Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Har betraktat Sten-Åkes bilder ganska noga, en del väldigt noga. En fördel är att han lagt in en fullständig exif vid sidan av översiktskopiorna vilket gjort det lättare.
Så här långt kan jag bara säga att det ser bra ut i det vackra, klara väder han tog sina bilder. Dock lite höga f-tal och tripodmontering. Men det är ju så många landskapsfotografer använder sina telen, så det är relevant. Bokehn blir dock lidande på de högre f-talen, men det är ju allom bekant och generellt, isynnerhet med en APS-C.
Själv anser jag att en relativt dyr telezoom på full öppning och i sämre ljus/kontrastförhållanden ska prestera bättre än vad mina exemplar gjorde.
Som Sten-Åke skrev har jag bett honom om exempel i "dåligt väder", högt iso, handhållet kombinerat med tripodmonterat.
Det vore tur i oturen för alla andra om jag råkat ut för 2 citroner, men inte så kul för mig. Blixten slår ju inte 2ggr på samma sägs det. Men det är ingen absolut sanning.
Jag ska förhoppningsvis kunna ta fram bilder i denna veckan med högt rankat objektiv; Sigma 100-300/4 EX DG APO och se vad det kan ge.
Jag fortsätter gärna diskussionen, men blev lite trött av att notera att vissa övertoner kom in i tråden. Ville därför bara släppa den. Men under ordnade och ärliga former må den gärna fortsätta.
//Lennart
De bilder du sett är samtliga tagna med F8. Jag har samma motiv och brännvidder tagna med F 5,6 och F13 också. Lägsta F-tal är ju annars 4 och 5,6 mot långa änden.
Om du vill och orkar kan du kolla på de med.
När det gäller handhållet blir det ju annars lite orättvist eftersom jag inte har någon bildstabilisering alls då med NEX 7 och A-mountadaptern. Det krävs ju ett gammalt Sigma med inbyggd OS för att få till något sådant.( Jag använder själv med fördel gärna Sigmas 17-70 med inbyggt OS). Med stativ blir det ju f.ö. ändå "så bra det kan bli" och det passade väl väldigt bra när det som diskuterades var Sony 70-400mm:s tillkortakommanden när det gällde framförallt skärpan. Så "med stativ" blir säkert mer rättvisande för vad objektivet faktiskt kan prestera rent optiskt. Man får ju bort vanliga felkällor som handskakning. Däremot har jag ju inget problem att ta några skott när det är molningt. Det tycker jag känns helt relevant.
Det jag reagerat mot i tråden är dessa tvärsäkra slutsatser som dras att 70-400 måste vara kass utan att de underbyggts med något vettigt överhuvudtaget testmaterial eller redovisning av omständigheterna runt testningen. Jag har verkligen inga problem med att såga detta objektiv om det är dåligt men jag vill att det ska ske på schyssta grunder och jag har som sagt svårt att hävda att mitt ex. inte skulle kunna möta ganska högt ställda krav på både skärpa och detaljåtergivning från de flesta användare som skulle korsa dess väg..
Så ska jag ändå hårdkritisera detta Sony 70-400mm på någon vital punkt, så inte är det för bristande skärpa och detalj, utan mer för en bokeh som kan vara rätt påträngande i vissa lägen ....... och i andra är något av det värsta jag sett om man inte ser upp. Det är detta objektivs mest påträngande nackdel samt att det inte finns något objektivlås som hindrar det inre linsröret från att sakta krypa ut medan man går. Vidare är placeringen av fokuslåset under objektivet olycklig eftersom den kan aktiveras utan att fotografen har den blekaste aning om detta när man stöder objektivet mot något i undekant. I övrigt är det en ganska trevlig bekantskap tycker jag, om än lite bulkigt men det är väl fler långa telezoomar som är det..
Senast ändrad: