Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, så du har tagit några bilder med objektivet och tycker det ser ganska bra ut och sen drar du slutsatsen att objektivet är mycket bra,, eller i alla fall att du är ganska imponerad?

Vad har du för referens att jämföra med?
Det går ju inte heller att bedöma av någon annan eftersom du inte publicerar någon av dina bilder.

Möjligen visar det att det är ett resultat som du är nöjd med och det är väl ok på sitt sätt, men någonting som visar att objektivet skulle vara exceptionellt bra är det ju definitivt inte.

Ingen har väl sagt att det är uselt (förutom Lennart då som uttryckte sig så i affekt). Bara för att det är bätte än t.ex. ett Samyang 500 gör det ju inte till bra, eller att det är sämre än ett Canon 600/4L gör det inte till ett dåligt objektiv.

Däremot är det väsentligt sämre än den överdrivna hype som finns kring just detta objektiv och är överprissatt med hänsyn till det och det presterar sämre än de betydligt billigare motsvarigheterna från t.ex. Sigma. Inte helt uselt, utan i nivå med Canon 100-400L eller aningen sämre som flera utsagor och tester visar.

Vad är det för "kompensering" i fem steg utav 20 möjliga som du gjort?

Micro-justering av AF?
Varför det i så fall, ligger det fel i fokus?



/Mats

Kan du andas in nu Mats annars kommer du riskera hjärnskador.
Du är ju nästan komisk i dina volter och spagat.
Vad är meningen med detta inlägg?
Vad är problemet.
Du vet väl inte vad jag ägnat mig åt de senaste dagarna när det gäller testning, eller hur?

Jag har ju faktiskt lovat Lennart tidigare i denna tråd att presentera bilder och jag håller på med ett urval av dessa nu. Du ska snart få se de bilderna jag beskrivit och de jag tagit idag. Hoppas bara FS gör dem rättvisa. Jag har som sagt i andra sammanhang också testat mängder med "viewers" och långtifrån alla har gjort mig imponerad. Jag använder idag Nero Photosnap Viewer och det är dumpar från den som jag sedan klippt in i Irfan och sparat som JPEG. I övrigt anser jag att både Irfan, Windows, Adobe Lightroom m.fl. samtliga ger sämre upplevelse än Nero. Detta gäller även Lightroom 3 med 1:1 previews som sagt .

Jag har dessutom till skillnad från mängder av andra som utlåter sig om olika objektiv faktiskt försökt beskriva alla viktiga mått och steg jag faktiskt vidtagit i detta test. Jag kan t.o.m. skicka alla fullstora filer till dig via Sprend om du nu vill, för FS tar ju inte emot våra bilder i full storlek utan bara rätt hårt skalade och komprimerade. Vem som helst kan få se dem i full skala om ni bara ger mig en mailadress även om jag förbehåller mig rätten att göra det när jag har tid om det blir många som visar intresse. Mina egna referenser är alla mina tidigare teleobjektiv och även en del av de bilder andra lagt upp här på FS.

När det gäller microjusteringen så är det så att NEX 7 ju arbetar med kontrast AF normalt. Jag har använt A-mountadaptern och med den så kompenserade jag mitt objektiv 5 steg för att det blev bättre då i den långa änden (då menar jag faktiskt 400, 300 och 200mm). I korta änden blev det inte helt OK då men då talar vi om att använda mitt 70-400 på närgränsavstånd på ca 1,5 meter. Det är ju f.ö. inte möjligt att microjustera några objektiv med kontrast AF då ju denna ska hitta rätt genom sin "återkopplingsmekanism".

Annars tycker väl jag att du själv gör precis samma fel som du anklagar andra för och det är att inte lägga in systematiskt tagna exempelbilder där du i detalj talar om vad du gjort utan du skickar in en bild på en telemast med en förstoring i ett antal %.
 
Vad i hela friden har du fått det där ifrån?

Jag tror inte det är någon skillnad mellan exemplar.
Det som kan skilja är om de inte ligger korrekt i fokuseringen, så att med AF det inte ställer sig på rätt ställe.

Förstod inte riktigt vad Sten-Åke menade med kompensering, men om det är microjustering av AF som behövs så är ju objektivet felkalibrerat och borde servas. Om det är så, så tycker jag lite synd om Sten-Åke som åker till Afrika med detta och sin A580 utan att ha verifierat fokuseringen. Ligger objektivet fel blir ju då alla bilderna sämre än vad de skulle kunnat vara. Det kan förklara uttalandet att ha svårt att bli av med skakoskärpa, för det kanske inte är skakoskärpa utan felaktigt justerad fokus helt enkelt. Låter märkligt om man inte får det stilla på 1/1000 s och SSS.

Om jag köper ett objektiv eller kamera så verifierar jag att grejerna funkar som de ska och ligger precis rätt. Tycker det är självklart för annars är ju allt helt bortkastat om det fokuserar fel när man använder det. Är bara att ställa upp på stativ och ta foto av en testtavla med vertikala streck i 45 graders vinkel med AF på mittenstrecket på största bländare och avstånd c:a 10 gånger brännvidden, dvs 4-5 meter för de här objektiven. Sen är det ju bara att zooma in i bilden och verifiera att skärpan ligger på rätt streck. Har dock inte gjort det med A900 än för jag har inte orkat och varit sjuk, men ska göra. Det är dock enkelt att se med 135/1,8ZA på F/1,8 där skärpedjupet är så kort att det ligger exakt rätt.


Inget av de här objektiven, Sony 70-400 eller Sigma 150-500, är ju någon form av pro-objektiv, utan de hör väl till klassen "lite bättre telezoomar". Inte särdeles ljusstarka och ganska billiga i sammanhanget. Skulle gå fetbort för en yrkesfotograf som bevakar fotbolls-VM eller krävande fågelfotografer som Brutus Östling osv.

Det får dock duga för mig. Ett snäppet bättre objektiv än de billigare 70-300 e.d. för under 10 000 kr. och med den utgångspunkten är det ju riktigt bra och jag tycker mitt Sigma presterar klart över förväntan på alla plan.

Problemet med Sony 70-400G är att det finns en hype om det att det skulle vara nåt alldeles extraordinärt och jag har också gått på den myten. Inga professionella fotografer använder Sony-utrustning, utan det är ju glada amatörer som köper de här grejerna. När sådana privatpersoner köper ett objektiv för 15000-20000 kr så är det en stor investering och man tycker att man betalat extra mycket för att få något extra bra. Sedan är det just de personerna som recenserar objektivet och beskriver det som makalöst skarpt, eller otroligt bra osv. utan att egentligen ha någon referens eller jämförelse.

På Flickr och Dyxum och även här på FS finns bildarkiv där man kan söka rätt på bbilder tagen med en specifik utrustning. Jag har inte tidigare nagelfarit dessa, men i samband med mailkonversationen jag hade med Lennart där han påpekade att det var lite mjukt vid långa fokusavstånd så gick jag in och kollade.

Visst finns det fina bilder, men de är ju allihop tagna på nära håll. Jag hittar inte en enda bild på 400 mm och längre distans är säg 30 meter eller nåt taget med det här objektivet som uppvisar en "krispighet" eller "sting" som är det jag vill ha. De är mjuka i sin framtoning allihop.

Det stämmer överens med vad tidningar mm får för testresultat. Objektivet håller helt enelt inte toppklass, så är det.

Blädrade bland lite forumtrådar och så fort någon försöker säga att det inte är überfantastiskt så får de genast mothugg, ungefär som det jäkla liv det blev i A580/A900-tråden när Lennart dristade sig att nämna att han tyckte 70-300G var mediokert :).

Det verkar som nån sorts religiöst sacrament att man kritiserar inte Sony G-objektiv, de står på nåt sätt över sånt.

Här i forumen har vi ju gång på testat, jämfört, uttryckt åsikter osv. om olika kameror och objektiv ner till väldigt hög detaljnivå. Rent av nördigt skulle man ju kunna säga :). Tydligen så gillar vi det för att vi hänger ju kvar här.

Men nu när någon dristar sig att påstå att 70-400G inte är riktigt så bra som ryktet gör gällande så är det helt plötsligt fel. Då är man ivrig att bevisa nåt och istälet borde man hålla tyst och vara nöjd med det man har, men förstör för sjutton inte mytbildningen kring "G" för allt i världen.

Behövs inte bevisa nåt. Bara att titta på bilder tagna med det objektive och jämföra med ett annat objektiv vid samma förutsättningar. Att Sten-åke säger att det är toppklass för att han kan läsa en text säger ju absolut ingenting. Tyvärr, man måste ju sätta det i relation till något annat och sen kan man ju gärna publicera bilden också. Annars är det bara subjektiva åsikter som kan betyda precis vad som helst.

Skulle man köra 70-400G på 300 mm och jämföra med det nya Tamron SP 70-300 USD för 350 kr., vad tror ni man får för resultat då?

Skulle väl vara omöjligt att det billiga Tamron skulle vara bättre, eller?
Jag tror i alla fall inte det.


/Mats

Du är ju otrolig. "Att Sten-Åke tycker det är i toppklass för att han kan läsa en text", skriver du. Hör du inte hur det låter? Nu verkar det faktiskt inte bättre än att det berömda svänghjulet lossnat igen och då far det iväg något alldeles osannolikt igen. Utan svänghjul blir det rena berg och dalbanan igen. Nu måste jag faktiskt be dig ta det lite lugnt och lyssna lite istället för att bara veva på med alla dina antaganden på mycket lösa boliner. Du har väl ingen aning om vad jag gjort och inte gjort för det vet jag att jag inte berättat för dig eller någon annan.

Jag tror förklaringen till att min A580 inte var helt optimal i en del sammanhang var ju att man kan välja själv vilken typ av AF man ska köra, kontrast- eller fasdetakt AF. Kan du kanske tänka dig att jag har ett antal olika objektiv som jag haft fokusproblem med. Ett antal av dessa är gamla Minolta-objektiv. Jag har haft flera av dessa inne på rep och rengöring hos den eminente Werner Schaden på LP-Foto. Jag har pratat med honom och han hävdar att det inte finns något att ställa i dessa objektiv annat än genom schimsning. Han man en så pass brokig samling objektiv så har jag landat i att det varit bäst att köra kontrast AF. Det har jag kollat och det har funkat bra med allt utom mitt 24mm Minolta och min notoriska Tamron 24-135mm. A580 har tyvärr inte microjustering som ju annars hade kunnat funka bra på dessa fasta objektiv.

I Tanzania så ställde jag om vid några tillfällen till fasdetekt eftersom det verkade som om det funkade bättre i sämre morgon och kvällsljus. En del av de bilder jag tog då tycker jag inte varit optimala men samtidigt ska ju sägas att det är mycket som ska vara rätt för att det ska bli rätt där i jeepen. Motorn ska vara avstängd och andra passagerare ska hålla sig stilla. Ibland glömmer sig folk och dessutom är precis som Lennart påpekat 70-400 inte alltid optimalt ergonomiskt om man vill stödja det på något som sargen runt takluckans öppning. Ett av problemen är att en av fokuslåsningsknapparna sitter just på undersidan och man riskerar att den trycks in av misstag. Så jag vet faktiskt inte till 100% varför en del bilder inte blev enligt förväntningar (en del kan ju ha berott på fokuslåset) men det händer ju alltid för det är faktiskt rätt krävande att hålla ett 400mm objektiv still även med SSS. Så det var en del detaljer du inte har koll på här Mats.

Dont cry for me annars Mats, det är verkligen inte synd om undertecknad. Detta var min 7:e resa till Afrika söder om Sahara och min 6:e safari. Det är resor många gör once in a life time och jag haft förmånen att se många av nationalparkerna i Uganda, Kenya, Tanzania och Syd-Afrika och så mycket annat under dessa resor. De senaste gångerna i egen jeep med guide. Så det är inte hela världen, jag lider verkligen ingen brist på Afrikabilder. Vem vet, jag åker kanske dit snart igen. Min son var med oss 2006 och han vill väldigt gärna göra om det. Afrika funkar så på många som varit där. Det finns få andra områden som ger så djupa spår som dessa länders storslagen både när det gäller natur och folk. Jag har dessutom även fått se en del nationalparker både på Ceylon, i södra Indien och i Nepal så det är som sagt verkligen inte synd om mig och jag har som sagt fotograferat mer än de flesta hobbyfotografer ända sedan början på 70-talet. Fler börjar fatta att det finns betydligt intressantare ställen att åka till än det lätt deprimerande Thailand. Så det gäller att passa på innan Öst-Afrika i värsta fall går samma öde till mötes i sin strävan att dra till sig massturismen.
 
Senast ändrad:
Beträffande debatten om 70-400G vs. Sigma 150-500.

Alltså, det här är taget på frihand över huvudet på 1/15s på flera kilometers avstånd!!!!

Kan bara säga att det är löjligt bra! För 7 900 kr.!!
Släng dig i väggen Sony 70-400G!


/Mats

Avdelningen seriösa tester i Anrells "Floskeltoppe".
Det här blir ju bara bättre och bättre som underhållning betraktat.
Man undrar nästan om du hängde i knävecken runt en tallgren också vid tillfället i fråga.
 
Det bästa med MediaMarkt idag var faktiskt inte testandet, utan att jag fick veta att de väntar hem ett bauta-Sigma inom några veckor som demo. Vet inte om det rör sig om 300-800 eller 200-500, men det lär inte ha Sonyfattning... Får återkomma när jag klappat lite på detta.

Vilken MediaMarkt-butik var detta?
 
Så det gäller att passa på innan Öst-Afrika i värsta fall går samma öde till mötes i sin strävan att dra till sig massturismen.

Förmodligen har du rätt, men jag blev alldeles fantastiskt glatt överraskad i Nakuru 2007 när jag fick se många noshörningar på riktigt nära håll. Jag har några porträttbilder som jag kanske kan visa någon dag. :)

Under mina tidigare resor till Östafrika (1960-tal och 1970-tal) var noshörningarna så sällsynta att de knappt syntes.
 
Vad #¤((()= är det som pågår här? Här kommer man hem nöjd och glad efter att repat med bandet och hamnar i 70-400-slaget. Jag trodde fred hade utbrutit.

Egentligen kan man bara konstatera att det började med att 2 ex av 70-400 har testats av mig mot 1 ex av Sigmas 150-500 under lite mulna och grå väderförhållanden.

Vad jag ansåg personligen redovisade jag och grundat på de resultaten tycker jag att 70-400 SSM inte hittade sin "G-punkt" i sitt längre register. Att Mats exemplar av Sigma 150-500 presterade bättre där är väl inget som borde sätta igång någon smärre känslostorm.

Men som jag tidigare skrivit så spelar det väl ingen roll så länge alla andra som äger 70-400SSM är nöjda med sina objektiv.

Sten-Åke gör rätt, tycker jag, som testar av sitt exemplar och delger oss alla fakta kring sitt testande. Tyvärr känns det lite illavarslande att gluggen ska behöva justeras 5 streck (det är allstå inte lite när det gäller 200-400mm). Men med MF eller kontrasökande AF ska inte det spela någon roll.
Du, Sten-Åke borde nog se till att få den gluggen kalibrerad (garantin gäller 2 år) eftersom det efter mikrojustering blir bra i den längre änden av zoomen, men försämrar i den kortare.

Likaväl gör andra också rätt som ifrågasätter mina resultat om de har andra erfarenheter.

Mats gör också rätt i att delge oss sina erfarenheter från tiden han hade det gamla Sigma 150-500(inte det nuvarande) som han mätte mot en annan G-zoom: 70-300SSM.

För min del motsvarade inte något av de 2 st 70-400 jag testade mina önskemål och jag gjorde i det fallet mig själv rättvisa genom att returnera.

Så alla är ju i själva verket nöjda verkar det som. Mats är nöjd med sitt Sigma, Sten-Åke och andra ägare av 70-400 som skrivit här är nöjda med sina objektiv och jag är nöjd för att jag fick möjlighet att prova och hade rättigheten att returnera.

Så var ligger problemet?

Om jag nu anser att både 70-300 och 70-400 ur Sonys G-serie inte håller måttet och andra är nöjda så kan man ju i bästa fall tro att jag råkat ut för 2 dåliga exemplar. Dessvärre stöder graferna i DXO min tidigare utsaga om 70-300SSM. Hela samlingsgrafen är nästan röd och har nästan bara lite gult (Grönt är bra, rött är dåligt lite förenklat uttryckt). Den grafen hade jag inte ens kollat innan jag skaffade mig 70-300SSM.

Motsvarande graf för 70-400 finns inte på DXO men andra tester antyder att den inte är vidare vass efter 200mm. Men vad katten betyder det om folk som har gluggen är nöjda.

Kan vi inte bara lägga ned det här ämnet nu?

//Lennart
 
Förmodligen har du rätt, men jag blev alldeles fantastiskt glatt överraskad i Nakuru 2007 när jag fick se många noshörningar på riktigt nära håll. Jag har några porträttbilder som jag kanske kan visa någon dag. :)

Under mina tidigare resor till Östafrika (1960-tal och 1970-tal) var noshörningarna så sällsynta att de knappt syntes.

Nakuru är nog bättre. Det är också en ganska liten och komprimerad park jämförelsevis. Det är bara tt gratulera :).

Även om detta är helt OT så blev jag lite brydd när jag blev varse att man stängt av en del vägar i "skogen" nere i Ngorongoro-kratern. Det är mer folk i kratern nu än när jag var där sist och man har gjort det bl.a. för att ge elefanterna ro. När vi var där 2006 så var en del elefanter lät agggressiva för att de blev störda. Vi stod mitt emot en av de största hannar jag sett med betar ända ner till marken och det var ett chickenrace innan den masade sigt ut i buschen igen. En bil full med italienare tutade på en elefant ungefär som de satt i rondellen runt Colluseum i Rom och den blev helt vild och började trumpeta och flacka med öronen. Så det var inte alls lika bra nu som förra gången.

Jag läste att turismen till Zanzibar ökat med 15% varje år de senaste åren. Men inget händer med villkoren för de fattigaste fiskarna för alla pengar som genereras av all inclusive turismen förs ut av de italienare som äger många resorts. Så har det varit länge i Watamu och Malindi i Kenya och nu gör de om det tricket på Zanzibar. Men de leker med elden för man har nackat folk i 10 000-tal tidigare på Zanzibar när man lackade till på vita, indier och araber som de tyckte utnyttjade och toppred dem. Jag undrar hur länge det här kan pågå innan det skär ihop igen.
 
Som sagt, skicka mig ett mail (klicla på mitt namn och välj "Kontakta Sten-Åke och skriv) så jag har er adress, så ska jag skicka er en del av mina testbilder som är hyfsat representativa. Jag kan även om det efterfrågas skicka orginalfilerna.

Det blir bättre så, så vi ser vad vi pratar om.
Alla bilder är i filnamnen märkta med:

avstånd till motiv, brännvidd, bländare, exponeringstid samt ev 100% förstoring eller inte.
Det finns en fullstor bild för var och en av de förstorade. Alla förstorade bilder visas med EXIF-data.

Allt är taget på ISO 100, med 2 sek fördröjning, och bländare 8. Avstånden är mellan 60m och 680m.
Vill man se bilder tagna med bländare 5,6 eller 13 så finns de med men skillnaderna mellan dessa är mycket marginell för att inte säga svår att se i de flesta fall.

Jag välkomnar verkligen att olika människor tittar på dessa bilder. Vi har ju alla olika erfarenheter och förväntningar och referensramar. Vi ser vad vi ser men kanske uppfattar det vi ser olika.
För mig har emellertid dessa bilder verkligen hyfsat motsvarat mina förväntningar och i en del fall så tycker jag att jag klart blir förbluffad över hur mycket detalj man faktiskt kan se på ganska långa avstånd.

Om jag skulle tagit dessa bilder från Vaxholmskajen på Badholmen nära 700m ute i Södra Vaxholmsfjärden på sommaren, så skulle jag se precis vilka människor som var där och om de pussades, drack öl eller bara petade sig på och i ställen som det är inkorrekt att peta sig på och i. Hade någon fotat med dyligt ekipage på 60-talet då det var betydligt vildare partaj än nu så skulle de sett mer än de kanske skulle tyckt varit trevligt. Det var en hel del bara bakar bland buskar och mitt på vägar med för den delen om man säger så, som man var tvungen att kryssa mellan om man ville fylla på Södra Vaxholmsfjärden med överskottsvätska.

Som sagt, kolla själva i orginalstorlek t.o.m. om ni nu föredrar det och kan ta emot dem (de ligger på ca 10 Mb i JPEG okomprimerat och oskalat.). Sen är det ju dessutom så att resultatet skulle kunna bli aningen ännu bättre genom att utgå från RAW. Sonys JPEG i NEX 7 är möjligen an aning sämre än de man får ut A580.

Jag kommer inte lägga in några bilder i övrigt i mötet.
 
Senast ändrad:
.

Mats gör också rätt i att delge oss sina erfarenheter från tiden han hade det gamla Sigma 150-500(inte det nuvarande) som han mätte mot en annan G-zoom: 70-300SSM.


Så var ligger problemet?

Om jag nu anser att både 70-300 och 70-400 ur Sonys G-serie inte håller måttet och andra är nöjda så kan man ju i bästa fall tro att jag råkat ut för 2 dåliga exemplar. Dessvärre stöder graferna i DXO min tidigare utsaga om 70-300SSM. Hela samlingsgrafen är nästan röd och har nästan bara lite gult (Grönt är bra, rött är dåligt lite förenklat uttryckt). Den grafen hade jag inte ens kollat innan jag skaffade mig 70-300SSM.

Motsvarande graf för 70-400 finns inte på DXO men andra tester antyder att den inte är vidare vass efter 200mm. Men vad katten betyder det om folk som har gluggen är nöjda.

Kan vi inte bara lägga ned det här ämnet nu?

//Lennart

Nej vi ska absolut inte lägga ner det här ämnet utan nu tycker jag ni ska kolla på de bilder jag tagit.
Någon ordning måste det väl ändå vara i ett sånt här möte och i ett sånt här ämne om vi inte för överskådlig tid ska framstå som fullständigt oseriösa pajasar.

Efter det kan det vara dags med uppdatering av dessa utlåtanden från de som tidigare svingat vilt i detta ämne i en del fall utan speciellt mycket på fötterna. Tycker ni verkligen att vi sett generella och repeterbara bevis på hur usla alla 70-400 är i denna tråden, så att vi ställt utom allt tvivel kan generalisera våra egna tester till att omfatta produkten generellt? Vet vi att dessa ex är helt representativa så vi faktiskt med gott samvete såga detta objektiv generellt? Mats hävdar ju med viss säkerhet att han inte tror att det kan finnas kvalitetsdifferenser i olika ex. av detta objektiv.

Jag betvivlar inte att du Lennart haft problem med dina objektiv. Jag har absolut inga skäl att tvivla på dina tester men det är inte så många andra jag faktiskt litar på i dessa avseenden. Jag litar knappt på mig själv! Jag skulle faktiskt vilja se några exempel tagna på motsvarande sätt som mina egna för att själv kunna se eventuella skillnader. Jag må se dåligt utan glasögon men med mina läsglasögon är det inget fel på min syn. Jag ser vad jag ser. Så skicka mig gärna era representativa bilder tagna på längre avstånd med 400, 300, 200 och 100mm både Lennart och Mats. Så som den här debatten kring objektiven först utvecklats kan vi ju inte hålla på. Mats får gärna skicka bilder också tagna på samma brännviddar på tillräckliga avstånd, men då vill jag helst att det sker med lite mer systematik och med omständigheterna mer dokumenterade än jag sett hittills.

Jag har f.ö. inte sett några bilder som Mats tagit där vi fått en beskrivning över hur han gått till väga.
Jag har mest läst en massa konstiga utspel och slutsatser baserade på bilder som andra tagit någonstans på nätet - i bästa fall. Dessa bilder var dessutom inte till belåtenhet för de var sällan tagna på längre distanser än 30 meter, likväl kommer tvärsäkra utlåtanden om hur detta Sony-objektiv uppträder även på på längre distanser också. Så man har alltså aldrig sett bilder tagna på riktig distans för att bli riktigt illustrativa och utslagsgivande i test. Jag bjuder på ett antal bilder tagna på olika motiv på 60-70 meter, 210 meter, 275 meter samt 680 meter med brännvidder på 100, 200, 300 och 400mm. På 400mm har jag använt ett antal olika motiv för att verkligen bli säker på hur objektivet faktiskt presterar. Dessa distansmått är mätta på sjökort i mitt navigationsprogram Fugawi och inte vilt gissade som bl.a. Per så förtjänstfullt påvisat längre bak i tråden. Tack för det Per! Du är den klippa vi ska bygga vårt kritiska tänkande i den här tråden på. Det kan behövas när hela havet stormar.
 
Senast ändrad:
Det finns en hel del ställen på nätet där man kan publicera sina bilder i högre upplösning än vad FS tillåter.

Tack jag vet det Per men inget är gratis. Ska man få tillgång till de tjänsterna så måste man betala med sin identitet. Med tanke på vad hackning av en del av dessa siters databaser lett till för en del när deras passwords som de ofta använt på alla sina medlemssiter, så kan det vara rent förödande. Av det skälet exponerar jag mig så lite som möjligt. Nu är folk rädda för att "spökena" ska ta över deras konton när så många ID:n tydligen är på driven. Alla krypterar heller inte sin datatrafik och sina databasers mest känsliga data.

När jag kom hem upptäckte jag dessutom att någon tankat ut 19 200 kronor från mitt Visa-kopplade konto.
Jag använde kortet en enda gång på en restarang och betalade ett par pizza och några dricka. På natten samma dag gjordes en testöverföring på 450 spänn innan de strax efter tankade ut 19200 genom fem transaktionewr direkt efter varandra. Allt gick till samma pokersite, Ladbrokes (vänder man på det så blir det ju lite ironiskt Broke Lads=panka killar på brittisk engelska). Kortet stod på -32000 och jag hade ingen aning om att man t.o.m. kunde ta ut mer än kreditgränsen 30 000.

Det enda jag gjorde var alltså att betala en nota och signera denna.
Till saken hör att jag som försiktighetsmått dessutom salltid raderar den treställiga CIV-koden på kortets baksida.

Jag fick i alla fall tillbaka alla mina pengar inom några få dagar utan problem.
Där har du dock orsaken till att jag försöker begränsa min exponering på Internet.
 
Jag är ganska paranoid själv, men man behöver sällan uppge några viktiga personuppgifter (och framförallt inte kontokortsnummer) på de flesta gratistjänsterna på nätet. Vill man kan man vara tämligen anonym.

VIktigt är också att inte ha samma lösenord på flera ställen och att ha starka lösenord.

Tråkig händelse med ditt Visa-kort. Lyckligtvis är kortutgivarna oftast vettiga när det gäller sådana bedrägerier, men man måste ju iaktta normal försiktighet (vilket jag inte betvivlar att du gjorde; och banken betvivlade det uppenbarligen inte heller).

Jag använder av samma skäl aldrig något kort som är direktkopplat till ett bankkonto när jag handlar på nätet eller betalar med kort utomlands. Med ett riktigt kreditkort får man lite mer tid på sig att reda ut ett eventuellt bedrägeri.
 
Förr var det mer vanligt med koppling till exv löne-/personkonto än det är idag.
Nordbanken lade om detta mer på eget bevåg genom ett erbjudande.
Men det ska man som sagt inte ha något koppling till bankkontot.
 
Angående min test av Sony 70-400mm

Sent igår skickade jag i stort sett alla de testbilder jag tagit av olika motiv enbart med bländare 8 till Lennart för påseende. (Jag har bilder tagna med 5,6 och 13 också men eftersom de inte avviker så särskilt signifikativt från de jag skickat så har jag lagt dessa i "arkivet" tills vidare). Bilderna är tagna på 60, 75, 210, 275 och 680 meters avstånd med stativ och med fördröjd exponering 2 sek för att eliminera skakning. Bilderna är enbart tagna med autofokus och objektivet anslutet till NEX 7 med den nya adaptern med translucentspegeln. Brusreducering satt till låg. JPEG direkt ur kamerna, men skärpta i kameran som jag alltid brukar ha det, för att bilderna ska bli så färdiga som möjligt direkt. Exponeringskompensation satt till -1EV.

Vidare har varje motiv och distans och brännvidd täckts med en bild i full storlek direkt ur kameran och en förstorad i 100%. Varje förstorad bild har först öppnats i Neros bildvisare och en lista från Nero på de viktigaste EXIF-data är inklippta i bilden som sedan dumpats ut och komprimerats till mindre storlek i ny fil. Varje fil har döpts med syntax: Avstånd i meter, använd brännvidd, bländare, exponeringstid samt eventuell markering av om bilden är skalad eller inte. Är den det så står det 100 för 100%, islutet på filnamnet.

Vidare har jag skickat ett antal fullstora bilder tagna på 60, 275 och 680 meter med 400mm som Lennart kollat på i går kväll.

Efter den kollen meddelade Lennart att han tyckte det såg bra eller rent av mycket bra ut i förhållande till vad han upplevt med sina ex. Men han skrev också att man även borde göra en körning till under lite sämre ljusförhållanden eventuellt på högre ISO för att få en bredare bild av prestanda. Det kan jag ju inte annat än hålla med om.

Sen är alltid frågan hur man nu ska tolka både sina egna upplevelser och exv. Lennarts uttalanden. Mycket handlar ju om förväntningar och vad man kan förvänta sig av ett objektiv i denna prisklass. Så det krävs nästan en jämförelse med andra objektiv-modeller också för att man ska kunna se visuellt hur det presterar relativt andra objektiv och det på långa avstånd och i minst 100% förstoring också. Jag har svårt att se någon annan väg än bild mot bild som i den länk någon lagt in tidigare där Minolta 300mm/2,8 jämfördes med Sony 70-400, där det i princip var jämt skägg även om man kanske inte heller där fick någon vidare kläm på hur de faktiskt bar sig åt i detalj vid jämförelsen.

Alla har som sagt olika preferenser, referensramar och uppfattningar. Så jag hoppas jag kan få lite jämförande material från Mats och några andra.

Jag har som sagt själv ägt åtminstone 4 telen med zoomvidd mellan 70-210 till 75-300 eller 70-400 från Minolta eller Sony. Det gamla kitzoomet från den analoga tiden (Dynax 5) som jag hade med mig på en safari var ju någonting att minnas. En del bilder tagna på 300mm påminde lätt om "Lustiga Huset" och dess "skrattspeglar". Bildern blev riktigt skarpa precis i mitten sedan var det mest blurr för hela pengen. Jag har också haft förmånen att se bilder (på Internet) tagna med andra långa telen både fasta och zoomar, men det är trots det svårt att verkligen få grepp om hur detta objektiv presterar utan att lägga dess bilder sida vid sida med det man jämför med. Men ofta får man nog problem genom att man jämför äpplen och päron då man inte vet hur bilderna kommit till.

I övrigt vidhåller jag att jag tycker bilderna ur min kopia oftast är riktigt bra upp till 300 meters distans på vilken brännvidd det vara må. Även på 680 meter finns fortfarande enligt min något begränsade uppfattning en hel del detalj kvar och bilden i full storlek är fortfarande skarp. Men i 100 förstoring spricker det lite även om jag exv. utan större ansträngning kan se att det står Trygg Hansa på den högra livbojen som hänger på Badholmen restaurangs skyddsräcke. Det är dock just här det skulle vara intressant att se var gränserna går med jämförbara objektiv. Det kokar ju ändå ner till om jag ska vara nöjd med att gränsen går där någonstans mellan 500 och 700 meter för detta objektiv eller om jag ska deppa bara för att ett fast objektiv eller någon superzoom för många mer pengar skulle visa sig vara vara "state of the art" och marginellt vassare. Frågan är när det är good enough för mig och andra för de pengar vi är beredda att betala.

Till slut så måste jag ändå säga att jag för mina behov är fullständigt nöjd och smått imponerad av vad detta objektiv som jag betalat 12 000 drygt för faktiskt presterar och det gäller både 100, 200 och 400mm - när det sitter på min NEX 7. Frågan är om man faktiskt kan kräva så mycket mer för dessa pengar. 12 000 spänn är i mångas ögon mycket pengar (det tycker jag med) men det är i sammanhanget småpengar även om jag nog personligen skulle ha svårt att motivera att lägga mycket mer för ett objektiv som jag trots allt inte använder var dag.
 
Senast ändrad:
Har betraktat Sten-Åkes bilder ganska noga, en del väldigt noga. En fördel är att han lagt in en fullständig exif vid sidan av översiktskopiorna vilket gjort det lättare.

Så här långt kan jag bara säga att det ser bra ut i det vackra, klara väder han tog sina bilder. Dock lite höga f-tal och tripodmontering. Men det är ju så många landskapsfotografer använder sina telen, så det är relevant. Bokehn blir dock lidande på de högre f-talen, men det är ju allom bekant och generellt, isynnerhet med en APS-C.

Själv anser jag att en relativt dyr telezoom på full öppning och i sämre ljus/kontrastförhållanden ska prestera bättre än vad mina exemplar gjorde.

Som Sten-Åke skrev har jag bett honom om exempel i "dåligt väder", högt iso, handhållet kombinerat med tripodmonterat.

Det vore tur i oturen för alla andra om jag råkat ut för 2 citroner, men inte så kul för mig. Blixten slår ju inte 2ggr på samma sägs det. Men det är ingen absolut sanning.

Jag ska förhoppningsvis kunna ta fram bilder i denna veckan med högt rankat objektiv; Sigma 100-300/4 EX DG APO och se vad det kan ge.

Jag fortsätter gärna diskussionen, men blev lite trött av att notera att vissa övertoner kom in i tråden. Ville därför bara släppa den. Men under ordnade och ärliga former må den gärna fortsätta.

//Lennart
 
I övrigt vidhåller jag att jag tycker bilderna ur min kopia oftast är riktigt bra upp till 300 meters distans på vilken brännvidd det vara må. Även på 680 meter finns fortfarande enligt min något begränsade uppfattning en hel del detalj kvar och bilden i full storlek är fortfarande skarp.

När man kommer upp i sådana avstånd börjar värmedaller och dis göra sig gällande. Man kan få helt olika resultat beroende på vädret och tiden på dygnet.
 
Sigmat är väl färdigt testat.
http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/369-sigma-af-100-300mm-f4-nikon

Ett fyrstjärnigt objektiv, som rekommenderas.

Som jag skrivit tidigare: Lita aldrig på tester när det gäller vad du själv verkligen vill ha ut av ett objektiv. Det är viktigare. Man vet tyvärr inte hur det verkligen blir förrän man själv använt det och om det verkligen passare ens önskemål och förväntningar.

Se mer tester som fingervisningar. Och sedan verkar det finnas många variationer från exemplar till exemplar. Oavsett märke.

Men visst verkar testen lovande

//lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.