avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Mats!
Jag skulle definitivt inte se det som en riktad smutskastning, däremot är jag - som väldigt många andra - ganska missnöjd med att ett märke som kunde varit ännu starkare (och bättre) kastar bort sin tid med att släppa 20st meningslösa mellanmodeller i ställer för att släppa 10 st genomarbetade modeller. Visst är det viktigt att täcka in marknaden, men Sony har verkligen pepperat på med så MÅNGA produkter att inte ens Sony-säljarna kan hålla rätt på dem.
Detta är ett problem, både rent tillverkningstekniskt (sämre konstans, sämre serviceintervall, sämre produkt-optimering) och utvecklingsmässigt. Måste man göra 10 olika FW för samma basplatta (i tre olika steg av utvekling/förfining) kommer det bli fler fel än om man håller sig till 2-3 FW per basplatta.
Hur många instegs- och låg-mellan-klass kameror har Sony släppt sedan 2008? Fler än vad jag ens skulle få för mig att göra en ansträngning att minnas. A300, A900/850, A550 och NEX5. Det är de modeller som finns "i minnet" sedan 2006. Resten har i stort sett bara passerat förbi, helt utan att bemärka sig. Detta är resursslöseri, både på utvecklingssidan och på ekonomisidan.
Om det du skriver nu är vi helt överens och det stämmer ju med verkligheten. Jag har också retat mig på Sonys positionering och vilka uppsjöar av enklare A2xx, A3xx osv som lanserats på löpande band. Är nog mycket av en "känsla" det där med så ruskigt många modeller, vet inte om det stämmer. Först säger du "20 st. istället för 10" och sen "10 FW per basplatta istället för 2-3", nu vart det en femdubbling helt plötsligt. Men jag delar känslan, vilket många gör som är intresserad av de mer avancerade modellerna, men så hiskeligt många varianter är det inte och det är inte en massa mjukvarufel och Sony har utmärkt sig jämfört med de andra med högre kvalitet inom detta område, så är det, så därför reagerar jag när du skriver precis tvärtom.
De andra tillverkarna släpper uppgraderingar för att lösa enstaka problem man hittat i efterhand, samt att sköta kompatibilitet med nyare objektiv. Hos Sony verkar det vara så att v1.0 som kamerorna släpps med motsvarar vad som normalt sett kallas betaversion 0.9 hos en normal mjukvaruutvecklare.
Jaja, läs själv. Du vet själv att det inte är sant, utan precis tvärtom egentligen. A77 är väl enda undantaget där de haft problem med firmware öht. (?). Att det kommer bli fler fel med många liknande modeller kanske stämmer i teorin, men så har det inte varit i verkligheten.
/Mats