Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
A77 fick i FOTO:s test det för mig förväntade omdömet. De negativa omdömena nedan.

Riset:
Följande AF på rörliga föremål ej i klass med konkurrenternas modeller -inte ens vid 8 pbs. Även om 8bps ger större träffsäkerhet än högsta sekvens.
EVF:n önskade testaren utbytt mot en OVF.
Fördröjning.
Trots 24MP ingen större upplevd skillnad mot de kameror som har Sonys 16Mp-sensor. Dock mätbar.
Ingen höjdare att använda kameran över iso 3200.
Svag minnesbuffert
EVF drar mer ström än LCD-displayen.
+ en del andra detaljer.som exv fast spegel stjäl ljus.

Ovan skriven sammanfattning fritt "översatt".

De negativa punkterna kanske kan förbättras över tid. I vissa fall med FW, men det går ju inte med alla.

//Lennart

När jag testade kompisens A77a så tyckte jag faktiskt AF:en verkade riktigt rapp och träffsäker vid 8fps o gav väldigt många keepers o oftast så va faktiskt alla bilder i en 8fps serie skarpa...har dock inte gjort någon direkt jämföreslse med en annan kamera dock tror jag faktiskt inte att jag skulle få så många mer keepers under en dag på tex en motocrossbana med tex en D300s.

EVF vs OVF är en smaksak...jag personligen föredrar faktiskt A77ans EVF före en OVF(undantaget FF-OVF)....men en OVF är helt klart behagligare att titta igenom många gånger.

Så är det väl i princip alltid när det gäller ökning av mp-talet...det är sällan man ser någon jättestor skillnad och i prakiken skall det till mycket för att man ska dra nytta av den högr upplösningen.

Jupp efter iso3200 så är A77an inte speciellt bra så vida man inte använder sig av multishot som bara fungerar med JEPG och på icke rörliga motiv...dock ger det ett riktigt bra resultat...upp till iso1600 så tycker jag A77an är riktigt bra...pesonligen fotar jag i princip aldrig med högre iso än iso1600 så jag skulle lätt kunna leva med en A77a.

Ja minnesbufferten är inte stor när det gäller JPEG och där ligger konkurrenterna långt före...dock är inte Nikon D300s speciellt mycket bättre när det gäller minnesbufferten för RAW....den klarar väl bara av 2-3bilder mer.
 
När jag testade kompisens A77a så tyckte jag faktiskt AF:en verkade riktigt rapp och träffsäker vid 8fps o gav väldigt många keepers o oftast så va faktiskt alla bilder i en 8fps serie skarpa...har dock inte gjort någon direkt jämföreslse med en annan kamera dock tror jag faktiskt inte att jag skulle få så många mer keepers under en dag på tex en motocrossbana med tex en D300s.

EVF vs OVF är en smaksak...jag personligen föredrar faktiskt A77ans EVF före en OVF(undantaget FF-OVF)....men en OVF är helt klart behagligare att titta igenom många gånger.

Så är det väl i princip alltid när det gäller ökning av mp-talet...det är sällan man ser någon jättestor skillnad och i prakiken skall det till mycket för att man ska dra nytta av den högr upplösningen.

Jupp efter iso3200 så är A77an inte speciellt bra så vida man inte använder sig av multishot som bara fungerar med JEPG och på icke rörliga motiv...dock ger det ett riktigt bra resultat...upp till iso1600 så tycker jag A77an är riktigt bra...pesonligen fotar jag i princip aldrig med högre iso än iso1600 så jag skulle lätt kunna leva med en A77a.

Ja minnesbufferten är inte stor när det gäller JPEG och där ligger konkurrenterna långt före...dock är inte Nikon D300s speciellt mycket bättre när det gäller minnesbufferten för RAW....den klarar väl bara av 2-3bilder mer.

Man kan säkert uppleva träffsäkerheten på olika sätt. I nämnda test var det flygande mås det gällde. Och det var väl ingen direkt överraskning att A77 inte skulle kunna slå Canon 7D på det området.

Men går Sony ut med 12 bps och det visar sig att även vid 8 bps så är testarens träffprocent mindre vad gäller keepers än vad han upplever med de närmaste konkurrenternas så är ju ett minus i protokollet självklart i sammanvägningen. "En klar majoritet av bilderna blev dock suddiga" (citat).
Troligtvis irriterades också testaren av att man i AF-C läge och 12 bps inte kan välja varken tid eller bländare utan allt sköts med fullautomatik..

EVF vs OVF kan vi diskutera hit och dit hur länge som helst. Jag har hittat fördelar med OVF också som tydligen testaren inte upplevt på samma sätt.

Vad gäller upplevd upplösning och uppmätt sådan var det för min del helt väntat att skillnaden skulle bli liten. A77 får 2900 lpb vertikalt mot 7D:s 2850 trots 6MP mer. Ytterligare 100 horisontellt dock.

Bufferten och AF-C förlorar ju stort mot 7D och det förvånar mig inte alls att detta påpekas ganska rejält.
Det var ju i detta segment A77 av många förväntades komma in som skarp konkurrent.

Sedan har vi detta med väldigt slö uppdatering av nuffrorna på displayen när inmatningshjulen används. Knappast smickrande för Sony som marknadsför kameran under devisen: "Fånga det andra missar".
Som om det inte vore nog med detta fick testaren efter att han vridit på programvalsratten några hack uppleva att det ibland tog flera sekunder innan displayen uppdaterades. Icke heller smickrande för en kamera som marknadsförs som snabb actionkamera.

För mig som ofta växlar mellan manuell inställning och främst A och S är detta ett totalt vansinnigt fel.
Lägger man till klen buffert, lång reaktionstid på inmatningshjulen så är A77 för mig bara en APS-C med marginellt högre upplösning än konkurrenterna och som bäst passar för lugnare motiv än action när jag ser rent praktiskt på det.

Att sedan kameran är späckad med en massa andra finesser, bra LV o s v är en annan sak. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda den för kritiska bilder med hög detaljering och precisionsinställa via förstorad MF-assist. Men A77 överträffas vad gäller bildkvalitet/detaljering av A850/A900 och tyvärr är även lågljusegenskaperna ganska mediokra.

Nu handlar det om EN test och EN värdering av EN testare. Ändå förefaller den seriös vad gäller basala funktioner vid praktisk fotografering.

Jag tror fortfarande att en kamera med samma design och OVF i ett ännu mer vädertätat utförande (exv batteriluckan) och satsning på 7-8 bps med högre precision skulle ha lockat fler A700-ägare. Dessutom hade sannolikt lågljusegenskaperna kunnat förbättras då ljusförlusten som SLT-tekniken orsakar skulle försvunnit. Med inbyggt SSS och den mycket bra vinklingsbara displayen hade den verkligen utmanat 7D ordentligt och närmat sig FF-prestanda i högre grad.

Så för 12.500:- (det går att få 7D billigare än så) går den här kameran bort för mig. Kan inste se någon direkt fördel att ha den som komplement till en A900/A850. Tror mer på NEX-7 i den rollen.

//Lennart
 
Som om det inte vore nog med detta fick testaren efter att han vridit på programvalsratten några hack uppleva att det ibland tog flera sekunder innan displayen uppdaterades. Icke heller smickrande för en kamera som marknadsförs som snabb actionkamera.

Så för 12.500:- (det går att få 7D billigare än så) går den här kameran bort för mig. Kan inste se någon direkt fördel att ha den som komplement till en A900/A850. Tror mer på NEX-7 i den rollen.

//Lennart

Vet inte vad han hadde för "version" av a77 men min beter sig inte så. Är själv nöjd med kameran och har den som komplement till min a850 istället för min a700 som faktiskt är mindre bra på flera punkter jämfört med a77.
 
Vet inte vad han hadde för "version" av a77 men min beter sig inte så. Är själv nöjd med kameran och har den som komplement till min a850 istället för min a700 som faktiskt är mindre bra på flera punkter jämfört med a77.

Det låter ju lite bättre. Enl artikeln handlade det om FW 1.03. Så det är ju skönt att någon är nöjd. Jag tror hur som helst inte att det var så lyckat att försöka göra "extra allt" på A77.
Själv tror jag inte jag skulle haft några större problem med den, men jag känner flera som dragit öronen åt sig då kameran marknadsförts som en actionkamera.

//Lennart
 
Det verkar vara spridning mellan exemplaren som sagt.
Foto verkar ha testat samma kamer som jag, medan Photoclubalpha har testat samma som Nisse.

Håller med Lennart att det är märkligt av Sony just med dessa specifika missar som slår direkt mot kärnan i det som kameran är byggd för. En snabb action-kamera måste ju vara just snabb i inställningarna, ha vettig buffert och bra följande AF. Det är ju för att få det som man kan tänka sig att uppoffra det sista unset i bildkvaliten som SLT-tekniken ger. det går ju inte att positionera om den till landskapskamera liksom.

Håller däremot inte med om att det var väntat, eller i varje fall självklart, att den skulle förlora matchen följande AF gentemot Canon EOS 7D.

Visst vet vi att 7D är fantastiskt bra på detta, men tekniken att AF-sensorerna är kontinuerligt aktiva och att bildinformation från sensorn används för att låsa på delar i ett motiv har stora fördelar som gör att det mycket väl kan bli ett stort steg framåt. Låt vara att Sony inte lyckats med implementeringen, men förutsättningarna finns definitivt där tack vare tekniken. Inte omöjligt att de får till det i en uppdaterad version av antingen bara programvaran, eller hela kameran. Så självklart att den inte skulle rå på 7D i följande AF är det då definitivt inte.

Bäst att sluta nu då jag hela tiden får skäll för att jag talar illa om Sony. Tycker dock det är otroligt märkligt att det blivit som det blivit och att Sony släppt ut en halvfärdig produkt på marknaden. Jag tror det är en mycket dyrköpt erfarenhet från Sony, Tråkigt är det i alla fall.


/Mats
 
Det verkar vara spridning mellan exemplaren som sagt.
Foto verkar ha testat samma kamer som jag, medan Photoclubalpha har testat samma som Nisse.

/Mats

Nja det verkar mest vara dåliga ex av dom som nått ut till testare och som finns som demo-ex....sitter just nu med kompisens A77 och den beter sig precis som Nisses,David K´s och som alla andra exemplar med laddad firmware v1.03 som nått ut till andra användare....det lilla lagg som finns vid ändring av bländare/slutartid är inget som verken stör eller som på något sätt leder till en missad bild i praktiken...EVF tänd i princip direkt så fort man närmar sig sökarokularet...ingen svart sökare här inte så man lär knappast missa någon bild i praktiken på grund av det heller.
 
Senast ändrad:
Tänk om vi är helt grundlurade med ISO-begreppet! Bara en annan form av underexponering och överframkallning. Exempelvis underexponering 5 steg och multiplicering av värdena 5 steg för att få lämpligare RAW data.
 
Man kan säkert uppleva träffsäkerheten på olika sätt. I nämnda test var det flygande mås det gällde. Och det var väl ingen direkt överraskning att A77 inte skulle kunna slå Canon 7D på det området.

Men går Sony ut med 12 bps och det visar sig att även vid 8 bps så är testarens träffprocent mindre vad gäller keepers än vad han upplever med de närmaste konkurrenternas så är ju ett minus i protokollet självklart i sammanvägningen. "En klar majoritet av bilderna blev dock suddiga" (citat).
Troligtvis irriterades också testaren av att man i AF-C läge och 12 bps inte kan välja varken tid eller bländare utan allt sköts med fullautomatik..

EVF vs OVF kan vi diskutera hit och dit hur länge som helst. Jag har hittat fördelar med OVF också som tydligen testaren inte upplevt på samma sätt.

Vad gäller upplevd upplösning och uppmätt sådan var det för min del helt väntat att skillnaden skulle bli liten. A77 får 2900 lpb vertikalt mot 7D:s 2850 trots 6MP mer. Ytterligare 100 horisontellt dock.

Bufferten och AF-C förlorar ju stort mot 7D och det förvånar mig inte alls att detta påpekas ganska rejält.
Det var ju i detta segment A77 av många förväntades komma in som skarp konkurrent.

Sedan har vi detta med väldigt slö uppdatering av nuffrorna på displayen när inmatningshjulen används. Knappast smickrande för Sony som marknadsför kameran under devisen: "Fånga det andra missar".
Som om det inte vore nog med detta fick testaren efter att han vridit på programvalsratten några hack uppleva att det ibland tog flera sekunder innan displayen uppdaterades. Icke heller smickrande för en kamera som marknadsförs som snabb actionkamera.

För mig som ofta växlar mellan manuell inställning och främst A och S är detta ett totalt vansinnigt fel.
Lägger man till klen buffert, lång reaktionstid på inmatningshjulen så är A77 för mig bara en APS-C med marginellt högre upplösning än konkurrenterna och som bäst passar för lugnare motiv än action när jag ser rent praktiskt på det.

Att sedan kameran är späckad med en massa andra finesser, bra LV o s v är en annan sak. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att använda den för kritiska bilder med hög detaljering och precisionsinställa via förstorad MF-assist. Men A77 överträffas vad gäller bildkvalitet/detaljering av A850/A900 och tyvärr är även lågljusegenskaperna ganska mediokra.

Nu handlar det om EN test och EN värdering av EN testare. Ändå förefaller den seriös vad gäller basala funktioner vid praktisk fotografering.

Jag tror fortfarande att en kamera med samma design och OVF i ett ännu mer vädertätat utförande (exv batteriluckan) och satsning på 7-8 bps med högre precision skulle ha lockat fler A700-ägare. Dessutom hade sannolikt lågljusegenskaperna kunnat förbättras då ljusförlusten som SLT-tekniken orsakar skulle försvunnit. Med inbyggt SSS och den mycket bra vinklingsbara displayen hade den verkligen utmanat 7D ordentligt och närmat sig FF-prestanda i högre grad.

Så för 12.500:- (det går att få 7D billigare än så) går den här kameran bort för mig. Kan inste se någon direkt fördel att ha den som komplement till en A900/A850. Tror mer på NEX-7 i den rollen.

//Lennart

Nej det va ingen direkt överraskning men frågan är hur han ställt in AF:en på A77....jag har inga problem att får åtta keepers av åtta bilder i serie med A77an när jag fotar bilar och motocross.

Ja det är en av begränsningarna med 12fps men jag tycker kameran gör ett väldigt bra jobb och 12fps-läget är helt klart användbart i många lägen.

Med A77ans EVF så ser jag väldigt få fördelar med en OVF i kameror som ligger i samma prisklass....men som sagt det är personligt.

När det gäller RAW så tycker jag inte bufferten är så dålig med tanke på upplösningen...när jag/vi har testat med sandisk snabbaste SD-kort så har jag/vi fått ut 14-16 bilder(har inte testat om det går att skjuta längre serie i 12mb) alltså nästa i samma klass som D300s som klarar ca 17st....visst 7D klarar 24 o är lite bättre på den punkten....JPEG där är A77an långt efter men frågan är hur många som står och håller ner avtryckaren flera sekunder utan att lyfta fingret....troligtvis bara dom riktiga hardcore actionfotograferna som gör det.

Visst A850/900 är lite bättre men det är inte mycket...dock är det en FF som dessutom kostar betydligt mycket mer....men det är väldigt liten skillnad och i praktiken ska det till gigantiska printar för att man ska se den skillnaden...på höga ison tycker jag inte heller är speciellt mediokra utan upp till iso3200 är den riktigt bra....därefter blir den snabbt sämre....men A77an är betydligt mycket bättre på mycket annat än A850/900.

Vad det gäller lagget i kontrollerna så är det väldigt liiiiitet och knappt märkbart.....knappast något som kommer göra att någon missar en bild på grund av det...detta lär rättas till med en kommande firmware uppdatering.
EVF tänds i princip direkt och det liiiiilla lagget som finns lär inte heller det göra så att man i praktiken missar en bild på grund av det.

Stänga av och på kameran sker i princip direkt så inget som stör det heller....vad det gäller övrig hantering av kameran så kan jag inte påstå att den är slö på något sätt...likvärdig alla andra Sonys kameror när det gäller respons.

Visst en Canon 7D går att få för samma pengar men är trotts allt en gammal kamera som funnits på markanden ett bra tag därav det låga priset....den va betydligt dyrare när den kom och efterföljaren lär med all säkerhet blir mycket dyrare än A77an....A77an ligger på samma pris som Canon 60D gjorde när den kom och jag måste säga att om man ser till den aspekten så erbjuder A77an väldigt mycket för pengarna....jag tycker personligen A77 ger väldigt mycket kamera för pengarna...kanske inget för hardcore shootern som enbart fotar små pippifåglar men gör det mesta väldigt bra(även actionfoto) och erbjuder många användbara funktioner som inte konkurrenterna erbjuder...en riktigt bra allroundkamera helt enkelt.

Jag/vi testade även mitt Sigma 50mm/f1,4 som enligt Sigma inte ska fungera med A77 utan behövs uppdateras men det fungerar perfekt....AF är snabb och sätter alltid skärpan där man siktar.
 
.

Håller med Lennart att det är märkligt av Sony just med dessa specifika missar som slår direkt mot kärnan i det som kameran är byggd för. En snabb action-kamera måste ju vara just snabb i inställningarna, ha vettig buffert och bra följande AF. Det är ju för att få det som man kan tänka sig att uppoffra det sista unset i bildkvaliten som SLT-tekniken ger. det går ju inte att positionera om den till landskapskamera liksom.

Håller däremot inte med om att det var väntat, eller i varje fall självklart, att den skulle förlora matchen följande AF gentemot Canon EOS 7D.

/Mats

Jo, om jag inte minns fel så var du och jag ganska överens om i någon av trådarna att A77 kommer att mätas mot just 7D när det gäller följande AF. Själv skrev jag då att A77 måste upp till åtminstone samma träffsäkerhet vid 8 bps-annars skulle den bli halvsågad i denna gren.

Sony MÅSTE varit medvetna om detta. 7D är inte världens bästa aps-c precis, men just denna egenskap gör den unik. När dessutom D7000 presterar bättre än A77 enl FOTO så är det en kardinalmiss av Sony att inte först och främst se till att nå upp till dessa kamerors prestanda samt se till att inte alla dessa fördröjningar finns. Misstaget hade minimerats om man inte marknadsfört den som actionkamera som "fångar allt andra missar".

Det hela blir inte bättre av att 7D är en 2 år gammal kamera. Klantigt av Sony. Vissa fördröjningar går väl att rätta till via FW, men knappast minnesbuffert och AF-C precision.

Och jag klagar på Sony i detta fall så du är inte ensam. Till råga på allt tycker jag inte om 7D som jag ändå äger. AF på den är bra-övriga egenskaper på den är mediokra , anser jag.

//Lennart
 
A77 fick i FOTO:s test det för mig förväntade omdömet. De negativa omdömena nedan.

Riset:
Följande AF på rörliga föremål ej i klass med konkurrenternas modeller -inte ens vid 8 pbs. Även om 8bps ger större träffsäkerhet än högsta sekvens.
EVF:n önskade testaren utbytt mot en OVF.
Fördröjning.
Trots 24MP ingen större upplevd skillnad mot de kameror som har Sonys 16Mp-sensor. Dock mätbar.
Ingen höjdare att använda kameran över iso 3200.
Svag minnesbuffert
EVF drar mer ström än LCD-displayen.
+ en del andra detaljer.som exv fast spegel stjäl ljus.

Ovan skriven sammanfattning fritt "översatt".

De negativa punkterna kanske kan förbättras över tid. I vissa fall med FW, men det går ju inte med alla.

//Lennart

En undran är om Sonys nya 16-50f/2.8 är lika skarp som det klassiska sigmat dom använder, Kanske upplösningen stigit lite till om A77 haft samma objektiv. Foto använder ofta 7D som referens både vad gäller upplösning och snabb AF mot stillastående, Vilken modell det än är så blir då svaret: når inte upp till 7D:s 2850, Med hjälp av 6Mp mera så lyckades A77 tråkla sig förbi i alla fall, är det inte till och med så att den ligger lika i upplösning som A900 nu, om jag kan minnas rätt siffror när Foto testade A900, hade inte A900 3050 tro. Annat intressant är väl att MK4:an inte nådde varken 7D eller A77 vad gäller upplösning.

1985 kom första Minolta AF 1988 köpte jag andra generation Minolta AF. 23 år senare kommer A77 och klarar inte fåglarna men konstigt nog så tog den varje bild av 8 skarpt ibland, tusan vad konstigt dom flyger måsarna.
 
Jo, om jag inte minns fel så var du och jag ganska överens om i någon av trådarna att A77 kommer att mätas mot just 7D när det gäller följande AF. Själv skrev jag då att A77 måste upp till åtminstone samma träffsäkerhet vid 8 bps-annars skulle den bli halvsågad i denna gren.

Sony MÅSTE varit medvetna om detta. 7D är inte världens bästa aps-c precis, men just denna egenskap gör den unik. När dessutom D7000 presterar bättre än A77 enl FOTO så är det en kardinalmiss av Sony att inte först och främst se till att nå upp till dessa kamerors prestanda samt se till att inte alla dessa fördröjningar finns. Misstaget hade minimerats om man inte marknadsfört den som actionkamera som "fångar allt andra missar".

Det hela blir inte bättre av att 7D är en 2 år gammal kamera. Klantigt av Sony. Vissa fördröjningar går väl att rätta till via FW, men knappast minnesbuffert och AF-C precision.

Och jag klagar på Sony i detta fall så du är inte ensam. Till råga på allt tycker jag inte om 7D som jag ändå äger. AF på den är bra-övriga egenskaper på den är mediokra , anser jag.

//Lennart

Lennart har du testa A77an själv eller dömer du ut den grundat på Fotos test??

Upplever A77an som minst lika bra/bättre när det gäller snabbhet och träffsäkerhet vid AF-C som Nikon D7000...dock svårt att avgöra när man inte har gjort någon sida vid sida jämförelse men får förhoppningsvis tillfälle i veckan o jämföra med en Nikon D300.

Märkligt att saker o ting nu för tiden totalsågas om dom inte är bättre än det som redan finns....konstigt att det inte va en katastrof eller kardinalmiss av Canon när dom släppte sin 50D som skulle konkurrera med Nikon D300.

Ingen av oss vet hur långt gången utvecklingen av A77an va gången när Canon 7D släpptes....Canon måste har varit medvetna om MÅSTE varit medvetna om Nikon D300 när dom släppte 50D.

Om ännu en viss förbättring av dom små fördröjningarna förbättras via firmware så innebär det att det inte kommer vara några fördröjningar kvar över huvud taget och kameran kommer då vara perfekt på den punkten....som sagt dom små fördröjningarna som finns är knappt märkbara och inget som ställer till det i praktiken.

Varför skulle inte AF-C kunna förbättras via firmware?? Att man kan påverka bufferten via firmware är Pentax K-5 ett bevis på där bufferten tex ökade från 8st RAW filer 24st RAW filer via firmwareuppdatering.

Sony är helt enkelt inte på samma nivå som Canon och Nikon ännu men bara för det så innebär det inte att A77an är en dålig kamera eller inte duger till actionfoto....tvärt om det är en riktigt bra kamera som klarar av actionfoto alldeles utmärkt.
 
Märkligt att saker o ting nu för tiden totalsågas om dom inte är bättre än det som redan finns....konstigt att det inte va en katastrof eller kardinalmiss av Canon när dom släppte sin 50D som skulle konkurrera med Nikon D300.

Det var det ju. EOS 50D är ingen dålig kamera, men den var inte tillräckligt mycket bättre än EOS 40D för att motivera ett byte, och den var ingen match för D300.

Canon verkade ju fatta det till slut och byggde EOS 7D.
 
Peter!

Jag har inte testat A77. Trodde jag redogjorde för tidigare i mitt allra första inlägg att "testaren ansåg". Men Christian Nilsson har ju haft betydligt längre tid med A77 än någon av oss på tråden. Men, okej. det är hans test jag utgår ifrån eftersom det skulle vara så enkelt att avslöja om utsagan om tröghet, AF-precision mm inte stämmer.

Däremot ska jag testa A77. Och med testa menar jag inte att gå in i affär och klämma på ett exemplar en stund.

Christian är inte tappad bakom en vagn och A77 fick inte ens "prisvärd" eller "rekommenderas" i betyg.

Vissa saker går att fixa med firmware, det stämmer säkert. Men inte allt, tror jag. Marknadsföringen går definitivt inte att rätta till med FW.

//Lennart

PS. Eos 50D var ett av Canons värsta stolpskott. Den var så dålig i många avseenden att vissa sålde och bytte tillbaks till 40D. Det gick verkligen inte obemärkt förbi bland Canonanvändare. DS
 
Peter!

Jag har inte testat A77. Trodde jag redogjorde för tidigare i mitt allra första inlägg att "testaren ansåg". Men Christian Nilsson har ju haft betydligt längre tid med A77 än någon av oss på tråden. Men, okej. det är hans test jag utgår ifrån eftersom det skulle vara så enkelt att avslöja om utsagan om tröghet, AF-precision mm inte stämmer.

Däremot ska jag testa A77. Och med testa menar jag inte att gå in i affär och klämma på ett exemplar en stund.

Christian är inte tappad bakom en vagn och A77 fick inte ens "prisvärd" eller "rekommenderas" i betyg.

Vissa saker går att fixa med firmware, det stämmer säkert. Men inte allt, tror jag. Marknadsföringen går definitivt inte att rätta till med FW.

//Lennart

PS. Eos 50D var ett av Canons värsta stolpskott. Den var så dålig i många avseenden att vissa sålde och bytte tillbaks till 40D. Det gick verkligen inte obemärkt förbi bland Canonanvändare. DS

Ja och det va därför jag undrade....du brukar ju sällan döma ut något utan att själv ha skaffat dig en uppfattning.

Vad hade kameran för firmware som testades?? Om han nu har haft den så länge så kan den säkerligen vara en "citron" som inte beter sig som produktions-exemplaren som skeppas ut nu.

Lite märkligt att han anser att den är så dålig och inte prisvärd när nästan alla andra tester som finns ute tyder på det motsatta...men han tyckte säkert Canon 60D som är sämre än A77an på många punkter va prisvärd o bra när den testades o då kostade runt 11-12000 när den testades ....är alla andra testare köpta eller så dåliga testare att dom inser A77ans små bristers betydelse??

Är det verkligen någon idag med lite vett innanför pannbenet som köper tillverkares marknadsföring/reklam?? Som alltid saltar tillverkare sina reklamer duktigt ovs vad det rör sig om för produkt eller om den lever upp till det som den sägs klara och givetvis gör Sony det också o spinner självklart på A77ans snabbhet när det gäller fps och dessa andra unika funktioner.

Ja men trotts det så är både 40D och 50D bevisligen kameror som fungerat ypperligt för actionfoto trotts att dom inte va bäst när det gäller AF mm....tycker det råder en viss hysteri nu mera att det måste vara bättre än konkurrenterna annars så är det katastrof,värdelöst och i princip obrukbart.
 
Senast ändrad:
Ni får ursäkta att jag f.n. och under överskådlig tid framöver inte alls kommer att vara en lika flitig skribent som tidigare, pga de fysiska smärtor detta just nu åsamkar mig. :-(

Eller ni kanske tvärtom är väldigt glada för detta? :)

Nja, inte för smärtorna förstås, men för att jag nu inte skriver lika mycket och lika långrandigt som jag brukat göra...


Nåväl, ville nu bara inflika att det ju ganska länge har stått klart att de uppfattningar om A77:an som olika människor har gett uttryck för skiljer sig långt mera åt än vad som enbart skulle kunna tillskrivas olika prioriteringar och individuella preferenser bland användarna. Dessa kan förvisso vara avsevärda, men inte SÅ diametralt motsatta som i detta fall.

Om man sammanställer det hela, så var det första problem som identifierades som bekant att Firmware-programmet hade kompilerats för en tidigare processor-generation än vad som till slut hamnade i kamerorna (eller i alla fall i de flesta av dem).

Det förefaller vara klart att det finns såväl två (eller flera) processorversioner / kretskortsversioner ute, som två eller flera olika programvaruversioner.

Ifall det utöver detta finns buggar även i programvaran kan vi ännu inte veta någonting om. Detta kommer att visa sig först efter att Sony har fixat till så att rätt programvaruversion har skickats ut, och bytt ut redan ev. levererade A77:eek:r med äldre versioner av hårdvaran, ifall så skulle visa sig vara fallet (jag syftar inte på de förproduktionsexemplar som beta-testarna får disponera - det är ju meningen att dessa ska komma tillbaka till Sony).


Pga detta anser jag inte att man redan nu tvärsäkert kan avgöra, att detta inte är kameran för mig.

Är man försiktig eller direkt misstänksam, så är det ju bara att avvakta lite tills dimman har skingrats. Är man lite mera optimistiskt lagd kan man ju skaffa en A77:a redan nu (det verkar som att det finns ett begränsat antal att få tag i under den nära förestående framtiden), och sedan, ifall man skulle upptäcka något som segar, skicka information till Sony om detta, samt tillägga att man vet att detta problem inte förekommer på alla de A77:eek:r som levererats, utan bara på vissa, som ens egen.

Har svårt att tänka mig att Sony bara skulle rycka på axlarna när det gäller de problem som rapporterats (det skulle vara det snabbaste och mest effektiva sättet att sänka sig själva). De jobbar säkerligen för fullt på att fixa de problem som de fått rapporter om. Trots att jag skriver detta förväntar jag mig INTE att bli anklagad för att vara en Sony-dyrkare, trots att jag här skriver optimistiskt om Sony... ALLA företag (i stort sett...) skulle göra på precis samma sätt.
.
 
Senast ändrad:
Såg just att A77 gått upp på nionde plats bland Cyberphotos mest sålda systemkameror den senaste månaden. Jag tror aldrig att jag har sett en Sonykamera på den listan förut.
 
Paketet ska öppnas

Sådär ja då var arbetsdagen slut och det ska bli intressant att se vart denna resa slutar med min inskaffade a77 .
Hoppas verkligen att all kritik inte är så allvarlig för då börjar jag bli orolig..
När kläderna blivet några grader varmare kommer en recension från en nybörjares ögon vad det gäller så här avancerade grejer.

Fram med manualen nu börjar det roliga..
Mvh Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.