Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ok, så du har tagit några bilder med objektivet och tycker det ser ganska bra ut och sen drar du slutsatsen att objektivet är mycket bra,, eller i alla fall att du är ganska imponerad?
Vad har du för referens att jämföra med?
Det går ju inte heller att bedöma av någon annan eftersom du inte publicerar någon av dina bilder.
Möjligen visar det att det är ett resultat som du är nöjd med och det är väl ok på sitt sätt, men någonting som visar att objektivet skulle vara exceptionellt bra är det ju definitivt inte.
Ingen har väl sagt att det är uselt (förutom Lennart då som uttryckte sig så i affekt). Bara för att det är bätte än t.ex. ett Samyang 500 gör det ju inte till bra, eller att det är sämre än ett Canon 600/4L gör det inte till ett dåligt objektiv.
Däremot är det väsentligt sämre än den överdrivna hype som finns kring just detta objektiv och är överprissatt med hänsyn till det och det presterar sämre än de betydligt billigare motsvarigheterna från t.ex. Sigma. Inte helt uselt, utan i nivå med Canon 100-400L eller aningen sämre som flera utsagor och tester visar.
Vad är det för "kompensering" i fem steg utav 20 möjliga som du gjort?
Micro-justering av AF?
Varför det i så fall, ligger det fel i fokus?
/Mats
Kan du andas in nu Mats annars kommer du riskera hjärnskador.
Du är ju nästan komisk i dina volter och spagat.
Vad är meningen med detta inlägg?
Vad är problemet.
Du vet väl inte vad jag ägnat mig åt de senaste dagarna när det gäller testning, eller hur?
Jag har ju faktiskt lovat Lennart tidigare i denna tråd att presentera bilder och jag håller på med ett urval av dessa nu. Du ska snart få se de bilderna jag beskrivit och de jag tagit idag. Hoppas bara FS gör dem rättvisa. Jag har som sagt i andra sammanhang också testat mängder med "viewers" och långtifrån alla har gjort mig imponerad. Jag använder idag Nero Photosnap Viewer och det är dumpar från den som jag sedan klippt in i Irfan och sparat som JPEG. I övrigt anser jag att både Irfan, Windows, Adobe Lightroom m.fl. samtliga ger sämre upplevelse än Nero. Detta gäller även Lightroom 3 med 1:1 previews som sagt .
Jag har dessutom till skillnad från mängder av andra som utlåter sig om olika objektiv faktiskt försökt beskriva alla viktiga mått och steg jag faktiskt vidtagit i detta test. Jag kan t.o.m. skicka alla fullstora filer till dig via Sprend om du nu vill, för FS tar ju inte emot våra bilder i full storlek utan bara rätt hårt skalade och komprimerade. Vem som helst kan få se dem i full skala om ni bara ger mig en mailadress även om jag förbehåller mig rätten att göra det när jag har tid om det blir många som visar intresse. Mina egna referenser är alla mina tidigare teleobjektiv och även en del av de bilder andra lagt upp här på FS.
När det gäller microjusteringen så är det så att NEX 7 ju arbetar med kontrast AF normalt. Jag har använt A-mountadaptern och med den så kompenserade jag mitt objektiv 5 steg för att det blev bättre då i den långa änden (då menar jag faktiskt 400, 300 och 200mm). I korta änden blev det inte helt OK då men då talar vi om att använda mitt 70-400 på närgränsavstånd på ca 1,5 meter. Det är ju f.ö. inte möjligt att microjustera några objektiv med kontrast AF då ju denna ska hitta rätt genom sin "återkopplingsmekanism".
Annars tycker väl jag att du själv gör precis samma fel som du anklagar andra för och det är att inte lägga in systematiskt tagna exempelbilder där du i detalj talar om vad du gjort utan du skickar in en bild på en telemast med en förstoring i ett antal %.