Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
De har gjort ett par objektiv de kallar "DO" som har en grön i stället för röd ring, där storlek och vikt var huvudsaken, och bildkvaliteten sisådär (70-300 och 400/4 DO). De sålde inte så himskans bra ...
Jag bidrog iallafalll till systemet och handlade två stycken 70-300 DO innan det blev Sony. Tycker dom var ganska mobbade i test men så kan det ju gå. Lite samma som Sonys 70-400 som får ta mycket stryk t.ex. i den här tråden, undertecknad tror ändå att den är helt OK jämfört med t.ex. Canons i sammanhanget ganska gamla 100-400 som fortfarande får tjusiga recensioner trots cykelpumpszoom. Kanske är den iallafall bättre på 400mm än Sigmas 100-300 ;-)
 
Jag bidrog iallafalll till systemet och handlade två stycken 70-300 DO innan det blev Sony. Tycker dom var ganska mobbade i test men så kan det ju gå. Lite samma som Sonys 70-400 som får ta mycket stryk t.ex. i den här tråden, undertecknad tror ändå att den är helt OK jämfört med t.ex. Canons i sammanhanget ganska gamla 100-400 som fortfarande får tjusiga recensioner trots cykelpumpszoom. Kanske är den iallafall bättre på 400mm än Sigmas 100-300 ;-)

Tyckte också DO-gluggen var underskattad. Cykelpumpszoomen du nämner har jag haft lite svårt för.
Bättre än Sigmas 100-300/4? Faktiskt skulle jag nästan säga likvärdig på 400mm om man har TC 1.4x till Sigman :) som för övrigt pckså har den goda egenskapen att inte öka i längd vid varken zoomning eller fokusering. Båda rattarna går som på kullager,

Trots sin 82mm frontlins smalnar det av på ett bekvämt sätt som gör det lätt att handhålla och har balansen på rätt ställe så det känns faktiskt lättare att hantera och hålla i fotograferingsposition än den där G-zoomen som är för tjock och har ett stativfäste som inte är helt praktiskt om man vill montera av det.

Nej, jag bara älskar det här kombot: A77+ Sigma 100-300/4 EX DG APO. Känns så välbalanserat också att man inte saknar vertikalgrepp som jag annars gärna vill ha det när det gäller tyngre/längre objektiv.

//Lennart
 

Bilagor

  • A77Sigma.jpg
    A77Sigma.jpg
    41.7 KB · Visningar: 175
Den gamla G-zoomen igen:)

Här använd i klart väder på full öppning. Här finns kanske aningen mer brusighet än vad Sigma 100-300/4 ger, men marginell. Hade jag som du bländat till f/8-f/11 så hade det blivit aningen bättre. Men i klart väder tecknar objektivet bra nog.

Varför det är risigt i lite dunklare förhållanden till den grad som uppvisats tidigare har jag ssv inget bra svar på. Kamera: A77, objektiv G70-400SSM, full glugg

//Lennart

Jag måste kolla mitt också i sämre ljus och kanske på lite högre ISO, så man ser var gränserna går.

Tycker ändå mina bilder ser en aning renare ut än dessa. Men de förmodligne ingen katastrof i print i vanlig skala.
 
Härliga bilder!
Riktigt bra och de som är tagna på länge håll tycker jag uppvisar bättre detaljering än många andra som finns i bildarkiven på FS, DPReview m.fl.

T.ex. mistluren tagen på 60 m. avstånd med ISO-100, 1/250s, f/8 på 400 mm. riktigt snyggt.

Sten-Åke kunde bara läsa "UMS", men det går tydligt att se att det står KOCKUMS på mistluren.
(Här i kraftigt beskuret och lite förstorat skick, samt pålagd unsharp mask radie 0,35 / 125%)
Visa bilaga 122986
Visa bilaga 122984

Tittar man däremot ute i kanten är det långtifrån lika vackert.
Visa bilaga 122987
(exakt samma förstoringsskala som mitten-beskärningen)

Svårt att avgöra om avståndet till taknocken som visas nere till vänster är samma som till mistluren, men eftersom det är 60 meter bort och förefaller vara på samma avstånd kan man nog inte härröra annat än bara en liten del av bedrövligheten till avståndsskillnad.

I övrigt tycker jag ändå att det finns en viss mjukhet i bilderna på långa avstånd, liksom även Lennarts bild på hustaket med vindflöjeln några inlägg upp.

Nu har ju StenÅke lagt ner en massa jobb på det här, men tyvärr säger det ändå i princip ingenting eftersom det inte finns någon referens. Mycket handlar ju också om efterbehandlingen, oavsett om man fotograferar i RAW och gör det själv eller ställer in det i kameran och låter den göra bildbehandlingen.

Sten-Åkes bilder är tagna med jpeg inställd på kontrast hård och skärpa hård, auto WB, normal mättnad.
Visa bilaga 122985

Som sagt trots fina bilder är det intetsägande för om objektivet presterar bra eller exceptionellt.
Det visar också bara centrumskärpa vid f/8 och säger inget om hur snygg bokeh det renderar, eller om SSM autofokusen hänger med på rörliga mål osv., men framförallt finns inte motsvarande bilder tagna med samma kamera vid samma tillfälle med ett annat objektiv som det ska jämföras med. Därför går det inte att avgöra om det t.ex. är bättre eller sämre än andra teleobjektiv för 3500 kr eller 8 000 kr.

Det bör också fotograferas i RAW och sedan bildbehandlas av samma person för att få fram maximalt ur bilden, eller i andra hand att det tas med jpeg och samma inställningar vilket inte är riktigt lika bra för att olika objektivs egenskaper kan kräva lite olika handpåläggning.

Att det är ett hyggligt bra objektiv är väl alla överens om (fastän några har fått för sig att jag kallat det uselt och upprepar det fast jag dementerar det gång på gång). Problemet är att det här objektivet har hyllats på ett alldeles oproportioneligt sätt och det finns en anser jag felaktig allmän uppfattning att det skulle vara exceptionellt på något sätt, vilket det inte alls är.

Alla kameratillverkare och fristående objektivtllverkare har några olika beteckningar på sina objektiv. För de speciellt utvalda bättre objektiven kallar Nikon och Sony sina "G", Canon kallar de "L", Sigma kallar de "EX" och Tamron kallar dem "SP".

Kriterierna för att klassas som sådant är tydligen lite olika där Sony har inflation i sina beteckningar. Mitt Sigma 150-500 för 8 000 kr. är t.ex. inte klassificerat som ett EX-objektiv.
Det brukar vara reserverat för de lite dyrare modellerna med större bländare och extra hög bildkvalitet.

Att Sony 500/4, 300/2,8 och 35/1,4 och 70-200/2,8 är inte så konstigt då de är av den beskaffenheten att de är exklusivare typer av objektiv med hög ljusstyrka, men att de ljussvagare telezoomarna får den designationen är lite underligt, speciellt 70-300G som bara är F/4,5-5,6, men även 70-400G. Sony 70-300 är ett ganska normalbra objektiv och kan jämföras med de lite bättre varianterna från t.ex. Tamron för drygt 3 000 kr. Sonys andra 75-300 som är en omlablad variant av Minolta 75-300 är riktigt kass. Exakt samma objektiv i Minolta-tappning säljs i parti och minut på Tradera för några hundralappar till kommande besvikna köpare som tror de gör ett klipp fast det inte är värt det alls. Uselt objektiv helt enkelt, fastän det är gjort av plåt och sämre än de andra usla plastobjektiven för 1500 från Sigma och Tamron.

Sony borde ta bort det ur sortimentet och ta bort G-beteckningen från sitt 70-300 och sen lansera ett nytt 80-300/4 eller nåt i G-klassen.

70-400G är lite modernare och nyare, men borde uppgraderas till en version som presterar bättre optiskt och kan matcha de nya kamerorna, ger snyggare bokeh och blir snabbare i AF. Och en annan färg! :)

Tyvärr tror jag inte man ska ställa några som helst förhoppningar till att Sony skulle göra nåt sånt. De verkar lida av resurser på kamerasidan och satsar inte mer än halvhjärtat kan man tycka.

De andra tillverkarna underhåller sina objektiv och kommer ut med uppgraderade varianter av sina objektiv, men det gör ju inte Sony. De släpper ett och sen är det så för alltid. Det håller inte nu när pixeltätheten i de senaste kamerorna ökat så markant. Objektiv som dög för några år sen håller inte riktigt måttet idag på samma sätt.

Tyvärr är inte Sonys G-serie speciellt märkvärdig, men väldigt dyra i jämförelse.
De som skulle kunna göra skäl för klassificering som "G" är snarare de dedicerade Carl Zeiss-objektiven (förutom då DT 16-80 som inte riktigt platsar), fast de skulle ju faktiskt behöva upgraderas till version 2 så att 85/1,4 och 135/1,8 blir med SSM.

En fördel som Sony har är att objektiven är helt kompatibla hela vägen tillbaka till Minolta-objektiv från 80-talet, men det kanske är dags att ändra på det. Det jag tänker på då är den mekaniska bländarstyrningen som inte hänger med vid snabb serietagning som Sony nu får i alla kommande kameror tack vare SLT-tekniken. AF kan förbättras och hänga med, men bländaren gör ju inte det utan de snabba lägena blir med habrovinker i form av auto-ISO osv., inte fullständig exponeringskontroll med ned/upp-bbländning på varje frame.


Som sagt, fina bilder av Sten-Åke, men de säger tyvärr ingenting alls om Sony 70-400G är ett speciellt bra objektiv eller inte, framförallt för att det saknar referns. Jag tror heler inte att det är någon skillnad på Sten-Åkes exemplar jämfört med de två som Lennart hade tillgång till eller någon annans för den delen, förutom att Sten-Åkes är felaktigt kalibrerat i fokusinställningen och borde åka in på garantireparation.


/Mats

Som sagt, jag tycker själv att bilderna blir bra åtminstone i hyfsat ljus i jämförelse exv. med vad de hyllade beer cans jag haft (både valiga och den stora) men det jag har emot detta objektiv är dess ganska usla bokeh under vissa förhållanden. Den får något simmigt över sig. Inget mjukt och avtonat som beer can ger i sina bästa stunder trots att det är en riktigt gammal konstruktion som ju 70-400 är rena ungdomen i jämförelse med. Tycker de är klart renare än de få exempel Lennart verkar ha kvar.

Annars har du ju helt rätt i att man måste göra en riktig shoot out för att kunna avgöra hur dessa presterar relativt varandra. En av de stora svårigheterna är ju att också bestämma riktigt avstånd utan en läseravståndsmätare eller karta om man nu inte har det. Det är verkligt lättatt det blir snett om man bara höftar.

Men jag förstår inte riktigt att en del av Lennarts bilder med 70-400 blir så pass brusiga som de blir. De är ju inte tagna i något mörker direkt. Jag skulle inte vara så säker på att de faktiskt har någon form av defekt trots allt.

Det du kommenterar om kanten på mistlursbilden och att den skulle vara soft för att inte säga riktigt luddig beror ju på att den ligger 4-5 meter ur fokus. Mistluren står mitt på taknocken och kanten på skorstenen ligger ju mot takfoten. För att kunna göra den jämförelsen måste du nog kolla på exv. de bilder där jag tagit en bild av hela gaveln på kastellets ena flygel. De bilderna är tagna från 210 meter.

Telebilder har ju inte världens bästa skärpedjup alla gånger och då är det viktigt att det som ligger i bakgrunden inte får en att bli illamående. Så jag vidhåller att det jag sett av detta objektiv, så är det inte skärpan som är problemet upp till distanser på 300 meter. Däremot är den bokeh man bestås långtifrån njutbar i såna bilder. Det fungerar bäst mot motiv där hela motivet befinner sig på längre distans och där skärpedjupet inte blir så manifest.

Mats har f.ö. mycket rätt i det han nämnde om RAW. Jag har redan skrivit att JPEG ur NEX 7 känns lite väl hårt brusreducerade och komprimerade. Vi vet ju vilken otrolig skillnad den var i kvaliteten mellan Lightroom 2.x och 3.x när den kom. Vi såg en del exempel tagna med gamla Minolta superzoomare som blev helt fantastiska i en jämförelse när de omprocessats i LR 3. Men det ändrar i sig inte faktum att Sigmaobjektivet faktiskt kan ge ett ännu bättre utgångsläge för efterbehandlingen. Nu kommer LR 4 snart och vad jag sett på Youtube, så tror jag det ger bättre detaljkontroll över processerna än LR3. Så det ska bli roligt att se hur de funkar i praktiken. Jag processade en hel batch från en resa jag var på alldeles innan LR 3 kom och jag var tvungen att göra om jobbet igen när jag såg vilken skillnad det var.

Håller även helt med om att Minoltas/Sonys gamla 75-300 är riktigt uselt och bör undvikas. Det är helt oanvändbart på 300mm. Som många billigare objektiv klarar det sig bättre lite mer på mitten av zoomområdet.. Går ner rakt i Sverkers berömda soptunnaö
 
Senast ändrad:
Jag måste kolla mitt också i sämre ljus och kanske på lite högre ISO, så man ser var gränserna går.

Tycker ändå mina bilder ser en aning renare ut än dessa. Men de förmodligne ingen katastrof i print i vanlig skala.

Ja, det är bra. Du bor ju lite mer kustnära så ett risigt väder kommer väl av och till, Tycker vi måste försöka få ett vettigt svar på om G-gluggen jag hade uppförde sig normalt under just den typen av väder eller om något fel föreligger.

Jag blev skum på om ljusstyrkan är rätt upggiven. När jag mätte det mot Mats Sigma så ville G-gluggen ha
1/1000 sek vid samma f-tal som Mats objektiv ville ge 1/1500 sek. Det behöver inte betyda ett skvatt eftersom det lika gärna kan betyda 1/1200 sek vs 1/1300 sek och värden stod och vägde. Men skiljer fulla 1/500 emellan så är det ju lite mer så att säga.

Nu är ju sällan uppgiven ljusstyrka detsamma som verklig. Många f/2.8 zoomar har i själva verket 3.0 som verklig ljusstyrka eller lite mer t o m.

Hade Mats glugg och G-gluggen suttit på varsin kamera kan man ju lätt skylla på kameran, men här var det samma ex av A77 och det indikerades differens även på A900:an.

Nu är ju alla jäkla testbilder på sajterna tagna i så otroligt bra väder eller i fin studiobelysning. Väldigt få är tagna i dassigare miljöer med taskigt väder.

Tja, tids nog får vi svaret. G-gluggen borde ju i alla lägen egentligen kommunicera bättre med kamerahuset än objektiv från tredjepartstillverkare.

I ett verkligt noggrant test ska ju man ju sätta exakt samma tidsvärde vid given bländare när man jämför två objektiv eller kamera. Man väljer då det "bästa" värdet av de 2, d v s det som ger kortast slutartid. Därför ska ju kamerans tid ställas manuellt,

//Lennart
 
Nu blir jag lite fundersam ... Sitter vi och jämför bilder där ni överlåtit åt kameran att göra råkonverteringen med bilder där konverteringen gjorts manuellt i datorn? En sådan jämförelse är totalt oanvändbar tycker jag, även om man använder samma kamerahus (eftersom kameran kan göra konverteringen olika beroende på vilket objektiv som använts).

En 100% förstoring från Lennart gjord från en råfil helt utan skärpning och brusreducering ser förstås helt annorlunda ut än 100% från en jpg-fil från kameran. Ska man vara riktigt kinkig borde väl jämförelsen göras mellan råfiler som är konverterade i den typen av program Jocke och andra såna konstiga människor använder (dcraw eller vad de heter) - alltså program som inte ger sig på datat.
 
Nu blir jag lite fundersam ... Sitter vi och jämför bilder där ni överlåtit åt kameran att göra råkonverteringen med bilder där konverteringen gjorts manuellt i datorn? En sådan jämförelse är totalt oanvändbar tycker jag, även om man använder samma kamerahus (eftersom kameran kan göra konverteringen olika beroende på vilket objektiv som använts).

En 100% förstoring från Lennart gjord från en råfil helt utan skärpning och brusreducering ser förstås helt annorlunda ut än 100% från en jpg-fil från kameran. Ska man vara riktigt kinkig borde väl jämförelsen göras mellan råfiler som är konverterade i den typen av program Jocke och andra såna konstiga människor använder (dcraw eller vad de heter) - alltså program som inte ger sig på datat.

Det är väl två problem med detta. Mina bilder är tagna rakt ur kameran med viss skärpning och nedskruvad brusreducering till låg. De är tagna för att jag och andra ville se snabbt vad man kan förvänta sig av detta objektiv på olika avstånd och med olika brännvidder och F-värden (5,5, 8 och 13) och då antog jag att man ville se bilder som såg hyfsade ut. Jag har bara visat de tagna med F8 för det är en jäkla massa bilder ändå. Jag har dessutom oftast kört JPEG och RAW parallellt till vardags med min gamla A580 som ger ett bra resultat på det viset och jag skulle aldrig drömma om att sitta och fila på RAW-bilder i ett sammanhang som detta. Det tar alldeles för lång tid, så nördig är jag när jag sätter igång med det.

Det andra problemet är om du ska jämföra bilder. Då spelar det ingen roll vad man gör så länge man ger testade objektiv och de bilder som jämförs samma förutsättningar om man skiter i att det ser i värsta fal mycket sämre än det kunde göra. Då handlar det om jämförelsen. Man kan rigga några presets och ta in dem i CameraRaw eller LR så att de blir identiskt behandlade och sedan spotta ut de JPEG man vill ha eller göra skärmdumpar för den delen. Man kan också bearbeta bilderna så bra det bara går (samma person) från alla objektiv och jämföra. Men så fort vi pratar att jämföra varandra bilder blir det fel hur man än gör. Har man dessutom ett objektiv med kortare brännvidd och adderar en teleförlängare på det så blir det ju ännu mer komplicerat.

Hade jag haft tillgång till alla objektiv skulle jag satt dem på en och samma kamera och kört JPEG rakt ur kameran. I det fallet processas bilderna identiskt och man får snabbt fram resultat att titta på. Att jämföra bilder som processats från RAW och av flera personer känns ju mer vanskligt.

Vi har inte sagt att detta skulle vara någon vetenskaplig test bara att vi gör den och presenterar de inställningar vi använt genom att exv. visa upp EXIF parallelt med motivet så de som vill kan se.

Sedan är det desutom så att oavsett vilken filtyp vi använder idag när vi efterbehandlar så ändras inte grunddatat i orginalfilen av exv. Lightroom. Lightroom är en metadataeditor som lagrar de ändringar man gör i en databas. Sedan när man exportrar (det går inte att "spara" i LR) adderas ändringarna i databasen till RAW- eller JPEG-filens data i en helt ny fil. Vill man kan man dock rigga LR så att man skriver ner XMP-data till sidecarfil vid sidan av RAW. Kör man Adobe DNG som generellt RAW-format kan både bearbetad JPEG-bild (som kan vara fullstor - samma antal pixlar som RAW-filen) bakas in i filen tillsammans med övrig kontextmetadata om man vill det. Även Lightroom baseras på dcRAW vad jag vet så där finns väl ingen större skillnad heller. Sen är det ju dessutom så att alla verktyg som fungerar för RAW i Lightroom fungerar identiskt för JPEG och det gör de därför att de är oberoende av filen i sig och lagras görs förändringarna även de på samma sätt oavsett filtyp och dessutom i samma databas.

Jag vet att Lennart alltid tar både JPEG och RAW som jag själv numera gör, så även han har JPEG-bilder. Jag tror dessutom inte att det är någon större skilland på JPEG-renderingen i A77 och NEX 7. De kommer ur samma generation.
 
Senast ändrad:
Nu blir jag lite fundersam ... Sitter vi och jämför bilder där ni överlåtit åt kameran att göra råkonverteringen med bilder där konverteringen gjorts manuellt i datorn? En sådan jämförelse är totalt oanvändbar tycker jag, även om man använder samma kamerahus (eftersom kameran kan göra konverteringen olika beroende på vilket objektiv som använts).

En 100% förstoring från Lennart gjord från en råfil helt utan skärpning och brusreducering ser förstås helt annorlunda ut än 100% från en jpg-fil från kameran. Ska man vara riktigt kinkig borde väl jämförelsen göras mellan råfiler som är konverterade i den typen av program Jocke och andra såna konstiga människor använder (dcraw eller vad de heter) - alltså program som inte ger sig på datat.

Jag har bara kört rawfiler i ACR med nollad NR, skärpa etc. Jag kan alltså inte rakt av jämföra mina resultat med jpegbilder där kontrast- och skärpeparametrar ökats.

Normalt ska man vid ett jämförande test köra principen "allt lika" ; iso, bländare, tid, brännvidd, avstånd, ljus etc...etc...

Så jämfördes ursprungligen Mats 150-500 på A77 mot G 70-400 SSM. Så där föreligger inga konstigheter i förfarandet.

I efterhand kan jag bara se vad Sten-Åke åstadkommit i väsentligt vackare väder med jpegfiler med samma typ av objektiv. Detta är ju långt ifrån idealiskt, men jag kan inte resa upp till Vaxholm med ett objektiv jag inte längre har för att stå sida vid sida med Sten-Åke.

Jämförelsen mellan 100-300/4 Sigma och de en vecka äldre filerna från G 70-400 är dock tagna i liknande förhållanden på samma motiv och avstånd med samma kamera och rawkonverterade med samma nollade parametrar i ACR

Allting jag presenterat här är rawfiler. Det är därför det är så viktigt att man talar om så noga som möjligt vad och hur man använt prylarna så man inte lurar andra. Men utgå alltid ifrån att jag presenterar resultat från så nakna rawfiler det bara går.

Sten-Åkes jpeg-filer får ses som riktmärken. EXIF talar om vad som är icke är nollat och då kan jag lägga in motsvarande värde i rawkonverteraren. Inte idealiskt, men en del av ett felsökeri, eller rättare sagt försök att hitta lösningen vad som orsakar G-gluggens sämre prestanda i dåligt väder. Där kommer Sten-Åke oxå att utgå från raw.

ACR i CS5 får nog räcka. Dpreview använder den. DCRAW som du nämner är inte världens lättaste. Ska inte heller behövas vid objektivjämförelser.

//Lennart
 
Nu blir jag lite fundersam ... Sitter vi och jämför bilder där ni överlåtit åt kameran att göra råkonverteringen med bilder där konverteringen gjorts manuellt i datorn? En sådan jämförelse är totalt oanvändbar tycker jag, även om man använder samma kamerahus (eftersom kameran kan göra konverteringen olika beroende på vilket objektiv som använts).

En 100% förstoring från Lennart gjord från en råfil helt utan skärpning och brusreducering ser förstås helt annorlunda ut än 100% från en jpg-fil från kameran. Ska man vara riktigt kinkig borde väl jämförelsen göras mellan råfiler som är konverterade i den typen av program Jocke och andra såna konstiga människor använder (dcraw eller vad de heter) - alltså program som inte ger sig på datat.

Njae, det har ju inte gjorts någon jämförelse alls förutom tidigare då Sony 70-400G jämfördes mot mitt Sigma 150-500 där exakt lika bilder togs med lika förutsättningar med samma kamera, vilket var en A77, och behandlades lika. Det var det som gav upphov till hela den här sidodebatten.


Men det går såklart inte att jämföra bilder från olika ställen där t.ex. Sten-Åkes är tagna med stativ på ISO 100 F/8, samt kamera-jpeg inställd på hård kontrast och hård fokus och presenteras som fullstora filer jämfört med Lennarts bilder tagna med RAW, konverterade utan pålagd bildbehandling alls typ brusreducering, skärpefilter osv. och dessutom nedskalade i storlek vilket också mjukar upp bilden.

Därför är det här så dumt och Sten-Åkes nedlagda jobb är utan nytta för att det inte finns någon referens som sagt. Det säger helt enkelt inte ett skit annat än att det inte är heluselt som de allra billligaste telezoomarna.


/Mats
 
Jag använde både en Nikon 35/1,4 och 300/2,8 på en Eos 5D med mycket gott resultat (efter byte av mattskiva för ungefär 300:), men det hade onekligen varit enklare att fokusera med en EVF och focus peaking. Där hade förstås inte A77 hjälpt eftersom det inte går att sätta adaptrar på den, men NEX är ju utmärkt för det. Jag tror klart mer på NEX än SLT för framtiden, och det verkar som om Sony också gör det då det händer mer på den sidan ...

Med min Samyang 85/1,4 och D3 är det nästan omöjligt att sätta skärpan rätt på full glugg, och det finns inga vettiga mattskivor (i original) att köpa :(

Det är frågan för om Sony verkligen gör rätt satsning. Nexarnas framgångar beror väl på att även Canon/Nikon-användarna kan använda systemet, Fokuspeaking i all ära har så klart sina fördelar, men riktar sig inte det till entusiasterna mycket mera än till den mera vanliga konsumenten.

Specialadaptrar med inbyggd autofokus som kostar som ett hyggligt objektiv, är nog inte vad normalkonsumenten tänker på i första hand. Foto beskriver Nex 7 som mycket avancerad i sin menyuppläggning, och ses som en modell till vana fotografer.

Dom stora pengarna att tjäna ligger som brukligt med mellanklassmodeller klart under 10000 Kr. Modeller som Nikons D3100, Canons 1100D säljer mycket bra, och det är där som Sony måste slå sig in och bli attraktiva, samtidigt som bra objektiv tas fram som inte kostar skjortan.

Autofokusen intågande var väl en sensation när den kom, även om den mötte hårt motstånd och missnöje till en början, att svensson på gatan vill börja att ställa AF manuellt tror jag inte på. en hygglig kompaktkamera i dag är riktigt bra både på att ställa autofokus och att kunna filma, skall man betala typ 7-8000 Kr så vill man nog ha med det kompaktkamera kan plus då lite till finesser och något bättre optik.

Man kan bli lite förundrad över vad stora marginaler Canon har igentligen, bara efter ett år eller ofta mindre tid så säljs deras mellanklassmodeller flera tusen kroner billigare. Sony har inte ännu dom marginalerna, Riktpriset för en nylanserad 7D låg väl på 20000 Kr enbart på kamerahuset, efter dryga året var den under 15000 Kr. När en A77 hamnar runt 7000 Kr lär aldrig hända.

//Bengt.
 
Vi har som sagt två problem här och jag har fokuserat på ett av dem.

1. Å ena sidan har vi haft en debatt kring detta objektiv som i stort påstått att det knappt duger som papperspress då det ansågs vara oförmöget att generera bra och skarpa bilder med god detaljåtergivning. Jag har kollat detta och funnit att det inte stämmer. Det är inte enbart min egen uppfattning utan åtminstone fyra personer som kollat dessa bilder. Jag behöver ingen relativ testning för att se detta. Det räcker med mina egna och printningar på A3 i min Epson R1800 för att se det. Det blir faktiskt bra i print också. Vi kollar dessutom dessa bilder i både 100% och mer för att hitta brusmönster, andra artefakter och taskig bokeh. Vi är mycket stygga mot dessa bilder på ett sätt man aldrig är annars som användare.

Däremot kan jag inte uttala mig om hur mitt ex. skulle stå sig mot Lennarts eller hans nya Sigma under exakt samma förutsättningar. Bilderna är tagna i JPEG på det sätt jag alltid gör d.v.s. jag har riggat min kamera så att det som kommer ut ur den blir så bra jag kan åstadkomma. Allt för att snabbt få så bra bilder ur systemet som jag lyckas få rakt ur kameran. Jag har antagit att det var det de som tittar i denna tråden ville se. Hur ser det ut i färdig bild. Är det lika uselt så en del säger. Även Lennart har säkert kollat sina JPEG på liknande sätt som jag gjort och dragit sina slutsatser att hans objektiv inte är bra.

2. Å andra sidan har vi haft en debatt kring Lennarts objektivs relativa usla prestanda som därtill under resans gång generaliserats i detta forum till att gälla alla 70-400 på alla kamerahus som det kan sättas på (detta är inte uttalat men kontentan av en stor del av diskussionen och alla uttalanden i den riktningen). Därtill har Lennart här gjort jämförelser mellan olika ex. av 70-400 och både Mats och hans eget nya Sigma. Mats å sin sida har hävdat att han tror det är osannolikt att det skulle finnas skillnader i olika ex. av detta objektiv. Där är vi inte överens. Jag gör mig inga illusioner överhuvudtaget om att det inte skulle finnas skillnader. Jag skulle aldrig våga påstå något annat tills jag testat. Dessutom är det så att man definitivt riskerar att få olika resultat så fort ett objektiv sätts på olika kamerahus. Men i övrigt kan vi ju hävda både Lennart och jag vi har hyffsat likartat utstyr. Min NEX 7 med adapter arbetar med i princip likartade förutsättningar som Lennarts A77. Samma sensor, samma generation mjukvara i kameran dock anpassad för varje modell. Sannolikt samma JPEG-rendering. Det som skiljer är våra ex. av objektiv.

Vi har många och långa trådar om detta när det gäller Canon och jag vet att Sony heller inte är immuna mot detta. Inte ens Carl Zeiss verkligt hypade objektiv är ju helt OK ibland. Det har ju inte minst Mats själv vittnat om trots att han heller förmodligen inte hade någon möjlighet att jämföra olika ex. av det utan fick lita på sina egna tester av detta objektiv hur han nu än gjorde dessa. Jag tipade att han både i JPEG och RAW-orginal upptäckte att bilderna inte var skarpa. Han kollade säkert även mot testark eller med annan teknik. Fokusfel kan dessutom vara mycket subtila vilket inte minst Risedal och Lennart tidigare visat i flera trådar i Canon-forumen tidigare. Sedan har vi ju även först in bokeh:n som viktig faktor när det gäller total bildupplevelse med dessa teleobjektiv.

Jag har bilder i RAW också och jag har inga problem med att dela med mig av dessa också till exv. Lennart. Det viktiga är ju att man som sagt hanterar sina jämförelser konsistent och redovisar vad man gjort så andra kan göra likadant om de vill. I övrigt är detta med bildjämförelser i forum som dessa mycket besvärliga främst därför att det tillhör ovanligheterna att folk talar om precis vad de gjort.
 
Vi har som sagt två problem här och jag har fokuserat på ett av dem.

1. Å ena sidan har vi haft en debatt kring detta objektiv som i stort påstått att det knappt duger som papperspress då det ansågs vara oförmöget att generera bra och skarpa bilder med god detaljåtergivning.

Suck, det är väl INGEN som påstått att 70-400G skulle vara dåligt?
Det är bara du som gång på gång felaktigt påstår att t.ex. jag skulle ha sagt det.

Att det är ett hyggligt bra objektiv råder ingen tvekan om alls. Att det inte alls är så exceptionellt bra som det rykte det har haft tycker jag också är helt klarlagt, liksom att det är sämre på alla områden (mittskärpa,, kantskärpa, snabbhet i AF, bokeh, hantering osv) än Sigma 150-500 trots att det kostar 50 % mer.


Jag har kollat detta och funnit att det inte stämmer. Det är inte enbart min egen uppfattning utan åtminstone fyra personer som kollat dessa bilder. Jag behöver ingen relativ testning för att se detta.

Nä som sagt, du har inte klarlagt ett enda dugg angående om 70-400G skulle vara speciellt bra.
Dina bilder är fina och ser bra ut, lite mjuka på längre håll och inte så bra kantskärpa, dvs ganska precis som de som finns i bildarkiven redan innan. Du kan inte dra en enda slutsats av hur det presterar jämfört med något annat baserat på detta.

Jag tycker inte de är bättre än Lennarts cykelbilder. Alltså, visst är det finare bilder, vilket det blir i bra ljus på lågt ISO i fint väder osv, men de visar inte att objektivet presterar bättre på något sätt. Ganska precis samma resultat tycker jag, men du verkar titta på bilderna som om det inte skulle vara nån skillnad för att det är helt olika förutsättningar de är tagna med. Skala bort allt annat och titta på detaljeringen så är det ingen skillnad egentligen, bara att det inte finns nån referens til dina vackert-väder bilder.

Alltså enbart underlag för en subjektiv bedömning, men nu drar du ändå slutsatser utifrån det helt ur luften. Skulle vara ett riktigt uselt objektiv om man inte kan få fin detaljering med hård kontrast och skärpa på ISO 100 i dagsljus med stativ på f/8. Fasiken, inte ens 75-300 klarar väl knappt att presterera uruselt med de förutsättningarna.

Du som nu tycker dig ha facit pga detta och inte behöver någon referens för att veta hur 70-400G presterar, berätta gärna hur bilderna med samma förutsättningar med Sigma 150-500 hade sett ut. Inte ett enda dugg otroligt att det skulle vara samma skillnad i detaljering som på texten på cykelramen helt enkelt. Och i en sådan jämförelse är Sony-objektivet relativt sett lika bra/dåligt som vid jämförelsen med cykelbilderna. Enda skillnaden är att man jämför bilder av en högre kvalietsklass tack vare bättre förutsättningar.



/Mats
 
Dessvärre...

...kommer vi inte så mycket längre i G 70-400 vs Sigma 150-500 av följande orsaker:

1/ Hade behövts en ny shootout enl principen allt lika med redan returnerat G70-400SSM mot Sten-Åkes exemplar.

2/ Allt lika innebär sida vid sida i samma väder, men helst både dåliga förhållanden, idealiska förhållanden samt inomhus. Fysiskt avstånd mellan Ljungby o Vaxholm och avsaknad av det ex som returnerats gör detta omöjligt.

3/ I sämre ljus och vid högre iso, så nollade rawkonverteringar som möjligt samt olika AF-metoder har i mitt lilla test bara egentligen visat att den G70-400SSM jag hade presterade sämre än Mats Sigma. Egentligen en objektivindivid av många mot en annan objektivindivid av många. Alltså inte statistskt riktigt godtagbart för att uttala sig generellt.

4/ I efterhand kan min rawfil i bra väder jämföras med Sten-Åkes och den ser hyfsad ut. Men inte samma tid, samma plats, samma värden. Bara nästan. Dessutom mina raw mot jpeg.

5/ Sigma 100-300/4 EX DG har också kommit på tapeten i EFTERHAND, men är oxå bara en objektivindivid av många. Just detta exemplar jämfört med G-zoom och Mats Sigma har jag funnit vara överlägset båda. Ganska rejält också i vissa avseenden. Men inte säkerställt heller då det inte förekommit någon sida vid sida-jfr med returnerat exemplar.

Förslag: Jag skickar till baks Mats Sigma 150-500 (med hans tillåtelse) till Sten-Åke som kan göra en sida vid sida jämförelse vid dåliga, bra och inomhusförhållanden, Han har ju en G70-400 SSM. Jämförelsen ska vara enl principen allt lika. På så sätt kan vi alla fall kanske få svar på om mitt returnerade ex var en citron, liksom det ex av G-zoomen jag lånade.

Jag tror vi fastnar i lite begreppsförvirring annars.

//Lennart
 
Dom stora pengarna att tjäna ligger som brukligt med mellanklassmodeller klart under 10000 Kr. Modeller som Nikons D3100, Canons 1100D säljer mycket bra, och det är där som Sony måste slå sig in och bli attraktiva, samtidigt som bra objektiv tas fram som inte kostar skjortan.

Men Bengt, det där har ju ju redan rett ut tidigare. Om det är något område som Sony är riktigt konkurrenskraftiga jämfört med Canon och Nikon är det i precis det segmentet ju. De har också i alla dessa kameror unika finesser som inbyggd stabilisering, mycket bra blixstyrning, bättre bildkvalitet än konkurrenterna, de nya bra och billiga value SAM-objektiven, bättre Live View och filmmöjligheter osv och är desutom attraktivt prissatta. Vi räknade väl fram att Sony tagit fram ett 40-tal kameramodeler inom det här segmentet under några år.

Så inom det här segmentet är Sonys lineup betydligt bättre än Canons och Nikons. Det är helt enkelt bättre kameror med fler riktigt bra funktioner som QLV, HDR, AF vid filmning, WL blixtstyrning, night-shot lägen, SSS osv.

Att de inte säljer bättre inom det här området har snarare att göra med deras tillkortakommanden i de högre segmenten som gjort att kamerorna inte blivit lika populära bland mer krävande fotografer eller yrkesfotografer och därmed inte alls får samma exponering. De har heller inte fått med sig fotohandlarna, vilket nog är den enskilt viktigaste delen. Om man som kund går in i en fotoaffär och ber om råd för sin första systemkamera så är det troligt att man blir övertalad att välja en Canon 1100D framför en Sony A35 trots att Sony-kameran faktiskt är sjukt mycket bättre på alla sätt, men fotohandlaren säger inte det eller vet väl inte ens om det pga Sonys usla marknadsföring.

Hursomhelst så är det segmentet inte så intressant för de flesta av oss som diskuterar här och irriterar oss på att Sony senarelägger sina utlovade FF och sänker specarna på dem, samt inte uppdaterar och gör bättre objektiv i de högre segmenten.

Ska man däremot ha komplett system med en enkel systemkamera med ett par enkla men hyggligt bra objektiv och en blixt för sammanlagt nånstans kring 10 000 till 15 000 kr. så nästan utklassar ju Sony konkurrenterna rent objektivt och faktamässigt.

Med det här så har man alla förutsättningar att komma mycket långt i sitt fotograferande
sony-deal.jpg

Komplettera det med Gary Friedmans E-book om A33/A35/A55 så kommer man snabbt igång och kan utveckla sin fotohobby riktigt långt.

Lägg samma pengar på Canon och börja från scratch så blir det nog långt ifrån lika bra resultat.


/Mats
 
Ska man däremot ha komplett system med en enkel systemkamera med ett par enkla men hyggligt bra objektiv och en blixt för sammanlagt nånstans kring 10 000 till 15 000 kr. så nästan utklassar ju Sony konkurrenterna rent objektivt och faktamässigt.
Jag spanade en pytteliten positiv sak för ett tag sen, hände mig för första gången att man kunde köpa "förra årets" Sony-kamera billigt i butik (Nex5 + 16mm + 18-200 för 8000). Det är ju en bra sak som kommer av att man gör nya varianter av tidigare kameror, finns ju inte så länge tillverkaren byter kameratyp hela tiden (DSLR, SLT, Nex, FF) eller när det blir för långt mellan modellerna eller för små serier... litet ljus i mörkret kanske
 
Förslag: Jag skickar till baks Mats Sigma 150-500 (med hans tillåtelse) till Sten-Åke som kan göra en sida vid sida jämförelse vid dåliga, bra och inomhusförhållanden, Han har ju en G70-400 SSM. Jämförelsen ska vara enl principen allt lika. På så sätt kan vi alla fall kanske få svar på om mitt returnerade ex var en citron, liksom det ex av G-zoomen jag lånade.

Jag tror vi fastnar i lite begreppsförvirring annars.

//Lennart

Vi gör istället så här.
Du skickar tillbaka Sigmat till mig.

Sen stämmer jag träff med Sten-Åke en vacker vårdag på t.ex. Skansen så kör han med sitt 70-400G och A580 och jag med mitt Sigma 150-500 och Sony A580 och så umgås vi under trevliga former och har kul med Foto och lär känna varandra utanför tråden och andra som befinner sig i Stockholmsområdet hänger såklart på också. Du kan gärna komma upp också tycker jag.

Så fotograferar vi samma saker och bildbehandlar och gör iordning bilderna så bra det bara går och laddar upp dem på en site som jag snickrar ihop. Sen är det bara att jämföra "verklighetsbilder" tagna under precis samma förutsättningar.

Skulle dock råda Ste-Åke att verifiera AF på sitt 70-400G och få det åtgärdat eftersom det verkar som om det ligger fel fokusmässigt.

Tyvärr blev det ju ett långt och konstigt sidospår i debatten om fokusering eftersom Sten-Åke tydligen totalt missuppfattat hur fasdetekt respektive kontrast-AF fungerar på Sony A580.

Jag ska se om det går att använda Fotosidans funktioner för Sony-gruppen att arrangera nån sådan träff eller dyligt.

Kanske vi ska förlägga det på mer neutral planhalva eftersom så många bor söderut i landet. Om vi anordnar en träff på t.ex. kolmården istället och dessutom bjuder in Sony att sponsra eventet och komma och visa upp lite nyheter och låta oss, deras mest hängivna anhängare (även om någa av oss varit lite kritiska på sista tiden) få ta del av förstahandsinformation. De ska ju presentera nya kameror den 13 mars tydligen. Kanske kan sony ta med sig ett 300/2,8 och ett 500/4 som vi kan få prova.

Sitter hemma och snörvlar nu istället fr att jobba, så jag kan kolla upp lite sånt.

/Mats
 
Ska man däremot ha komplett system med en enkel systemkamera med ett par enkla men hyggligt bra objektiv och en blixt för sammanlagt nånstans kring 10 000 till 15 000 kr. så nästan utklassar ju Sony konkurrenterna rent objektivt och faktamässigt.

Med det här så har man alla förutsättningar att komma mycket långt i sitt fotograferande
Visa bilaga 123004

Komplettera det med Gary Friedmans E-book om A33/A35/A55 så kommer man snabbt igång och kan utveckla sin fotohobby riktigt långt.

Lägg samma pengar på Canon och börja från scratch så blir det nog långt ifrån lika bra resultat.

Bara för skojs skull gjorde jag en jämförelse med motsvarande Nikon. Det blir ingen jätteskillnad i pris för ungefär samma prylar. Vilken man föredrar är nog mest en smaksak. Priserna hämtade jag från Cyberphoto.

Capture.PNG

Det är svårare att göra motsvarande jämförelse med A77 eftersom ingen av konkurrenterna har en APS-kamera med så många pixlar ännu, så där vinner A77 på WO :)
 
Vi gör istället så här.
Du skickar tillbaka Sigmat till mig.

Sen stämmer jag träff med Sten-Åke en vacker vårdag på t.ex. Skansen så kör han med sitt 70-400G och A580 och jag med mitt Sigma 150-500 och Sony A580 och så umgås vi under trevliga former och har kul med Foto och lär känna varandra utanför tråden och andra som befinner sig i Stockholmsområdet hänger såklart på också. Du kan gärna komma upp också tycker jag.

Så fotograferar vi samma saker och bildbehandlar och gör iordning bilderna så bra det bara går och laddar upp dem på en site som jag snickrar ihop. Sen är det bara att jämföra "verklighetsbilder" tagna under precis samma förutsättningar.

Skulle dock råda Ste-Åke att verifiera AF på sitt 70-400G och få det åtgärdat eftersom det verkar som om det ligger fel fokusmässigt.

Tyvärr blev det ju ett långt och konstigt sidospår i debatten om fokusering eftersom Sten-Åke tydligen totalt missuppfattat hur fasdetekt respektive kontrast-AF fungerar på Sony A580.

Jag ska se om det går att använda Fotosidans funktioner för Sony-gruppen att arrangera nån sådan träff eller dyligt.

Kanske vi ska förlägga det på mer neutral planhalva eftersom så många bor söderut i landet. Om vi anordnar en träff på t.ex. kolmården istället och dessutom bjuder in Sony att sponsra eventet och komma och visa upp lite nyheter och låta oss, deras mest hängivna anhängare (även om någa av oss varit lite kritiska på sista tiden) få ta del av förstahandsinformation. De ska ju presentera nya kameror den 13 mars tydligen. Kanske kan sony ta med sig ett 300/2,8 och ett 500/4 som vi kan få prova.

Sitter hemma och snörvlar nu istället fr att jobba, så jag kan kolla upp lite sånt.

/Mats

Hej Mats
Jag hoppas verkligen inte det var jag som vidarebefordrade snuvan.
Har testat sigmaförlängaren. Får väldigt skarpa bilder, men atofokusen lirar inte.

Ditt förslag om en träff där telenördarna kan jämföra sina gluggar vore verkligen kul.
Jag representerar ju avdelningen för havsörnar som du vet.

Krya på dig.
// Bertil Norberg
 
Jag skulle gärna åka till Kolmården eller nåt och träffa folk, fast jag kanske inte får följa med eftersom jag har fel märke på mina kameror. Dessutom kanske Sten-Åke går i taket eftersom jag gillar iPhone och Apple-prylar i största allmänhet :)
 
Jag skulle gärna åka till Kolmården eller nåt och träffa folk, fast jag kanske inte får följa med eftersom jag har fel märke på mina kameror. Dessutom kanske Sten-Åke går i taket eftersom jag gillar iPhone och Apple-prylar i största allmänhet :)

LOL, jag sitter i samma båt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.