Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag sett det i praktiken handlar det om en konstruerad vits. Det går att modifiera EF-S objektiven så de passar en FF eller 1,3x crop. Det sitter en liten cirkulär plastbit bakom och runt bakre lins. Det är den som slår i spegeln. Jag vet dock inte om man gjort ytterligare saker för att förhindra modifiering nu, men på de första exemplaren gick det.

Vissa EF-S-objektiv sticker in så pass långt att bakre linsen tar i spegeln. Om jag inte är helt felunderättad.
 
Vissa EF-S-objektiv sticker in så pass långt att bakre linsen tar i spegeln. Om jag inte är helt felunderättad.

Kan nog stämma. Lite kuriosa: När första EF-S objektivet kom tillsammans med Eos 300D (som var en ekonomivariant av Eos 10D) gick inte det objektivet att montera på 10D som ju är en APS-C.

//Lennart
 
Nej, för fasiken. Ska den här tråden hålla fram till A77 kan börja levereras igen blir det ju dötrist utan OT.
Men givetvis hoppas jag att det gåtal som nu äger en sådan kommer med fler och fler exempel och erfarenheter från kameran.

//Lennart

Tror det mest kommer vara off topic framöver i tråden även om A77an finns tillgänglig då dom som är aktivast i tråden verkar mer intresserade av att diskutera andra saker än det som berör trådens ämne(kameran A77)...visst ska en tråd innehålla off topic också men blir det för mycket så tar det över...det finns en risk att då att folk som har kameran eller folk som är intresserade/nyfikna på kameran tappar intresset för tråden på grund av att det mest disskuteras andra saker.
 
Hoppas ingen blir sur och förlåt en oinvigd, men vad är fördelen med EVF framför OVF? Klämde lite för skojs skull på en A77 häromdagen och tyckte att det kändes som att titta på en liten flimrande TV-skärm. Antar att det dock måste finnas någon fördel med denna?
 
Nä, sur blir väl ingen hoppas jag. Eftersom A77:an åtminstone fram till mars nästa år kommer att vara en sällsynthet så är vi intresserade av intryck från olika människor - såväl positiva som negativa.

Men jag blir för min del lite förundrad. Var själv inne på MediaMarkt i Bäckebol, Göteborg, och klämde på en A65:a i fredags förra veckan. Jag såg INTE TILLSTYMMELSE till flimmer (i den belysning som rådde där), och inga radlinjer heller. A65:ans EVF var MYCKET bättre än de optiska spegel-"prisma"sökare som sitter i alla Sonys A5XX DSLR-kameror och lägre, liksom i kamerorna från andra tillverkare inom motsvarande prisintervall.

Du och jag borde ju inte ha alltför skilda uppfattningar, eftersom A65 har exakt samma EVF som A77, liksom NEX-7. Även den externa EVF:en till NEX:5N ska enligt uppgift vara densamma. Dock är det en person som i flera trådar har skrivit att NEX-5N:s externa EVF är oanvändbar - men inte ett ord om VAD eller VARFÖR han tycker så. Vilket naturligtvis omöjliggör för oss andra att kunna komma underfund med var felet kan ligga, eller om det han stört sig på överhuvudtaget är relevant för de flesta av oss andra.

Det kan ju som sagt handla om vitt skilda individuella preferenser, vara en defekt EVF, programvara som är kompilerad för en tidigare processorgeneration medan de i sista stund bytte till en senare generation i kameran (Sony har bekräftat att så var fallet med vissa av de levererade A77:eek:rna), eller kanske dåligt ljus. Då blir nämligen EVF:en grynig, och antagligen även flimrig. Men det är å andra sidan då fortfarande möjligt att i EVF:en identifiera den person man har framför sig - till skillnad från i en traditionell optisk sökare, där man bara ser något svart.

Anser att det skulle vara värdefullt ifall du kunde ha möjlighet att gå vidare lite i ditt fall för att försöka finna vad det är som spökar. Det är nämligen så att uppdateringsfrekvensen i den Sonys andra generation av EVF:er som sitter bl.a. i A77:an, ska ligga på 1.000 Hz i någorlunda anständigt ljus. Då är det för ett mänskligt öga fullständigt omöjligt att uppfatta något som helst flimmer. Vanliga TV-apparater och videofilmer växlar bilder med 25 Hz (50 med radsprång), och Sonys första generations EVF (som sitter i A33/A55) har 120 Hz i någorlunda hyfsat ljus.

Var det dåligt ljus där du var och "klämde" på A77:an? Ev. skulle man också kunna tänka sig att EVF:ens uppdateringsfrekvens låg nära en multipel av lysrörsbelysningens i butiken du var i (till skillnad från glödlampor växlar ljusstyrkan nämligen mellan noll och max ljusstyrka 100 ggr per sekund). Eller att det var ett fel på just den A77:a du råkade titta på, som sagt.

Har du möjlighet att utan alltför mycket besvär kolla någon annan A77 eller A65? En NEX-7 går förstås också bra, eller en NEX-5N med extern EVF.

Det är naturligtvis alltid värdefullt att undersöka rapporterade brister, och alldeles speciellt när det gäller A77:an. Jag tycker mig nämligen ha sett en kraftig polarisering i rapporteringen. De flesta är positivt överraskade över hur mycket man får för ett i sammanhanget väldigt lågt pris, men några är inte alls nöjda. Har knappast sett några mellanlägen alls... Vilket indikerar att det borde vara mödan värt att undersöka det hela lite grundligare.
.
 
Senast ändrad:
Senaste numret av Fotosidans-magasin ( Nr 6 ) har Fröderberg gjort en test av A77. Man kan ana att nämde man fått lite mera tid över att bekanta sig med A77.

Fröderberg har faktiskt fått till en av sina allra bästa tester av en modell från Sony, hans förklaringar av fördelen med SLT-systemet är uppfriskande att läsa, hur väldigt snyggt A77 flyttar skärpan under filmning, EVFn fördelar vid filmning, Fröderberg anar nog att A77 har tagit steget mot framtiden mot nya uppväxande teknikintresserade grupper.

Han uppskattar den treledade skärmen som går att vrida hur som helst, ( här letade tydlingen Foto frenetiskt efter något läge som då inte var riktigt bra för att kunna rapportera det )

För att en skärm har möjlighet till att vridas i många lägen innebär ju inte att fotografen ständigt skall hålla på och vrida med skärmen, förvånande vad en del testare vill krångla till det och får så svårt att se möjligheterna på flera sätt än dom klassiska möjligheterna till svampbilder.

Kameror med fast skärm är ju alltid fast, några mer möjligtheter att göra där är totalt otänkbara punkt slut. har man svårt med att se möjligheterna med vrid/vinklingsbara skärmar så låt för guds skull skärmen sitta där den sitter, man kan ju vrida den runt så den blir mera skyddad det går ju inte eller med dom som har fasta skärmar.

Det mesta om olika skärmlösningar är mina synpunkter nu, fröderberg har en rad ovan som jag citerat.


Slutsats från Fröderberg: Sony har lyckats göra en potent semiproffskamera som kommer att ge Canon och Nikon en tuff match, A77 är också en utmärkt kamera för videofilmning. Sony A77 är dessutom väldigt prisvärd, det gäller bara att bli vän med den elektroniska sökaren.

Fotosidan-magasin Rekommenderar A77.

//Bengt.
 
Nä, sur blir väl ingen hoppas jag. Eftersom A77:an åtminstone fram till mars nästa år kommer att vara en sällsynthet så är vi intresserade av intryck från olika människor - såväl positiva som negativa.

Men jag blir för min del lite förundrad. Var själv inne på MediaMarkt i Bäckebol, Göteborg, och klämde på en A65:a i fredags förra veckan. Jag såg INTE TILLSTYMMELSE till flimmer (i den belysning som rådde där), och inga radlinjer heller. A65:ans EVF var MYCKET bättre än de optiska spegel-"prisma"sökare som sitter i alla Sonys A5XX DSLR-kameror och lägre, liksom i kamerorna från andra tillverkare inom motsvarande prisintervall.

Du och jag borde ju inte ha alltför skilda uppfattningar, eftersom A65 har exakt samma EVF som A77, liksom NEX-7. Även den externa EVF:en till NEX:5N ska enligt uppgift vara densamma. Dock är det en person som i flera trådar har skrivit att NEX-5N:s externa EVF är oanvändbar - men inte ett ord om VAD eller VARFÖR han tycker så. Vilket naturligtvis omöjliggör för oss andra att kunna komma underfund med var felet kan ligga, eller om det han stört sig på överhuvudtaget är relevant för de flesta av oss andra.

Det kan ju som sagt handla om vitt skilda individuella preferenser, vara en defekt EVF, programvara som är kompilerad för en tidigare processorgeneration medan de i sista stund bytte till en senare generation i kameran (Sony har bekräftat att så var fallet med vissa av de levererade A77:eek:rna), eller kanske dåligt ljus. Då blir nämligen EVF:en grynig, och antagligen även flimrig. Men det är å andra sidan då fortfarande möjligt att i EVF:en identifiera den person man har framför sig - till skillnad från i en traditionell optisk sökare, där man bara ser något svart.

Anser att det skulle vara värdefullt ifall du kunde ha möjlighet att gå vidare lite i ditt fall för att försöka finna vad det är som spökar. Det är nämligen så att uppdateringsfrekvensen i den Sonys andra generation av EVF:er som sitter bl.a. i A77:an, ska ligga på 1.000 Hz i någorlunda anständigt ljus. Då är det för ett mänskligt öga fullständigt omöjligt att uppfatta något som helst flimmer. Vanliga TV-apparater och videofilmer växlar bilder med 25 Hz (50 med radsprång), och Sonys första generations EVF (som sitter i A33/A55) har 120 Hz i någorlunda hyfsat ljus.

Var det dåligt ljus där du var och "klämde" på A77:an? Ev. skulle man också kunna tänka sig att EVF:ens uppdateringsfrekvens låg nära en multipel av lysrörsbelysningens i butiken du var i (till skillnad från glödlampor växlar ljusstyrkan nämligen mellan noll och max ljusstyrka 100 ggr per sekund). Eller att det var ett fel på just den A77:a du råkade titta på, som sagt.

Har du möjlighet att utan alltför mycket besvär kolla någon annan A77 eller A65? En NEX-7 går förstås också bra, eller en NEX-5N med extern EVF.

Det är naturligtvis alltid värdefullt att undersöka rapporterade brister, och alldeles speciellt när det gäller A77:an. Jag tycker mig nämligen ha sett en kraftig polarisering i rapporteringen. De flesta är positivt överraskade över hur mycket man får för ett i sammanhanget väldigt lågt pris, men några är inte alls nöjda. Har knappast sett några mellanlägen alls... Vilket indikerar att det borde vara mödan värt att undersöka det hela lite grundligare.
.

Är det inte så vad gäller EVF att man måste FÖRSÖKA att ställa om ett hundraårigt vanebildande tittande i en OVF-sökare, att kämpa lite mot gammal konservatism att försöka se att totalt helt nya möjligheter faktiskt har öppnats sig, EVFn kan så klart inte vinna precis allt när man nagelfar systemet och dessutom tycker att man måste jämföra med kanske världens bästa OVF-sökare som A900 har, vilket jag kan tycka är helt bort i tok. 11990 Kr för den som har optik hemma, så jämför man med 7D och D300 som faktiskt kostade över 18000 Kr vid lansering.
/Bengt.
 
Kanske jag var orsaken till att Raw/Jpeg debatten tog upp många sidor i denna tråd, var inte min mening att skapa oreda i tråden. Sten Åke förvillade och överraskade mig med sitt kanske för ovanlighetens skull lite kryptiska formulerade ord från sin Afrikaresa och hur han formulerade sig ang vad han använde Jpeg till, var ju omöjligt att inte reagera på det och fråga hur det var.

Som jag ser på saken vad gäller att tolka kvaliteten på en bild, som på sitt sätt styr alla bilder som man tar med en kamera, ovasett om det är en kompakt eller en hasselblad man håller i händerna. Då kan man fråga sig vem som bestämmer det hundra % recepetet för hur en bild borde se ut.

Det är ju en sak om testbilder tas i en upplyst studio med perfekt inställt ljus. Hur blir det i verkligheten ute i naturen, vem är man att bestämma dom rätta Färgerna ute på gator och torg det skulle jag bra gärna vilja veta. Solen rör sig på himmelen under dagen och skapar som alla vet både djupa skuggor av olika längd, det nymålade röda staketet kan vara mycket starkt belyst under vissa tider, medans det under andra tider på dagen faller i djup skugga. Vad begär man av betraktaren är för att han/hon skall utbrista att den röda färgen återges inte på rätt sätt, en närliggande byggnad med annan färgsättning. kan ju genom reflektion och sol skapa en helt ny färg som för det mesta aldrig någon tänker på.

Min egen Titaniumgrå färgade bil skiftar beroende på solljuset från ljusaste grå till nästan svart färg när den står i mörk skugga. /Bengt
 
Hoppas ingen blir sur och förlåt en oinvigd, men vad är fördelen med EVF framför OVF? Klämde lite för skojs skull på en A77 häromdagen och tyckte att det kändes som att titta på en liten flimrande TV-skärm. Antar att det dock måste finnas någon fördel med denna?

EVF i sig är väl ingen direkt fördel, utan det är i första hand de andra sakerna i konstruktionen som ger stora fördelar och gör att man får EVF på köpet då det inte går att implementera med OVF.

Fördelarna med SLT-tekniken är många, bl.a. att man inte måste vinkla bort spegeln när bilden ska tas vilket också stänger av AF just då. MED SLT kan AF (phase detect) vara aktivt och arbeta hela tiden, även då du använder LiveView eller filmar och under snabb sekvenstagning.

Man får heller inga spegelvibrationer som ger behov av spegelupfällning osv.

Ingen flaxande spegel gör att man kan få ännu kortare avrycksfördröjning, A77 är världens snabbaste kamera i det avseendet.

Kameran kan göras snabbare med hög fps utan att det blir ruskigt dyra och känsliga mekaniska konstruktioner. A77 är världens snabbaste i det avseendet också med sina 12 fps. (Canon som jämförelse har t.ex. 10 fps kamera som kostar 5 gånger så mycket.).

Finns några fördelar till, men också en nackdel, vilket är att den fasta spegeln filtrerar bort en del av ljuset, så att det blir som att blända ner mellan ett halvt och ett bländarsteg, så att om du t.ex. har ett F/2,8-objektiv så kan bara utnyttja det som om det vore ett F/3,5-objektiv när det gäller ljusmängden (skärpedjupseffekten blir dock oförändrad)..

Hindret mot mot SLT-tekniken, eller spegellösa system, bland mer avancerade kameror har varit just EVF-tekniken. Nu har den elektroniska sökaren för första gången kan man säga blivit såpass bra att det är ett alternativ till en OVF. Många tycker dock OVFen har sina fördelar, men det är ju som sagt skillnad mellan olika OVF också. A77ans EVF kan t.ex. inte mäta sig med den sökaren som sitter i t.ex. Sony A900 ,medan den mycket väl kan överträffa de enklare DSLR-kamerornas sökare.

En fördel som EVF har är också att du kan fotografera i mörker och se bilden. En OVF blir ganska snart mörk när ljuset tryter, medan en EVF faktiskt kan visa en riktigt ljus och bra bild, dock lite grynigare om det är riktigt mörkt, men man ser ju faktiskt det man fotograferar.

Med en EVF kan man också få massa annan information att visas i sökaren i form av overlayer på sökarbilden. Bl.a. kan du ha ett vattenpass, eller ett histogram aktivt direkt i sökaren medan du fotograferar.

Du kan också se effekter av t.ex. motljus eftersom du ser det som kameran ser och inte så som vi människor ser det. Därför tycker de flesta nog som du att det är mer som en TV-skärm, men det är faktiskt ett bra hjälpmedel. Det du visar upp sedan är ju resultatet, bilden, inte det som fotografen ser i sökaren.

Finns också andra smarta saker som t.ex. focus peeking, vilket gör att om du jobbar med manuell fokus kan ställa in så att man får röda linjer i starka kontrastytor där skärpan ligger rätt. Fantastiskt hjälpmedel som du inte kan få med en OVF.


Du säger att det din upplevelse med A77 var som "en flimrande tv-skärm".

Jag har ingen A77 själv, men har varit och tittat på flera olika exemplar och det verkar finnas stor variationsskillnad mellan exemplaren. Den de hade på Sony Center innan release var väldigt trevlig att titta i. Inte minsta flimmer eller fördröjning, bara en mycket klar och fin sökarbbild som definitivt inte gav någon TV-känsla och i det avseendet ger precis samma känsla som en bra OVF. Det visningsexemplar de har på Media Markt i Heron City däremot är helt annorlunda och jag upplever den också precis som du. En väldig skillnad!

Det märks också när man läser tester där åsikterna går vit isär, i ena tidningen är de helt lyriska över hur bra sökaren är, medan andra inte gillar den als. Tror att det kan ha med olika exemplar att göra, eller så är svaret att finna bland de trilljoner inställnngar som kameran har.

Jag blir inte riktigt klok på det här. Jag har sett både en fantastisk sökarbild som verkligen ingav "vill ha-känsla", men också medioker som inte alls gav samma vibbar.


/Mats
 
Hoppas ingen blir sur och förlåt en oinvigd, men vad är fördelen med EVF framför OVF? Klämde lite för skojs skull på en A77 häromdagen och tyckte att det kändes som att titta på en liten flimrande TV-skärm. Antar att det dock måste finnas någon fördel med denna?
Den rörliga spegeln i en SLR-kamera både låter och orsakar vibrationer. Det är ju därför man på många SLR-kameror kan fälla upp spegeln i förväg. Nackdelen med det är att då ser man inget i sökaren. En annan nackdel med SLR är att man tittar på en mattskiva som är lika stor, eller oftast något mindre, än sensorn. EVFens skärm kan i princip göras hur stor som helst så länge den ryms inom kamerans ytttermått. Detta oavsett hur liten sensorn är. Därför kan man få en mycket större sökarbild med EVF. När det gäller flimmer så upplever jag inte det som störande ens på en TV och EVF lär ju ha ännu mycket mindre flimmer.

Olle
 
Klart att olika ststem har olika för och nackdelar. Om sökaren i a77 flimrar beror det nog inte så mycket på att det är ett dåligt exemplar utan mer på det som Gunnar nämnde att sökarens uppdatering kommer i fas med belysningens blinkningar, det visar brister i lokalens belysning snarare än i kamerans kvalite. Så blev det nu ett inlägg i harmoni med trådens namn. vad gäller prissättning måste man ha i minnet hur valutakurserna varierat.
 
Tack för för infon, misstänkte väl att det måste finnas fördelar med EVF också. ;)

Klämde på MM i Borås men lär inte kunna klämma på ngt annat exemplar då utbudet här i staden är lätt begränsat, om vi bortser från volymkamerorna.
 
.

Ett litet antal A77 med 16-50/2,8 SSM-objektivet hann komma innan översvämningen i Tailand. Vet inte ifall det kan finnas kvar något kit nånstans.

Senaste uppgiften från Sony är att leveranserna kan komma igång i mars nästa år. Sony har tydligen inga problem med att hinna bygga upp sina egna fabriker igen, men det kan bli bekymmer med att vissa underleverantörer ev. inte är lika snabba.
.

Är det någon som vet (eller tror sig veta) om det här gäller objektivet också? Kommer inte 16-50 att finnas tillgänglig utan hus förrän under våren?
 
Klart att olika ststem har olika för och nackdelar. Om sökaren i a77 flimrar beror det nog inte så mycket på att det är ett dåligt exemplar utan mer på det som Gunnar nämnde att sökarens uppdatering kommer i fas med belysningens blinkningar, det visar brister i lokalens belysning snarare än i kamerans kvalite. Så blev det nu ett inlägg i harmoni med trådens namn. vad gäller prissättning måste man ha i minnet hur valutakurserna varierat.

Beror med all säkerhet på lysrören om det nu inte EVF:en är defekt...har fotat mycket i inomhusmiljö med olika typer av belysning både med min och kompisens A77 och aldrig varit med om något flimmer i sökaren.
 
Du säger att det din upplevelse med A77 var som "en flimrande tv-skärm".

Jag har ingen A77 själv, men har varit och tittat på flera olika exemplar och det verkar finnas stor variationsskillnad mellan exemplaren. Den de hade på Sony Center innan release var väldigt trevlig att titta i. Inte minsta flimmer eller fördröjning, bara en mycket klar och fin sökarbbild som definitivt inte gav någon TV-känsla och i det avseendet ger precis samma känsla som en bra OVF. Det visningsexemplar de har på Media Markt i Heron City däremot är helt annorlunda och jag upplever den också precis som du. En väldig skillnad!

Det märks också när man läser tester där åsikterna går vit isär, i ena tidningen är de helt lyriska över hur bra sökaren är, medan andra inte gillar den als. Tror att det kan ha med olika exemplar att göra, eller så är svaret att finna bland de trilljoner inställnngar som kameran har.

Jag blir inte riktigt klok på det här. Jag har sett både en fantastisk sökarbild som verkligen ingav "vill ha-känsla", men också medioker som inte alls gav samma vibbar.


/Mats

Det beror som sagt med all säkerhet på lysrören/belysningen på MM....jag tycker inte alls det verkar finnas stora variationer...hade det varit det så hade det visat sig snabbt i alla dom stora forumen....jag har ink mitt egna och kompisens ex testat totalt fem ex av A77an och EVF:en har varit lika bra i alla exemplaren....vilka tester/testare är det som klagat på kvalitén på EVF:en för jag tycker faktiskt inte heller där åsikterna om EVF:en går vit isär utan får mer en känsla av att dom som inte gillar/ger EVF:en bra betyg föredrar OVF istället??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.