Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats tycks tro, att bara ditt exemplar imponerar, men så tokig kvalitetskontroll har väl inte Sony, - att de övrigt tillverkade objektiven skulle vara sämre, knappast.

Vad i hela friden har du fått det där ifrån?

Jag tror inte det är någon skillnad mellan exemplar.
Det som kan skilja är om de inte ligger korrekt i fokuseringen, så att med AF det inte ställer sig på rätt ställe.

Förstod inte riktigt vad Sten-Åke menade med kompensering, men om det är microjustering av AF som behövs så är ju objektivet felkalibrerat och borde servas. Om det är så, så tycker jag lite synd om Sten-Åke som åker till Afrika med detta och sin A580 utan att ha verifierat fokuseringen. Ligger objektivet fel blir ju då alla bilderna sämre än vad de skulle kunnat vara. Det kan förklara uttalandet att ha svårt att bli av med skakoskärpa, för det kanske inte är skakoskärpa utan felaktigt justerad fokus helt enkelt. Låter märkligt om man inte får det stilla på 1/1000 s och SSS.

Om jag köper ett objektiv eller kamera så verifierar jag att grejerna funkar som de ska och ligger precis rätt. Tycker det är självklart för annars är ju allt helt bortkastat om det fokuserar fel när man använder det. Är bara att ställa upp på stativ och ta foto av en testtavla med vertikala streck i 45 graders vinkel med AF på mittenstrecket på största bländare och avstånd c:a 10 gånger brännvidden, dvs 4-5 meter för de här objektiven. Sen är det ju bara att zooma in i bilden och verifiera att skärpan ligger på rätt streck. Har dock inte gjort det med A900 än för jag har inte orkat och varit sjuk, men ska göra. Det är dock enkelt att se med 135/1,8ZA på F/1,8 där skärpedjupet är så kort att det ligger exakt rätt.


Inget av de här objektiven, Sony 70-400 eller Sigma 150-500, är ju någon form av pro-objektiv, utan de hör väl till klassen "lite bättre telezoomar". Inte särdeles ljusstarka och ganska billiga i sammanhanget. Skulle gå fetbort för en yrkesfotograf som bevakar fotbolls-VM eller krävande fågelfotografer som Brutus Östling osv.

Det får dock duga för mig. Ett snäppet bättre objektiv än de billigare 70-300 e.d. för under 10 000 kr. och med den utgångspunkten är det ju riktigt bra och jag tycker mitt Sigma presterar klart över förväntan på alla plan.

Problemet med Sony 70-400G är att det finns en hype om det att det skulle vara nåt alldeles extraordinärt och jag har också gått på den myten. Inga professionella fotografer använder Sony-utrustning, utan det är ju glada amatörer som köper de här grejerna. När sådana privatpersoner köper ett objektiv för 15000-20000 kr så är det en stor investering och man tycker att man betalat extra mycket för att få något extra bra. Sedan är det just de personerna som recenserar objektivet och beskriver det som makalöst skarpt, eller otroligt bra osv. utan att egentligen ha någon referens eller jämförelse.

På Flickr och Dyxum och även här på FS finns bildarkiv där man kan söka rätt på bbilder tagen med en specifik utrustning. Jag har inte tidigare nagelfarit dessa, men i samband med mailkonversationen jag hade med Lennart där han påpekade att det var lite mjukt vid långa fokusavstånd så gick jag in och kollade.

Visst finns det fina bilder, men de är ju allihop tagna på nära håll. Jag hittar inte en enda bild på 400 mm och längre distans är säg 30 meter eller nåt taget med det här objektivet som uppvisar en "krispighet" eller "sting" som är det jag vill ha. De är mjuka i sin framtoning allihop.

Det stämmer överens med vad tidningar mm får för testresultat. Objektivet håller helt enelt inte toppklass, så är det.

Blädrade bland lite forumtrådar och så fort någon försöker säga att det inte är überfantastiskt så får de genast mothugg, ungefär som det jäkla liv det blev i A580/A900-tråden när Lennart dristade sig att nämna att han tyckte 70-300G var mediokert :).

Det verkar som nån sorts religiöst sacrament att man kritiserar inte Sony G-objektiv, de står på nåt sätt över sånt.

Här i forumen har vi ju gång på testat, jämfört, uttryckt åsikter osv. om olika kameror och objektiv ner till väldigt hög detaljnivå. Rent av nördigt skulle man ju kunna säga :). Tydligen så gillar vi det för att vi hänger ju kvar här.

Men nu när någon dristar sig att påstå att 70-400G inte är riktigt så bra som ryktet gör gällande så är det helt plötsligt fel. Då är man ivrig att bevisa nåt och istälet borde man hålla tyst och vara nöjd med det man har, men förstör för sjutton inte mytbildningen kring "G" för allt i världen.

Behövs inte bevisa nåt. Bara att titta på bilder tagna med det objektive och jämföra med ett annat objektiv vid samma förutsättningar. Att Sten-åke säger att det är toppklass för att han kan läsa en text säger ju absolut ingenting. Tyvärr, man måste ju sätta det i relation till något annat och sen kan man ju gärna publicera bilden också. Annars är det bara subjektiva åsikter som kan betyda precis vad som helst.

Skulle man köra 70-400G på 300 mm och jämföra med det nya Tamron SP 70-300 USD för 350 kr., vad tror ni man får för resultat då?

Skulle väl vara omöjligt att det billiga Tamron skulle vara bättre, eller?
Jag tror i alla fall inte det.


/Mats
 
Jag tror att Mats menar flera/många hundra meter :)
Lyktan är 70-80cm i diameter. ( i alla fall de jag sett )

Nej, jag menade faktiskt precis vad jag skrev. Det var små lysande prickar jättehögt upp och jag tror definitivt att det är mer än en kilometer i alla fall. Titta på utsnittsbilden, den är alltså tagen med 500 mm. på APS-C, det var inte så det såg ut med blotta ögat som ju motsvarar 50 mm eller nåt liknade. Dvs förstora bilden 10 gånger, men behåll storleken på lyktan.

Tänkte jag skulle försöka illustrera det genom att skala ner den till 10% och sen klistra in det i en svart ruta av samma storlek som den ursprungliga. Det blir svårt att se pricken då, men det är mer likt så som vi uppfattade det med ögonen. Min son var säker på att det var UFOs :)

lykta-50mm-utsnitt.jpg

Däremot stämmer nog inte uppgifterna för den där telemasten. När jag tog dem fotograferade jag också av ett vattentorn som ligger längre bort och det var det som var 2,7 kilometer. Telemasten är närmare, skulle tippa på knappt en kilometer eller så, men jag hittar den inte på sttelitbilder tyvärr.



/Mats
 
Senast ändrad:
Jag tror att Mats menar flera/många hundra meter :)
Lyktan är 70-80cm i diameter. ( i alla fall de jag sett )

Med lite trigonometri och en uppskattning av att objektsbredden i den övre bilden i inlägg #3450 är ungefär 3.8% av hela bildbredden så får jag fotograferingsavståndet till 470 meter.

Då har jag räknat med att lyktans bredd horisontellt är 0.8 meter (enligt bilden i inlägg #3460).

Med den noggrannhet jag har använt för beräkningen vill jag ange avståndet till 500 meter.

Någon får gärna kontrollräkna och se hur mycket fel jag har. :)

[Edit: det ska stå "lyktans bredd" ovan, och inget annat.]
 
Senast ändrad:
Evf

Jag har nu använt min a77 en dag och fotat under en fest. Måste bara säga att EVF är framtiden och jag saknar inte ett dugg min a700 :)
 
Med lite trigonometri och en uppskattning av att objektsbredden i den övre bilden i inlägg #3450 är ungefär 3.8% av hela bildbredden så får jag fotograferingsavståndet till 470 meter.

Då har jag räknat med att lyktans bredd horisontellt är 0.8 meter (enligt bilden i inlägg #3460).

Med den noggrannhet jag har använt för beräkningen vill jag ange avståndet till 500 meter.

Någon får gärna kontrollräkna och se hur mycket fel jag har. :)

[Edit: det ska stå "lyktans bredd" ovan, och inget annat.]

Jag har kontrollräknat
Behöver inte blanda in trigonometri, det blir ju två likformiga rätvinkliga trianglar.

Räknade med sensorns bredd = 25 mm och brännvidden 500 mm.

Med antagande att lyktan tar upp 3,8 % av bredden (jag fick det iofs till 3,5% när jag mätte) så blir bildytans bredd i verkligheten drygt 21 m.

Då får man att 50/1,25 = x/10,5 , vilket ger att avståndet är 420 meter.

Där ser man hur fel jag gissade, faktor 3-4 ungefär.

Men även på 400-500 meter tycker inte jag att det är något annat än makalöst ändå!


/Mats
 
Jag tycker jag har svårt att få den riktiga stunsen i färgerna och skärpan när jag använder samma tillvägagångssätt som jag gjort tidigare med raw-filerna till mina tidigare kameror. Men det kanske bara är jag som måste sätta mig och öva mera :)

/Hans

Sannolikt är det så, men om jag tar 2 identsika bilder med A900 resp A77 så går de att få precis lika vad gäller stuns i färgåtergivningen. Däremot blir färgövergångarna på skärm lite mjukare (till det bättre) med A900. Det beror på att min skärm inte riktigt fixar att återge de många mindre pixlar som en A77 har.

Motsvarar ju 50+ Mp på en FF och skärmen räknar ju varje pixel som en pixel oavsett storlek. Så 24 Mp på en FF och 24Mp på en APS-C i 100% kan ge viss skillnad när man betraktar dem sida vid sida.

Utprintade är den skillnaden inte uttalad.

Du kan ju för skojs skull ta och testa A77:s bifoga rawkonverter. När du fått bilden som du vill ha den kan du gå i menyn på den konverteraren och välja exportera till PS så öppnas den där som 16 bitars TIFF. Bockar man inte bort NR så ger dock den konverteraren aggresivare brusreducering som default värde.

Men jag tror att du måste dra spakarna i ACR lite annorlunda än vad du är van vid. Väljer du att sätta punkten på något neutralt grått i bilden direkt i konverteraren brukar det sällan bli fel. Sedan kan du alltid gå in i kurvor och göra en liten S-kurva så ökar du stinget. Jag har dock inte noterat att det behövs mer än på A900.

Allting är en vanesak.

//Lennart
 
När man mäter på skärmen över bilden, så är bildbredden 150 mm och lyktan 5 mm. Det skulle bli en bildbredd om 24 m för en lykta som är 0,8 m. Det i sin tur ger 480 m avstånd om brännvidden är 500 mm och sensorn 25 mm.
 
Jag tycker jag har svårt att få den riktiga stunsen i färgerna och skärpan när jag använder samma tillvägagångssätt som jag gjort tidigare med raw-filerna till mina tidigare kameror. Men det kanske bara är jag som måste sätta mig och öva mera :)

/Hans

Ett exempel: Utsnitten är hämtade från samma motiv. I ena fallet har A77 använts och idet andra A900. Samma objektiv 24-70/2.8 SSM. Dock skulle jag givit A900 lite mer brännvidd så att skalan blev densamma.

Men bara för att visa: Först processade jag bilden med A77 i ACR 6.6 i CS5, Därefter markerade jag A900-bilden i Bridge och begärde samma process som föregående konvertering. Finns en viss skillnad i färgåtergivning. Men det går ju lätt att fixa till så den ena blir mer lik den andra. Man kan se viss skillnad i det gråa och de ljusare parterna på värmepumpen.

//Lennart
 

Bilagor

  • a900a77.jpg
    a900a77.jpg
    65.7 KB · Visningar: 189
  • jfr A900A77.jpg
    jfr A900A77.jpg
    52.5 KB · Visningar: 182
Men bara för att visa: Först processade jag bilden med A77 i ACR 6.6 i CS5, Därefter markerade jag A900-bilden i Bridge och begärde samma process som föregående konvertering. Finns en viss skillnad i färgåtergivning. Men det går ju lätt att fixa till så den ena blir mer lik den andra. Man kan se viss skillnad i det gråa och de ljusare parterna på värmepumpen.

//Lennart

Tack för dina tips och jämförelsen. Bevisligen går det ju att få bilderna rätt så lika så det är väl bara att sätta sig och öva mera :)

//Hans
 
Jag brukar mest med intresse läsa och följa diskussionerna på forumen utan att själv skriva några inlägg, men tänkte här göra ett undantag och samtidigt skicka med ett par frågor.

Jag har själv ofta funderat på att byta system, speciellt när Sony gick ut med informationen om att A850 var tänkt som en ersättare till A700. Men jag har hittills varit trogen KM/Sony och blir nog så ytterligare en tid eftersom jag defenitivt inte är säker på att jag skulle ta så mycket bättre bilder med något annat system och är därför inte beredd att ta kostnaden att byta. Dessutom tycker jag att både Canon och Nikon saknar en motsvarighet till Minoltas 400/4.5 objektiv där man har möjlighet att sätta på en 1.4 conv och ändå få autofokus (vilket innebär att du med A77 får 840 mm med autofokus och med skaplig bildkvalitet).

Nu har jag trots allt sedan några år en A850 och köpte i höstas även en A77. Jag måste säga att A77 är en riktigt rolig kamera, även om tröskeln för mig varit/är rätt så hög innan man lär sig A77:ans egenheter och funktioner. Men jag tror att A77 blir en riktigt bra kamera när jag väl lärt mig att hantera den fullt ut.

För att göra en egen liten jämförelse och se om det skiljer mellan de tidigare exemplaren (som mitt ex är) och de som kommit till Sverige nu i februari var jag inne på Scandinavian Photo i Mölndal i går för att testa ett ex. De hade ingen uppe, men på min fråga så plockade de upp en kamera för att ha som demoex. Kameran hade fw 1.04 installerad och under mina enkla tester i butiken så tyckte jag att det inte var några märkbara skillnader i uppförande. Den lilla fördröjning som finns vid växlingen mellan LCD och sökare finns där, även om jag inte upplever det som speciellt störande ute i fält. Dessutom går det ju att stänga av skärmen eller vända den inåt vilket gör att den lilla fördröjningen försvinner.

När jag spelar in video och använder Sonys externa mikrofon får jag med ett störande ljud som ej finns med vid inspelningar med den inbyggda mikrofonen. Någon som hört något om detta eller som har några ideér om varför den externa mikrofonen uppför sig på detta sätt?
Jag har lagt upp en ljudfil och en flash-video med och utan extern mikrofon här:
https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-serviceportal/storage/hansj72/A77/

Sedan tycker jag att A77:ans raw-filer är svårare att behandla än ex. vis A850 eller A580. Jag får inte riktigt till det vid behandlingen med PS5 och Camera Raw på det sätt som jag är van vid sedan tidigare. Tips någon?

/Hans

Jag har sett en sågning av externa micken på Youtube också.
 
Jag var på MediaMarkt och roade mej med en A77 idag. Jag fick med mej försäljarn utanför huset så jag kunde dra iväg ett par snabba provskott. Tyvärr var den inställd på jpeg så jag har ingen aning om hur mycket skärpning som kameran lagt på. Vid 100% förstoring på skärmen så blev det ju inte lika skarpt som det blir med 50% större pixlar i A900an. Inte så konstigt kanske. Det blev inte lika suddigt som dina cyklar Lennart, men suddigt. Lite CA kom fram också, det är jag inte van vid. Om det beror på den högre upplösningen eller spegeln vet jag inte. Vad gäller allmänt sudd så kan ju i-kamera-framkallningen var en av bovarna relativt om LR3 hade fått gjort det istället.

Min bedömning av dessa provskott är att objektivet faktiskt gör 4mikrometerspixlar rättvisa. Jag kräver inte knivskärpa vid 100% eftersom bayer-sensorn inte gör sig själv rättvisa i den upplösningen. 100%-utsnitt kan ha sin funktion vid jämföresler men inte vid användning. En tumregel är ju att en nerskalning till 70% är nödvändig innan bildinformationen kan anses verklig, och då räcker skärpan till. 70% nerskalning från 4-um-pixlar ger högre målupplösning än 70% nerskalning från 6-um-pixlar. Inte 50% högre, men högre. Detta gäller skärpan alltså. Bättre kontrast, OS och snabbare AF på tex Sigma 150-500 kommer man ju inte snacka bort. 70-400 har ju istället sitt stora zoomomfång som Unik SäljPunkt.

Jag är ju en 70-400-ägare så jag vill ju så klart ge sken av att objektivet är bättre än vad det är, men i de två nya testutsnitten på min profil har jag faktiskt inte fuskat, mer än i avståndsangivelsen. Den bild där det står 100meter är det nog bara 20, det är den andra som är omkring 100 meter. Det blev lite fel i knapprandet.

Förresten, ni som pratar om långa och korta avstånd, hur långt är ett avstånd om man ska anse det vara långt? Går gränsen vid 50ggr brännvidden eller krävs det kilometrar?

/Bengt
 
Enligt Lennarts bilder #3473 ger ju A77 bättre färger med mindre blåstick.

Nej. det gör den inte! Inlägget visade bara vad som hände om jag framkallade en bild i ACR med A77 som jag ville ha den samt vad som hände om jag begärde samma konvertering på A900:an som A77 utan att därefter röra A900-filen.

Hade jag börjat med A900-filen och begärt samma värden på A77 hade A77-bilden sett annorlunda ut.

Men båda kamerornas filer går givetvis att få att se likadana ut. Det är bara att dra i ett par spakar lite lätt så sitter det där.

Det bästa är om man bemödar sig om att skapa egna profiler för olika kameror och kalla upp dem för resp kamera. Det hade jag skapat till mina Canonkameror, men har varit för lat att göra till Sonykamerorna.

//Lennart
 
Jag var på MediaMarkt och roade mej med en A77 idag. Jag fick med mej försäljarn utanför huset så jag kunde dra iväg ett par snabba provskott. Tyvärr var den inställd på jpeg så jag har ingen aning om hur mycket skärpning som kameran lagt på. Vid 100% förstoring på skärmen så blev det ju inte lika skarpt som det blir med 50% större pixlar i A900an. Inte så konstigt kanske. Det blev inte lika suddigt som dina cyklar Lennart, men suddigt. Lite CA kom fram också, det är jag inte van vid. Om det beror på den högre upplösningen eller spegeln vet jag inte. Vad gäller allmänt sudd så kan ju i-kamera-framkallningen var en av bovarna relativt om LR3 hade fått gjort det istället.

Min bedömning av dessa provskott är att objektivet faktiskt gör 4mikrometerspixlar rättvisa. Jag kräver inte knivskärpa vid 100% eftersom bayer-sensorn inte gör sig själv rättvisa i den upplösningen. 100%-utsnitt kan ha sin funktion vid jämföresler men inte vid användning. En tumregel är ju att en nerskalning till 70% är nödvändig innan bildinformationen kan anses verklig, och då räcker skärpan till. 70% nerskalning från 4-um-pixlar ger högre målupplösning än 70% nerskalning från 6-um-pixlar. Inte 50% högre, men högre. Detta gäller skärpan alltså. Bättre kontrast, OS och snabbare AF på tex Sigma 150-500 kommer man ju inte snacka bort. 70-400 har ju istället sitt stora zoomomfång som Unik SäljPunkt.

Jag är ju en 70-400-ägare så jag vill ju så klart ge sken av att objektivet är bättre än vad det är, men i de två nya testutsnitten på min profil har jag faktiskt inte fuskat, mer än i avståndsangivelsen. Den bild där det står 100meter är det nog bara 20, det är den andra som är omkring 100 meter. Det blev lite fel i knapprandet.

Förresten, ni som pratar om långa och korta avstånd, hur långt är ett avstånd om man ska anse det vara långt? Går gränsen vid 50ggr brännvidden eller krävs det kilometrar?

/Bengt

Default läge är 0 i skärpning för jpeg (om ingen pillat på och ändrat det). Om det är ett butiksexemplar och allt står default är det stor risk för att NR står på Normal och "angriper" jpegfilerna. Måste sättas på låg annars tappar man detaljering.

Inställningen "låg" åker inte med rawfilen.

Sedan betänk att cykelbilderna låg på högt iso. Har för mig iso 2500.

Är förhållandena "gynnsamma" för CA så plockar en SLT lättare upp CA p g a spegelfilmen, speciellt med objektiv med stor frontlinsdiameter. Kan även ge ghostingeffekter (gällde mer A33/A55. Detta är åtgärdat på A77).

A77 har också inställningar för autokorrigering av CA. Normalt sett ska dessa ligga på default. Det är alltid svårt att hinna kolla igenom menyerna på ett butiksexemplar.

Du har helt rätt i att man får tänka på skalan man betraktar resultatet i. Jag brukar ofta kolla i 50% för att bilda mig en uppfattning om hur bilden skulle se ut printad. 70% låter dock rimligt också.

50ggr brännvuidden är vad jag menar med rekommenderat referensavstånd för att kolla gluggen. Med långt avstånd för ett tele på 400mm tänker jag nog mer allt från 50-60 meter till avsevärt längre.

Några andra intryck?

//Lennart
 
Jag brukar mest med intresse läsa och följa diskussionerna på forumen utan att själv skriva några inlägg, men tänkte här göra ett undantag och samtidigt skicka med ett par frågor.

Jag har själv ofta funderat på att byta system, speciellt när Sony gick ut med informationen om att A850 var tänkt som en ersättare till A700. Men jag har hittills varit trogen KM/Sony och blir nog så ytterligare en tid eftersom jag defenitivt inte är säker på att jag skulle ta så mycket bättre bilder med något annat system och är därför inte beredd att ta kostnaden att byta. Dessutom tycker jag att både Canon och Nikon saknar en motsvarighet till Minoltas 400/4.5 objektiv där man har möjlighet att sätta på en 1.4 conv och ändå få autofokus (vilket innebär att du med A77 får 840 mm med autofokus och med skaplig bildkvalitet).

Nu har jag trots allt sedan några år en A850 och köpte i höstas även en A77. Jag måste säga att A77 är en riktigt rolig kamera, även om tröskeln för mig varit/är rätt så hög innan man lär sig A77:ans egenheter och funktioner. Men jag tror att A77 blir en riktigt bra kamera när jag väl lärt mig att hantera den fullt ut.

För att göra en egen liten jämförelse och se om det skiljer mellan de tidigare exemplaren (som mitt ex är) och de som kommit till Sverige nu i februari var jag inne på Scandinavian Photo i Mölndal i går för att testa ett ex. De hade ingen uppe, men på min fråga så plockade de upp en kamera för att ha som demoex. Kameran hade fw 1.04 installerad och under mina enkla tester i butiken så tyckte jag att det inte var några märkbara skillnader i uppförande. Den lilla fördröjning som finns vid växlingen mellan LCD och sökare finns där, även om jag inte upplever det som speciellt störande ute i fält. Dessutom går det ju att stänga av skärmen eller vända den inåt vilket gör att den lilla fördröjningen försvinner.

När jag spelar in video och använder Sonys externa mikrofon får jag med ett störande ljud som ej finns med vid inspelningar med den inbyggda mikrofonen. Någon som hört något om detta eller som har några ideér om varför den externa mikrofonen uppför sig på detta sätt?
Jag har lagt upp en ljudfil och en flash-video med och utan extern mikrofon här:
https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-serviceportal/storage/hansj72/A77/

Sedan tycker jag att A77:ans raw-filer är svårare att behandla än ex. vis A850 eller A580. Jag får inte riktigt till det vid behandlingen med PS5 och Camera Raw på det sätt som jag är van vid sedan tidigare. Tips någon?

/Hans

Intressant. Gäller detta alla externa mikrofoner eller är det Sonys egna?
Vad heter den från Sony du använt?
 
...
Några andra intryck?

//Lennart

Jag hann inte prova så mycket annat än fota några skyltar utanför och köra AF fram och tillbaka inne i varuhuset. AF-en kan nog varit snabbare än på gamla bettan men det är svårt att bedömma. Menyer var jag inte inne i alls. Jag märkte ingen fördröjning i EVFen. Det var väl för ljust för det, men det var svart i sökarn precis när man tog den till ögat. Hade jag haft tid skulle jag velat prova fokus peaking för det verkar vara största finessen med kameran. Video med fas-AF på friidrottsträningar/tävlingar inom och utomhus, tranor i luften vid Hornborga och sådant måste man ju äga kameran ett tag för att kunna testa och framför allt för att kunna lära sig använda. Jag är sedan tidigare van vid EVF sedan några är med Sony R1 och den är ju flera klasser sämre på alla sätt men jag har lärt mig att uppskatta dess fördelar. De är sämre att titta igenom, men bättre att fota med. Och det är ju fota man ska ha en kamera till. Så jag gillar EVF. Man kunde ana färgbrus i mörka partier redan på ISO 100 och det är ju inte charmigt på en top-of-the-line systemkamera 2012, men jag hoppas att man kan skylla på den stora förstoringen vid 100% och inbyggda jpg-framkallningen. Jag har ju ingen aning om hur kraftig komprimeringen var inställd på heller, men filerna som kom ut var på över 10MB stycket trots stora likfärgade ytor så..

Det blir ingen A77 för mig, men det beror mest på att jag blivit FF-snobb. 135an vill man utnyttja fullt, så jag och A900an ska nog få bli gamla tillsammans.

Likt den gode Mats blir det nog inte så mycket mer nya Sonyprylar för mig alls framöver. Det är inget regelrätt systembyte det är tal om, jag har ju inte så mycket till system, utan mer eventuella kompletteringar av grejer med annan fattning. Macro, extremvidvinkel och kanske något extremt tele, det är grejer jag inte lekt så mycket med och skulle vilja ha någon gång innan jag dör.

Det bästa med MediaMarkt idag var faktiskt inte testandet, utan att jag fick veta att de väntar hem ett bauta-Sigma inom några veckor som demo. Vet inte om det rör sig om 300-800 eller 200-500, men det lär inte ha Sonyfattning... Får återkomma när jag klappat lite på detta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.