avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Håller med! Finns en lång och fortfarande aktuell tråd här på FS som belyser bedrägerier på Blocket. De senaste inläggen (igår) fastslog att de flesta lurendrejerier gäller helt nya modeller alternativt senaste modeller.
Eos 7D och liknande modeller tycks vara ett av de "käraste" objekten att luras med. Vidare menade många som gjorde inlägg att de flesta lurendrejerierna handlar om Nikon och Canon.
Detta utelsuter ju inte att en absolut färsk modell av Sony, som det råder brist på dessutom, blir ett sådant objekt.
Läs gärna den tråden. Det är nästan förunderligt vilken uppfinningsrikedom dessa "entrepenörer" besitter när det gäller att lura folk och dessutom komma undan trots att polis har deras identitet.
Här är länken som leder till förstasidan av denna långa tråd:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287
Å andra sidan ska man inte döma på förhand, men det gäller att gardera sig. Nu blev detta lite OT, men eftersom ämnet kom upp och det gäller en svåråtkomlig ny A77+objektiv för 60% av nypriset så kanske det är på sin plats i alla fall.
//Lennart
PS. "Tävlingsvinst" är numera en varningstriangel. DS
Vissa varningar här på FS angående att handla på nätet blir ju bara löjliga. "Betala aldrig i förskott" t.ex.
Finns väl ingen säljare som skickar grejerna först och hoppas på betalning sen (Ok Lennart, nån har ju gjort det med dig ), det är typ standard att betala först via överföring till bankkonto.
Sen det där att "Tävlingsvinst" är en varningsklocka trodde jag med, men missade pga detta en affär.
När jag i en av mina turer var utan A850 och skulle köpa mig en ny , så såg jag en annons med A850 + SAL 2,8/28-75 SAM till ett mycket bra pris. Oanvänd kamera aldrig upppackad "Tävlingsvinst".
Av rädsla för att det var bogus så nappade jag inte på den annonsen.
Sen efteråt såg jag en artikel här på FS av en fotograf som vunnit Sony Photo Contest där första priset var just denna kamera och det var samma kille. Då kontaktade jag honom, men då var kameran redan såld.
Kan mycket väl vara samma med det här. Sony ger sådana priser med en bra kamera, men om någon etablerad footograf som redan har utrustning och kör ett annat märke kan mycket väl tänkas sälja det. Absolut värt att kolla.
/Mats