Varför skulla man fixa ett fel som inte finns?
(Gissar att det ändå finns på en del kameror pga lite olika inkråm)
Angående fixningen av Sigma-objektiv:
Det är två stycken helt olika kompatibilitetsproblem.
Det ena uppdagaes hösten 2010 och gäller samtliga Sigma-objektiv ihop med A33 och A55.
Det som åtgärdas är att pinnen och/eller fjädern för den mekaniska bländarstyrningen byts ut då det visat sig att SLT-kamerorna flyttar den aningen längre än tidigare kameror gjort och att den visst kunde fastna.
http://www.sigma-photo.co.jp/english/news/info_100910.htm
För objektiv som tillverkats efter september 2010 är detta åtgärdat redan från fabrik. På dessa objektiv (och de som länmas in för åtgärd) fäster Sigma en dekal på kartongen med "SLT A33/A55 compatible".
Det andra felet gäller för A55 och A77 och berör alla Sigma-objektiv med HSM AF-motor.
Det som görs är en firmware-uppgradering av objektivet.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...pha65-owners-using-sigmas-sony-fitting-lenses
På Sigmas sida om felet finns en lista med alla objektiv som berörs, men det är alltså HSM-objektiven, varken mer eller mindre.
Samma sak där att objektiv som tillverkats efter oktober 2011 redan är åtgärdade och att fixade får en klisterlapp "SLT A65/A77 compatible".
Titta på lådan till mitt 150-500 HSM så får du se hur bägge dekalerna ser ut.
Detta åtgärdas kostnadsfritt av Tura Scandinavia och tar ett par dagar, fast de vill att man själv betalar frakten dit. Jag hade köpt mitt objektiv från JapanPhoto och kontaktade dem istället och då mailade JapanPhoto mig en paketlapp så att frakten blev kostnadsfri åt båda hållen.
Tura är jättebra att ha att göra med. Okomplicerade, snabba och trevliga.
Låt inte det här hindra dig från att köpa ett Sigma. Det är inga stora ingrepp i objektiven som görs och de är inte inne och skruvar i de optiska elementen om det var det du är orolig för. Bara ett litet besvär att hålla på att skicka fram och tillbaka. De ligger i Kungsbacka så det är väl en 15 mil eller så hemifrån dig om du hellre vill åka.
/Mats