Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Håller med! Finns en lång och fortfarande aktuell tråd här på FS som belyser bedrägerier på Blocket. De senaste inläggen (igår) fastslog att de flesta lurendrejerier gäller helt nya modeller alternativt senaste modeller.

Eos 7D och liknande modeller tycks vara ett av de "käraste" objekten att luras med. Vidare menade många som gjorde inlägg att de flesta lurendrejerierna handlar om Nikon och Canon.

Detta utelsuter ju inte att en absolut färsk modell av Sony, som det råder brist på dessutom, blir ett sådant objekt.

Läs gärna den tråden. Det är nästan förunderligt vilken uppfinningsrikedom dessa "entrepenörer" besitter när det gäller att lura folk och dessutom komma undan trots att polis har deras identitet.

Här är länken som leder till förstasidan av denna långa tråd:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=130287

Å andra sidan ska man inte döma på förhand, men det gäller att gardera sig. Nu blev detta lite OT, men eftersom ämnet kom upp och det gäller en svåråtkomlig ny A77+objektiv för 60% av nypriset så kanske det är på sin plats i alla fall.

//Lennart

PS. "Tävlingsvinst" är numera en varningstriangel. DS

Vissa varningar här på FS angående att handla på nätet blir ju bara löjliga. "Betala aldrig i förskott" t.ex.
Finns väl ingen säljare som skickar grejerna först och hoppas på betalning sen (Ok Lennart, nån har ju gjort det med dig :) ), det är typ standard att betala först via överföring till bankkonto.

Sen det där att "Tävlingsvinst" är en varningsklocka trodde jag med, men missade pga detta en affär.

När jag i en av mina turer var utan A850 och skulle köpa mig en ny :), så såg jag en annons med A850 + SAL 2,8/28-75 SAM till ett mycket bra pris. Oanvänd kamera aldrig upppackad "Tävlingsvinst".

Av rädsla för att det var bogus så nappade jag inte på den annonsen.
Sen efteråt såg jag en artikel här på FS av en fotograf som vunnit Sony Photo Contest där första priset var just denna kamera och det var samma kille. Då kontaktade jag honom, men då var kameran redan såld.

Kan mycket väl vara samma med det här. Sony ger sådana priser med en bra kamera, men om någon etablerad footograf som redan har utrustning och kör ett annat märke kan mycket väl tänkas sälja det. Absolut värt att kolla.


/Mats
 
Vissa varningar här på FS angående att handla på nätet blir ju bara löjliga. "Betala aldrig i förskott" t.ex.
Finns väl ingen säljare som skickar grejerna först och hoppas på betalning sen (Ok Lennart, nån har ju gjort det med dig :) ), det är typ standard att betala först via överföring till bankkonto.

Sen det där att "Tävlingsvinst" är en varningsklocka trodde jag med, men missade pga detta en affär.

När jag i en av mina turer var utan A850 och skulle köpa mig en ny :), så såg jag en annons med A850 + SAL 2,8/28-75 SAM till ett mycket bra pris. Oanvänd kamera aldrig upppackad "Tävlingsvinst".

Av rädsla för att det var bogus så nappade jag inte på den annonsen.
Sen efteråt såg jag en artikel här på FS av en fotograf som vunnit Sony Photo Contest där första priset var just denna kamera och det var samma kille. Då kontaktade jag honom, men då var kameran redan såld.

Kan mycket väl vara samma med det här. Sony ger sådana priser med en bra kamera, men om någon etablerad footograf som redan har utrustning och kör ett annat märke kan mycket väl tänkas sälja det. Absolut värt att kolla.


/Mats

Hur är det man säger? En gång är ingen gång. Jag har "gått på" 2 Tävlingsvinster hittills. Inte så jag förlorade pengar på det, men en jäkla massa tid för uppkollning, tidsbokning samt resa för att hämta annonserad vara. Säljaren uteblev. Figurerar nu i tråden jag hänvisar till och har en massa alias samt har lurat av folk pengar.

Men det var ju synd att det skulle vara "rätt" i det fallet du beskrev.

Personligen är jag inte så rädd för att sälja utan förskottsbetalning till folk här på FS. Jag kollar deras profil samt gör ett lite andra koller också. Däremot drar jag öronen åt mig när jag ser att de endast varit icke betalande medlemmar några dagar.

För övrigt anser jag att annonsmarknaden här på FS endast borde vara öppen för betalande medlemmar. Finns massor som bara går på FS för att köpa/sälja. Kollar man deras profil finns nästan ingenting upplagt och givetvis inte heller bilder. Ser man på köp/säljsidan så är det väldigt få annonser som har ens en bronssymbol.

Jag får säkert f-n för den åsikten, men jag står för den. Som jag ser det är det betalande medlemmar som i viss utsträckning betalar icke betalande medlemmars annonser. Och det är ju en faktiskt en ganska generös tjänst som är gratis och verkligen når en stor målgrupp.

Ha det bra!

//Lennart (som ff är sur över att inte kunnat få prova en A77)
 
Hur är det man säger? En gång är ingen gång. Jag har "gått på" 2 Tävlingsvinster hittills.

Trist!, fast när när det gäller Sony så har dom sådana kameror som vinster, så det är värt att kolla tycker jag.

Jag missade det som jag sa, men sen såg jag av en händelse den här artikeln på Fotosidan
http://www.fotosidan.se/cldoc/fredrik-jalhed-plockar-hem-vinst-i.htm och att det var just Fredrik Jalhed som sålde kamerakitet.


//Lennart (som ff är sur över att inte kunnat få prova en A77)

Vaddå, det finns väl tillfällen när "Photocon lämnar smålands skogar och går på stadens gator som en vanlig man"? *)

Det är väl bara ta en tur till MM i Wexio och klämma och känna lite. Förstår såklart att du vill "prova på riktigt", men det kan väl nån av vännerna här som inte bor alldeles för avsides hjälpa dig med.


/Mats

*) Gammalt fotosidanordspråk
 
Dagens tips

För er som vill ha ett riktigt bra tele.

JapanPhoto kommer att ha ett mässerbjudande på Sigma 50-500/4-6,6 APO EX DG HSM (= "Bigma") på fotomässsan då de säljerdet för 5 999 kr, dvs mindre än halva priset.

Framgår inte för vilka fattnigar det är eller om det är med OS, men det är ett riktigt bra objektiv. Jag har lillasystern, 150-500 och det är kalasbra, men 50-500 är ett EX som lär ska vara ännu bättre och dessutom har ett enormt bra zoom-omfång.

/Mats
 
Med eller utan OS gör skillnad. Det nya med OS lär vara mycket bättre. Det gamla utan OS lär vara något sämre än 150-500.

Med tanke på priset så gissar jag att det är det gamla utan OS.

Så sant.
Jag har ett 150-500 med OS och upplever det betydligt bättre än det 150-500 utan OS jag hade tidigare. Trodde inte det var riktigt samma med 50-500 för det har ju fått lysande rekommendationer, så det priset är kalasbra även utan OS. På Sony fins som sagt stabilisering i huset som gör att OS i objektivet inte är lika kritiskt.

/Mats
 
Trist!, fast när när det gäller Sony så har dom sådana kameror som vinster, så det är värt att kolla tycker jag.

Jag missade det som jag sa, men sen såg jag av en händelse den här artikeln på Fotosidan
http://www.fotosidan.se/cldoc/fredrik-jalhed-plockar-hem-vinst-i.htm och att det var just Fredrik Jalhed som sålde kamerakitet.

Vaddå, det finns väl tillfällen när "Photocon lämnar smålands skogar och går på stadens gator som en vanlig man"? *)

Det är väl bara ta en tur till MM i Wexio och klämma och känna lite. Förstår såklart att du vill "prova på riktigt", men det kan väl nån av vännerna här som inte bor alldeles för avsides hjälpa dig med.


/Mats

*) Gammalt fotosidanordspråk

Sånt är livet! Senast jag var inne på MM/Växjö fanns ingen A77...lär dröja innan de får en. Mina "vanliga" ÅF har ingen (Canon/Nikonleverantörer).

För övrigt kan jag understryka en hel del av det som skrivits om 150-500 Sigma. Hade ju som bekant ett sådant utan OS och körde på A850/A900 resp A550. Har massor av bilder tagna med det. Tyckte inte det var så märkvärdigt då och sålde det, men när jag kollat bilderna i efterhand ser jag att det tecknade bättre än Sony G 70-300SSM och efter 300mm bra upp över 400mm. Och på näravstånd riktigt bra med 500mm.

Tror mig fatta att den varianten med inbyggt OS är bättre.

//Lennart
 
Översmämningarna har blivit en ruskigt dyr historia för Sony:

"Sony USA has confirmed reports that production of its SLT and NEX cameras has resumed, following the devastating flooding in Thailand, last month. Production has been moved from its affected Ayuthaya site to the Chonburi plant, further south in the country. A spokesman said there was no further information about the effect on product shipments, as this was still being determined. The company lowered its camera sales forecasts in its quarterly results published on November 2nd but said it had not yet factored-in the effects of the floods. However, its current assessment was that, taking into account the returns from its insurance policies, the cost of the flood damage would be around 25 billion yen ($324m)."

http://www.dpreview.com/news/2011/11/15/Sonyproductionresumes

Dock bra/lovande att dom på så kort tid har lyckats ställa om/flytta produktionen till en annan fabrik...hoppas bara elendet ta slut för den drabbade befolkningen också och att återuppbyggnaden kan börja på allvar.

Undrar hur läget ser ut för övriga kameratillverkare som har fabriker i dom drabbade områderna.
 
Var det inte tänkt, - från början, att tråden skulle handla om Sony A77 och A65?

Tycks vara en total förvirring, över vad som tillhör tåden!

För att göra det än värre, - det är ovanligt varmt för årstiden, många + grader i landet!

En glad förbättring, övergång från display till EVF (A77) tar nu inte 1/2 sek, utan snabbare än så, 1/4 sek, bara det gör att tveksamma köpare slänger sig iväg för ett köp!
 

Kul!

...och om man som A65 i dPreviews "mätning" får 78 % så får man "God Award" men får man av samma källa 81% så får man "Silver Award". Hur ska man tolka sådant som en lätt förvirrad läsare?

I övrigt är väl följande skrivning från A65 testet intressant:

"Another piece of good news is that the ghosting issue that we found on the first generation of SLT cameras has completely disappeared on the latest models. We could not find any ghosting in our images, even when we tried to provoke it, so it's pretty safe to say Sony has somehow managed to 'engineer' the issue away in this latest generation of SLT cameras. "

Teknikerna har tydligen lyckats fixa detta problem från A33/A55-generationen som en del här på FS såg som ett "by design"-problem förklarat av spegelns lutning m.m. Så även här har vi tydligen gått från "en naturlags" negativa inverkan till att detta problem hux flux är ett ickeproblem. Teknikfaktorn verkar ånyo ha firat triumf över de obönhörliga naturlagarna eller hur man nu egentligen ska man tolka detta.

Men gud va OT det är i den här tråden, är det bara jag som nu skriver on A65/A77 :) Nu bara måste moderatorn bara ingripa mot en döende debatt som är lika slapp som ringmusklerna på döende. Nu bara måste Sony få lite ny fart på produktionen igen.
 
Senast ändrad:
Kul!

...och om man som A65 i dPreviews "mätning" får 78 % så får man "God Award" men får man av samma källa 81% så får man "Silver Award". Hur ska man tolka sådant som en lätt förvirrad läsare?

Mer "bang for the buck" helt enkelt och svårslagen i den klassen den tillhör...A77an "tävlar" i en annan klass/kategori...givetvis är A77an bättre än A65an på några punkter vilket också avspeglar sig i högre totalpoäng.
 
...och om man som A65 i dPreviews "mätning" får 78 % så får man "God Award" men får man av samma källa 81% så får man "Silver Award". Hur ska man tolka sådant som en lätt förvirrad läsare?

I övrigt är väl följande skrivning från A65 testet intressant:

"Another piece of good news is that the ghosting issue that we found on the first generation of SLT cameras has completely disappeared on the latest models. We could not find any ghosting in our images, even when we tried to provoke it, so it's pretty safe to say Sony has somehow managed to 'engineer' the issue away in this latest generation of SLT cameras. "

Teknikerna har tydligen lyckats fixa detta problem från A33/A55-generationen som en del här på FS såg som ett "by design"-problem förklarat av spegelns lutning m.m. Så även här har vi tydligen gått från "en naturlags" negativa inverkan till att detta problem hux flux är ett ickeproblem. Teknikfaktorn verkar ånyo ha firat triumf över de obönhörliga naturlagarna eller hur man nu egentligen ska man tolka detta.

Men gud va OT det är i den här tråden, är det bara jag som nu skriver on A65/A77 :) Nu bara måste moderatorn bara ingripa mot en döende debatt som är lika slapp som ringmusklerna på döende. Nu bara måste Sony få lite ny fart på produktionen igen.

Eftersom du blandar engelska och svenska inställer sig frågan ang tolkningen av "slapp som ringmuskeln" ställt mot mer "fart" till Sony.

En viss omtolkning bör väl också göras ang din fråga om det bara är du som skriver om A77/A65 här. Jo, jag ser att det är ironi så väl bekomme. Du är en av de mest kända OT-skribenterna och dina alster håller hög kvalitet och läsvärde. Så "keep the good fart steaming".:)

Ang A65 är den säkert prisvärd, men kanske ramlar mellan 2 stolar då den kameran sannolikt också behöver 16-50/2.8 SSM som standardobjektiv för att göra sensorn rättvisa. Personligen skulle jag inte köpa A65 istället för en A77 då prisskillnaden är relativt liten med tanke på hur mycket mer saker A77 är utrustad med.

Men för den som aldrig tänker sig att använda vertikalgrepp och plåtar aningen lugnare moiv på relativt låga iso så är A65 säkert väldigt bra. Men då ska det till bra objektiv. Och det kanske inte är så svårt att fixa. Ett gammalt Minolta 50/1.7 gör sannolikt ett fint jobb tillsammans med A65. Finns ju flera bra Sigmazoomar att välja emellan också om de är optimerade för SLT-tekniken (enl etikett på objektivets kartong eller modifierad på verkstad). 17-70 eller 18-50 blir säkert bra. Eller Tamron 17-50/2.8.

Personligen är jag så van vid den topplacerade displayen så den är synd att avstå, synkkontakt likaså, liksom mer varierbart autoiso.

//Lennart
 
Kul!

...och om man som A65 i dPreviews "mätning" får 78 % så får man "God Award" men får man av samma källa 81% så får man "Silver Award". Hur ska man tolka sådant som en lätt förvirrad läsare?

I övrigt är väl följande skrivning från A65 testet intressant:

"Another piece of good news is that the ghosting issue that we found on the first generation of SLT cameras has completely disappeared on the latest models. We could not find any ghosting in our images, even when we tried to provoke it, so it's pretty safe to say Sony has somehow managed to 'engineer' the issue away in this latest generation of SLT cameras. "

Teknikerna har tydligen lyckats fixa detta problem från A33/A55-generationen som en del här på FS såg som ett "by design"-problem förklarat av spegelns lutning m.m. Så även här har vi tydligen gått från "en naturlags" negativa inverkan till att detta problem hux flux är ett ickeproblem. Teknikfaktorn verkar ånyo ha firat triumf över de obönhörliga naturlagarna eller hur man nu egentligen ska man tolka detta.

Men gud va OT det är i den här tråden, är det bara jag som nu skriver on A65/A77 :) Nu bara måste moderatorn bara ingripa mot en döende debatt som är lika slapp som ringmusklerna på döende. Nu bara måste Sony få lite ny fart på produktionen igen.

Värt att beakta är att Dpreview inte ansåg att Ghosting som då upptäcktes på A55 inte ansågs som alamerande trots allt, Även Peter ryckte in som sitter i den goda sitsen med kamrater som använder A55 och får goda möjligheter att prova, det klassiska exempelt som togs fram vid flertal tillfällen ( av kanske lite illlasinnade konkurenter gjorde stor sak av fenomenet ) var faktiskt lite märkligt, foton tagna under dåliga förhållande, korta kommentarer från Canonfolk som helt sonica bara skrev " Scary " .

Vad många dåliga bilder har inte tagits av oss alla här på fotosidan som vi sedan fått kastat bort, börjar nästan bli lite tröttsamt med alla fantastiska experter som har någon form av gudagåva att alltid perfekt kunna se den 100% kulören på orange färg tillika grön och röd, den exakta vitbalansen med mera, Jpeg.bilder är så totalt jätte konstiga att man ser inte om det är bandy eller fotboll som utspelar sig.

Tillbaka till Ghosting som Sony nu tydlingen löst efter att Fotosidans konkurenter till Sony gärna viljat påtala dom i tid och otid, nu läser man inte att Sony faktiskt fixat det hela på blott sin andra generation genom släppet av A65. men så klart EVF:en kan man fortfarande hacka på.
 
Gott och väl att det rapporteras att ghostingproblemet är löst, icke desto mindre så förekommer det på A55. Så det lär väl inte trösta ägarna till dem. Jag har lagt upp exempel på det tidigare i 2 trådar.

//Lennart (illasinnad Sonyanvändare:)
 
Gott och väl att det rapporteras att ghostingproblemet är löst, icke desto mindre så förekommer det på A55. Så det lär väl inte trösta ägarna till dem. Jag har lagt upp exempel på det tidigare i 2 trådar.

//Lennart (illasinnad Sonyanvändare:)

Hellre ghosting än gremlings i kameran........

...........stavas det så??eller med Ä
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.