PMD
Aktiv medlem
Ställa in vitbalans och sådant vill jag dock inte pyssla med (och det gjorde jag inte när jag plåtade analogt heller)
Du använde aldrig Wratten-filter?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ställa in vitbalans och sådant vill jag dock inte pyssla med (och det gjorde jag inte när jag plåtade analogt heller)
Är det så illa? Då vete sjutton om jag vill börja med digitalt. Jag har ju läst att, för att bilderna skall duga, måste man skärpa, brusreducera, dra i kurvor, korrigera färgbalansen, korrigera exponeringen mm mm om man fotar raw. Som den late diafotograf jag är som inte gör något alls med bilderna idag, hoppades jag att det skulle vara åtminstone nästan lika enkelt om jag fotar digitalt i jpg. Suck! ;-)
Du använde aldrig Wratten-filter?
Hur är det nu med RAW-formatet i A77 är det patenterat, licenskrävande och kanske rent av krypterat? Är det något fel med kamerans konvertering till 100% jpg då de blir plastiska? Måste man vara en sådandär slarvig råbildsfotograf för att köra A77? Är A77:ans jpg bilder så urvattnade och packade att de inte längre är redigerbara?
Men, hallå, men alla de miljoner amatörfotografer då, som inte har intresse eller tid med ett fixande med sina digitala filer i datorn, de får utmärkta bilder ändå, i just JPEG format, förvånad?
Alla kompaktkameror, med fickstorlek till rockstorlek för förvaring av kameran, kan ENDAST ta bilder i JPEG format, med få undantag har några avancerade kompaktkameror ett alternativ till att spara bilderna i RAW format!
Kompaktkameror har tagit över, redan från starten av den digitala revolutionen, systemkameror, stora som små, har en mycket liten del av hela världens kameraförsäljning!
Sten-Åke, det är ingen som har kallat dig för idiot för att du hellre använder JPEG direkt ut kameran istället för RAW. Det kan visst finnas goda skäl till det, och om man som du är medveten om för- och nackdelarna så har man ju gjort ett informerat val. Inte mycket att bråka om.
Själv låter jag alltid kameran spara RAW och JPEG på minneskortet. För små bilder i mail och på web så duger JPEG oftast alldeles utmärkt, men jag vet ju inte i förväg vad jag kan tänkas vilja göra med en bild så det är rätt trevligt att ha en RAW också. Lagringsutrymmet är inget problem för mig.
Oftast JPEG, men sällan "direkt ur kameran" när det gäller de bilder jag sparar och vill ha kvar.
Ingen har kallat mig elller andra idioter i denna omgång av denna evighetsfråga men det är många som man tagit både heder och ära av tidigare under åren och kallat alla möjliga förklenande saker just här på FS, om någon dristat sig att avvika från RAW.-normen.
Det finns dessutom andra mer specifika skäl att en del stora organisationer som exv. dagstidningarna i princip uteslutande har JPEG i sina arbetsflöden och det handlar om prestanda i automatiserade flöden. Man föredrar JPEG därför att det formatet kan, precis som DNG f.ö. lagra XMP-metadata i en specifik header. Med TIFF-filer, som ofta blir grymt stora (de är ju ofta inte komprimerade som ju RAW oftatst är) så är det ju så att alla versioner av TIFF inte har det och det leder ofta till väldigt långa svarstider när systemen uppdaterar metadata på bilderna i flödena. Det är dock saker som gemene man aldrig behöver fundera på.
Som sagt, gör ett riktigt blindtest med dina kompisar. Ta ett gäng RAW-orginal och ett gäng dito JPEG. Gör bilderna så bra det bara går så ni är nöjda med dem även om de är i JPEG-format, vilket alltså innebär efterarbete med alla format. Inga bilder i parallella filformat av samma motiv. Bara en av varje. Låt sedan folk försöka lista ut vilka som kommer från vilket typ av orginal. Lycka till!
Har alla Sonykameror (med Alpha-fattning) skruv-AF?
Det är ju i så fall bättre än Nikon, och lika bra som Canon.
Det är naturligtvis en lögn att säga att INGEN skillnad i arbetsmängd finns mellan jpg/raw.
Oftast JPEG, men sällan "direkt ur kameran" när det gäller de bilder jag sparar och vill ha kvar.
Är det så illa? Då vete sjutton om jag vill börja med digitalt. Jag har ju läst att, för att bilderna skall duga, måste man skärpa, brusreducera, dra i kurvor, korrigera färgbalansen, korrigera exponeringen mm mm om man fotar raw. Som den late diafotograf jag är som inte gör något alls med bilderna idag, hoppades jag att det skulle vara åtminstone nästan lika enkelt om jag fotar digitalt i jpg. Suck! ;-)
Olle
Jag har ett gäng sådana bilder som du kan få jobba med hur mycket som helst och som du inte kan få fram vettig information ur med en jpeg, men som kan lyftas oerhört från ett RAW-original (av någon som är någotsånär skicklig bildbehandlare). Favoritmotivet är "svart hund i snö". Med jpeg så blir det extremt ofta partier som är utfrätt i högdagrarna eller igensotade i skuggorna. Om det är helt vitt i en jpeg-bild så går det inte att få fram några några detaljer alls och är det helt svart så är det samma sak. Bara att få fram moln och jämna övergångr ur en ljus himmel när man har korrekt exponering av ett ansikte i dagsljus kan vara knepigt, för att inte tala om undervattensbilder med bara ytjlus där det finns massa färgnyanser att hämta ut ur en RAW, medan jpeg har en blågrön slöja över sig som inte går att göra något åt egentligen.
Det där med att Sonys kameror inte automatiskt tillfälligt växlar till jpeg när man använder en funktion som kräver det irriterar mig mycket. Minns en riktigt bra bil jag tog som inte går att få riktigt tekniskt bra för att jag med min A550 hade pillrat på massa inställningar typ vivid color/max skärpa och brusreducering osv. Precis innan hade jag tagit en HDR-bild och då ställt kameran till jpeg, men glömde ställa tillbaka. Hade den bilden varit i RAW hade man kunnat göra mycket mer med den. Sen dess alltid RAW för min del.
/Mats
Men, hallå, men alla de miljoner amatörfotografer då, som inte har intresse eller tid med ett fixande med sina digitala filer i datorn, de får utmärkta bilder ändå, i just JPEG format, förvånad?
PS. Självklart har jag kvar alla mina A-SLR, vid sidan av mina D-SLR. Det analoga kanske kommer tillbaka med kraft, ha-ha! DS
Nja, det beror på hur ens arbetsflöde i bildbehandlingen ser ut.
Jag kör Photoshop och börjar ALLTID min bildbehandling i Camera Raw, oavsett om det är en jpeg eller raw-fil för att de globala ljus och färgreglagen är så mycket smidigare i ACR än i PS Blir bara lite jobbigare med jpeg eftersom man måste dra igång Bridge och högerklicka och välja öppna med ACR jämfört med en RAW som alltid öppnas i det läget.
Så du har rätt, det finns en liten skillnad i arbetsmängd. Det blir ett par moment till med jpeg som man slipper med raw-filer
/Mats