Suck, det är väl INGEN som påstått att 70-400G skulle vara dåligt?
Det är bara du som gång på gång felaktigt påstår att t.ex. jag skulle ha sagt det.
Att det är ett hyggligt bra objektiv råder ingen tvekan om alls. Att det inte alls är så exceptionellt bra som det rykte det har haft tycker jag också är helt klarlagt, liksom att det är sämre på alla områden (mittskärpa,, kantskärpa, snabbhet i AF, bokeh, hantering osv) än Sigma 150-500 trots att det kostar 50 % mer.
Nä som sagt, du har inte klarlagt ett enda dugg angående om 70-400G skulle vara speciellt bra.
Dina bilder är fina och ser bra ut, lite mjuka på längre håll och inte så bra kantskärpa, dvs ganska precis som de som finns i bildarkiven redan innan. Du kan inte dra en enda slutsats av hur det presterar jämfört med något annat baserat på detta.
Jag tycker inte de är bättre än Lennarts cykelbilder. Alltså, visst är det finare bilder, vilket det blir i bra ljus på lågt ISO i fint väder osv, men de visar inte att objektivet presterar bättre på något sätt. Ganska precis samma resultat tycker jag, men du verkar titta på bilderna som om det inte skulle vara nån skillnad för att det är helt olika förutsättningar de är tagna med. Skala bort allt annat och titta på detaljeringen så är det ingen skillnad egentligen, bara att det inte finns nån referens til dina vackert-väder bilder.
Alltså enbart underlag för en subjektiv bedömning, men nu drar du ändå slutsatser utifrån det helt ur luften. Skulle vara ett riktigt uselt objektiv om man inte kan få fin detaljering med hård kontrast och skärpa på ISO 100 i dagsljus med stativ på f/8. Fasiken, inte ens 75-300 klarar väl knappt att presterera uruselt med de förutsättningarna.
Du som nu tycker dig ha facit pga detta och inte behöver någon referens för att veta hur 70-400G presterar, berätta gärna hur bilderna med samma förutsättningar med Sigma 150-500 hade sett ut. Inte ett enda dugg otroligt att det skulle vara samma skillnad i detaljering som på texten på cykelramen helt enkelt. Och i en sådan jämförelse är Sony-objektivet relativt sett lika bra/dåligt som vid jämförelsen med cykelbilderna. Enda skillnaden är att man jämför bilder av en högre kvalietsklass tack vare bättre förutsättningar.
/Mats
Du har själv försökt besvara denna frågan med ett tidigare inlägg
citat:
"Andra här som har Sony-objektivet och hyllar det har ju inte pubilcerat några bilder.
Men som sagt, spelar nog ingen roll vilka bilder som visas i verkligheten, det är alltid rätt att hävda att märkesobjektivet är bättre, för det vore ju befängt om det vore på annat sätt...
Bilder med Sony
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=19470
Bilder med Sigma
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=17163
Allas Sony-objektiv kan väl inte vara dåliga exemplar?"
Min anm: Problemet med båda dessa länkar att du inte har en aning om under vilka förhållanden dessa tagits utan att ladda ner varenda bild och kolla det om det nu är möjligt. Icke destomindre så är det ju inga problem med att hitta riktigt dåliga bilder som jag inte skulle lagt upp själv med gott samvete även i Sigma-biblioteket. Vad är meningen med dessa länkar?
Här är en dålig bild från Sigma-biblioteket :
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2571125.htm som du själv hänvisat till
och en till
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2578275.htm
bara för att ta några från förstasidan (av totalt 22)
Här är några bra från Sony-biblioteket:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2412965.htm
en hyfsad till.
Ska jag av detta dra slutsatsen att även ditt Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS och att alla 70-400mm skulle vara bättre? Nää, självfallet inte, och jag tycker inte någon drivit denna linje i denna tråd heller men du ger oss dessa länkar och jag antar att du ser dem som ett stöd för din argumentation. Ändå skriver du på ett ställe att vi tror att alla 70-400mm skulle vara överbra med tysk stavning men jag tycker mig inte ha sett att någon drivit denna linje. Snarare så har väl vi försökt visa att alla Sony 70-400mm kanske inte är helkass och har då mötts av att det finns inga skillnader mellan individer av Sonys 70-400 och då måste ju alla per definition vara lika dåliga som Lennarts eventuellt var, vilket jag betvivlar. Det finns dessom jämförelser gjorda på nätet där 70-400mm ställs åtminstone mot en hel del Minolta/Sony-telen åtminstone.
Sedan skriver du i #3300:
"De som köpt sitt 70-400G är alla nöjda och basunerar ut hur fantastiskt bra det är utan att ha någon referens helt enkelt. Ser heller inga bilder tagna på håll med det på 400 mm. som har det där krispiga stinget.
Det här är taget på 400 mm på drygt 20 m håll. Har tyvärr dragit för hårt i reglagen, så att bilden är för ljus och bränner ut i högdagrarna och jag hittar inte originalfilen just nu.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2363231&target=
Först saknar du bilder från 70-400mm som är tagna på längre avstånd och "som har det där riktigt krispiga stinget" och så skickar du själv in en länk till en bild som är tagen på 20m md 400mm. Vad är den tänkt att illustrera? Särskilt som den inte alls är vare sig krispig, skarp och den har dessutom en helt gräslig bokeh. Ska vi såga alla Sigma 150-500 på grundval av de exempel du lyft fram för att visa oss hur dåligt Sony-objektivet är och hur bra Sigman är. Naturligtvis funkar ju inte det.
Tidigare viftar du bort de bilder jag tagit med argumentet att det inte ställts mot referenser och sedan gör du ju själv samma sak med skillnaden att du visar en bild tagen på 20 meter när du själv efterlyst bilder tagna på länga avstånd. De tkänns ju inte alls relevant i sammanhanget att jämföra bilder tagna på 20 meter de de som tagits på 200 meter+.
Däremot har Peter Thållen pekat på följande jämförelse mellan bl.a. Sony 300mm/2,8, Minolta 300mm/2,8 och Sony 70-400mm/4-5,6 och andra Sony/Minolta-objektiv
På
http://artaphot.ch/index.php?option=com_content&task=view&id=174&Itemid=43
Det kan ju dessutom vara så att tester som denna svara på din fråga varför folk har "för hög " uppfattning om Sony 70-400. jämförelser som denna kan ha påverkat folks uppfattning om vad ett 70-400 som är OK kan prestera. Här jämförs det med Sonys dittills dyraste och mest prestigiga objektiv 300mm/2,8 i dels Minolta- och i dels Sony-variant, samt ett antal andra Sony/Minolta-objektiv, som även jag har som referens i och med att jag faktiskt använt dem och kan jämföra. Jag har som sagt fortfarande kvar min Big Beer Can.
Du skriver också att mina bilder ser fina ut men har egenskaper som som redan finns i arkiven (även om du i arkiven tidigare sagt att du inte hittat några tagna på längre håll). Det var ju just därför jag tog mina bilder för att se hur det faktiskt ser ut på längre och riktigt långt håll.
Avslutningsvis kan vi ju lämna över ordet till Joakim Bengtsson och höra vad han säger om variationer mellan ex. av telezoomar:
"Joakim Bengtsson #3294 Inget allvarligt, men jag vill gärna lägga till att i zoomar så är det alltid den "ansträngda" sidan som reagerar snabbast på exemplar-variationer. För långa telezoomar är det i stort sett alltid de längsta brännvidderna som skiljer mest mellan fem prov-ex, i supervidvinklar är det alltid det kortaste zoomläget som har mest variation. Det ska ganska mycket till innan man får skillnader i 70mm-läget mellan till exempel 5st 70-200 eller fem st 70-300, oberoende av märke. Däremot skiljer det ofta ganska mycket i det andra extremläget, dvs 200/300mm."
Till slut reagerar jag över när du lägger orden "det är alltid bäst med märkesobjektiv" i vår mun och andras munnar men vad jag läst så är det väl ingen här som ställt sig bakom den typen av uttalanden? Vi är många som har alltför många Tamron och Sigma för att ställa oss bakom uttalanden som det. Min enda agenda i detta är att slippa överdrifterna åt båda håll. Det är det enda jag begär. Hur ska folk annars kunna bilda sig en uppfattning. Det är väl bara att fortsätta att testa. Det räcker ju inte med de hänvisningar du givit oss via länkar till Sony och Sigma-filer. Tyvärr har nu Lennart skickat tillbaka sina objektiv, så det är svårt att nu få klarhet i hur dåliga dessa var i en jämförelse och varför med både andra 70-400 och andra typer av objektiv. Jag kommer testa vidare själv och jag har inga problem med att dela med mig av råfiler till de bilder jag redan tagit och bilder från kommande tagningar i mörkare "väglag" (till skillnad från bröllopsfotograferna i en anna tråd)
.