... Men jag kan faktiskt hålla med de som anser att Sony's uppgraderingspolicy har gått till överdrift. De andra tillverkarna släpper uppgraderingar för att lösa enstaka problem man hittat i efterhand, samt att sköta kompatibilitet med nyare objektiv. Hos Sony verkar det vara så att v1.0 som kamerorna släpps med motsvarar vad som normalt sett kallas betaversion 0.9 hos en normal mjukvaruutvecklare.
Joakim, varför ägnar du dig åt medveten smutskastning av Sony???
Du tar upp Sony som märke jämfört med de andra märkena och hävdar att Sony på något sätt skulle vara sämre i det här avseendet än de andra fast du mycket väl vet att det inte stämmer och i själva verket är precis tvärtom!
Jag har haft Sony A550, A580 A850 och A900. De enda uppgraderingarna på dem var på A850/A900 som uppgraderades från version 1.0 till 2.0 efter drygt två år! Även version 1.0 var utan fel, men uppgraderingen var en ren funktionsuppgradering med nya finesser.
A230, A290, A330, A350, A450, A500, A550, A580, A700, A850, A900, A33, A55
SLT-kamerorna har väl uppgraderats, men inte för att åtgärda fel, utan för att utöka funktionaliteten osv.
Någon uppgradering för att stödja nya objektiv har inte heller kommit. Vad jag vet har Sony inte släppt ett enda inkompatibelt objektiv och det går ju tillbaka även till Minolta-objektiven sedan 30 år!
Tvärtom har det ju "klagats" på Sony för att de inte kommer med uppgraderingar som de andra tillverkarna, fast det har ju inte behövts. Kamerorna har inte haft massa fel i programvaran. Det har helt enkelt inte funnits några "Err99" och annat skit hos Sony.
Jämför det t.ex. med Canons alla modeller och de uppgraderingar för att åtgärda fel som skickats ut där.
(NEX-arna har väl iofs fått ett par uppgraderingar, men dels är det inte riktigt samma sak och inte heller där har det varit för att fixa felaktigheter egentligen).
Nu har Sony med A77 tyvärr tagit efter de andra tillverkarna. Det är tragiskt tycker jag, men det är faktiskt undantaget. Sony har haft extrem otur med katastroferna i Japan och Thailand. De andra tillverkarna som också har tillverkning i de regionerna har förstås också drabbats, men ingen annan än Sony har lanserat en kamera precis under den här tiden.
Jag försvarar inte alls Sonys problem med A77. Tvärtom har jag varit väldigt kritisk mot att just den här modellen inte verkar hålla samma kvalitetsklass som tidigare Sony-modeller.
Ingen hemlighet att jag annars varit väldigt positiv till Sony. Det har jag bl.a. varit just för att Sony varit outstanding inom det här området. De har helt enkelt varit tvungna iom sin ställning som betydligt mindre tillverkare att ha bättre leveranskvalitet än de andra märkena.
Med A77 har nåt gått rejält snett verkar det som. Jag menar hur svårt kan det vara att få en siffra på en lcd-display att uppdateras omedelbart när man vrider på en styrratt? Är väl liksom en självklarhet som finns på varenda systemkamera, även de allra billigaste och enklaste modellerna. Att de inte lyckas få till det efter 4 uppgraderingar är ju katastrof och tyder på att det är något allvarligt fel på den här modellen som inte bara är "buggar". Tyvärr för Sony gör en så här plump i protokollet att det riskerar att förlora många års konsekvent hög kvalitet. Extra trist med den här modellen som är lite av en milstolpe i kamerautvecklingen.
Men du får det ju nu till att det här skulle vara symptomatiskt för Sony som fabrikat, vilket är alldeles totalt fel och det vet du mycket väl om, så nån annan anledning att sprida felaktigheterna måste då finnas, eller?
/Mats