag skojar bara lite. Är också lika glad för att det rör på sig i Sony-land! Dysterkvistarna som hela tiden förutspått / förutspår Sonys kameraavdelnings snara död tycker jag har varit förbluffande blinda.

Sony omväxlar ju mellan att utforska okända territorier, som med Q LV AF, SLT, och nu tydligen också RX1, och att sopa banan med alla andra inom etablerade områden, som RX100 när det gäller kompakter som går ner i skjortfickan. Eller SLT-kamerorna inom vissa områden. För att inte tala om deras aggressiva satsningar inom det nya territoriet med billiga semi-pro videokameror med utbytbara objektiv, som NEX-VGXX, NEX-EAXX, NEX-FSXXX etc

Och jag tycker också att RX1:an, som det ryktas om, är ett mycket smart sätt att lösa problemet med att försöka klämma in fullformatsobjektiv i NEX-fattningen, och ändå ge det som enligt min mening de flesta som skriker efter en FF NEX ändå vill ha - en liten och lätt kamera med ett ljusstarkt objektiv av toppklass. Långa telen och stora zoomar (och i FF skulle de bli både större och tyngre än NEX:arnas APS-C objektiv) skulle ändå inte vara särskilt intressant för de flesta, sådana hanteras bättre med en FF "tjockkamera" typ A99 skulle jag vilja påstå.
.

Senast ändrad:
Nejdå, den har också tre minnesbankar. Men det finns bara ett läge på programratten, så man kommer bara åt ett av minnena direkt. Skulle man vilja ha något av de andra istället så måste man välja detta i menyn som kommer upp.
.

Nejdå, den har också tre minnesbankar. Men det finns bara ett läge på programratten, så man kommer bara åt ett av minnena direkt. Skulle man vilja ha något av de andra istället så måste man välja detta i menyn som kommer upp.
.

Ja minst två minnesbankar via programvalsratten är krav på en tjockkamera för mig.

Saknar A77 minnesbank?

Nej! Sker på samma sätt som med A700. Finns i menyn motsvarande vad PASM-ratten ger direkt på A99.
A77:s PASM-ratt har 1 läge som gör att man genast får upp menyn och via joystickknappen snabbt väler alternativ 1, 2 eller 3.

MR direkt på PASM-ratt är snabbare förvisso, men metoden på A77 är snabb nog upptäckte jag som vant mig vid A900 som har samma MR-val på PASM-ratt som A99.

//Lennart

Edit: Gunnar hann före, men huvudsaken är att du fick svar.

Och så här ser hon ut:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-first-sony-a99-image-leak-via-xitek/

Vilken skönhet :)

Fast vad jag kan se så är det inte någon inbyggd blixt. Var har de gjort av den?
Fast det sitter ju en uppfällningsknapp där, eller vad kan den knappen annars va till för?

och så har de fixat till det tidigare dumma vredet för MF/AF-S/AF-S/AF-C och dessotom satt en tryckknapp på den. Lite ful knapp iofs, men förmodligen nåt AF-relaterat.

Lagom mullig och fin. Härliga linjer och ser skön ut att hålla i.

/Mats

Vaddå skönhet?
Den ser ju ut som en Canon! Samma mesigt sluttande ölflaskeaxlar. Är det manligt??
Tråkig gummiklump utan karaktär. Känns lite ängsligt om du frågar mig.
Tacka vet jag A900.

Nä, men den har det implemeterat på ett annat , mer omständigt sätt.
Bara ett val som heter MR på ratten och när det väljs så visas en meny där man får i ett ytterligare steg välja en av 3 minnesbanker.

Det här som också fanns på A850/A900 är det omedelbart, man bara vrider ratten till rätt läge så är det klart.

/Mats

Sten-Åke - Tja, inte lika illa som mina Canon EOS-1D, men jag håller med dig till viss del. A900:an bara ozzzar maskulinitet! Likaså slutarljudet.

Har gjort några smärre undersökningar om olika kamerors prestanda som "tjejmagneter", och där ligger A900:an enligt mina rön helt i en klass för sig själv. :)

Men jag måste väl också säga att jag nu gillar A77:ans design väldigt mycket, så jag kommer för min del inte att ha några som helst problem med A99:an heller ! Ifall jag mot förmodan skulle få råd till den.
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar