Advertisement

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker situationen delvis kan liknas vid de som lever sina datorliv i Mac-världen. Den är väldigt attraktiv och många är helt till freds med att leva i en datorvärld, som i jämförelse med det många gånger större utbudet av tillämpningar och industrilösningar för PC/Windows, är betydligt mer begränsad och inflexibel, men vad gör det om man själv inte frågar efter det som finns utanför. Så är man en Sony-användare och hittar vad man efterfrågar inom den världen så känner man inga större begränsningar.

Det var en ganska bra liknelse. Jag använder Macintosh (efter att ha kört MS Windows och Linux i många år) och trivs nu bättre än på många, många år med min datormiljö[1]. Jag har mycket riktigt inte heller några behov av tillämpningsprogram som inte redan följer med systemet eller som går att skaffa gratis, så jag känner mig inte begränsad. Den Sonyägare som Sonys objektivutbud täcker behovet för är förstås i en liknande situation.

[1] Jag använde Mac sporadiskt under den perioden, men kunde av olika skäl inte byta helt förrän för ungefär ett år sen. Ännu tidigare än så använde jag obskyra system som fanns innan persondatorerna gjorde sitt intåg.
 
Klart jag måste tro dig! Jag lyckas överhuvudtaget dock inte ens på 200% förstoring få det brusmönster du har. Mitt är mer flarnigt on punktformat, men det kan ju ha med skillnader i ljuset att göra. Det här var ju intressant vet ja. Stor skillnad.
Jag ska försöka ta en liknande bild senare, för grannhusen har ju tre såna där aggregat ståendes på gaveln. Tyvärr måste man ju jobba också så det blir väl först till helgen.

Du har ju dessutom en teleförlängare också, låt vara att den bara är på 1,4ggr men det borde ju ge åtminstone marginella förluster för Sigman så det gör ju det hela ännu konstigare. Sigman ser fin ut hur som helst! Verkar vara ett bra val.

Ska bli kul att se dina finvädersresultat på liknande avstånd som mina bilder är tagna på även om motiven aldrig blir lika.

I själva verket är det värre än så. Kollade EXIF och noterade att G-zoomen (bild värmepump) går på iso 640 vid 300mm och Sigman på 800 iso. Sigman hade självklart ingen förlängare i 300mm-exemplet med fläkten. Däremot i 400mm-exemplet. Ska försöka maila dig de 2 bilderna från 300-exemplet så får du kolla EXIF själv. Det rådde faktiskt dassigt väder med dis och det verkar störa G-zoomen mer. Det är dock svårt att göra en allt lika jämförelse nästan en vecka efter varandra. Men det spelar ingen roll i detta fallet för så illa ska det inte se ut.

Ska konvertera bilderna en gång till. OBS all NR är avstängd i ACR i övrigt default. Sedan mailar jag dem till dig. Och det rör sig inte om någon skakningsoskärpa!

Mvh//Lennart
 

Min har inga av dessa problem med FW 1.04. Men visst kan ytterligare autokorrektion av 70-300 m fl objektiv vara till glädje. Får se om det snabbar upp en del saker ytterligare i växling mellan skärm och EVF också, även fast jag anser den vara helt okej i dagsläget.

Ibland händer det att FW-uppgradering har någon dold fix för något annat som inte tillverkaren vill kännas vid. Men jag tycker det ör ok som det är. Säkert kommer det någon minnesbuffertuppdatering framöver så att det åtminstone inte fyller bufferten så snabbt som 14 rawfiler gör. I alla fall en fix som ökar antalet jpeg i bufferten. Fast det är ickeproblem för mig. Kör inte längre skurar än att bufferten hinner återhämta sig.

//Lennart
 
Du får testa med en 300/2,8, 500/4 eller 600/4 innan du uppgraderar firmware så du vet om det gjorde någon skillnad ...
 
Självklart. jag antar att du tillhandahåller de gluggarna. Min veckopeng räcker inte riktigt till:)

//Lennart

Ja det var ju också en bortförklaring och du Lennart veckopeng vid
din ålder nädu nu drar du en stor fördel av din humor kam genom håret.
En fråga som du tidigare nämnde att du haft/ägt dig en AA filter lös kamera tidigare, vilken var det ?
Iom detta ägande så undrar jag såg du stora fördelar eller mer arbete och bekymmer samt gick det ej att koppla in detta AA filter alls så som på D800E ?
Moire problemet kräver väl sin hand för att bemästara förstår jag.

Skulle du som har denna erfarenhet inköpa en sådan idag ?

Mvh. /Lennart Erik Edlund nämner A-77.
 
500/4 var ju lite lockande, tills jag insåg att man får en Sigma 200-500/2,8 för samma pris, och den är mycket mer macho ...

Hm, jag testade 200-500/2,8 för några år sedan ...

Den kan bara fokusera eller zooma, aldrig bägge samtidigt (= dålig simultankapacitet) och den var ofta ute och irrade fokusmässigt utan att verka ta intryck av kamerans AF-system (=stannar aldrig och frågar om vägen).

Macho var ordet sa Bull.
 
Fyra, faktiskt. :)

Men det är inte hopplöst för Sonyägaren. Jag skrev ett inlägg om T/S för alpha-fattning i någon av Sonytrådarna för några veckor sen.

Jag såg det. ...men sen är det som jag skrev. Med NEX och adapters så öppnar sig ju helt nya spännande vägar och där är det snarare så att Sonys NEX får ett bredare urval objektiv åtminstone än man har till alla "tjock-systemkameror" oavsett märke.

Detta gäller ju dessutom inte bara Sony NEX utan även Ricohs CSC-kameror (Compact System Camera) och kanske ytterligare modeller från andra tillverkare som jag inte känner till. Det finns ju Leica-folk som upptäckt att de kan skruva på sina objektiv lika bra på Ricohs CSC som på Sonys NEX.

Det kanske dessutom finns samma tänk hos Olympus, vad vet jag. Då kan du ju skruva på dina Canon-gluggar på ditt lilla minihus. :)
 
Senast ändrad:
I själva verket är det värre än så. Kollade EXIF och noterade att G-zoomen (bild värmepump) går på iso 640 vid 300mm och Sigman på 800 iso. Sigman hade självklart ingen förlängare i 300mm-exemplet med fläkten. Däremot i 400mm-exemplet. Ska försöka maila dig de 2 bilderna från 300-exemplet så får du kolla EXIF själv. Det rådde faktiskt dassigt väder med dis och det verkar störa G-zoomen mer. Det är dock svårt att göra en allt lika jämförelse nästan en vecka efter varandra. Men det spelar ingen roll i detta fallet för så illa ska det inte se ut.

Ska konvertera bilderna en gång till. OBS all NR är avstängd i ACR i övrigt default. Sedan mailar jag dem till dig. Och det rör sig inte om någon skakningsoskärpa!

Mvh//Lennart

Vad tror du förklarar den mycket större "brusigheten" i Sony-bilderna Lennart? Skillnaden är ju verkligen manifest.
 
Hm, jag testade 200-500/2,8 för några år sedan ...

Den kan bara fokusera eller zooma, aldrig bägge samtidigt (= dålig simultankapacitet) och den var ofta ute och irrade fokusmässigt utan att verka ta intryck av kamerans AF-system (=stannar aldrig och frågar om vägen).

Macho var ordet sa Bull.

En sån köper man inte för att fotografera med ändå, så det gör inget att den inte kan ställa in skärpan. Den passar i och för sig inte heller på SLT-kameror, men eftersom man ändå bara ska ha den för att vara macho kan man sätta fast en A77 med gaffatejp.
 
Hm, jag testade 200-500/2,8 för några år sedan ...

Den kan bara fokusera eller zooma, aldrig bägge samtidigt (= dålig simultankapacitet) och den var ofta ute och irrade fokusmässigt utan att verka ta intryck av kamerans AF-system (=stannar aldrig och frågar om vägen).

Macho var ordet sa Bull.

Men det är väl inget macho att köra med AF. Riktiga män fokuserar väl själva och dessutom på en enda sak i taget? Det är ju dessutom det enda vi är riktigt bra på menar en del kvinnor jag mött. Å andra sidan är den allmänna meningen ofta idag att det är fullständigt ute med fokusering över huvudtaget. Det ses som ett handikapp att inte kunna "hålla många bollar i luften" som det ofta står i var och varannan platsannons vare sig det är i DN, hos arbetsförmedlingen eller något rekryteringsföretag på nätet.

Jag tror dessutom att det är sant det som sägs om män, eftersom jag gjort egna empiriska studier som jag vid ett flertal tillfällen kunnat verifiera. Om min fru exv. ber mig att köpa mjölk och filmjölk, så verkar det som om jag alltid bara kommer ihåg det sista hon sagt. Min cache verkar liksom bara ha plats för en sak i taget.

Kvinnor däremot har jag läst kan fokusera på flera/många/många flera saker samtidigt. Dom är dessutom bra på många flera sätt och saker (har jag också läst) än vi män. Så nu undrar jag om det finns speciella kameror redan för kvinnor som kan möta den extra potential som kvinnorna har eller om jag skulle vårda det som en framtida möjlig affärsidé.

Du Martin testar ju massor av nya saker, så du är den enda jag vet som borde ha en rimlig möjlighet att hjälpa mig med ett svar på den sista frågan. :)
 
Senast ändrad:
Det kanske dessutom finns samma tänk hos Olympus, vad vet jag. Då kan du ju skruva på dina Canon-gluggar på ditt lilla minihus. :)

Yep. Jag har adaptrar för T2, Olympus OM och Konica AR till mitt lilla minihus. Det verkar finnas adaptrar för nästan vad som helst. Just Canonobjektiven tror jag att jag heller använder på en Canonkamera. ;)
 
Yep. Jag har adaptrar för T2, Olympus OM och Konica AR till mitt lilla minihus. Det verkar finnas adaptrar för nästan vad som helst. Just Canonobjektiven tror jag att jag heller använder på en Canonkamera. ;)

La Prima Vera, som man skrek i Fellinis film Amarcord när våren anlänt. Välkommen nya CSC-värld där allt är möjligt!
 
Problemet med Canons EF-objektiv (och Nikons nyare) är att de saknar bländarring, och alltså inte är fullt så smidiga att använda med adapter. Till Canon EF finns det i och för sig en rätt dyr adapter som gör att man kan styra bländaren, men jag har för mig att den är ganska klumpig (och dyr som sagt). Dessutom är dessa AF-objektiv ofta ganska stora och inte optimala för manuell fokusering i och med att det är så hög utväxling i fokuseringsringen.

Stora fördelen med adaptrarna tycker jag är att man kan använda gamla manuella objektiv som ofta är smidiga i formatet och säljs relativt billigt. Nackdelen är att det är fler som kommit på detta, så guldkornen är inte längre så billiga ;)
 
Jag såg det. ...men sen är det som jag skrev. Med NEX och adapters så öppnar sig ju helt nya spännande vägar och där är det snarare så att Sonys NEX får ett bredare urval objektiv åtminstone än man har till alla "tjock-systemkameror" oavsett märke.

Sant men knappast något hållbart försvar för bristen/avsaknaden om-objektiven eller till någon tröst för Sony-användaren som fotar med Sonys DSLR/SLT.
 
Vad tror du förklarar den mycket större "brusigheten" i Sony-bilderna Lennart? Skillnaden är ju verkligen manifest.

Har du mottagit bilderna jag skickade? Uppriktigt sagt så vete f-n och inte jag heller. Måste bara gissa eftersom jag nu hittat en "Klarvädersbild" med G-gluggen på ett minneskort. Där finns inte alls samma tendenser.

Min teori: G-gluggen är mer känslig för disighet o dyl, medan Sigma 100-300/4 EX DG APO inte är det.
Ju närmre man är motivet vid denna vädertyp desto mer försvinner tendenserna med G-zoomen samt även om man kör G-zoomen i det kortare brännviddsområdet.
Det är inte tal om fokusfel. Jag testade ju att försöka mikrojustera bort det vid ett givet avstånd, samt med MF+focuspeaking och även på NEX-7 med adapter.

Ska försöka lägga upp vackertväderbild från G.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.