Annons

Sony SLT A99 (sansad spekulation)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är jag också intresserad av. Det finns inte tillräckligt med info för att det ska gå att göra någon rimlig förutsägelse (det kan peka åt så väldigt många olika håll) så jag avvaktar för min del när det gäller detta.
.
.

Man får hoppas att de gör nytta med befintliga objektiv så att det inte är en "framtidsfiness". Förr var det ju vanligt att flera kameramärken applicerade kontakter som inte hade någon funktion vid releasetillfället, men fick det längre fram. Egentligen tror jag inte att det har något med objektiv att göra, men tanken slog mig eftersom det pratats om uppgradering av G-serien.

En ren gissning från min sida är att det kan ha något med Video-AF att göra.

//Lennart

---
Edit: Såg att Gunnar hann först (för en gångs skull:), men bättre 2 fåglar i handen än en pinne i häcken eller var det något annat ordspråk...? Som sagt var: Jag minns inte.
Hehe, ibland lyckades ju även den gamla sköldpaddan komma före den snabba haren, som bekant...

Och det var nog nåt annat ordspråk, ja. Jag bör minnas, eftersom jag tror att det var jag som först började använda det för ett antal år sedan (och senast ett par inlägg upp...). Men din variant fungerar nog ungefär lika bra. Den är i alla fall roligare... :)
.

Jag förstår fortfarande inte riktigt vad de tänker använda de fasdetekterande AF-sensorerna på sensorn till. Just förklaringen till dessa tycker jag är nästan mest intressant, då man kan anta att de måste hittat på nåt rätt speciellt för att ha nån nytta av dem.

Jo, det är mycket som är okänt och mystiskt.

Någon var inne på att det är samma sensor som används också i andra kameror och att man fick dem på köpet fast de inte gör nån riktig nytta. Så tror inte jag, för det är nog små variationer och olika tillverkning ändå av de olika sensoerna och det är onödigt att införa döda pixlar med flit som inte används.

Jag tror att det är antingen nån funktion för automatisk fokuskorrigering av objektiv, eller att det finns spegeluppfällning i A99 för fritt blås utan SLT-spegel och att de används då med en långsammare funktion.

Eller nåt helt nytt revolutionerande användningsområde som är så fiffigt att ingen kan gissa ens vad det är :).

Lååånga 4 dagar fram till onsdag...

/Mats

Ett litet stillsamt påpekande bara. Den här tråden handlar om A99 och inte knapparna på A77 ;)
Ehhh, med tanke på att jag skrev mitt långa inlägg utan att se det korta inlägg du skrev under tiden, skriver även jag snabbt "ett litet stillsamt påpekande bara".
:)

Av det som hittills kommit ut förefaller den kommande fullformatarens knapplayout att bli närmast IDENTISK med den som A77:an har. :)

Har jag för egen del ingenting emot, den layouten är bra. Men det finns som sagt var lite fler knappar än man kanske är van vid, så det tar uppenbarligen en liten stund att komma underfund med allt...
.

Ja, det förefaller lämpligt. Åtminstone ifall du låter mitt inlägg ovan om likheten mellan dessa båda kameror i dessa avseenden stå kvar (är nämligen mycket säker på att så kommer att visa sig vara fallet), samt din hänvisning till A77-tråden. Är det något som Mats har funderat över, så lär det säkert komma A99 (whatever) användare som också kan komma att undra... :)
.

Nu när jag läst på lite om Sony undrar jag om för- och nackdelar EVF kontra OVF? Vad jag förstår kommer A99 med EVF.

Ooooh! Jag skulle gnugga händerna, ifall jag inte just nu hade så ont i ryggen att jag måste gå och lägga mig på sängen och vila ett bra tag.

Har länge tänkt öppna en separat tråd med en omfattande sammanställning över detta. Har hittills inte hittat någon site eller några trådar som varit tillräckligt grundliga och "kompletta" för min smak.
:)
.

Nu när jag läst på lite om Sony undrar jag om för- och nackdelar EVF kontra OVF? Vad jag förstår kommer A99 med EVF.

A99 kommer med EVF och jag kan bara lämna ett relativt objektivt och definitivt subjektivt svar. Dels för att jag aldrig sett A99:s EVF och därmed är tvungen att jämföra med EVF i A77 och NEX-7.

Fördelar med EVF:

1/ Alltid 100% sökartäckning i default läge.
2/ Möjlighet till förstorad sökarbild för ökad precision. Exv för att kolla om AF träffar rätt eller för manuell fokus med mycket hög precision även med de ljusstarkaste objektiv helt öppna.
3/ Fokus-peaking som via färgade konturer ytterligare underlättar skärpeinställningen. Kan användas vid AF-A läge med AF (A77) men kommer mest till sin rätt vid MF.
4/ Vid fotografering i rejält mörka förhållanden ( t ex ett mycket svagt belyst rum) kan EVF ge en ljusare sökarbild än vad de verkliga förhållandena ger. Dock på bekostnad av viss blurrighet.
5/ ALL info som finns på LCD-displayen kan också ses i EVF. Även granskning av tagna bilder med inzoomning.
6/ Mindre rörliga delar eftersom ingen spegel fälls vilket minskar risken för mikroskakningar vid längre tider.

Nackdelar med EVF:

1/ Sämre tonalitet än OVF vilket märks vid starkt solsken. Flera mellanmörka toner kan uppfattas som lika mörka fast det finns skillnader i tonalitet som kan ses med en OVF.
2/ EVF drar ganska mycket ström.
3/ Viss fördröjning i en del situtationer. Vissa upplever dem som besvärande. jag vande mig dock vid dem utan problem. Efter en tid måste tilläggas.
4/ Växling mellan LCD och EVF upplevs av vissa ta onödigt lång tid. Jag använde min EVF på A77 konstant och hade LCD:n infälld (utom vid situationer där LCD/LV var enda sättet att få en bra bildvinkel) vilket givetvis eliminerade denna fördröjning som jag i ärlighetens namn inte heller upplevde som så stor.

OBS: Detta är mina åsikter blanfdade med rena fakta. Andra upplever kanske EVF på ett annat sätt. Det finns fler differenser men det skulle bli ett långt inlägg.

Vidare anser jag att alla nog vet hur en OVF fungerar så det finns ingen anledning att ta upp dess för- och nackdelar så vi får en ny VS-diskussion på halsen innan A99 kommit ut och visat om dess EVF har andra egenskaper än föregångarnas.
Dock handlar det mycket om en vanesak. Gissar att fler än jag blir skeptiska om de tidigare kört en A900 (som hade en av världens bästa OVF:er. Den bästa enligt rätt många för övrigt.

Fast ämnet EVF vs OVF kunde vara lämpligt i en annan tråd.

//Lennart

Och så här ser hon ut:
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-hot-first-sony-a99-image-leak-via-xitek/

Vilken skönhet :)

Fast vad jag kan se så är det inte någon inbyggd blixt. Var har de gjort av den?
Fast det sitter ju en uppfällningsknapp där, eller vad kan den knappen annars va till för?

och så har de fixat till det tidigare dumma vredet för MF/AF-S/AF-S/AF-C och dessotom satt en tryckknapp på den. Lite ful knapp iofs, men förmodligen nåt AF-relaterat.

Lagom mullig och fin. Härliga linjer och ser skön ut att hålla i.

/Mats

Senast ändrad:
A99 kommer med EVF och jag kan bara lämna ett relativt objektivt och definitivt subjektivt svar. Dels för att jag aldrig sett A99:s EVF och därmed är tvungen att jämföra med EVF i A77 och NEX-7.
//Lennart

Tack Lennart! Till viss del klargörande. Du kanske har rätt, en särskild tråd kanske vore bra för detta ämne. Jag försvarar mig med att jag aldrig ens funderat över detta med EVF innan jag började följa Sony-trådar.

Tänkte komma med ett litet tillägg.

Det man ska tittta på i jämförelse är ju inte enbart att det är en EVF, utan VARFÖR det är en EVF.
Det är ett helt koncept som ju skiljer sig från en DSLR.

Det här är säkert självklart för de flesta, men de som inte är insatta i SLTtekniken kan det vara bra med en snabbgenomgång.

På en DSLR fins ju en spegel ivägen för sensorn så att man kan få en optisk sökarbild och när den är nere så reflekteras också en del av ljuset nedåt till AF-sensorerna. När bilden tas så flippar spegeln upp och släper fram ljuset till sensorn för att registrera bilden.

Det innebär att antingen får sensorn ljus eller så får sökaren och AF det. Det i sin tur inebär att AF-systemet är urkopplat då spegeln är uppe och vid stillbildsfoto på rörliga mål får systemet genom fiffiga algoritmer gissa hur motivet rör sig, men framföralt så kan inte AF-systemet användas alls då man filmar eller använder LiveView.

Spegelrörelsen blir svår och dyr att göra snabb och även om DSLRer anses ganska "omedelbara" så tar det faktiskt en stund att fälla bort spegeln innan bilden kan tas. Dessutom skapar spegelmekanismen vibrationer.

En SLT innehåller inga rörliga delar. AF-systemet får matning precis hela tiden och fungerar utan blackouts mellan bilderna och AF fungerar precis lika bra i liveView och vid filmning.

Eftersom ingen spegel behöver fällas ur vägen så kan avtrycksfördröjningen göras kortare. Dessutom använder kameran elektronisk förstaridå så att den mekaniska slutaren behöver inte först stängas, utan bilden kan tas på riktigt omedelbart när avtrycket görs, vilket gör att just nu har sony A77 världens kortaste avtrycksfördröjning (fast jag gissar att det rekordet bara håller knappt 4 dagar till). Det blir också helt vibrationsfritt.

En annan fördel blir att eftersom inga rörliga delar finns blir kameran hållbarare och mindre känslig, samt att det är förhållandevis enkelt att öka serietagningshastigheten, så att även instegsmodellerna klarar 10 bilder per sekund. A77 är så snabb som 12 fps, med fullständig kontinuerlig AF hela tiden.

Finns mer att säga, men jag måste springa iväg nu.

Enligt specarna ska den ha blixt, och på bilden finns en uppfällningsknapp. Inte säkert den där bilden är helt korrekt.

"Specarna" har ändrats, nu är det utan blixt :)
Ungefär som i Djurfarmen av Georges Orwell...

"Uppfällningsknappen" är ingen knapp, utan ett synkuttag.

Men tänk om...

Det finns ju utrymme i "prismahuset" för att stoppa in nåt annat.
Kameran kanske har inbyggd radio-trigger (eller blutooth) för de nya blixtarna. Då behövs ingen inbyggd blixt.

Canon har ju gått den vägen, fast behöver en extramojäng. Skulle vara super om det var inbyggt inne i kameran och då behövs ingen inbyggd blixt.

Med en ny hot-shoe så har de ju tappat bakåtkompatibiliteten ändå, så då kan de lika gärna byta ut blixtprotokollet också. Det har ju dessutom visat sig lite problematiskt med exponeringen osv, så det kanske är ett helt nytt blixtsystem.

Det finns heller inget på toppen som sticker ut framåt över objektivfattningen som på A77. Då är det fritt fram där för t.ex. T/S-objektiv som kan ha stora utsickande delar nära fattningen. Tror det finns en begränsning på super-rotator-objktiven att de inte går att vrida helt på vissa kameror.

Tre dagar kvar. Jäklar vad sakta tiden går...

/Mats

"Specarna" har ändrats, nu är det utan blixt :)
Ungefär som i Djurfarmen av Georges Orwell...

/Mats

Tycker det verkar konstigt att man inte monterar en blixt där. Finns ju massor av utrymme då prisma saknas. Men specar ändras och rumours är rumours. Du kan lika gärna hänvisa till "Du sköna nya värld" av Aldous Huxley, förresten:).

Tidens gång kan vi påverka lika lite som hur A99 slutligen kommer att bli.

Jag har emellertid ytterligare en teori om de "extra" AF-punkterna på sensorn: Tror de har att göra med Focus Tracking.

Den som haft denna funktion igång på en A77 kan ju se hur den lilla spårningskvadraten åker som en kula i ett flipperspel på display eller i EVF. Bara för att sedan ibland landa på ett ställe där ingen AF-punkt finns. Genom extrapunkterna som ej är av korssensortyp kan ju i alla fall trackingen förbättras isåfall.

//Lennart

Trots att Sony inte är mitt huvudsystem så ser jag riktigt mycket fram emot onsdag :) kommer bli roligt när första testbilderna visas och känn och kläm videos släpps. Jag tror som Mats jag, denna kamera kommer att bli bättre än många tror. Glöm inte att det spekuleras om att det ska komma en Zeiss 50/1.4 till A fattningen också. Och till Sony får ju Zeiss gluggarna AF. Ska bli spännande detta :)

Positivt att höra sådana attityder, det behöver vi nu!

Man kommer mycket längre genom att söka efter rätt verktyg, inte efter "rätt" kameramärke. :)

Fast man behöver nog inte bli lika galen som jag varit, främst i yngre dar, och kört med över 30 olika system (alltså olika system, inte kameramodeller - det är säkert ett tresiffrigt antal). Men jag har lugnat ner mig nu, har nog inte kvar mer än 10 ens, och använder dessutom bara ett fåtal av dessa för praktiskt fotograferande.
.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar