Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Och jag tror tvärt om...Pentax är duktiga på att pressa priserna o man få ofta väldigt mycket kamera för pengarna så med tanke på hur "billig" deras MF-kamera är så tror jag dom hade kunnat göra en riktigt bra FF-kamera till ett väldigt attraktivt pris som hade lockat många köpare o som i längden hade varit mer lönsamt än deras MF-satsning då det på sikt trotts att det redan är tre tillverkare som gör FF-kameror.

Pentax skulle precis som Sony tvingas till att prisa sig in och det blir man inte rik på och den kalkylen har de säkert gjort de också. Sony kan väl knappast tjänat några större pengar på FF ännu.
 
Pentax spegellösa (Pentax Q) använder miniatyrsensorer (1/2,3"), inte micro four thirds.

De tre format som Pentax använder i systemkameror: Q, APS-C och 645.

Ja det är så sant. Pentax funderade på att gå med men gjorde tydligen inte det. Det kanske blev billigare både att slippa betala intrång till Olympus och Kodak samt att välja en mycket mindre än t.o.m. en MFT och sannolikt mycket billigare sensor. Det visar väl ännu mer på Pentax budgettänk. Ingen riktigt vass spegellös med större sensor typ APS-C och ingen FF. Tycker allt luktar lite budgettänk över hela linjen.
 
Kompletterande test av A77 med Sony representant

Var förbi Scandinavian Photo här i Sthlm för att prata lite med Sony representanten som var där idag.
Jag ville framför allt höra hur han såg på de konstigheter som de olika kamerorna verkar ha med bl.a. fördröjningar.

Det som var intressant var att den kamera han hade med sig var mycket rappare i kontrollerna trots att det tydligen var ett förproduktionsexemplar. Den var i princip identisk med min nuvarande A700! Ett kort fördröjning kvarstod när man skulle växla mellan skärm och sökare, men det var ganska ok i alla fall.

Han meddelade också att en nyare firmware än 1.03 fanns. Den skulle gå att få tag på inom kort!

Tyvärr hade jag lite bråttom så jag glömde tyvärr fråga ett par saker som jag skulle velat få bekräftade. De nya chipen som skulle monterats i sista sekund och möjligheten att en firmware uppgradering skulle kunna fixa bufferten i kameran för JPEG t.ex.

Han meddelade också att de inte producerar kamerorna i Thailand utan bara skruvar ihop dem där. Komponenterna byggs alltså på annan plats. Det skulle kunna innebära att produktionen mycket snart är igång för fullt igen.

Passade också på att klämma lite på NEX7! Mycket trevlig kamera! Kanske kan bli en sådan någon gång i framtiden... :)


/Jordan
 
Dagens klipp ?

Var inne på MM i Valbo för att kika lite mer på a77. Canon 60d och 5d hängde precis bredvid, så jag passade på att jämföra sökarna. 60d kändes betydligt trängre än a77 men mellan sony och 5d var det mera jämt skägg storleksmässigt.

Jag står där och pratar en stund med en av säljarna som hoppas att jag ska slå till på en a77, när jag får syn på en låda som ser ut att innehålla ett batterigrepp till a700.
Det visar sig att greppet sitter upp och är prissatt till 1290:-. Jag blir lite sugen och pillar lite på det. När säljaren ser det kommer han tillbaks och säger "Det där är ett kanonpris". Jag fingrar lite till och genmäler "Hmm, men det är väl inget batteri med?"
"Det kan jag nog ordna ett bra pris på" säger säljaren och börjar rota i en sonyväska som står bland de andra fotoväskorna. Han fiskar upp ett batteri och säger, "Ska vi säga 1590:- för grepp och orginalbatteri? JAg slänger med väskan också"

Jag kunde inte tacka nej. Det kändes som ett klipp, men jag är inte riktigt säker. Behöver jag ett grepp? Verkligen behöver.
Det är tveksamt..........men det är rätt kul.

/Mats P
 
Kompletterande test av A77 med Sony representant
Var förbi Scandinavian Photo här i Sthlm för att prata lite med Sony representanten som var där idag.
Jag ville framför allt höra hur han såg på de konstigheter som de olika kamerorna verkar ha med bl.a. fördröjningar.

Det som var intressant var att den kamera han hade med sig var mycket rappare i kontrollerna trots att det tydligen var ett förproduktionsexemplar. Den var i princip identisk med min nuvarande A700! Ett kort fördröjning kvarstod när man skulle växla mellan skärm och sökare, men det var ganska ok i alla fall.

Han meddelade också att en nyare firmware än 1.03 fanns. Den skulle gå att få tag på inom kort!

Tyvärr hade jag lite bråttom så jag glömde tyvärr fråga ett par saker som jag skulle velat få bekräftade. De nya chipen som skulle monterats i sista sekund och möjligheten att en firmware uppgradering skulle kunna fixa bufferten i kameran för JPEG t.ex.

Han meddelade också att de inte producerar kamerorna i Thailand utan bara skruvar ihop dem där. Komponenterna byggs alltså på annan plats. Det skulle kunna innebära att produktionen mycket snart är igång för fullt igen.

Passade också på att klämma lite på NEX7! Mycket trevlig kamera! Kanske kan bli en sådan någon gång i framtiden... :)


/Jordan


I min a77 som jag fick i förrgår var det installerat 1.03 så tydligen finns det redan ute på sålda exemplar.
Mvh Marcus
 
Kompletterande test av A77 med Sony representant
Var förbi Scandinavian Photo här i Sthlm för att prata lite med Sony representanten som var där idag.
Jag ville framför allt höra hur han såg på de konstigheter som de olika kamerorna verkar ha med bl.a. fördröjningar.

Det som var intressant var att den kamera han hade med sig var mycket rappare i kontrollerna trots att det tydligen var ett förproduktionsexemplar. Den var i princip identisk med min nuvarande A700! Ett kort fördröjning kvarstod när man skulle växla mellan skärm och sökare, men det var ganska ok i alla fall.

Han meddelade också att en nyare firmware än 1.03 fanns. Den skulle gå att få tag på inom kort!

Tyvärr hade jag lite bråttom så jag glömde tyvärr fråga ett par saker som jag skulle velat få bekräftade. De nya chipen som skulle monterats i sista sekund och möjligheten att en firmware uppgradering skulle kunna fixa bufferten i kameran för JPEG t.ex.

Han meddelade också att de inte producerar kamerorna i Thailand utan bara skruvar ihop dem där. Komponenterna byggs alltså på annan plats. Det skulle kunna innebära att produktionen mycket snart är igång för fullt igen.

Passade också på att klämma lite på NEX7! Mycket trevlig kamera! Kanske kan bli en sådan någon gång i framtiden... :)


/Jordan


I min a77 som jag fick i förrgår var det installerat 1.03 så tydligen finns det redan ute på sålda exemplar.
Mvh Marcus

1.03 var det i kamerorna jag testat hittills. Det är definitivt på gång en ännu nyare firmware (2.0?).

/Jordan
 
2000:- för 18-55 SAM

Hur f-n kan samma affärer ta 11.990:- för A77 enbart kamerahus och 13.990:- i kit med 18-55 SAM?. Normalt sett brukar den kitgluggen max förhöja priset med 500-800:- tillsammans med kamerahus. Ibland är t o m billigare att köpa kamera+18-55 än enbart kamerahus.

Vi snackar ju inte om något höjdarobjektiv precis. Överhuvudtaget ganska dumt att sälja den gluggen tillsammans med en 24MP kamera. Det fungerar ganska bra med Sonys dslr 10-12 Mp, men sedan...

//Lennart
 
Är den verkligen så seg

Pillade på A77 på Media Mark igår. Förvånades över en sak och det är att när jag tar en bild och använder sökaren så dyker det upp en svart ruta med "Processing" där och sedan visas den tagna bilden som förhandsgranskning i sökaren innan så småningom verkligheten återkommer i sökaren. Så nu vill jag höra att det bara är en inställning i nån meny som jag inte hittade annars undrar jag verkligen ;)

Fick inget vettigt svar i butiken.
 
Pillade på A77 på Media Mark igår. Förvånades över en sak och det är att när jag tar en bild och använder sökaren så dyker det upp en svart ruta med "Processing" där och sedan visas den tagna bilden som förhandsgranskning i sökaren innan så småningom verkligheten återkommer i sökaren. Så nu vill jag höra att det bara är en inställning i nån meny som jag inte hittade annars undrar jag verkligen ;)

Fick inget vettigt svar i butiken.

Det är bara en inställningsfråga...går att stänga av den automatiska previewn i menyn.
 
Kan man välja att ha preview på skärmen men inte i sökaren?

Lite osäker men har för mig att om man stänger av den automatiska preview så stänger man av den för båda skärmarna...det går inte att välja vilken man önska stänga av den i....man måste alltså trycka på "playknappen" för visning av bild och bilden visas då antingen i EVF:en eller på huvudskärmen beroende på vilken som användas vid tillfället.
 
Hur f-n kan samma affärer ta 11.990:- för A77 enbart kamerahus och 13.990:- i kit med 18-55 SAM?. Normalt sett brukar den kitgluggen max förhöja priset med 500-800:- tillsammans med kamerahus. Ibland är t o m billigare att köpa kamera+18-55 än enbart kamerahus.

Vi snackar ju inte om något höjdarobjektiv precis. Överhuvudtaget ganska dumt att sälja den gluggen tillsammans med en 24MP kamera. Det fungerar ganska bra med Sonys dslr 10-12 Mp, men sedan...

//Lennart

Man kan köpa det för 200 på tradera dessutom... om man nu vill ha det

Själv sålde jag mitt 16-105 och behöll 18-55. Detta endast för att 18-55:an är så sjukt lätt - det väger f*n ingenting! Ibland är det inte bara den optiska kvalitén som spelar in... inte i mitt fall i alla fall :)
 
Man kan köpa det för 200 på tradera dessutom... om man nu vill ha det

Själv sålde jag mitt 16-105 och behöll 18-55. Detta endast för att 18-55:an är så sjukt lätt - det väger f*n ingenting! Ibland är det inte bara den optiska kvalitén som spelar in... inte i mitt fall i alla fall :)

Äntligen nån som säger ett vänligt ord om detta objektiv (18-55), iofs. denna gång bara att det är lätt. Finns det ingen annan på detta forum som håller med mig, att det levererar enormt bra bildkvalitet för pengarna? Vissa kommer att tycka att jag tjatar, men jag är väl bara en dåre som med en sådans envishet återupprepar min okunnighet. Jo så är det nog...
 
Det kvittar hur bra ett kitobjektiv är, det kommer fortfarande "bara" vara ett kitobjektiv. Jag tycker om det, mest för att det är lätt :)
2-300 på tradera är otroligt bra pris, inte lönt att sälja enligt mig.
 
Äntligen nån som säger ett vänligt ord om detta objektiv (18-55), iofs. denna gång bara att det är lätt. Finns det ingen annan på detta forum som håller med mig, att det levererar enormt bra bildkvalitet för pengarna? Vissa kommer att tycka att jag tjatar, men jag är väl bara en dåre som med en sådans envishet återupprepar min okunnighet. Jo så är det nog...

Jag har också sålt mitt 16-105 och behållit 18-55.

/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.