Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
I vissa fall är en EVF överlägsen en OVF och jag väntar ännu på att peaking överlagras en vanlig OVF. Samtidigt så skulle väl OVF-puristen klaga på peakingen ändå eftersom den ju förvränger upplevelsen av motivet i sökaren när den markerar var skärpan hamnar.

Kan det inte vara så att peakingen överlagrar OVFen eftersom den överlägsna EVFen är i själva verket är den klagande puristen?
Bara en tanke
 
Ja ja det kan vara som ett drag också som Hasse Alfredsson sa en gång i tiden och det var rörigt redan på den tiden också men av helt andra orsaker.

Jag tror bara att man måste förlika sig med tanken på att en EVF inte är en optisk återgivning som vi är vana vid att se den via en OVF. Så länge man tror att den kan vara det, kommer vissa aldrig att känna sig speciellt komfortabla med EVF. Det krävs en mental frigörelse från den tanken för att man ska kunna bli fullt komfortabel med EVF. Det är verkligen same same ifråga om vad man ser i grova drag i båda sökarna men det är definitivt different. Så different att många inte kan förlika sig med det de ser. Har man svårt med det ska man inte köpa något från Sony. Sedan kommer framtiden att utvisa om det var Sony som valde rätt spår innan de flesta andra begrep att det var framtiden eller inte.

Hittills har alltmer blivit elektronik instället för elektromekanik eller ren mekanik. Det är om inte annat billigare att tillverka ren elektronik och det har alla tillverkare i längden svårt att motstå. Så av det skälet tror jag att vi kommer att översvämmas av EVF i framtiden vare sig vi ytterst vill det eller inte.
 
A77 vs A700

Hej Gott folk,

Är inne nu på att byta min A77 mot A700. Undrar till de som har testat den lite närmare. Är a77 bättre på Iso och snabb/korrekt autofokus?

De är väl just därför jag känner för att byta och om dom två punkterna inte är så mycket bättre är kanske köpet ondöigt..
 
Hej Gott folk,

Är inne nu på att byta min A77 mot A700. Undrar till de som har testat den lite närmare. Är a77 bättre på Iso och snabb/korrekt autofokus?

De är väl just därför jag känner för att byta och om dom två punkterna inte är så mycket bättre är kanske köpet ondöigt..

AF är bättre på A77 (har A77 och en A700). Iso? Jodå, den är bättre där också. men högpixliga APS-C kan vid 100% på skärmen se sämre ut än vad de i själva verket är. Tänk så här istället. Ta en bild på exv iso 3200 med A700 och en med A77. Skalar du ned A77-bilden till 16 Mp är bruset betydligt mindre synligt än på A700 med 12 Mp. Därtill har du givetvis i området basiso-upp till iso 1600 bättre brusegenskaper som kan köras på 24 Mp utan att störa.

Det är en svår balansgång att både att ha dubbla antalet pixlar och begära att brusegenskaperna ska vara radikalat bättre. Men AF är betydligt rappare och lite mer avancerad i A77.
 
Nej, den är inte snabbare. Dessutom reduceras bps en smula om skärm används i stället för sökare. Sedan finns ett sätt att ständigt hålla EVF aktiv utan (inbillad?!) laggning. Då fäller man displayen in mot kameran i skyddsläge så att skärmytan är vänd in mot kamerakroppen.

Resultatet av tagen bild kan ses i sökaren likaväl som på display och man slipper flåsa på den så att imma eller kondens hamnar där.

Avser du jaktolyckan som skedde här i Ljungby då en skidåkare omkom efter att kulan passerat genom en älgkalv, men ändå hade kraft nog att döda en man på ganska långt håll från kalven? Eller är det något som hänt annorstädes?

//Lennart

PS. Ibland är ju actionfotografi med skärmen som sökare av stort värde, enl en del som är vana att filma, men jag föredrar 2 ögon och OVF eller EVF. DS

Jo det var den jaktolyckan jag syftade på
 
29 mars kommer visst ny firmware 1.05 till A77/A65.
Följande ändringar skall ingå (saxat från SAR)
1) Expanded the number of automatic compensation compliant lenses (6 lens)
24/2 ZA  85/1.4 ZA  135/1.8 ZA
70-300/4.5-5.6 G DT35/1.8 DT50/1.8

2) Improvement of response
・Improvement of response for Auto review
(Display of [Processing] will not appear)
・Shorten time lag between power SW operation and power off
・Improvement of response for front/rear dial and mode dial
・Improvement of response in play back mode

3) Improve AF response with 500mmF4 lens

4) Improvement of AF accuracy for low contrast objects

5) Improvement of compatibility of Minolta lens
[Konica Minolta] 1.4X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 300/2.8
[Konica Minolta] 2.0X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 300/2.8
[Konica Minolta] 1.4X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 600/4
 
Inte illa, uppdatering efter 5 dagars innehav

29 mars kommer visst ny firmware 1.05 till A77/A65.
Följande ändringar skall ingå (saxat från SAR)
1) Expanded the number of automatic compensation compliant lenses (6 lens)
24/2 ZA  85/1.4 ZA  135/1.8 ZA
70-300/4.5-5.6 G DT35/1.8 DT50/1.8

2) Improvement of response
・Improvement of response for Auto review
(Display of [Processing] will not appear)
・Shorten time lag between power SW operation and power off
・Improvement of response for front/rear dial and mode dial
・Improvement of response in play back mode

3) Improve AF response with 500mmF4 lens

4) Improvement of AF accuracy for low contrast objects

5) Improvement of compatibility of Minolta lens
[Konica Minolta] 1.4X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 300/2.8
[Konica Minolta] 2.0X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 300/2.8
[Konica Minolta] 1.4X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 600/4

Har precis packat upp en ny A77, testat 500/f8 reflex, 70300 g och 1650 f2,8.
Allt verkar lira ihop som det skall.
Känns som om man kan trivas med kameran....
Kul att uppdateringen kom innan man haft den mer än några dagar.
Tar gärna emot tips av er kunniga på forumet ang. om hur man utnyttjar upplösningen på ett bra sätt utan att få för mycket efterarbete.
 
Nej, den är inte snabbare. Dessutom reduceras bps en smula om skärm används i stället för sökare. Sedan finns ett sätt att ständigt hålla EVF aktiv utan (inbillad?!) laggning. Då fäller man displayen in mot kameran i skyddsläge så att skärmytan är vänd in mot kamerakroppen.

Åh, har du läst manualen eller vad? :)
Det var ju för mig helt ny info.
Hade Mats långa ökanvandring tagit en annan väg när det gällt A77 om detta varit känt?
Här har vi nu ett läge där EVF:en hela tiden är på.
Tänk om killarna på Sony Center upplyst Mats första gången har var där på besök för att kolla A77:an om att detta var möjligt.
Hade vi då fått en helt annan diskussion i denna tråden?

Det är ju tyvärr så att alla möjliga konstiga uppfattningarom olika kameror sprids i den allmänna rundgången på Intenet för att testare och vi alla andra missar funktioer som vi just klagar på att de saknas eller på hur de fungerar.

Kameror verkar många av någon anledning tro att de begriper sig full ut på in till minsta funktion utan att vidare kunskapinhämtning eller så är det så att man bara göra som man alltid gjort med sina kameror och då missar allt som ligger utanför den världsordningen.
 
29 mars kommer visst ny firmware 1.05 till A77/A65.
Följande ändringar skall ingå (saxat från SAR)
1) Expanded the number of automatic compensation compliant lenses (6 lens)
24/2 ZA  85/1.4 ZA  135/1.8 ZA
70-300/4.5-5.6 G DT35/1.8 DT50/1.8

2) Improvement of response
・Improvement of response for Auto review
(Display of [Processing] will not appear)
・Shorten time lag between power SW operation and power off
・Improvement of response for front/rear dial and mode dial
・Improvement of response in play back mode

3) Improve AF response with 500mmF4 lens

4) Improvement of AF accuracy for low contrast objects

5) Improvement of compatibility of Minolta lens
[Konica Minolta] 1.4X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 300/2.8
[Konica Minolta] 2.0X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 300/2.8
[Konica Minolta] 1.4X TELE CONVERTER APO X [Konica Minolta] AF APO 600/4

Ja se där.
Ska det bli en svan nu av den fula ankungen?
 
.....................

Det är ju tyvärr så att alla möjliga konstiga uppfattningarom olika kameror sprids i den allmänna rundgången på Intenet för att testare och vi alla andra missar funktioer som vi just klagar på att de saknas eller på hur de fungerar.

Kameror verkar många av någon anledning tro att de begriper sig full ut på in till minsta funktion utan att vidare kunskapinhämtning eller så är det så att man bara göra som man alltid gjort med sina kameror och då missar allt som ligger utanför den världsordningen.

Kortade lite. Jo så är det nog många gånger i olika frågor här i livet, fungerar inte något eller någon som det vi är vana vid så "är det fel" på prylen eller personen ifråga. Sten-Åke skriver här något viktigt och tänkvärt.
 
Åh, har du läst manualen eller vad? :)
Det var ju för mig helt ny info.
Hade Mats långa ökanvandring tagit en annan väg när det gällt A77 om detta varit känt?
Här har vi nu ett läge där EVF:en hela tiden är på.
Tänk om killarna på Sony Center upplyst Mats första gången har var där på besök för att kolla A77:an om att detta var möjligt.
Hade vi då fått en helt annan diskussion i denna tråden?

Det är ju tyvärr så att alla möjliga konstiga uppfattningarom olika kameror sprids i den allmänna rundgången på Intenet för att testare och vi alla andra missar funktioer som vi just klagar på att de saknas eller på hur de fungerar.

Kameror verkar många av någon anledning tro att de begriper sig full ut på in till minsta funktion utan att vidare kunskapinhämtning eller så är det så att man bara göra som man alltid gjort med sina kameror och då missar allt som ligger utanför den världsordningen.

Nej, hittade inget i manual om detta. "Ständigt aktiv" blir ju en viss överdrift dock. Kameran har ju strömbesparning på som träder i kraft efter viss tids inaktivitet, men här snackar vi ganska lång intervall.

Men ska man plåta snabba förlopp lämnar man ju sällan kameran inaktiv.

//Lennart
 
Hör ni nu har kollat mitt ex av Sony 70-400 lite mer i detalj.

Jag har skruvat på det med A-mountadapter (den med translucentspegel alltså version 2).
Jag har haft stativ och tog bilderna med 2 sek fördröjning.

Jag har tagit dem mot tre olika motiv ca 75 m bort.
En flaggstångsknopp och en "om kriget kommer mistlur" på taket till grannhuset samt en skorsten.

I dessa två första fallen har jag tagit motivet enbart på 400mm med bländare 5,6, 8 och 13.

I det sista fallet avslutade jag med att ta bild mot en skorsten (ungefär samma avstånd) med stålband runt. Tänkte att det kunde vara bra med en skarp kant att kolla mot.
I det fallet tog jag bilder med motsvarande bländare men på 400mm, 300mm, 200mm och till slut på 100mm.

Jag kompenserade också objektivet med fem steg (finns 20 i båda riktningarna) innan jag började.
Alla är alltså tagna med exakt samma inställningar.


Jag kan inget annat säga än att jag är ganska imponerad av vad detta objektiv fixar att återge av detaljer tillsammans med NEX7 + adapter med objektivet på 400mm. Jag kan i datorn zooma in och tydligt läsa på mistlurens kåpa "Sweden" och slutet av ett annat ord som slutar på -UMS utan någon som helst svårighet.

Däremot ser jag ju att min A580 inte fixar detta alls lika bra med samma objektiv. Tyvärr går det huset inte att mikrojustera heller. NEX 7 imponerar mer och mer på mig precis som på Lennart.

Jag testade också med peaking, men jag fick inte skärpan lika bra med det. Det beror på att enbart peaking ofta bara lyser upp kanter och sådant som "sticker ut". Har man inte sådant i det man siktar på är det inte klockrent. Då måste man ta hjälp av fokusing aid som förstorar sökarbilden åt en.

Jag kan säga att ryktet om Sonys 70-400mm:s uselhet kanske ska tas med en nypa salt trots allt. Jag är i alla fall jättenöjd med vad jag sett idag och jag tänker inte sälja det. Däremot kommer jag förmodligen att sälja mitt A580-hus istället. Så det kan bli!

Om det blir fint väder i veckan ska jag ta med min NEX och mitt 70-400 och ta några riktiga långskott från söders höjden mot motiv på Riddarholmen och Stadshustornet med sina tre kronor. Där pratar vi 400 till 700 meter. Det kommer bli intressant. Jag har gjort det tidigare men aldrig med min NEX.
 
Senast ändrad:
Hör ni nu har kollat mitt ex av Sony 70-400 lite mer i detalj.

Jag har skruvat på det med A-mountadapter (den med translucentspegel alltså version 2).
Jag har haft stativ och tog bilderna med 2 sek fördröjning.

Jag har tagit dem mot tre olika motiv ca 75 m bort.
En flaggstångsknopp och en "om kriget kommer mistlur" på taket till grannhuset samt en skorsten.

I dessa två första fallen har jag tagit motivet enbart på 400mm med bländare 5,6, 8 och 13.

I det sista fallet avslutade jag med att ta bild mot en skorsten (ungefär samma avstånd) med stålband runt. Tänkte att det kunde vara bra med en skarp kant att kolla mot.
I det fallet tog jag bilder med motsvarande bländare men på 400mm, 300mm, 200mm och till slut på 100mm.

Jag kompenserade också objektivet med fem steg (finns 20 i båda riktningarna) innan jag började.
Alla är alltså tagna med exakt samma inställningar.


Jag kan inget annat säga än att jag är ganska imponerad av vad detta objektiv fixar att återge av detaljer tillsammans med NEX7 + adapter med objektivet på 400mm. Jag kan i datorn zooma in och tydligt läsa på mistlurens kåpa "Sweden" och slutet av ett annat ord som slutar på -UMS utan någon som helst svårighet.

Däremot ser jag ju att min A580 inte fixar detta alls lika bra med samma objektiv. Tyvärr går det huset inte att mikrojustera heller. NEX 7 imponerar mer och mer på mig precis som på Lennart.

Jag testade också med peaking, men jag fick inte skärpan lika bra med det. Det beror på att enbart peaking ofta bara lyser upp kanter och sådant som "sticker ut". Har man inte sådant i det man siktar på är det inte klockrent. Då måste man ta hjälp av fokusing aid som förstorar sökarbilden åt en.

Jag kan säga att ryktet om Sonys 70-400mm:s uselhet kanske ska tas med en nypa salt trots allt. Jag är i alla fall jättenöjd med vad jag sett idag och jag tänker inte sälja det. Däremot kommer jag förmodligen att sälja mitt A580-hus istället. Så det kan bli!

Om det blir fint väder i veckan ska jag ta med min NEX och mitt 70-400 och ta några riktiga långskott från söders höjden mot motiv på Riddarholmen och Stadshustornet med sina tre kronor. Där pratar vi 400 till 700 meter. Det kommer bli intressant. Jag har gjort det tidigare men aldrig med min NEX.

Ok, så du har tagit några bilder med objektivet och tycker det ser ganska bra ut och sen drar du slutsatsen att objektivet är mycket bra,, eller i alla fall att du är ganska imponerad?

Vad har du för referens att jämföra med?
Det går ju inte heller att bedöma av någon annan eftersom du inte publicerar någon av dina bilder.

Möjligen visar det att det är ett resultat som du är nöjd med och det är väl ok på sitt sätt, men någonting som visar att objektivet skulle vara exceptionellt bra är det ju definitivt inte.

Ingen har väl sagt att det är uselt (förutom Lennart då som uttryckte sig så i affekt). Bara för att det är bätte än t.ex. ett Samyang 500 gör det ju inte till bra, eller att det är sämre än ett Canon 600/4L gör det inte till ett dåligt objektiv.

Däremot är det väsentligt sämre än den överdrivna hype som finns kring just detta objektiv och är överprissatt med hänsyn till det och det presterar sämre än de betydligt billigare motsvarigheterna från t.ex. Sigma. Inte helt uselt, utan i nivå med Canon 100-400L eller aningen sämre som flera utsagor och tester visar.

Vad är det för "kompensering" i fem steg utav 20 möjliga som du gjort?

Micro-justering av AF?
Varför det i så fall, ligger det fel i fokus?



/Mats
 
Enligt SAR ska det komma ytterligare en firmwareuppgraderin till A77 om drygt en månad som bla.a. ska göra det här:

  • Improvement of response for front/rear dial and mode dial

Varför det? Laggar den fortfarande i uppdateringen av displayen när man vrider på kontrollrattarna? Flera här har ju sagt att det redan är åtgärdat. Stämmer inte det?


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.