Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Mats!

Jag skulle definitivt inte se det som en riktad smutskastning, däremot är jag - som väldigt många andra - ganska missnöjd med att ett märke som kunde varit ännu starkare (och bättre) kastar bort sin tid med att släppa 20st meningslösa mellanmodeller i ställer för att släppa 10 st genomarbetade modeller. Visst är det viktigt att täcka in marknaden, men Sony har verkligen pepperat på med så MÅNGA produkter att inte ens Sony-säljarna kan hålla rätt på dem.

Detta är ett problem, både rent tillverkningstekniskt (sämre konstans, sämre serviceintervall, sämre produkt-optimering) och utvecklingsmässigt. Måste man göra 10 olika FW för samma basplatta (i tre olika steg av utvekling/förfining) kommer det bli fler fel än om man håller sig till 2-3 FW per basplatta.

Hur många instegs- och låg-mellan-klass kameror har Sony släppt sedan 2008? Fler än vad jag ens skulle få för mig att göra en ansträngning att minnas. A300, A900/850, A550 och NEX5. Det är de modeller som finns "i minnet" sedan 2006. Resten har i stort sett bara passerat förbi, helt utan att bemärka sig. Detta är resursslöseri, både på utvecklingssidan och på ekonomisidan.

Om det du skriver nu är vi helt överens och det stämmer ju med verkligheten. Jag har också retat mig på Sonys positionering och vilka uppsjöar av enklare A2xx, A3xx osv som lanserats på löpande band. Är nog mycket av en "känsla" det där med så ruskigt många modeller, vet inte om det stämmer. Först säger du "20 st. istället för 10" och sen "10 FW per basplatta istället för 2-3", nu vart det en femdubbling helt plötsligt. Men jag delar känslan, vilket många gör som är intresserad av de mer avancerade modellerna, men så hiskeligt många varianter är det inte och det är inte en massa mjukvarufel och Sony har utmärkt sig jämfört med de andra med högre kvalitet inom detta område, så är det, så därför reagerar jag när du skriver precis tvärtom.


De andra tillverkarna släpper uppgraderingar för att lösa enstaka problem man hittat i efterhand, samt att sköta kompatibilitet med nyare objektiv. Hos Sony verkar det vara så att v1.0 som kamerorna släpps med motsvarar vad som normalt sett kallas betaversion 0.9 hos en normal mjukvaruutvecklare.

Jaja, läs själv. Du vet själv att det inte är sant, utan precis tvärtom egentligen. A77 är väl enda undantaget där de haft problem med firmware öht. (?). Att det kommer bli fler fel med många liknande modeller kanske stämmer i teorin, men så har det inte varit i verkligheten.



/Mats
 
Förstår inte denna nagativa inställning till FW-uppdat vissa har......
Tycker det är på plats att tillverkarna tar sitt ansvar. Dessutom är det som Mats skriver, att sony oftast har FW-uppdat inte för buggar men för att göra kameran bättre (sen kan man ha olika åsikter om vad som är "bättre"). Har själv a77 och den är mycket bra anser jag, har kommit till ro med högisobruset jag upplevde för jag måste beakta att det faktiskt är 24 meg jämfört med te.x 16 meg. Minskar jag till samma storlek skiljer det inte mycket.
 
Gör ett försök på antal släpp sedan 2006, A100-A200-A300-A350-A700-A900-A850- A270-A280- A290-A330-A380-A390-A450-A550-A560-A580. 17 kameror. A450 en mycket bra kamera som försvann i djungeln tyvärr. A560 togs bort, Sony kom till sans ( brist på sensorer till Nexarna )- Sedan växlade Sony spår.

Nex 3 och Nex 5 kom med A33 och A55, Sedan helt normalt uppföljning med Nex C3 och Nex 5n och Nex 7 + A65-A77.

Starten var bra med A200-A300-A350 och semipron A700 sedan A900. Första trillingserien var bra med valmöjligheter, A200 hade fastskärm för dom konservativa, A300 och A350 hade Live View med rörlig skärm och mycket snabb sådan, agerade som en kompakt med 2b/s genom monitorn. A350 väckte viss uppståndelse med sin tidiga 14Mp-sensor och suverän bildkvalitet på basIso.

A270-280-290, var ett försök att ytterligare minska storleken, konstigt litet grepp hade dom, skulle passa ungdomar sa Sony, greppet var ändå betydligt bättre än vad en tex en prokompakt som en G7 kunde uppbringa. Här måste Sony haft ett överskott av CCD-sensorer, ingen utveckling att tala om den tidiga A350 hade fler knappar än den mycket nyare A390 som exempel.

Tror det vart 26 kameror sedan 2006. Canon släpper väl en ny mellanstegare varje år 300D-350D och så vidare + då en stor del Semipro som 20D-2005 sedan 30D-30Dn-40D-50D-7D sedan några yrkesprokameror. Canons mellanstegare ligger ofta kvar till billigare pris och olika paket till jular och så, 500D säljs väl ännu som exempel, att dom ligger kvar 2-3 år är inte ovanligt.

MVH./Bengt.
 
Senast ändrad:
Min tolkning av detta är att Sony testar marknaden. Flera gånger har de släppt hus i par, t.ex. SLT A55 släpptes med en SLR A550 (tror jag det var) troligtvis för att se marknadens reaktion. Om Sony vill ta en större del av marknaden är det svårt att uppnå detta om man gör samma saker som Canon och Nikon -- de behöver hitta något nytt som är så attraktivt att det kan locka över köpare. Vissa modeller blev kortlivade, troligtvis av att Sony snabbt såg vilken variant som markanden föredrog, andra stannade lite längre. Det är intressant att just SLT A65 och A77 inte fick var sin en SLR-kompis -- har Sony redan bestämt sig för att det är SLT som marknaden vill ha?

Helt säkert är det så, Sony har muskler och kan kosta på sig att "testa marknaden". Vilket de också behöver göra, de behöver hitta en nisch där de kan bli marknadsledande. Jag känner att de på kort tid hittat 2 nischer, NEX och SLT, som "tröga" företag som Nikon/Canon m.fl. aldrig skulle ge sig in på om de inte blev tvingade. Snart kommer alla systemkameror vara av typen NEX (SLT-tekniken behövs så länge fasdetekterad autofokus inte får plats på sensorn).

Sony är inte bäst just nu, men de står på tårna - och drakarna sover fortfarande...
 
Sony är inte bäst just nu, men de står på tårna - och drakarna sover fortfarande...

Jag kan hålla med om en del du skriver, men vad "draken" Nikon beträffar tror jag att det företaget bar slumrar helt ofrivilligt. Deras nya spegellösa system med sensor i crop 2,5 är tydligen inte alls så dåligt och har en väldigt snabb AF. Vad jag förstår är det bara översvämningen som hindrat dem från att kunna presentera en liknande konstruktion med APS-C sensor.

//Lennart Aspman
 
Har man hållit på en tid, har man upptäckt att en hårddisk är mycket lätt att byta. Skruvarna och gängorna är ofta mässingsförstärkta och tillåter flera hundratals diskbyten om man studerat litet skruv, moment och förutsättningar. På en bärbar kan man ha Linuxdisken, Windowsdisken, Unixdisken helt efter humör och smak. En krasch är ju också enkelt och snabbt åtgärdad. På motsvarande sätt borde det vara med en kamera. De förvalda funktionerna med det senaste FW borde dessutom vara anpassat lämpligt för varje fotograf så att de inte alltid behöver använda något enahanda som Tv, Av eller M.
 
Mats!

Jag skulle definitivt inte se det som en riktad smutskastning, däremot är jag - som väldigt många andra - ganska missnöjd med att ett märke som kunde varit ännu starkare (och bättre) kastar bort sin tid med att släppa 20st meningslösa mellanmodeller i ställer för att släppa 10 st genomarbetade modeller. Visst är det viktigt att täcka in marknaden, men Sony har verkligen pepperat på med så MÅNGA produkter att inte ens Sony-säljarna kan hålla rätt på dem.

Detta är ett problem, både rent tillverkningstekniskt (sämre konstans, sämre serviceintervall, sämre produkt-optimering) och utvecklingsmässigt. Måste man göra 10 olika FW för samma basplatta (i tre olika steg av utvekling/förfining) kommer det bli fler fel än om man håller sig till 2-3 FW per basplatta.

Hur många instegs- och låg-mellan-klass kameror har Sony släppt sedan 2008? Fler än vad jag ens skulle få för mig att göra en ansträngning att minnas. A300, A900/850, A550 och NEX5. Det är de modeller som finns "i minnet" sedan 2006. Resten har i stort sett bara passerat förbi, helt utan att bemärka sig. Detta är resursslöseri, både på utvecklingssidan och på ekonomisidan.

Va? Finns det några Sony-säljare när det gäller kameror?

Det skulle väl i så fall vara på Sony Center men annars lyser de nog med sin frånvaro.
 
Mats!

Jag skulle definitivt inte se det som en riktad smutskastning, däremot är jag - som väldigt många andra - ganska missnöjd med att ett märke som kunde varit ännu starkare (och bättre) kastar bort sin tid med att släppa 20st meningslösa mellanmodeller i ställer för att släppa 10 st genomarbetade modeller. Visst är det viktigt att täcka in marknaden, men Sony har verkligen pepperat på med så MÅNGA produkter att inte ens Sony-säljarna kan hålla rätt på dem.

Detta är ett problem, både rent tillverkningstekniskt (sämre konstans, sämre serviceintervall, sämre produkt-optimering) och utvecklingsmässigt. Måste man göra 10 olika FW för samma basplatta (i tre olika steg av utvekling/förfining) kommer det bli fler fel än om man håller sig till 2-3 FW per basplatta.

Hur många instegs- och låg-mellan-klass kameror har Sony släppt sedan 2008? Fler än vad jag ens skulle få för mig att göra en ansträngning att minnas. A300, A900/850, A550 och NEX5. Det är de modeller som finns "i minnet" sedan 2006. Resten har i stort sett bara passerat förbi, helt utan att bemärka sig. Detta är resursslöseri, både på utvecklingssidan och på ekonomisidan.

A900/850 är väl inga låg eller mellanklasskameror? Men det är ju där du har det verkliga nyset. Varför släppa en A850? Hade väl varit bättre att sänka priset på A900:an istället. Det var väl inte mycket som skiljde de modellerna åt som motiverade den prisskillnaden.

Sen kan ju du ha hur mycket synpunkter som helst som presumptiv high end kund kring detta med låg och mellanprismodeller men för en tillverkare som Sony så tror jag att ett bredare utbud också i bästa fall ger större bredd på hyllan hos återförsäljarna. Jag tror att det kan ha varit så Sony tänkt. De har använt samma plattform men kollar man på vad som skiljt så har det ofta varit olika sensorer i kamerorna och en del har exv. inte haft Live View. Jag tror heller inte det tagit alltför mycket kraft av Sony då man fått tidvids mer uppmärksamhet kring en lansering än om den gällt bara en enda modell.

Ser man dessutom till exv. Canon och Nikon, så har väl gått lite väl segt med förnyelsen i en del segment. Så segt att man fått problem med positioneringen av vissa modeller. Vem vill ha en variant av D300 när det finns en D7000 exv. ? Men de problemen gäller ju även Sony. A900 känns ju väldigt antikverad i många sammanhang rent tekniskt idag. Den har ju inte ens Live View. Hur många år har vi haft det nu? De nuvarande FF-kamerorna är ju inte ett dugg bättre än de nya APS-C-modellerna ens på höga ISO annat än de modeller som specielllt optimerats för det och det är knappt att ens de utmärker sig i någon större grad. Jag tror världen är mogen för en återställare därvidlag så att vi får en ny generation FF som byggs med den sensorteknik som lyft APS-C-prestande mot nya höjder de två senaste åren.

Sen kan jag verkligen inte hålla med om att A550 och speciellt A580 har varit meningslösa modeller och det var väl inte A55 heller. De två senare har ju verkligen motiverat sin plats för de var ju de första kamerona som kom med Sonys prisade 16 Mpixelsensor. Varför skulle Sony avstått från att släppa dessa. De avstod ju dessutom från att släppa A560 som var helt klar att släppas samtidigt med A580 till förmån för NEX 5 som de behövde sensorerna till istället. Den prioriteringen visade sig väl vara riktig.

Ska vi gnälla dessutom på att de släppte ett helt nytt spår när NEX släpptes? Ingen kompatibilitet med A-mount - nya objektiv.

Nä det verkliga skämtet är A850 men jag förstår även det även om det är en verkligt märklig marknadsmanöver. Vem vet, kanske hade de en massa delar de tagit fram som de måste prångla ut på något sätt när de såg att A900 inte blev någon storsäljare.
 
Nä det verkliga skämtet är A850 men jag förstår även det även om det är en verkligt märklig marknadsmanöver. Vem vet, kanske hade de en massa delar de tagit fram som de måste prångla ut på något sätt när de såg att A900 inte blev någon storsäljare.

Vaddddå skämt? Tycker det var bra, fick en "minimalt" nedbantad a900 till mycket bra pris.

Föresten..fick höra ett rykte i morse (inside, assist).
Sony släpper sina "lågpris" moddeller inom tv och riktar in sig på det högre segmentet.
Tänk om dom gör detta även innom kamera!! Man kan alltid hoppas.
 
Föresten..fick höra ett rykte i morse (inside, assist).
Sony släpper sina "lågpris" moddeller inom tv och riktar in sig på det högre segmentet.
Tänk om dom gör detta även innom kamera!! Man kan alltid hoppas.

Om det är sant om TV så har de fortfarande inte fattat hur marknaden fungerar. Folk nöjer sig med bra nog kvalitet så länge priset är lågt.
 
Och tekniken.

AF-sensor on-board image sensorer - är inte (åtminstone inte ännu) bra nog för att kunna ersätta fasdetekt-AF för användning vid APS-C och större sensorer.
.
 
Den manuellt justerade sökaren (100%) i A900 gjorde att den var ordentligt dyrare att tillverka än A850.

Visst är det så. Även spegehusmekanismen är lite annorlunda, minnesbuffert för att orka med 5bps istf 3 bps. Lite dyrare typ av ytbehandling. så jag tycker inte prisskillnaden är speciellt konstig. Ej heller ett misstag att släppa A850. Att bildkvaliteten sedan blev lika bra är ju bara en bonus.

//Lennart
 
Om det är sant om TV så har de fortfarande inte fattat hur marknaden fungerar. Folk nöjer sig med bra nog kvalitet så länge priset är lågt.
Kan det vara så att Sony har insett att slåss om att få sälja billiga svenssonprylar med liten eller obefintlig vinst inte ger så mycket på banken? Att, som Apple, bara sälja telefoner och datorer i det högre prissegmentet verkar fungera utmärkt; är det Apples strategi som Sony vill kopiera?

Om du har rätt måste Apple totalt ha missat hur marknaden fungerar. Vem har miljarder på banken, du eller Apple?
 
Mina herrar!

.
Efter att (snabbt) ha ögnat igenom alla klagomålen på Sonys modellstrategi, så måste jag säga att (i stort sett) all kritik har sin grund i en väldigt enkelsidig och självcentrerad syn på detta. Vidga era vyer och ändra era perspektiv! Försök att se det hela ur SONYs synvinkel, och ur DERAS syn på marknaden. Och hur denna faktiskt ÄR. Vilket givetvis ingen vet...

Således - sätt igång och tänk!

Ifall detta inte skulle lyckas - avvakta då tills jag återkommer (får bli lite senare). Då avser jag att tydliggöra det hela, samt korrigera sakfelen. :)

Givetvis har Sony gjort misstag. Även sådana som jag kunde strypa dem för! Sett ur MITT perspektiv förstås... :)
.
 
Käre Gunnar!

Jag förstår din välmenande kommentar med syftet att få in tråden på lite mer sammanhållet spår och den tanken sympatiserar jag med.

Klagomål uppstår dock inte bara av sig själva.

"Försök att se det hela ur SONYs synvinkel, och ur DERAS syn på marknaden", skrev du.

Vad gäller många av klagomålens eventuella omvändelse till ovationer, anser jag dock att det är Sony som kanske borde försöka se det hela ur konsumenternas synvinkel.

Detta skrivet utan att förringa de många bra saker Sony gjort.

Mvh//Lennart
 
Vaddddå skämt? Tycker det var bra, fick en "minimalt" nedbantad a900 till mycket bra pris.

Föresten..fick höra ett rykte i morse (inside, assist).
Sony släpper sina "lågpris" moddeller inom tv och riktar in sig på det högre segmentet.
Tänk om dom gör detta även innom kamera!! Man kan alltid hoppas.

Jo men nu var ju diskussionens kärna varför man hade så många SKU:s hos Sony när man inte hade det hos de andra tillverkarna. Det gällde ju varör man har en massa modeller som det inte är någon större skilllnad på och är det några kameror det knappt är någon skillnad på alls så är det väl FF-modellerna.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.