Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Går inte att göra om då den inte startar på nåt sätt.

Sälja och skippa Sony är nog det bästa
Knappast det bästa.
"Trefingersakuten" bör vara ett lämpligt nästa steg.

Bor du i närheten av Göteborg har jag väl en Sony, flera Canon alternativt en KM D7D digitalsystemare (med FFB-felet åtgärdat) som du skulle kunna få låna under resan.

Men skulle du ändå besluta dig för att sälja - vad vill du i så fall ha? :)

Och har du 16-50/2,8-objektivet också att kränga?
.
 
Den är till Salu nu.

Objektiv har jag Tamron 17-50 XR Di II SP, Tamron 18-250, Tamron 18-270 VLC, Sigma 17-200

Pris har jag inte funderat på ännu, får väl bli en auktion på Tradera :)
 
Ja det här verkar ju vara problem har jag förstått. Är inte så hemma på det här med uppgradering etc...
Jag har bara gjort det en gång innan. Det var på min A-55. Altt funkade perfekt utan problem. Ska man verkligen behöva uppdatera en NY kamera. Det borde ju vara Garanti på en sådan modell. Som sagt jag har aldrig haft några problem med detta.
 
Tag ur batteriet och ladda upp det i den separata laddaren och sätt i det igen och prova om allt fungerar. Annars skickar du in den som en garanti åtgärd och pssss du behöver inte tala om att du ev. misslyckade med en uppgradering. Men det blir nog svårt att få tillbaka kameran innan resan tyvvärr.
Om du handlat på en bra affär så brukar dom kunna låna ut en reserv kamera till din semester resa.

Mvh. /Lennart Erik Edlund
 
Ja det här verkar ju vara problem har jag förstått. Är inte så hemma på det här med uppgradering etc...
Jag har bara gjort det en gång innan. Det var på min A-55. Altt funkade perfekt utan problem. Ska man verkligen behöva uppdatera en NY kamera. Det borde ju vara Garanti på en sådan modell. Som sagt jag har aldrig haft några problem med detta.

Jag har heller aldrig fått problem, men vet de som fått. Och ja, nya kameror kan behöva uppgraderas nästan med en gång. I fallet A77 fanns det ju redan i första leveranserna en del buggar (precis som hos Nikon, Canon, Olympus m fl i en del fall i förstaleveranserna). Sedan är det ju en enorm fördel att man allt eftersom tiden går genom FW kan få förbättrade funktioner i kameran.

Garanti finns på själva kameran naturligtvis, men en vanlig policy brukar vara att man vid nedladdningen av uppgraderingen får kryssa i en friskrivningsklausul där det står typ att om man känner sig osäker på att göra uppdateringen själv ska man vända sig till auktoriserad service samt att tillverkaren frånsäger sig ansvaret om något går snett om man laddar själv.

I själva verket handlar det ju om precis samma sak som att uppgradera mjukvaran i en dator. Och här tycker jag att kameratillverkaren kunde skicka med en fil på den vanliga programskivan som återställer den ursprungliga firmwaren om man skulle ha otur. Att jämföra med "restore the system" på en dator.

//Lennart
 
Det vore verkligen något att tänka på. Att ha en bas-FW som ligger i ett fast minne i kameran, inte i f/eprom. När allt går åt h-e, öppna batteriluckan och tryck på den petsäkrade återställningsknappen med en knappnål eller en stiftpenna genom det lilla hålet.

Du får då den fw-version som kameran tillverkades med och ett totalraderat användarminne, och kan sedan prova uppgradera igen, med ett annat minnes kort eller nåt.

Lustigt ingen tänkt på det, serviceminimering är ju en väldigt stor del av utvecklingsprioriteringen.

Men jag kan faktiskt hålla med de som anser att Sony's uppgraderingspolicy har gått till överdrift. De andra tillverkarna släpper uppgraderingar för att lösa enstaka problem man hittat i efterhand, samt att sköta kompatibilitet med nyare objektiv. Hos Sony verkar det vara så att v1.0 som kamerorna släpps med motsvarar vad som normalt sett kallas betaversion 0.9 hos en normal mjukvaruutvecklare.
 
Garanti finns på själva kameran naturligtvis, men en vanlig policy brukar vara att man vid nedladdningen av uppgraderingen får kryssa i en friskrivningsklausul där det står typ att om man känner sig osäker på att göra uppdateringen själv ska man vända sig till auktoriserad service samt att tillverkaren frånsäger sig ansvaret om något går snett om man laddar själv.

Nej de kan inte friskriva sig från detta, oavsett vad användaren kryssar i. Om de levererar en uppdaterad FW så måste de ta ansvar för vad som händer om uppdateringen misslyckas. Den största anledningen till varför de erbjuder "vanligt folk" att uppdatera hemma på kammaren är inte av medkänsla för desamma, utan för att de vill avlasta serviceorganisationen. Då ska de tamejfan också ta kostnaden när användaren misslyckas!

Ta de argumenten med dig när du lämnar in kameran, så kommer de att åtgärda den utan kostnad. Den serviceorganisation som vägrar kommer att fläcka ner det kameramärke som de servar, det ligger inte i de stora märkenas intresse.

Det som är tråkigt är ju dock att du blir utan kamera under obestämd tid, där är det inte lika självklart att du blir kompenserad...
 
... Men jag kan faktiskt hålla med de som anser att Sony's uppgraderingspolicy har gått till överdrift. De andra tillverkarna släpper uppgraderingar för att lösa enstaka problem man hittat i efterhand, samt att sköta kompatibilitet med nyare objektiv. Hos Sony verkar det vara så att v1.0 som kamerorna släpps med motsvarar vad som normalt sett kallas betaversion 0.9 hos en normal mjukvaruutvecklare.

Joakim, varför ägnar du dig åt medveten smutskastning av Sony???

Du tar upp Sony som märke jämfört med de andra märkena och hävdar att Sony på något sätt skulle vara sämre i det här avseendet än de andra fast du mycket väl vet att det inte stämmer och i själva verket är precis tvärtom!

Jag har haft Sony A550, A580 A850 och A900. De enda uppgraderingarna på dem var på A850/A900 som uppgraderades från version 1.0 till 2.0 efter drygt två år! Även version 1.0 var utan fel, men uppgraderingen var en ren funktionsuppgradering med nya finesser.

A230, A290, A330, A350, A450, A500, A550, A580, A700, A850, A900, A33, A55
SLT-kamerorna har väl uppgraderats, men inte för att åtgärda fel, utan för att utöka funktionaliteten osv.

Någon uppgradering för att stödja nya objektiv har inte heller kommit. Vad jag vet har Sony inte släppt ett enda inkompatibelt objektiv och det går ju tillbaka även till Minolta-objektiven sedan 30 år!

Tvärtom har det ju "klagats" på Sony för att de inte kommer med uppgraderingar som de andra tillverkarna, fast det har ju inte behövts. Kamerorna har inte haft massa fel i programvaran. Det har helt enkelt inte funnits några "Err99" och annat skit hos Sony.

Jämför det t.ex. med Canons alla modeller och de uppgraderingar för att åtgärda fel som skickats ut där.

(NEX-arna har väl iofs fått ett par uppgraderingar, men dels är det inte riktigt samma sak och inte heller där har det varit för att fixa felaktigheter egentligen).

Nu har Sony med A77 tyvärr tagit efter de andra tillverkarna. Det är tragiskt tycker jag, men det är faktiskt undantaget. Sony har haft extrem otur med katastroferna i Japan och Thailand. De andra tillverkarna som också har tillverkning i de regionerna har förstås också drabbats, men ingen annan än Sony har lanserat en kamera precis under den här tiden.

Jag försvarar inte alls Sonys problem med A77. Tvärtom har jag varit väldigt kritisk mot att just den här modellen inte verkar hålla samma kvalitetsklass som tidigare Sony-modeller.

Ingen hemlighet att jag annars varit väldigt positiv till Sony. Det har jag bl.a. varit just för att Sony varit outstanding inom det här området. De har helt enkelt varit tvungna iom sin ställning som betydligt mindre tillverkare att ha bättre leveranskvalitet än de andra märkena.

Med A77 har nåt gått rejält snett verkar det som. Jag menar hur svårt kan det vara att få en siffra på en lcd-display att uppdateras omedelbart när man vrider på en styrratt? Är väl liksom en självklarhet som finns på varenda systemkamera, även de allra billigaste och enklaste modellerna. Att de inte lyckas få till det efter 4 uppgraderingar är ju katastrof och tyder på att det är något allvarligt fel på den här modellen som inte bara är "buggar". Tyvärr för Sony gör en så här plump i protokollet att det riskerar att förlora många års konsekvent hög kvalitet. Extra trist med den här modellen som är lite av en milstolpe i kamerautvecklingen.

Men du får det ju nu till att det här skulle vara symptomatiskt för Sony som fabrikat, vilket är alldeles totalt fel och det vet du mycket väl om, så nån annan anledning att sprida felaktigheterna måste då finnas, eller?


/Mats
 
Senast ändrad:
Den är till Salu nu.

Säljer du den alltså i icke-fungerande skick?


Objektiv har jag Tamron 17-50 XR Di II SP, Tamron 18-250, Tamron 18-270 VLC, Sigma 17-200

Pris har jag inte funderat på ännu, får väl bli en auktion på Tradera :)

Tamron 17-50 är väl ett naturligt objektiv att sälja tillsammans med kameran, men Tamron 18-250, Tamron 18-270 VLC, Sigma 17-200 är ju tre olika med i stort sett precis samma område. Två av dessa verkar rätt överflödiga.

/Mats
 
Men din A77 (liksom alla andra kameror av olika märken) kan också krångla om något går fel när du ska uppgradera firmware. Otillräcklig batterikapacitet eller en korrupt FW-fil kan ställa till det så att kameran låses efter omstart.

Det är jätteviktigt att kolla antalet bytes i en FW-uppgradering innan den placeras i roten på minneskortet (som måste vara formaterat i den kamera det gäller). Inte grovt, utan står det att filen ska vara på xxxxx03 b och filen visar xxxxx02b så kan det gå åt h-e.

Fast kul att du är nöjd.

//Lennart

Visst ska man vara noga vid en sådan operation. Om strömmen bryts precis medan ny kod skrivs in kan det bli fel.

Däremot att själv kontrollera bytes osv ska inte behövas. En byte kan dessutom vara rätt mycket, bitfel kan det vara ändå. Hursomhelst finns självklart en kryptografisk checksumma, hash, inbyggt i filen som kontrolleras så att det inte går att läsa in felaktig programvara.

Friskrivning kan de ju försöka med. Funkar knappast i någon rättslig instans eller än mindre "Plus" mm.

Om tillverkaren skickar ut en felaktig produkt och sedan en åtgärd man ska göra själv för att åtgärda tillverkarens fel och man följer instruktionerna så gäller absolut garantin.

Tyvärr så blir det att vara av med kameran under reparationstiden.

Tråkigt är det i alla fall tycker jag. A77 skulle ju vara nåt helt annat än det som levererats.
Får se vad som händer framöver med kommande modeller.


/Mats
 
Säljer du den alltså i icke-fungerande skick?




Tamron 17-50 är väl ett naturligt objektiv att sälja tillsammans med kameran, men Tamron 18-250, Tamron 18-270 VLC, Sigma 17-200 är ju tre olika med i stort sett precis samma område. Två av dessa verkar rätt överflödiga.

/Mats

Hade inte tänkt sälja med alla dessa, måste spara nåt att sälja med min A700 också :)
 
Tråkigt är det i alla fall tycker jag. A77 skulle ju vara nåt helt annat än det som levererats.
Får se vad som händer framöver med kommande modeller.
/Mats

Jag tror däremot att den blir bättre med ett par FW-uppgraderingar. Men tillräckligt bra? Jo, jag tror det, men lågljusegenskaperna är en ganska svag sida. Jag har ju testat AF på ett exemplar och det fungerade bra vid följning av rörliga motiv vid 8bs. Upplösningen är bra men toppar inte en A850/A900.

Tror att vi får vänta ganska länge på nya modeller p g a översvämningen. Märks också ganska tydligt att många som var svalt intresserade när jag sålde min A850 nu har hört av sig igen och frågat om den fanns kvar, men den såldes rätt kvickt. Fick faktiskt 7 förfrågningar under veckan trots att den såldes för ett bra tag sedan.

Personligen tror jag att NEX-7 är ett bättre köp för den som söker en APS-C med fin detaljering och lite bättre lågljusegenskaper än A77 samt inte sätter actionfoto i första rummet. I min värld regerar dock fortfarande A900/A850. Jäkla synd att Sony inte försåg dem med LV.

Lennart
 
---
I min värld regerar dock fortfarande A900/A850. Jäkla synd att Sony inte försåg dem med LV.

Lennart
Håller med helt och fullt. Enligt min uppfattning är mainsensor liveview det enda väsentliga man saknar - emellanåt kan man ha stor nytta av detta. Allt övrigt är mer än tillfyllest för mina behov. Ifall jag nu skulle ha haft råd med någon, förstås...

Och färgerna älskar jag... :)
 
Mats!

Jag skulle definitivt inte se det som en riktad smutskastning, däremot är jag - som väldigt många andra - ganska missnöjd med att ett märke som kunde varit ännu starkare (och bättre) kastar bort sin tid med att släppa 20st meningslösa mellanmodeller i ställer för att släppa 10 st genomarbetade modeller. Visst är det viktigt att täcka in marknaden, men Sony har verkligen pepperat på med så MÅNGA produkter att inte ens Sony-säljarna kan hålla rätt på dem.

Detta är ett problem, både rent tillverkningstekniskt (sämre konstans, sämre serviceintervall, sämre produkt-optimering) och utvecklingsmässigt. Måste man göra 10 olika FW för samma basplatta (i tre olika steg av utvekling/förfining) kommer det bli fler fel än om man håller sig till 2-3 FW per basplatta.

Hur många instegs- och låg-mellan-klass kameror har Sony släppt sedan 2008? Fler än vad jag ens skulle få för mig att göra en ansträngning att minnas. A300, A900/850, A550 och NEX5. Det är de modeller som finns "i minnet" sedan 2006. Resten har i stort sett bara passerat förbi, helt utan att bemärka sig. Detta är resursslöseri, både på utvecklingssidan och på ekonomisidan.
 
Sisådär 14-15, beroende på hur man räknar.

För Nikon är det ungef'r 5-6 under samma tid. Likaså för Canon och Pentax.
Min tolkning av detta är att Sony testar marknaden. Flera gånger har de släppt hus i par, t.ex. SLT A55 släpptes med en SLR A550 (tror jag det var) troligtvis för att se marknadens reaktion. Om Sony vill ta en större del av marknaden är det svårt att uppnå detta om man gör samma saker som Canon och Nikon -- de behöver hitta något nytt som är så attraktivt att det kan locka över köpare. Vissa modeller blev kortlivade, troligtvis av att Sony snabbt såg vilken variant som markanden föredrog, andra stannade lite längre. Det är intressant att just SLT A65 och A77 inte fick var sin en SLR-kompis -- har Sony redan bestämt sig för att det är SLT som marknaden vill ha?
 
Det vore verkligen något att tänka på. Att ha en bas-FW som ligger i ett fast minne i kameran, inte i f/eprom. När allt går åt h-e, öppna batteriluckan och tryck på den petsäkrade återställningsknappen med en knappnål eller en stiftpenna genom det lilla hålet.

Du får då den fw-version som kameran tillverkades med och ett totalraderat användarminne, och kan sedan prova uppgradera igen, med ett annat minnes kort eller nåt.

Lustigt ingen tänkt på det, serviceminimering är ju en väldigt stor del av utvecklingsprioriteringen.

Eller helt enkelt ha två minnebankar för firmware så man kan välja att bara uppgradera den ena. Mina D3:eek:r har det så, men tyvärr tror jag de bara kostat på proffshusen med den trevliga säkerhetsdetaljen. Kan ju inte vara dyrt jämfört med de supportärenden misslyckade firmwareuppgraderingar kan leda till ...
 
Det var a580 som släpptes ihop med a55.

Annars håller jag med den som tycker att Sony släppt lite väl många och olika modeller. När jag köpte min a300 var Sony ett märke som verkligen var på gång så att säga men tyvärr slarvade dom bort det lite grann med några i min mening meningslösa kameror/serier.

Det hade nog räckt med a300-a550 och sedan a55 samt a580. Jag kan sträcka mig till att acceptera en enkel modell också typ a33 också. Vi får väl se hur marknaden tar emot a65 och a77 när dom väl kommer ut igen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.