Nu när jag läst på lite om Sony undrar jag om för- och nackdelar EVF kontra OVF? Vad jag förstår kommer A99 med EVF.
A99 kommer med EVF och jag kan bara lämna ett relativt objektivt och definitivt subjektivt svar. Dels för att jag aldrig sett A99:s EVF och därmed är tvungen att jämföra med EVF i A77 och NEX-7.
Fördelar med EVF:
1/ Alltid 100% sökartäckning i default läge.
2/ Möjlighet till förstorad sökarbild för ökad precision. Exv för att kolla om AF träffar rätt eller för manuell fokus med mycket hög precision även med de ljusstarkaste objektiv helt öppna.
3/ Fokus-peaking som via färgade konturer ytterligare underlättar skärpeinställningen. Kan användas vid AF-A läge med AF (A77) men kommer mest till sin rätt vid MF.
4/ Vid fotografering i rejält mörka förhållanden ( t ex ett mycket svagt belyst rum) kan EVF ge en ljusare sökarbild än vad de verkliga förhållandena ger. Dock på bekostnad av viss blurrighet.
5/ ALL info som finns på LCD-displayen kan också ses i EVF. Även granskning av tagna bilder med inzoomning.
6/ Mindre rörliga delar eftersom ingen spegel fälls vilket minskar risken för mikroskakningar vid längre tider.
Nackdelar med EVF:
1/ Sämre tonalitet än OVF vilket märks vid starkt solsken. Flera mellanmörka toner kan uppfattas som lika mörka fast det finns skillnader i tonalitet som kan ses med en OVF.
2/ EVF drar ganska mycket ström.
3/ Viss fördröjning i en del situtationer. Vissa upplever dem som besvärande. jag vande mig dock vid dem utan problem. Efter en tid måste tilläggas.
4/ Växling mellan LCD och EVF upplevs av vissa ta onödigt lång tid. Jag använde min EVF på A77 konstant och hade LCD:n infälld (utom vid situationer där LCD/LV var enda sättet att få en bra bildvinkel) vilket givetvis eliminerade denna fördröjning som jag i ärlighetens namn inte heller upplevde som så stor.
OBS: Detta är mina åsikter blanfdade med rena fakta. Andra upplever kanske EVF på ett annat sätt. Det finns fler differenser men det skulle bli ett långt inlägg.
Vidare anser jag att alla nog vet hur en OVF fungerar så det finns ingen anledning att ta upp dess för- och nackdelar så vi får en ny VS-diskussion på halsen innan A99 kommit ut och visat om dess EVF har andra egenskaper än föregångarnas.
Dock handlar det mycket om en vanesak. Gissar att fler än jag blir skeptiska om de tidigare kört en A900 (som hade en av världens bästa OVF:er. Den bästa enligt rätt många för övrigt.
Fast ämnet EVF vs OVF kunde vara lämpligt i en annan tråd.
//Lennart