Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
En fråga som du tidigare nämnde att du haft/ägt dig en AA filter lös kamera tidigare, vilken var det ?
Iom detta ägande så undrar jag såg du stora fördelar eller mer arbete och bekymmer samt gick det ej att koppla in detta AA filter alls så som på D800E ?
Moire problemet kräver väl sin hand för att bemästara förstår jag.

Skulle du som har denna erfarenhet inköpa en sådan idag ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund nämner A-77.

Jo, det var en specialkamera utan AA-filter för att dokumentera Anonyma Alkoholisters möten:)
Skämt åsido: Senaste och sista upplagan av FF-kameran Kodak PRO DSLR/c på 14Mp som fanns att få för Nikons eller Canons objektiv.

Den hade ett isoomfång från 6 (!!) och blev nästan oanvändbar när man passerat iso 400. Dess verkliga basiso var 160. Skärpan var enorm liksom detaljeringen. Så länge man höll sig i de lägre isoregistren körde den mer än jämnt med Canon 1DsMkII. iso 6-läget liksom följande upp till iso 50 var ett specialläge för stativtagning. Mycket bra DR.

Moiree blev inte ett så stort problem som jag trodde. Speciellt inte i Kodaks rawframkallare. Jpegbilderna blev däremot ett skämt. Men det gick bra att köra den i ACR. En del fotografer köpte den bara för att kunna fotografera infrarött.

//Lennart
 
Sant men knappast något hållbart försvar för bristen/avsaknaden om-objektiven eller till någon tröst för Sony-användaren som fotar med Sonys DSLR/SLT.

Sant, men jag kommer nog aldrig köpa en ny tjockkamera överhuvudtaget mer. Jag har nog migrerat för gott. ...men för de verkliga nördarna som kör tjockkameror är det ju oförlåtligt. Å andra sidan som sagt så finns det fler stabiliserade alternativ med Sony om man nu prioriterar det än till C&N så Sony har mer att erbjuda här än de stora. Så det beror helt vad man är ute efter. Gäller det långa telen så är det emellertid inget snack om saken. 5-0 åtminstone till Canon.

För att göra det ännu mer komplicerat: Om du aldrig efterfrågar det som inte finns hos Sony eller tredjepartstillverkarna kommer en del att finna att de lever i den bästa av världar redan nu.
 
Har du mottagit bilderna jag skickade? Uppriktigt sagt så vete f-n och inte jag heller. Måste bara gissa eftersom jag nu hittat en "Klarvädersbild" med G-gluggen på ett minneskort. Där finns inte alls samma tendenser.

Min teori: G-gluggen är mer känslig för disighet o dyl, medan Sigma 100-300/4 EX DG APO inte är det.
Ju närmre man är motivet vid denna vädertyp desto mer försvinner tendenserna med G-zoomen samt även om man kör G-zoomen i det kortare brännviddsområdet.
Det är inte tal om fokusfel. Jag testade ju att försöka mikrojustera bort det vid ett givet avstånd, samt med MF+focuspeaking och även på NEX-7 med adapter.

Ska försöka lägga upp vackertväderbild från G.

//Lennart

Tack. Är på jobbet fortfarande. Kollar senare i ikväll.
 
Sten-Åke anropas

Den gamla G-zoomen igen:)

Här använd i klart väder på full öppning. Här finns kanske aningen mer brusighet än vad Sigma 100-300/4 ger, men marginell. Hade jag som du bländat till f/8-f/11 så hade det blivit aningen bättre. Men i klart väder tecknar objektivet bra nog.

Varför det är risigt i lite dunklare förhållanden till den grad som uppvisats tidigare har jag ssv inget bra svar på. Kamera: A77, objektiv G70-400SSM, full glugg

//Lennart
 

Bilagor

  • väderhelbild.jpg
    väderhelbild.jpg
    61.1 KB · Visningar: 211
  • väder1.JPG
    väder1.JPG
    41.8 KB · Visningar: 212
  • väder2.JPG
    väder2.JPG
    60.9 KB · Visningar: 209
Hm, jag testade 200-500/2,8 för några år sedan ...

Den kan bara fokusera eller zooma, aldrig bägge samtidigt (= dålig simultankapacitet) och den var ofta ute och irrade fokusmässigt utan att verka ta intryck av kamerans AF-system (=stannar aldrig och frågar om vägen).

Macho var ordet sa Bull.

Jag har undrat om det objektivet var en "riktig" produkt, eller mest bara en showoff-prototyp, som stativtillverkare glatt lånar inför mässor. Det lutar alltså åt det sistnämnda.

Har du eller någon annan nån koll på de andra macho-sigmorna 300-800 och fasta 800? Är det likadant där?

/OT-Bengt
 
Den gamla G-zoomen igen:)

Här använd i klart väder på full öppning. Här finns kanske aningen mer brusighet än vad Sigma 100-300/4 ger, men marginell. Hade jag som du bländat till f/8-f/11 så hade det blivit aningen bättre. Men i klart väder tecknar objektivet bra nog.

Varför det är risigt i lite dunklare förhållanden till den grad som uppvisats tidigare har jag ssv inget bra svar på. Kamera: A77, objektiv G70-400SSM, full glugg

//Lennart

Det där var bättre än vad jag fick till med A77-an. Så där bra har jag bara fått till det med mina jättepixlar i A900-an.
 
Det där var bättre än vad jag fick till med A77-an. Så där bra har jag bara fått till det med mina jättepixlar i A900-an.

Det jäkliga är att det blir ännu skarpare och detaljerat med 100-300/4 EX DG APO. Och konstigt nog mindre synbart brus. Men den gluggen är ju iofs topptestad.

Men vi jagar vidare. Måste lösa det här mysteriet på något vis. Jag har ju även dina bilder som referens.

//Lennart
 
Stora fördelen med adaptrarna tycker jag är att man kan använda gamla manuella objektiv som ofta är smidiga i formatet och säljs relativt billigt. Nackdelen är att det är fler som kommit på detta, så guldkornen är inte längre så billiga ;)

Förut var det väl i stort sett bara Canon EOS man hade den möjligheten till, men det lockade mig aldrig speciellt mycket eftersom manuellt fokuserande med en omodiferad EOS inte är speciellt kul.
Med en elektronisk sökare är det mycket trevligare.
 
Sten-Åkes bilder

Härliga bilder!
Riktigt bra och de som är tagna på länge håll tycker jag uppvisar bättre detaljering än många andra som finns i bildarkiven på FS, DPReview m.fl.

T.ex. mistluren tagen på 60 m. avstånd med ISO-100, 1/250s, f/8 på 400 mm. riktigt snyggt.

Sten-Åke kunde bara läsa "UMS", men det går tydligt att se att det står KOCKUMS på mistluren.
(Här i kraftigt beskuret och lite förstorat skick, samt pålagd unsharp mask radie 0,35 / 125%)
mistlur-utsnitt_400.jpg
Sändh-Mistlur_400.JPG

Tittar man däremot ute i kanten är det långtifrån lika vackert.
mistlur-kant_400.jpg
(exakt samma förstoringsskala som mitten-beskärningen)

Svårt att avgöra om avståndet till taknocken som visas nere till vänster är samma som till mistluren, men eftersom det är 60 meter bort och förefaller vara på samma avstånd kan man nog inte härröra annat än bara en liten del av bedrövligheten till avståndsskillnad.

I övrigt tycker jag ändå att det finns en viss mjukhet i bilderna på långa avstånd, liksom även Lennarts bild på hustaket med vindflöjeln några inlägg upp.

Nu har ju StenÅke lagt ner en massa jobb på det här, men tyvärr säger det ändå i princip ingenting eftersom det inte finns någon referens. Mycket handlar ju också om efterbehandlingen, oavsett om man fotograferar i RAW och gör det själv eller ställer in det i kameran och låter den göra bildbehandlingen.

Sten-Åkes bilder är tagna med jpeg inställd på kontrast hård och skärpa hård, auto WB, normal mättnad.
mistlur-EXIF.jpg

Som sagt trots fina bilder är det intetsägande för om objektivet presterar bra eller exceptionellt.
Det visar också bara centrumskärpa vid f/8 och säger inget om hur snygg bokeh det renderar, eller om SSM autofokusen hänger med på rörliga mål osv., men framförallt finns inte motsvarande bilder tagna med samma kamera vid samma tillfälle med ett annat objektiv som det ska jämföras med. Därför går det inte att avgöra om det t.ex. är bättre eller sämre än andra teleobjektiv för 3500 kr eller 8 000 kr.

Det bör också fotograferas i RAW och sedan bildbehandlas av samma person för att få fram maximalt ur bilden, eller i andra hand att det tas med jpeg och samma inställningar vilket inte är riktigt lika bra för att olika objektivs egenskaper kan kräva lite olika handpåläggning.

Att det är ett hyggligt bra objektiv är väl alla överens om (fastän några har fått för sig att jag kallat det uselt och upprepar det fast jag dementerar det gång på gång). Problemet är att det här objektivet har hyllats på ett alldeles oproportioneligt sätt och det finns en anser jag felaktig allmän uppfattning att det skulle vara exceptionellt på något sätt, vilket det inte alls är.

Alla kameratillverkare och fristående objektivtllverkare har några olika beteckningar på sina objektiv. För de speciellt utvalda bättre objektiven kallar Nikon och Sony sina "G", Canon kallar de "L", Sigma kallar de "EX" och Tamron kallar dem "SP".

Kriterierna för att klassas som sådant är tydligen lite olika där Sony har inflation i sina beteckningar. Mitt Sigma 150-500 för 8 000 kr. är t.ex. inte klassificerat som ett EX-objektiv.
Det brukar vara reserverat för de lite dyrare modellerna med större bländare och extra hög bildkvalitet.

Att Sony 500/4, 300/2,8 och 35/1,4 och 70-200/2,8 är inte så konstigt då de är av den beskaffenheten att de är exklusivare typer av objektiv med hög ljusstyrka, men att de ljussvagare telezoomarna får den designationen är lite underligt, speciellt 70-300G som bara är F/4,5-5,6, men även 70-400G. Sony 70-300 är ett ganska normalbra objektiv och kan jämföras med de lite bättre varianterna från t.ex. Tamron för drygt 3 000 kr. Sonys andra 75-300 som är en omlablad variant av Minolta 75-300 är riktigt kass. Exakt samma objektiv i Minolta-tappning säljs i parti och minut på Tradera för några hundralappar till kommande besvikna köpare som tror de gör ett klipp fast det inte är värt det alls. Uselt objektiv helt enkelt, fastän det är gjort av plåt och sämre än de andra usla plastobjektiven för 1500 från Sigma och Tamron.

Sony borde ta bort det ur sortimentet och ta bort G-beteckningen från sitt 70-300 och sen lansera ett nytt 80-300/4 eller nåt i G-klassen.

70-400G är lite modernare och nyare, men borde uppgraderas till en version som presterar bättre optiskt och kan matcha de nya kamerorna, ger snyggare bokeh och blir snabbare i AF. Och en annan färg! :)

Tyvärr tror jag inte man ska ställa några som helst förhoppningar till att Sony skulle göra nåt sånt. De verkar lida av resurser på kamerasidan och satsar inte mer än halvhjärtat kan man tycka.

De andra tillverkarna underhåller sina objektiv och kommer ut med uppgraderade varianter av sina objektiv, men det gör ju inte Sony. De släpper ett och sen är det så för alltid. Det håller inte nu när pixeltätheten i de senaste kamerorna ökat så markant. Objektiv som dög för några år sen håller inte riktigt måttet idag på samma sätt.

Tyvärr är inte Sonys G-serie speciellt märkvärdig, men väldigt dyra i jämförelse.
De som skulle kunna göra skäl för klassificering som "G" är snarare de dedicerade Carl Zeiss-objektiven (förutom då DT 16-80 som inte riktigt platsar), fast de skulle ju faktiskt behöva upgraderas till version 2 så att 85/1,4 och 135/1,8 blir med SSM.

En fördel som Sony har är att objektiven är helt kompatibla hela vägen tillbaka till Minolta-objektiv från 80-talet, men det kanske är dags att ändra på det. Det jag tänker på då är den mekaniska bländarstyrningen som inte hänger med vid snabb serietagning som Sony nu får i alla kommande kameror tack vare SLT-tekniken. AF kan förbättras och hänga med, men bländaren gör ju inte det utan de snabba lägena blir med habrovinker i form av auto-ISO osv., inte fullständig exponeringskontroll med ned/upp-bbländning på varje frame.


Som sagt, fina bilder av Sten-Åke, men de säger tyvärr ingenting alls om Sony 70-400G är ett speciellt bra objektiv eller inte, framförallt för att det saknar referns. Jag tror heler inte att det är någon skillnad på Sten-Åkes exemplar jämfört med de två som Lennart hade tillgång till eller någon annans för den delen, förutom att Sten-Åkes är felaktigt kalibrerat i fokusinställningen och borde åka in på garantireparation.


/Mats
 
Senast ändrad:
Hm, jag testade 200-500/2,8 för några år sedan ...

Den kan bara fokusera eller zooma, aldrig bägge samtidigt (= dålig simultankapacitet) och den var ofta ute och irrade fokusmässigt utan att verka ta intryck av kamerans AF-system (=stannar aldrig och frågar om vägen).

Macho var ordet sa Bull.

Jag läste nyligen en recension av Sigma 120-300/2,8. Ett objektiv jag är imponerad av och faktiskt för att vara en 300/2,8 väldigt smidigt. Bara aningen större än mitt 150-500 och tack vare IF så växer det inte när man zoomar eller fokuserar. Riktigt fint objektiv som sagt, men finns inte heller det till Sony.

Men, åter till recensionen. Han som testade det tyckte att det var svårt och trögt att vrida på zoomringen, speciellt som diametern är så stor och man måste ju hålla det precis där eftersom det är ganska tungt.

Han kom då på den brillianta iden att hålla stadigt i zoomringen och istället vrida på kameran!

På det sättet fick han automatiskt liggande utsnitt med brännvidd 120 mm och stående utsnitt med 300 mm. Lysande helt enkelt! Två flugor i en smäll, vidvinkel landskap och stående tele porträtt...


/Mats
 
Tja, lite "fusk" med hård skärpa och kontrast och iso 100:):). Jag har allt sådant nollat och iso på mellan 400-2500 iso i de bildar jag presenterat samt NR avstängt i ACR.

Men egentligen spelar det ingen roll: Vet man objektivets svagheter är det just de paramterar Sten-Åke har justerat som är rätt eftersom det gäller bildresultatet i första hand. Det vore ju dumt av Sten-Åke om han nu verkligen vill visa att gluggen duger bra om han åsidosatte att göra som han gjort. Dessutom så har han ju redovisat det.

Däremot när man kollar ett nytt objektivs grundegenskaper tycker jag man ska köra allt "flat" först och sedan justera.

5 streck fel i fokus tycker jag dock att man ska låta garantijustera innan garantin går ut.

//Lennart
 
Var in och kände på en a77 idag på MM i bäckebol.

Satt som gjuten i handen och jag gillade verkligen ergonomin och den snabba fokusen.
Även sökaren var klart bättre än på min a55:a. Sony a77 känns med gedigen och mer..kamera liksom. Min a55 blir mer som en leksak i jämförelse.

..och jag som hade bestämt mig för att vänta till nästa generation..nu börjar jag vela igen.. :)
 
Sant, men jag kommer nog aldrig köpa en ny tjockkamera överhuvudtaget mer. Jag har nog migrerat för gott. ...men för de verkliga nördarna som kör tjockkameror är det ju oförlåtligt. Å andra sidan som sagt så finns det fler stabiliserade alternativ med Sony om man nu prioriterar det än till C&N så Sony har mer att erbjuda här än de stora. Så det beror helt vad man är ute efter. Gäller det långa telen så är det emellertid inget snack om saken. 5-0 åtminstone till Canon.

För att göra det ännu mer komplicerat: Om du aldrig efterfrågar det som inte finns hos Sony eller tredjepartstillverkarna kommer en del att finna att de lever i den bästa av världar redan nu.

Så man är en nörd om man kör tjockkamera?? Då tycker jag det är bra mycket nördigare o köra med en tunnis till kamera med en uppsjö av adaptrar o objektiv av alla dess slag i form av olika fabrikat o fattningar...sen förstår jag personligen inte poängen med att använda sig av stora klumpiga FF-objektiv på en tunnis till kamera.

Sant men vad hjälper det...utbudet är fortfarande mindre och det är/blir oftast bara till en fördel då man ser till fasta ljusstarka objektiv.

Också sant men det är inte heller något bra argument eller försvar för Sonys dåliga utbud av modern om-objektiv....sen blir det ju inte bättre av att utbudet från tredjepartstillverkarna är sämre till Sony än till tex Nikon.
 
Jag har undrat om det objektivet var en "riktig" produkt, eller mest bara en showoff-prototyp, som stativtillverkare glatt lånar inför mässor. Det lutar alltså åt det sistnämnda.

Har du eller någon annan nån koll på de andra macho-sigmorna 300-800 och fasta 800? Är det likadant där?

/OT-Bengt

200-500 har nog Sigma mest gjort för att visa att de kan, även om det säkert säljs en eller annan för diverse obskyra syften. Jag misstänker att Sonys 500/4 är lite på samma nivå och att de inte räknar med att sälja så förskräckligt många (men Nikon och Canon säljer massor av sina motsvarigheter).
 
Förut var det väl i stort sett bara Canon EOS man hade den möjligheten till, men det lockade mig aldrig speciellt mycket eftersom manuellt fokuserande med en omodiferad EOS inte är speciellt kul.
Med en elektronisk sökare är det mycket trevligare.

Jag använde både en Nikon 35/1,4 och 300/2,8 på en Eos 5D med mycket gott resultat (efter byte av mattskiva för ungefär 300:), men det hade onekligen varit enklare att fokusera med en EVF och focus peaking. Där hade förstås inte A77 hjälpt eftersom det inte går att sätta adaptrar på den, men NEX är ju utmärkt för det. Jag tror klart mer på NEX än SLT för framtiden, och det verkar som om Sony också gör det då det händer mer på den sidan ...

Med min Samyang 85/1,4 och D3 är det nästan omöjligt att sätta skärpan rätt på full glugg, och det finns inga vettiga mattskivor (i original) att köpa :(
 
Alla kameratillverkare och fristående objektivtllverkare har några olika beteckningar på sina objektiv. För de speciellt utvalda bättre objektiven kallar Nikon och Sony sina "G", Canon kallar de "L", Sigma kallar de "EX" och Tamron kallar dem "SP".

Nikons "G" har inget med utvalda eller bättre objektiv att göra - alla objektiv som saknar bländarring heter så. Nikon har ingen motsvarighet til "G" eller "L" utan det är kombinationen av alla bokstäver och nu också tillägget "Nano Coating" som man måste gå efter - enkelt va? :)

Inte alla Canons L-objektiv är så himskans lysande vad gäller bildkvaliteten - där kan vädertätning, ljusstyrka och annat vara huvudorsak till märkningen. De har gjort ett par objektiv de kallar "DO" som har en grön i stället för röd ring, där storlek och vikt var huvudsaken, och bildkvaliteten sisådär (70-300 och 400/4 DO). De sålde inte så himskans bra ...

Jag håller med om att om man nu har en märkning som ska känneteckna ett "bättre" objektiv, så ska det också prestera "bättre" än andra, och det bör vara tydligt på vilket sätt det gör det, men det är väl som modellbeteckningar på bilar - det är mer marknadsskäl än annat som styr ;)
 
Fokustest A77+Sigma 100-300/4

Trots att Sigmazoomen är skruvdriven är AF snabb i den. Därtill mycket pricksäker. Tog därför en sekvens först på 3 bilder på bil med vit färg som normalt ställer till med lite jäkelskap för AF, gjorde en kort paus och bara följde bilen och tog en skur på 3 bilder till.

Under pausen foljde jag självklart bilen med kameran inställd på AF-C och mittersta AF-sensorgrupp och därefter slutförde jag serien. Allt som allt 6 bilder, men kameran får ju ju göra ett rejält ryck p g a den lilla pausen. Samtliga blev skarpa.

Full glugg på objektivet försett med 1,4x converter ger brännvidd 420mm och f/5.6. Nu blir väl G-zoomägare sura på mig, men när jag gjorde liknande test med G70-400 som ändå har SSM-drift blev det bara 2 keepers. Det hängde alltså inte riktigt med.

Först en helbild som visar bil vid ruta 1 och 6. Därefter detaljutsnitt på ruta 1,2,5 följt av nr 6. Garanterar att mellanliggande bilder (3 och 4) som utlämnats av utrymmeskäl håller samma skärpa. Tycker inte det är dåligt med en telezoom+konverter. A77 har en bra AF-C. Auto-iso som blev rätt högt för att få 1/1000 sek.

//Lennart
 

Bilagor

  • bildel0.jpg
    bildel0.jpg
    55.1 KB · Visningar: 182
  • afbil1.jpg
    afbil1.jpg
    65.6 KB · Visningar: 185
  • afbil2.jpg
    afbil2.jpg
    22.7 KB · Visningar: 181
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.