** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad tycker du själv?
Eller ska du fortsätta leta ensidig information?

http://www.fotosidan.se/forum/search.php?searchid=2002803

Michael - Som inte riktigt förstår -

Själv tycker jag inget då jag inte provat, inte konstigare än så, men fick se det här i Nikonforumet. letade inte a77 information där, och tyckte det borde diskuteras här i a77 tråden. Det har ju också kommit fram olika erfarenheter senare här i tråden. Personligen har jag längre trott på att Sony ska placera sig i topp men det ser onekligen lite tveksamt ut nu.

Ok. Bara ett märkligt sammanträffande att det var exakt samma formulering då.
Tvingats till för att de inte klarar att konkurrera på deras planhalva.

Så tror jag i alla fall inte det är. Om Sony inte hade kommit på SLT-tekniken hade de nog inte lagt ner för det, men när de gjort det så är det snarare med ett positivt angreppsätt, inte någon sista utväg för att de är så illa tvungna.

Vi får väl vara ense om att vi är oense då. Blev mest förvånad, trodde ingen som var mer insatt i Sony-systemet som vi som huserar här trodde så bara.

Absolut! Där är vi rörande överens,men det är alltså inte det som jag tyckte var märkligt.
De har verkligen varit innovativa, men förvaltat dessa otroligt smarta grejer på ett idiotiskt dåligt sätt.

Hehe, jo jag har kanske en tendens att göra så :)
Men, det är ju inte bara den här chansen de sumpat. De hade ju ett liknande tillfälle efter A700 och sen A900 att göra nåt stort med, men tafflade bort sig då med.

Hur lång arbetsro fick de med uppföljaren till A700 som egentligen aldrig kom?
Istället en mängd enklare plastkameror i aldrig sinande ström.

Visst kunde de göra A77, men istället för A580 borde de gjort den till en A750, alltså stoppat samma inkråm i metallchassi med topdisplay.

Sen skulle de släppt en A950 istället för A850 med LiveView och Video.

Då hade det inte behövt bli lika hetsigt med A77 så att de valt att släppa ut den trots kända fel. Det misstaget var ödesdigert för möjligheten att bygga det förtroende som behövs upp om man vill komma in på pro-marknaden. Även om kameran nu några månader efteråt verkar funka så har de verkligen "skitigt i det blå skåpet" för att citera en annan känd Sony-debattör.

Det är något som Sony absolut måste göra för att bli etablerade. Inte i första hand att de ska tjäna så mycket pengar på yrkesfotograferna, utan för att få den cred det ger. För att nå dit måste det finnas en trygghet och säkerhet att det är ett system med en tydlig roadmap och tanke bakom. Nu är det väldigt mycket hux-flux med alltför långa avbrott för att det ska vara kontinuitet och ingen vågar, med all rätt, förlita sig på det systemet för att när väl produkterna släpps så funkar de inte som utlovat.

Jodå, det är absolut en direkt konkurrent till en DSLR. Systemkamera med samma format, samma möjligheter til objektiv, blixtar och andra tillbehör, för precis samma ändamål och funktion, fast med ytterligare unika fördelar.

A35 är direkt konkurrent med Nikon D3100 och Canon 1100D
A65 är direkt konkurrent med Nikon D5100 och Canon 600D
A77 är direkt konkurrent med Nikon D7000 och Canon 60D och 7D

Jo, du är nog det. Skillnaden är snarare att du är det fortfarande.

Jag har också satt väldigt stort hopp till Sony och många andra har "hoppat av" före mig.
Det är bara att de klantar sig mer och mer och tar inte tillvara på chanserna de faktiskt skaffar sig och nu visat på en tydlig trend med som jag hekt enkelt inte tror på längre. Snart är det nog bara du och Gunnar kvar som påhejare.

Fiaskot med A77, "slirat en del med" som du yttrycker det, är ingen liten miss. Det var katastrofalt som förstört deras chanser för mycket lång tid att etablera sig på riktigt.

Vi får se vad som händer den närmaste tiden. Ett litet hopp finns dock kvar och 500/4G måste ju bara vara något i ett sammanhang, så det är lite spännande vilka signaler som skickas ut den närmaste tiden.

/Mats

Sony kommer att lansera sina FF de med med SLT. Vi får vänta lite till bara.

Jag håller helt med om att de kunnat diversifiera långt tidigare med en A580 som den var och ett bättre vädertätat hur också, precis som de ju gjort nu.

När det gäller sambandet mellan att Sigma och andra tredjepartare inte skulle ge ut alla objektiv med A-mount har inget alls att göra med om det finns FF eller inte och en prosatsning. Det handlar bara om förväntade intäkter på deras satsning. Prosegmentet är alltför smalt för att räcka till som underlag. De stora volymerna finns inte alls där. Räknenissarna skiter nog fullständigt i om Sony har cred som en proleverantör. De räknar nog på hela den förväntade marknaden och där är som sagt prosegmentet marginellt.

Vidhåller trots er uppfattning att Sony har något eget i SLT-tekniken och att det kan attrahera folk som är intresserade av just de fördelar tekniken ger och som de skattar högre än den marginella ljusförlust translucenttekniken ger. Att bara räkna förlusterna är som att stirra sig blind på bankkontona vid en bouppteckning och skita i egendom och andra fysiska värden.

Det är först i denna månad leveranserna kommit igång på allvar av de nya modellerna A77, A65, NEX 7 och 5n. Kan vi inte låta stålarna rulla in innan vi börjar göra bokslut över "Sonys felsatsningar och klantigheter". Jag tror de har något bra på gång i år marknadsmässigt. En del av dessa grejor kommer folk köpa snarare än Sony sälja. Med det menar jag att alla goda omdömen gjort att Sony inte behöver göra så mycket själva som de annars skulle tvingas till för att få snurr på försäljningen. Många vet vad de vill ha efter detta ochh kommer gå och skaffa sig det bara Sony kan leverera. Sen kan jag fullt ut hålla med om att deras närvaro i många sammanhang varit sorlig de senaste 5 åren.

Visst är det krångligare med Nikon. Alla Nikon-hus klarar t.ex. ine AF med skruvdrivna objektiv. Alla Sony med A-fattning klarar alla varianter av AF.

Alla Nikon-hus är inte intressanta för mig. Jag antar att de lite mer avancerade modellerna som t.ex. D800 funkar med allting.

Sen är det de där trista valen som borde vara onödiga.
Ska köpa ett 70-200/2,8. Ska man gå på ett billigt Tamron med bra bildkvalitet, fast utan VC, eller Sigma med OS fast något sämre IG, eller ett dyrt Nikkor med både hög IQ och VR, eller ett mindre dyrt Nikkor med VR fast sämre ljusstyrka. Fasiken vad bra det är med SS i huset!

Och sen lär det ta ett tag att bilda sig en uppfattning om systemet, vilka modeller som är optiskt bra resp. mindre bra osv. Sony kan man ju nu i ryggmärgen utan och innan.

Och sen alla beteckningar AF-S AF-D AF-G, IFED, macro/micro AI AI-S AI-P osv. Nåja, får väl ta hjälp av Nikon-folket för mina nybörjarfrågor istället.

/Mats

Va e inte D800 tillgänglig ännu?
Va e de för vaporware-snack.

Hehe, den kommer alldeles snart precis som utlovat c:a 2 månader efter lansering, inga två gånger uppskjutningar och sen nåt halvfärdigt med diverse fel som vissa andra tillverkare gör :)

Fast de får ligga i ordentligt. Finns väl redan typ 10 gånger så många beställningar på den kameran som det överhuvudtaget sålts Sony-kameror totalt eller nåt. De producerar visst 30 000 exemplar i månaden, en kamera i minuten, fast det är ändå kölista.
http://d800.org/2012/02/a-look-inside-d800-production-at-nikon-factory-in-sendai-japan/

Jodå, jag kommer att bli precis lika unik som alla andra :)

För min del blir det dock ingen så tidigt som i mars av främst ekonomiska orsaker, utan troligen under eller efter sommaren.

Ja just det ja, Sony A77 tillverkas också för fullt säkert.

/Mats

Jgg brukar normalt sett inte avbryta diskussioner (eller försöka göra det), men tråden handlar fortfarande om A77.

Men vi kanske kan enas om att A900 fanns tillgänglig INNAN 5DMkII. Då fanns bara D3x att jämföra med.

Systermodellen A850 blev billigare under lång tid än 5DMkII, bl a pga långa kampanjer (c:a 13.900:).

VS mellan A900 och 5DMkII blir lite tröttsamma i detta forum. Båda har sina givna för- och nackdelar. I en Sonytråd är den största nackdelen med 5DMkII att den inte kan ta A-mount. och därmed inte några av de finaste objektiven bestående av Sonys Zeisslineup Annars har den mycket få nackdelar.

A77 är en helt ny kamera. Alldeles för många inlägg här på sidan handlar om "hörsägen" eller kanske "lässägen". Prova själv.!

Sedan har D800 kommit på tapeten och den har redan (osedd och oprövad) befunnits mycket bra. Så bra att vissa redan tänkt byta system.

Men, lita inte på mig (eller andra som kanske bara hållit i en A77 en kort stund eller tester med icke färdig FW och tvärsäkert kommer med utlåtanden). Huvudsaken är att man blir nöjd med sin utrustning. Det är så förbaskat lätt att tro saker och ting.

Själv funderar jag på att byta till Holga då bilderna blir för bra med A77:)

//Lennart

Sedan har D800 kommit på tapeten och den har redan (osedd och oprövad) befunnits mycket bra. Så bra att vissa redan tänkt byta system.
Njae, den är väl varken osedd eller oprövad, dom som har hunnit testa den lite har haft mycket positivt att säga om den. Filerna som finns på diverse sidor tagna med D800:an är väl det bästa som "vi" sett från en dslr hittils? Nikon vet ju vad dom gör. Jag tror inte man behöver vara orolig för att D800:an inte ska vara så bra som det sägs. Det är väl en Sony sensor i den? ;-) Jag var bara tvungen att säga det, vill inte lägga mig i för mycket, jag är bara ett får bland lejon i denna tråd =D

Jgg brukar normalt sett inte avbryta diskussioner (eller försöka göra det), men tråden handlar fortfarande om A77.

Men vi kanske kan enas om att A900 fanns tillgänglig INNAN 5DMkII. Då fanns bara D3x att jämföra med.

Systermodellen A850 blev billigare under lång tid än 5DMkII, bl a pga långa kampanjer (c:a 13.900:).

VS mellan A900 och 5DMkII blir lite tröttsamma i detta forum. Båda har sina givna för- och nackdelar. I en Sonytråd är den största nackdelen med 5DMkII att den inte kan ta A-mount. och därmed inte några av de finaste objektiven bestående av Sonys Zeisslineup Annars har den mycket få nackdelar.

A77 är en helt ny kamera. Alldeles för många inlägg här på sidan handlar om "hörsägen" eller kanske "lässägen". Prova själv.!

Men, lita inte på mig (eller andra som kanske bara hållit i en A77 en kort stund eller tester med icke färdig FW och tvärsäkert kommer med utlåtanden). Huvudsaken är att man blir nöjd med sin utrustning. Det är så förbaskat lätt att tro saker och ting.

//Lennart

Ja den fanns tillgänglig tidigare...Nej inte ens D3x fanns tillgänglig då...däremot så kom D3x och 5D MarkII ut på marknaden ungefär samtidigt.

Ja A850 såldes ut billigt men under någon längre period va det inte.

Nu ska jag inte bidra med mer off-topic inlägg....känner man sig trygg/bekväm med Sony-systemet så finns det inte någon anledning till att tvivla på A77an....det är en ruskigt bra kamera som är riktigt rolig att fotografera med.

Hehe, den kommer alldeles snart (alltså D800 - min anm.) precis som utlovat c:a 2 månader efter lansering, inga två gånger uppskjutningar och sen nåt halvfärdigt med diverse fel som vissa andra tillverkare gör :)

/Mats

Sen får vi höra ett da capo på A77 spiralen mot durken när de av något skäl misslyckats med att leverara. Varför ta ut Nirvana i förskott nu igen och sedan bli besviken för n:te gången eller vad det nu var.

En del måste bara leva mellan hopp och förtvivlan.

Nu är det inte långt bort innan Lennart eller Leif Bengt skriver en remiss till doktor Lobotomi. Numera privatpratiserande sedan han blev övertalig på Säter. Risken är överhängande för ett "rambrott" om planerna på en D800 också går i stöpet. Vi börjar allvarligt oroa oss för din hälsa Mats :).

...............................Sedan har D800 kommit på tapeten och den har redan (osedd och oprövad) befunnits mycket bra. Så bra att vissa redan tänkt byta system.

//Lennart

Ja det är ju för jäkligt att bilderna blir så bra fast fotografen i värsta fall saknar all teknisk kunskap.
Hur ska det gå för fotografer av yrket framöver när vilken jäkel som helst med pengar kan köpa sig en A77, som dessutom är så billig att nästan alla har råd med en?

Sen får vi höra ett da capo på A77 spiralen mot durken när de av något skäl misslyckats med att leverara. Varför ta ut Nirvana i förskott nu igen och sedan bli besviken för n:te gången eller vad det nu var.

Nu är det inte långt bort innan Lennart eller Leif Bengt skriver en remiss till doktor Lobotomi. Numera privatpratiserande sedan han blev övertalig på Säter. Risken är överhängande för ett "rambrott" om planerna på en D800 också går i stöpet. Vi börjar allvarligt oroa oss för din hälsa Mats :).

När Nikon misslyckas att leverera? Ok, trodde inte de tänkte göra det, men om du säger det så får man väl ta det lite lugnt då. Tack för att ni bryr er om min hälsa i alla fall ,det värmer.

Får väl ta det lite lugnt då om man riskerar att hamna på psyket om man byter system från Sony.

Får göra ett skenbyte tills vidare...
(OBS! Fotot är inte manipulerat :) )
iCam99_400.jpg

/Mats

Njae, den är väl varken osedd eller oprövad, dom som har hunnit testa den lite har haft mycket positivt att säga om den. Filerna som finns på diverse sidor tagna med D800:an är väl det bästa som "vi" sett från en dslr hittils? Nikon vet ju vad dom gör. Jag tror inte man behöver vara orolig för att D800:an inte ska vara så bra som det sägs. Det är väl en Sony sensor i den? ;-) Jag var bara tvungen att säga det, vill inte lägga mig i för mycket, jag är bara ett får bland lejon i denna tråd =D

D800 blir säkert väldigt bra och jag vet att det finns bilder och folk som uttalat sig. Men så skedde med A77 också och den haussades för att sedan landa i "huvudrunkarnas rum för tvivel" efter att de läst om eller bara fingrat på kameran.

Vad jag menar är att ganska få kameror är riktigt bra från början av sin produktionscykel. Det är sätt många sågade kameror som senare kommit till heders och vice versa.

Jo, det sitter en Sony-sensor i den och Sony verkar i detta fallet tänka med den kroppsdel där analflöjten mynnar för att inte snabbt som bara den använda den i en egen kamera med SLT-teknik.

Sony gör många bra saker, men roadmappens text verkar suddats ut av flodvågen. Och kompassen vad gäller FF-segmentet verkar vara av Jack Sparrowtyp, fast använd av bakfulla ekonomer. 2 fel blir sällan 1 rätt:)

Sony har gjort rätt vad gäller sitt NEX-koncept, tycker jag. Men FF-delens roadmap verkar inte så kul.

Men back on topic, som jag visst själv förslog:). A77 är idag en mycket bra satsning. APS-C segmentet är tillsammans med NEX-7 i toppklass. fast som FF-användare väntar jag mig lite mer också.

//Lennart

Ja, men vi får hälsa på Mats och dokumentera hans fina nya tröja där ärmarna avviker från gängse funktion. Kul omväxling för honom att de flyttat madrassen till väggen också.

Nej, nu ska jag ut i det mycket vackra vädret istället för att skapa mer OT.

A77 på er alla! (bättre än 5-5 på institution)

//Lennart

När Nikon misslyckas att leverera? Ok, trodde inte de tänkte göra det, men om du säger det så får man väl ta det lite lugnt då. Tack för att ni bryr er om min hälsa i alla fall ,det värmer.

Får väl ta det lite lugnt då om man riskerar att hamna på psyket om man byter system från Sony.

Får göra ett skenbyte tills vidare...
(OBS! Fotot är inte manipulerat :) )
Visa bilaga 122869

/Mats

Kreativt på min ära.
Jag hade en kompis som snodde draget på ett par Bogner-byxor på Åhlens (Bogner tillverkade lite exklusivare täckjackor som var poppis typ på 60-talets slut och som alla inte hade råd att köpa) och satte den på dragkedjan till sin betydligt sunkigare dito. Så jag har sett det förut!

Lite saxat ur Nikonforumet för D400. inlägg 165:
Joakim Bengtsson alias The Suedell skrev:

................Jag provade att fota en bekants barns hockeyträning med en Sony A77, och var efter ett par minuter så vansinnig på den värdelösa laggande sökaren att jag var på väg att kasta kameran efter första bästa förbipasserande. Kunde blivit lite fel eftersom det inte var min kamera... Den är kanske ändå en av de bästa vad de gäller uppdateringshastighet och AF av de spegel-lösa kamerorna. .................................

Alla är tydligen inte lika nöjda som Lennart Aspman med a77.

Nej så är det, alla är inte lika nöjda ovasett vilken modell man har för handen. Sedan finns även möjligheten att följa genom skärmen med A77.

Skärmen är väl inte snabbare än sökaren på a77, förmodar jag. Lennarts teknik, som också jag brukar hålla mig till är att använda båda ögonen, en i sökaren och en vid sidan om kameran. Denna teknik borde nog också alla jägare tillämpa, då hade en skidåkare kanske också fortfarande varit i livet. Jag tror nog att jag inte skulle ha några problem med en a77 för egen del vad det beträffar, men jag fotograferar nu inte sport, så den 7D jag har är för bra för mig i det avseendet.

Skärmen är väl inte snabbare än sökaren på a77, förmodar jag. Lennarts teknik, som också jag brukar hålla mig till är att använda båda ögonen, en i sökaren och en vid sidan om kameran. Denna teknik borde nog också alla jägare tillämpa, då hade en skidåkare kanske också fortfarande varit i livet. Jag tror nog att jag inte skulle ha några problem med en a77 för egen del vad det beträffar, men jag fotograferar nu inte sport, så den 7D jag har är för bra för mig i det avseendet.

Nej, den är inte snabbare. Dessutom reduceras bps en smula om skärm används i stället för sökare. Sedan finns ett sätt att ständigt hålla EVF aktiv utan (inbillad?!) laggning. Då fäller man displayen in mot kameran i skyddsläge så att skärmytan är vänd in mot kamerakroppen.

Resultatet av tagen bild kan ses i sökaren likaväl som på display och man slipper flåsa på den så att imma eller kondens hamnar där.

Avser du jaktolyckan som skedde här i Ljungby då en skidåkare omkom efter att kulan passerat genom en älgkalv, men ändå hade kraft nog att döda en man på ganska långt håll från kalven? Eller är det något som hänt annorstädes?

//Lennart

PS. Ibland är ju actionfotografi med skärmen som sökare av stort värde, enl en del som är vana att filma, men jag föredrar 2 ögon och OVF eller EVF. DS

Nej så är det, alla är inte lika nöjda ovasett vilken modell man har för handen. Sedan finns även möjligheten att följa genom skärmen med A77.

Sökaren är också i mycket en vanesak. Som jag sagt tidigare så upptäckte jag att jag måste stänga av effects i Live View (påverkar EVF:en också). Det handlade inte främst om laggningen utan mer om att det var störande att sökaren ändrade ljusnivån. Speciellt irriterande utomhus i starkare ljus där jag på min kamera ofta hamnar på minus ett helt EV-steg. Min uppfattning var att den optiska sökaren i A580 var att föredra i de flesta fall fast den inte är speciellt bra den heller. Men jag tror inte bara det handlar om hur sökaren objektivt sett är utan det sitter också i vårt huvud.

I vissa fall är en EVF överlägsen en OVF och jag väntar ännu på att peaking överlagras en vanlig OVF. Samtidigt så skulle väl OVF-puristen klaga på peakingen ändå eftersom den ju förvränger upplevelsen av motivet i sökaren när den markerar var skärpan hamnar. En EVF kommer per definition aldrig att ha ett 1:1-förhållande med en OVF upplevelsemässigt. Det måste vi nog ändå slå fast tror jag. En EVF är på gott och ont en helt annan grej än en OVF. De som inte gillar vad de ser bör väl välj något med OVF så länge den tekniken nu finns kvar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar