Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
ok, jag orkar inte leta mig igenom hela diskussionen. Jag har ett par funderingar:

1) hur funkar A77 i studio? Vill minnas att det fanns anmärkningar mot de första SLT-modellerna på den punkten

2) serietagningen. Hur snabbt kan man köra på och fortfarande se (i sökaren) vad som händer nu (motsvarande vad man ser i en OVF) snarare än vad som hände en tiondels sekund tidigare?

3) hur är det egentligen med vertikalgrepp till SLT-modellerna (har sett till A77 utomlands, men inget på t.ex. cyberphoto vad jag kan påminna mig)?
 
1) Åtgärdat för A65/A77. Saxar en lite utförligare beskrivning från Dyxum av en A65-ägare:

"A major change in the a65 over the a33, is that it is now possible to use studio flashes, on manual exposure, and still use the EVF. (The a33, in manual exposure, will display a very dark picture when one has set the manual exposure for the flashes—because it “adjusts” for the exposure you have set, and assumes (like adjusting EV, you intended it to be dark.) The a65 allows the EVF’s display of “actual” conditions (e.g., exposure compensation—see prior point) to be turned off (“Live View Display”—“Setting Effect”), which means that for the studio flash situation I’m describing, the EVF gains up for the ambient light, even if it isn’t consistent with the manual exposure set, so one can see the scene through the EVF in manual exposure—not possible with the a33 (where the image would be very dark). (Unlike the a77, neither the a33 nor the a65 has a flash socket, but it is a simple addition to buy one that fits into the accessory shoe at the top.)"


2) Eftersom jag inte själv har någon A65/A77 så kan jag inte säga exakt, men fördröjningen är väsentligt mindre än den är för A33/A55. Inte heller blir det några "regnbågskanter" som den första generations EVF:er hade.


3) Det finns inget batterigrepp till A65, bara till A77. Har inte sökt efter något sådant, så jag har inga direkta tips att ge när det gäller detta. På Scandinavian Photos hemsida står att de har beställt.
.
 
zzzzzzzzz....tråden har somnat.

Inte så konstigt. Få eventuella köpare av A77 kan varken köpa eller ens känna på en p g a leveransförseningar. Sedan efterlyser jag inlagda bildexempel i olika situationer från de som har kameran.

Gärna i kritiska situationer som högiso, liksom detaljering i lågiso samt gärna AF-exempel tagna på hög bps etc.

Det är helt okej att skriva om hur EVF:n känns, vilket många har gjort. Men det säger inte så väldigt mycket om erfarenheterna kommer från en stunds klämmande vid ett besök på elektronikvaruhus- och då kanske under flimrande lysrör.

Tror för övrigt att många andra trådar nannar kudde p g a leveransproblem. Nikon är ju drabbade också. Canons 1Dx finns inte tillgänglig förrän långt fram i vår.

Sonys "ryktesverifierade" kommande FF-modeller lyser också med sin frånvarao. NEX-7 har liksom A77 blivit stoppade p g a översvämningar. Så det är inte så lätt att diskutera i en tråd utan fräscha exempel och nytillkomna erfarenheter.

//Lennart
 
Är det inte så vad gäller EVF att man måste FÖRSÖKA att ställa om ett hundraårigt vanebildande tittande i en OVF-sökare, att kämpa lite mot gammal konservatism att försöka se att totalt helt nya möjligheter faktiskt har öppnats sig, EVFn kan så klart inte vinna precis allt när man nagelfar systemet och dessutom tycker att man måste jämföra med kanske världens bästa OVF-sökare som A900 har, vilket jag kan tycka är helt bort i tok. 11990 Kr för den som har optik hemma, så jämför man med 7D och D300 som faktiskt kostade över 18000 Kr vid lansering.
/Bengt.

Det är ju också så att en del kanske fäller sina omdömen efter att ha sett på en EVF i en halvdunkel affärslokal och då brusar den alltmer ju mörkare det är. Fördelen är dock att den fortfarande visar något när OVF:en blivit svart i än mer dunkel. I det läget hjälper den mig fokusera när man med OVF får gissa sig till vad man ska sikta på.

Kort: man kan förlora i kvalitet i tilltagande dunkel men man har kvar ledsyn när en OVF blivit helt blind. Så det är lite gungor och karuseller tycker jag som håller med Gunnar i detta. Mina erfarenheter kommer från A55:an och A77:an är ju klart mycket bättre trots allt. Den stora ljusstarka EVF:en är ett stort steg framåt från många andra exempel på tunnelseende vi vant oss med från snart sagt varje APS-C modell ingen tillverkare nämnd eller glömd. Att ha en möjlighet till olika dataoverlayer i sökaren är inte heller fel. Jag ser dock fram till att man själv ska kunna bestämma bättre vad det är man vill se i en framtid. Idag är det lite väl kladdigt i en del avseenden.
 
Senast ändrad:
Inte så konstigt. Få eventuella köpare av A77 kan varken köpa eller ens känna på en p g a leveransförseningar. Sedan efterlyser jag inlagda bildexempel i olika situationer från de som har kameran.

Gärna i kritiska situationer som högiso, liksom detaljering i lågiso samt gärna AF-exempel tagna på hög bps etc.

Det är helt okej att skriva om hur EVF:n känns, vilket många har gjort. Men det säger inte så väldigt mycket om erfarenheterna kommer från en stunds klämmande vid ett besök på elektronikvaruhus- och då kanske under flimrande lysrör.

Tror för övrigt att många andra trådar nannar kudde p g a leveransproblem. Nikon är ju drabbade också. Canons 1Dx finns inte tillgänglig förrän långt fram i vår.

Sonys "ryktesverifierade" kommande FF-modeller lyser också med sin frånvarao. NEX-7 har liksom A77 blivit stoppade p g a översvämningar. Så det är inte så lätt att diskutera i en tråd utan fräscha exempel och nytillkomna erfarenheter.

//Lennart

Okidoki then... evf'n tycker jag är bra, har inte märkt något flimmer förutom när jag riktar kameran mot tv'n. Ljus och fin bild, men inte lika kontrastrik som a850 (skuggnyanser är svårare att se). Histogram i sökaren är underbart. Något som jag också märkt, som andra också påpekat är att om man ändrar bländare eller tid så finns det en fördröjning innan man ser värdet i sökaren eller på skärmen, inget som direkt stör mig, man blir van. Har använt kameran mycket här hemma och visst finns det brus men tycker att LR3 klarar av bruset på ett bra sätt utan att detaljeringen blir katastrofal. Som sagt, tycker att den levererar bra bilder, även runt 1600 iso. Men faktiskt så känns (klämma o känna) a850'n mycket mer "högkvalitativ", rattarna har distingtare lägen, jojsticken är inte lika sladdrig och den bara "känns" bättre.
 
Det finns en A77 med 16-50 objektivet till salu på Blocket för 10000kr (tävlingsvinst står det). Hade den funnits i närheten så hade jag köpt den men den finns +50mil härifrån.
 
Verkar lite misstänkt tycker jag, var försiktig!.

Håller med! Finns en lång och fortfarande aktuell tråd här på FS som belyser bedrägerier på Blocket. De senaste inläggen (igår) fastslog att de flesta lurendrejerier gäller helt nya modeller alternativt senaste modeller.

Eos 7D och liknande modeller tycks vara ett av de "käraste" objekten att luras med. Vidare menade många som gjorde inlägg att de flesta lurendrejerierna handlar om Nikon och Canon.

Detta utelsuter ju inte att en absolut färsk modell av Sony, som det råder brist på dessutom, blir ett sådant objekt.

Läs gärna den tråden. Det är nästan förunderligt vilken uppfinningsrikedom dessa "entrepenörer" besitter när det gäller att lura folk och dessutom komma undan trots att polis har deras identitet.

Här är länken som leder till förstasidan av denna långa tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287

Å andra sidan ska man inte döma på förhand, men det gäller att gardera sig. Nu blev detta lite OT, men eftersom ämnet kom upp och det gäller en svåråtkomlig ny A77+objektiv för 60% av nypriset så kanske det är på sin plats i alla fall.

//Lennart

PS. "Tävlingsvinst" är numera en varningstriangel. DS
 
Den rörliga spegeln i en SLR-kamera både låter och orsakar vibrationer. Det är ju därför man på många SLR-kameror kan fälla upp spegeln i förväg. Nackdelen med det är att då ser man inget i sökaren. En annan nackdel med SLR är att man tittar på en mattskiva som är lika stor, eller oftast något mindre, än sensorn. EVFens skärm kan i princip göras hur stor som helst så länge den ryms inom kamerans ytttermått. Detta oavsett hur liten sensorn är. Därför kan man få en mycket större sökarbild med EVF. När det gäller flimmer så upplever jag inte det som störande ens på en TV och EVF lär ju ha ännu mycket mindre flimmer.

Olle

Foto gör ju skärpemätning med kamera på stativ och
antagligen med spegeluppfällning. Det skulle vara intressant
om dom oxå jämförde spegel och spegellöst på fri hand,
det borde vara till spegellös fördel trots skakreducering.

I en EFV (sökare) kan man lägga in en mängd finesser oxå...

Fast en optisk sökare visar precis det kameran ser (förutom
skärpedjupet). Och än å länge tycker jag att den är bättre.
 
Vid kontakt med Sony fick jag antydningar om att det skulle kunna dyka upp några ex av SAL-1650 i början/mitten av december och att det förmodligen innebär att den försenade leveransen inte hänger ihop med översvämningarna i Thailand.
 
Jaa! Då kan man välja att se något roligare om motivet är alltför tråkigt.

Bra kommentar!

Väldigt OT hörde jag en läkare som berättade att de hade en genomgång av olika röntgenbilder med alla möjliga deprimerande sjukdomssymptom på. En kollega till honom sa då lite käckt för att bryta den låga stämningen: "Äh, ere ingen som har lite bättre bilder".

Så det behovet är det nog fler än vi som har men själv avsåg jag nog främst en ökad flexibilitet när det gällde att själv påverka hur ens menyer skulle vara uppbyggda.
 
Foto gör ju skärpemätning med kamera på stativ och
antagligen med spegeluppfällning. Det skulle vara intressant
om dom oxå jämförde spegel och spegellöst på fri hand,
det borde vara till spegellös fördel trots skakreducering.
---
Det skulle definitivt vara intressant. Men många mäter det som är enkelt att mäta och enkelt att reproducera. T.ex. genom att använda stativ - då blir det samma förhållanden för alla mätningar. Men vid handhållning så måste man ta minst ett halvdussin bilder för varje mätning för att få fram ett normalvärde och en spridning. Det var vad jag fick göra när jag gjorde en jämförelse mellan objektiv- och sensorstabilisering (Canon IS och Sony SSI).


---
I en EFV (sökare) kan man lägga in en mängd finesser oxå...
---
Riktigt. Och som en följd av detta kan man inte bara fota, utan även göra alla inställningar och allting utan att behöva ta bort ögat från sökarokularet. Vilket ger överlägsen operativ snabbhet i jämförelse med kameror med enbart OVF.


---
Fast en optisk sökare visar precis det kameran ser (förutom skärpedjupet).
---
Nej, det är faktiskt precis tvärtom! Ifall du tänker efter ett ögonblick så inser du att den optiska sökaren ligger ganska nära det ögat ser, medan det är EVF:en som ligger nära den bild kamerasensorn kommer att producera. Vilket jag för egen del föredrar.

Och skärpedjupet som sagt. Den optiska sökaren klarar varken att visa skärpedjupet för stora bländare (då visar den ett betydligt större skärpedjup än det man får), och vid mindre bländare så ser man ingenting alls eftersom OVF:en då blir så mörk. EVF:en klarar däremot hela skalan - den visar det lilla skärpedjupet korrekt även vid bländare 1:2,8 eller större, och när man bländar ner till små bländare så syns skärpedjupet också bra, eftersom skärmen bibehåller samma ljusstyrka genom att förstärkningen ökar automatiskt, som bekant.


---
Och än å länge tycker jag att den är bättre.
Detta måste bero på att du inte har använt någon kamera med en riktig EVF ännu... :)

Visst, i några avseenden är OVF:en fortfarande bättre, men i vissa avseenden är t.o.m. Sonys första generations EVF:er (i SLT-A33 / A55) bättre, och EVF:erna i A65 / A77 är bättre i allt utom i några avseenden (enligt min uppfattning, efter att ha provat i MediaMarkts butiksbelysning). Och förutsatt att man har en kamera med uppdaterad firmware förstås
.
 
Senast ändrad:

Enligt uttalandet så har dom inte satt något leveransdatum....dom kan med all säkerhet inte köra på i samma fart/volymer så det tar nog ett tag innan dom kan börja skeppa större volymer mm så det kan nog trotts allt dröja ett tag innan kameran finns tillgänglig....sen är dom ju beroende av sina leverantörer som i sin tur kanske också ha blivit drabbade av översmäningarna o som inte har löst sina problem med förstörda fabriker,transportvägar mm.

"On November 14th, Sony announced that they are moving production to a different factory in Thailand.

Because the factory within Ayutthaya’s high-tech industrial park which produces almost all of their interchangeable lens digitals is nowhere near resuming production, they have moved production to their car audio production plant in the Amata industrial park in Chonburi.

For their compact digital cameras, they are considering alternative factories in locations such as China and Japan.

Sony’s digital interchangeable lens and mirrorless cameras were expected to go on sale on the 11th of November, however their launch was postponed due to the flooding in Thailand. Right now their new release date is still undecided"
 
Det skulle definitivt vara intressant. Men många mäter det som är enkelt att mäta och enkelt att reproducera. T.ex. genom att använda stativ - då blir det samma förhållanden för alla mätningar. Men vid handhållning så måste man ta minst ett halvdussin bilder för varje mätning för att få fram ett normalvärde och en spridning. Det var vad jag fick göra när jag gjorde en jämförelse mellan objektiv- och sensorstabilisering (Canon IS och Sony SSI).

<Ska prata med Foto på mässan om jag kommer ihåg det...>

....................

Nej, det är faktiskt precis tvärtom! Ifall du tänker efter ett ögonblick så inser du att den optiska sökaren ligger ganska nära det ögat ser, medan det är EVF:en som ligger nära den bild kamerasensorn kommer att producera. Vilket jag för egen del föredrar.

Och skärpedjupet som sagt. Den optiska sökaren klarar varken att visa skärpedjupet för stora bländare (då visar den ett betydligt större skärpedjup än det man får), och vid mindre bländare så ser man ingenting alls eftersom OVF:en då blir så mörk. EVF:en klarar däremot hela skalan - den visar det lilla skärpedjupet korrekt även vid bländare 1:2,8 eller större, och när man bländar ner till små bländare så syns skärpedjupet också bra, eftersom skärmen bibehåller samma ljusstyrka genom att förstärkningen ökar automatiskt, som bekant.

<Du har rätt, tänkte nog som ögat ser motivet?>

Detta måste bero på att du inte har använt någon kamera med en riktig EVF ännu... :)

Visst, i några avseenden är OVF:en fortfarande bättre, men i vissa avseenden är t.o.m. Sonys första generations EVF:er (i SLT-A33 / A55) bättre, och EVF:erna i A65 / A77 är bättre i allt utom i några avseenden (enligt min uppfattning, efter att ha provat i MediaMarkts butiksbelysning). Och förutsatt att man har en kamera med uppdaterad firmware förstås
.

Det var ett tag sen jag tittade i en EVF...
 
Då är det helt klart dags igen för detta... :)

Tror att du kommer att upptäcka att tekniken har gått framåt mycket snabbare än du hade kunnat föreställa dig. Så var det i alla fall för mig - och jag är ändå elektronik-ingenjör och har goda insikter om utvecklingstakten inom det området.

EVF:en i A65, A77, NEX-7 och (förmodligen) också den externa till NEX-5N spelar i en helt annan division än någon EVF du har kunnat se tidigare.


Bra ifall du kan snacka lite med Fotos testare. Min uppfattning är att hela "fototestbranchen" behöver förbättras rejält - den är rejält bristfällig. Testerna duger absolut inte längre som underlag för att kunna välja ut den kamera som bäst passar en själv (har sett mycket få undantag, tyvärr).
.
 
SAR har fått denna information enbart från en enda källa, och Andrea ber om att få bekräftelse från andra japaner. Det har kommit i alla fall en från signaturen jyun, som skriver följande:


"jyun 16 hours ago

Japanese speaker here…
Yup that is largely correct, production has started at the other factory. Although they still have no dates on when they can release the cameras.

And slight correction, they aren’t building new factories, but looking at possible locations that they can shift production to.

Good news for all of us. Cheers!"


Det ger ju ett trovärdigt intryck, men vi får förstås vänta lite till på mera bekräftelse (eller i sämsta fall det motsatta).
.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.