Fogel70
Aktiv medlem
Ordet buffertbegränsningar var lite felvalt från min sida. Begränsningarna ligger nog snarare i hur kamerans mjukvara utnyttjar sin minnesbuffert vid seriebildstagning. Det är något i skyfflingen av data till minneskortet som inte är optimalt kodat i A77:an.
Låt oss säga att jag ställer in min A77:a till att ta JPEG-bilder med storleken 6Mpixel, i 8 bilder/sek. Varje bild är ca 4MB, vilket blir 32MB/sek att skyffla till minneskortet från kamerans egen minnesbuffert. Den datamängden ligger inom ramen för vad mitt minneskort klarar (SDHC, 45MB/sek). Kameran borde klara av att lagra bilder till minneskortet utan att seriebildtagningshastigheten sänks. Men vad händer? Efter några sekunder börjar seriebildtagningens hastighet gå ner. Det skall inte behöva hända. För mig är det en indikator på att mjukvaran inte har optimerad överföringsalgoritm vad gäller tömning av data från kamerans minnesbuffert till minneskortet.
Jag vill gärna pröva Sonys snabbaste minneskort, överföringen till dom verkar flyta på bättre än till SDHC-kort. Detta byggt på mina erfarenheter i liknande situationer med min A33:a.
Det är nog inte riktigt så enkelt, för raw-datan måste lagras någonstans innan den omvandlas till jpg. Rimligtvis är det i buffertminnet.
Det går troligtvis åt mer buffertminne för jpg eftersom både raw och jpg ska lagras i bufferten, och anledningen till den högre kapaciteten för jpg ligger i att man kan tömma bufferten snabbare.