A77+2 telezoomar
Jaha, här kommer liten jämförelse mellan G70-400SSM o Sigma 100-300/4 EX DG APO. Kamera: A77.
Letade upp de gamla bilderna från G-zoomen (vädret var detsamma idag) och motiven de gamla vanliga. Tur att folk inte flyttar på saker. Eller stjäl värmepumpar.
Tripodmontering, avstängd SSS, i första exemplet är iso på 1000. Brännvidd 300mm på båda gluggarna. f/5.6
Först en helbild
Sedan sida vid sida skärmdump, detalj direkt från PS. ACR default.
Sigma 100-300 till höger och Sony G70-400SSM till vänster. Vid 300-strecket verkar inte G-zoomen ge fulla 300mm eller iaf ger Sigmat lite mer. Avsåndet är detsamma. Hade jag gått framåt hade jag ramlat ned från balkongen.
Underst: 400mm. Här är värdena desamma, men Sigmat har försetts med telekonverter 1,4x på full öppning vilket ger f/5.6. Här ger dock telekonvertern 420mm
Även med telekonverter tecknar Sigmat bättre på långa avstånd än G-zoomen vid mulet, halvdisigt väder.
Skillnaden är stor i detta exempel måste jag säga.
Nu är ju resultaten så här: 2 ex av G-zoomen har använts och tecknade likadant. Får verkligen hoppas att de är "citroner". Sigmat verkar hålla vad det lovat. Ska sedan jämföra Sigmat med Sten-Åkes bilder i klart, vackert väder när det blir sådant.
//Lennart