PMD
Aktiv medlem
Jag tycker situationen delvis kan liknas vid de som lever sina datorliv i Mac-världen. Den är väldigt attraktiv och många är helt till freds med att leva i en datorvärld, som i jämförelse med det många gånger större utbudet av tillämpningar och industrilösningar för PC/Windows, är betydligt mer begränsad och inflexibel, men vad gör det om man själv inte frågar efter det som finns utanför. Så är man en Sony-användare och hittar vad man efterfrågar inom den världen så känner man inga större begränsningar.
Det var en ganska bra liknelse. Jag använder Macintosh (efter att ha kört MS Windows och Linux i många år) och trivs nu bättre än på många, många år med min datormiljö[1]. Jag har mycket riktigt inte heller några behov av tillämpningsprogram som inte redan följer med systemet eller som går att skaffa gratis, så jag känner mig inte begränsad. Den Sonyägare som Sonys objektivutbud täcker behovet för är förstås i en liknande situation.
[1] Jag använde Mac sporadiskt under den perioden, men kunde av olika skäl inte byta helt förrän för ungefär ett år sen. Ännu tidigare än så använde jag obskyra system som fanns innan persondatorerna gjorde sitt intåg.