Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det blir förstås utspätt med tiden. Men 2006 fanns rätt mycket kvar. :)

Å andra sidan skulle inte samma kameradivision ha stått stilla i utvecklingen om den hade fortsatt under KMs namn.

Nä, men de hade inga pengar. Så det hade väl blivit ungefär som med Pentax att de hade fått avsta från FF-spåret de också.
 
Jag var idag ute vid MediaMarkt i Örebro och kollade på A77:an.

Där upplevde jag ingen eftersläp med EVF:en, och den var faktiskt snabb att tända EVF:en (I mitt tycke).
Seriebildtagningen var faktiskt bättre än förväntat, Kameran jag textade saktade inte ner till 3 b/s efter 1,5 sekunder. utan kanske till 6-7 b/s i små "burst".

Dock tror jag seriebildtagningens "snabbhet" berodde på att det inte fanns något minneskort i kameran ??

Overall var Huset mig i smaken. greppet var gudomligt.

Är dock rädd för "måndagsexemplar" och alla andra negativa upplevelser som de haft med kameran.
Så jag funderar på att byta System till Canon.
Då en 7D, som jag klämde på idag också.
Men det är en annan Femma...
 
Jag var idag ute vid MediaMarkt i Örebro och kollade på A77:an.

Där upplevde jag ingen eftersläp med EVF:en, och den var faktiskt snabb att tända EVF:en (I mitt tycke).
Seriebildtagningen var faktiskt bättre än förväntat, Kameran jag textade saktade inte ner till 3 b/s efter 1,5 sekunder. utan kanske till 6-7 b/s i små "burst".

Dock tror jag seriebildtagningens "snabbhet" berodde på att det inte fanns något minneskort i kameran ??

Overall var Huset mig i smaken. greppet var gudomligt.

Är dock rädd för "måndagsexemplar" och alla andra negativa upplevelser som de haft med kameran.
Så jag funderar på att byta System till Canon.
Då en 7D, som jag klämde på idag också.
Men det är en annan Femma...

Jag 7D börjar att stabilisera sig nu efter 2 år på marknaden, kommande 8D klipper nog till med 12 Ev i DR hos DX0.
 
Jag var idag ute vid MediaMarkt i Örebro och kollade på A77:an.

Där upplevde jag ingen eftersläp med EVF:en, och den var faktiskt snabb att tända EVF:en (I mitt tycke).
Seriebildtagningen var faktiskt bättre än förväntat, Kameran jag textade saktade inte ner till 3 b/s efter 1,5 sekunder. utan kanske till 6-7 b/s i små "burst".

Dock tror jag seriebildtagningens "snabbhet" berodde på att det inte fanns något minneskort i kameran ??

Overall var Huset mig i smaken. greppet var gudomligt.

Är dock rädd för "måndagsexemplar" och alla andra negativa upplevelser som de haft med kameran.
Så jag funderar på att byta System till Canon.
Då en 7D, som jag klämde på idag också.
Men det är en annan Femma...

Tror faktiskt inte du behöver vara speciellt rädd för att få ett måndags-ex....det verkar faktiskt som att det är demo-ex som bete sig konstigt och vissa testare som råkat få kameror som varit onormalt sega mm.
Läser man runt på olika stora forum som tex Dpreview så inser man att det är väldigt få som drabbats av måndags-ex och dom som har råkat ut för det är i stort sätt bara dom som fick kameran levererad med den tidiga firmware.

Ang bufferten så saktar den ner mer med minneskort i.

Canon 7D är en fin kamera helt klart och bättre än A77an på några punkter medans A77an erbjuder andra unika funktioner.
 
RAW i högiso ganska förfärligt dock. Roade mig med att välja andra modeller att jämföra med som A580 som såg mycket bättre ut vid 6400 än A77. Att raw i högiso för FF-modellerna ser bättre ut är inget att säga något om. Bäst att jämföra fikon med fikon:).

Jag blir inte riktigt klok på RAW-filerna faktiskt....trotts att JPEG-bilderna är lite "smetiga" på iso3200 och uppåt så är det i princip lögn att få till ett lika brusfritt resultat med samma mängd detaljer kvar när man kör RAW....kan det vara så att ARC inte fungerar optimalt med A77ans RAW-filer ännu trotts allt??...menar tror aldrig jag har ägt eller testat en kamera där jag inte har lyckats få ett något bättre resultat med RAW-filerna än med JPEG på höga iso....med A77an är det väldigt stor skillnad på RAW och JPEG när det gäller bruset på höga ison.
 
Jag blir inte riktigt klok på RAW-filerna faktiskt....trotts att JPEG-bilderna är lite "smetiga" på iso3200 och uppåt så är det i princip lögn att få till ett lika brusfritt resultat med samma mängd detaljer kvar när man kör RAW....kan det vara så att ARC inte fungerar optimalt med A77ans RAW-filer ännu trotts allt??...menar tror aldrig jag har ägt eller testat en kamera där jag inte har lyckats få ett något bättre resultat med RAW-filerna än med JPEG på höga iso....med A77an är det väldigt stor skillnad på RAW och JPEG när det gäller bruset på höga ison.

Borde inte "ta slut" efter 3200 egentligen. Kanske det handlar om att betaversionen av ACR användes. Men det kan ju också vara så att det inte går nöjaktigt att förstärka signalen på ett snyggt sätt vid 6400 iso p g a iso 6400=1,65x6400= iso10560 p g a ljustappet SLT-tekniken orsakar.

Fast jag bara spekulerar vilt här. Fast många kanske nöjer sig med jpegfilerna trots kraftig NR. De ser ju inte så illa ut, men rawfilen gav mig nästan kalla kårar:)

//Lennart
 
Jag blir inte riktigt klok på RAW-filerna faktiskt....trotts att JPEG-bilderna är lite "smetiga" på iso3200 och uppåt så är det i princip lögn att få till ett lika brusfritt resultat med samma mängd detaljer kvar när man kör RAW....kan det vara så att ARC inte fungerar optimalt med A77ans RAW-filer ännu trotts allt??...menar tror aldrig jag har ägt eller testat en kamera där jag inte har lyckats få ett något bättre resultat med RAW-filerna än med JPEG på höga iso....med A77an är det väldigt stor skillnad på RAW och JPEG när det gäller bruset på höga ison.

Det börjar bli dags för tillverkarna/mjukvarutillverkarna att lämna lite val kvar åt användaren.

Problemet med kameror med väldigt små pixlar (detta gäller även kompakter/telefoner osv) är att man kan inte använda riktigt samma principer för brusreduceringen - som med en Bayerbaserad sensor med större pixlar - om man vill behålla så mycket detaljering som möjligt.

Men jag håller inte riktigt med om att man kan kalla jpg-resultaten ur A77 "detaljerade". Inte på något ISO, inte med någon inställning. Kameran plattar ut alla mikrodetaljer på ett sätt som gör upplösningen ganska meningslös.

Vill man pressa ljuskänsligheter är A77 nog inget bra val, inte 65-an heller. Det kommer bli ramaskrin så fort NEX-7 släppts... Teorin säger att den kommer vara ca 1 helsteg bättre, och detta stämmer perfekt med praktiken om vi jämför A55 med NEX5N. Sen får vi se hur Sony valt att lägga processningsnivåerna, i 5N tyckte jag det var ganska lagom.
 
Tror faktiskt inte du behöver vara speciellt rädd för att få ett måndags-ex....det verkar faktiskt som att det är demo-ex som bete sig konstigt och vissa testare som råkat få kameror som varit onormalt sega mm.
Läser man runt på olika stora forum som tex Dpreview så inser man att det är väldigt få som drabbats av måndags-ex och dom som har råkat ut för det är i stort sätt bara dom som fick kameran levererad med den tidiga firmware.

Ang bufferten så saktar den ner mer med minneskort i.

Canon 7D är en fin kamera helt klart och bättre än A77an på några punkter medans A77an erbjuder andra unika funktioner.

Nä, man kan "citron" på en torsdag också!
 
Visst ska Sony ha beröm för de utmärkta kameror de gör, men deras systemkameradivision startade inte 2006. Den bytte namn från Konica-Minolta till Sony då.

Sony köpte upp KM system kamera-divisionen, anställde samtidigt viktiga "kuggar" från KM, det är fakta, inget annat?.
Sony började på egen hand, med Sony logga, ledd av "kuggar" från KM, 2006, med system kamera-divisionen, erfarenhet från kompaktkameror sedan många år och annan hemelektronik hade Sony, som bra grund.
Jag kan ha fel, men ändå, inte har de övriga företagen Canon, Nikon, Olympus och Pentax haft en så kort tid av bara 6 år, för att nu idag, 2011, tillhöra tätklungan?
 
Det är lätt att vara efterklok, men ändå,
- köp aldrig en helt ny produkt, kvittar vad det är, vänta tills allt är inkört, avvakta några månader, det vet väl alla?

Märkligt att så erfarna fotografer det finns ändå på FS Forum, som slänger sig över ett splitnytt verktyg, vi vet alla att det ofta är stress från marknadsavdelningen som vill få ut en ny produkt, senast typ månaden innan man bestämmer sig för en lansering, vilket var mycket vanligt förr inom IT-världen, man tog en sk. rövare!
Idag, något bättre, men uppdateringar kommer ändå ofta efter en lansering av en splitny produkt.

FW 2.0 gör A77:n säkert till det kamerahus det var tänkt, några ansvariga på Sony har nog fått lämna sina platser.
Jag tycker Sony skall ha beröm, deras system-kameradivision för pro och konsument, startade 2006, inte så länge sedan alltså, jämfört med Canon, Nikon, Olympus och Pentax m.fl. ….
Å andra sidan, Sony är inga nybörjare inom elektronik ….

Hursä. Vet väl alla att marknadsavdelningarna skickar ut halvfärdiga produkter?

Faktiskt, som Sony-användare känner jag mig inte alls igen mig i det. Har haft KM5D, Sony A550, A580, A85p och A900. Ingen av dessa har kommi med fix-uppdateringar av firmware. Efter TVÅ ÅR släppte Sony v 2.0 till A850/A900 med funktionstillägg, vilket var en stor nyhet. Sony har konsekvent levererat färdiga kameror och vi har ju här gjort oss lite lustiga över att Canon släppt buggiga kameror som måste fixas, deras Err99 osv. För inte så länge sen kom det fram att Nikon också hade stressat på och behövt släppa fixar.

Men inte Sony!

Det är tragiskt att de nu också fallit för den här frestelsen och det kanske är därför jag reagera extra kraftigtt. De har sjunkit en rejäl nivå i mina ögon, fast kommer man med erfaernhet av Canon kanske man inte ser det som något konsigt att bli behandlad på det sättet som kund.


/Mats
 
Sony köpte upp KM system kamera-divisionen, anställde samtidigt viktiga "kuggar" från KM, det är fakta, inget annat?.
Sony började på egen hand, med Sony logga, ledd av "kuggar" från KM, 2006, med system kamera-divisionen, erfarenhet från kompaktkameror sedan många år och annan hemelektronik hade Sony, som bra grund.
Jag kan ha fel, men ändå, inte har de övriga företagen Canon, Nikon, Olympus och Pentax haft en så kort tid av bara 6 år, för att nu idag, 2011, tillhöra tätklungan?

Loggan var nog ny 2006 men inte så värst mycket mer, Hursom så är/var Sony inga nybörjare på avancerad fotoutrustning.
 
Trevligt att några är nöjda. Jag är dock fortfarande frågande till om NR verkligen är "AV" i läget "weak/svag eller om det "smittar" rawfilen.

Spekulerar i om det knappast märks vid basiso upp till 800-1600 iso, men ger för stor påverkan vid iso 3200-6400. Detta plus förstärkningen av en redan brusereducerad fil på 6400 iso (som i realiteten är över 10000 iso pga spegeltjuven kanske skapar risig rawfil på en så liten sensor med så hög pixeldensitet.

Man vet ju aldrig vad som åker med rawfilerna.

//Lennart
 
Sony köpte upp KM system kamera-divisionen, anställde samtidigt viktiga "kuggar" från KM, det är fakta, inget annat?.
Sony började på egen hand, med Sony logga, ledd av "kuggar" från KM, 2006, med system kamera-divisionen, erfarenhet från kompaktkameror sedan många år och annan hemelektronik hade Sony, som bra grund.
Jag kan ha fel, men ändå, inte har de övriga företagen Canon, Nikon, Olympus och Pentax haft en så kort tid av bara 6 år, för att nu idag, 2011, tillhöra tätklungan?

Jag förstår inte riktigt hur du räknar ut det till 6 år. Sony började ju inte från början, vilket du ju också skrev själv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.