Precis som när man var ung och väntade på tomtens alla paket var man i samma situation full av förväntan.
Nu som då var det ett hårt paket man suktade efter..
A77'an kommer i ett mycket snyggt och funktionellt paket där allt andas kvalite i mina ögon allt från hur det är packat till att det till och med luktar nytt/gott !.!
Allt man kan förvänta sig finns med med 2 onödiga missar anser jag små men onödiga.
För det första ingen svensk manual utan den får man se via hemsidan i pdf resp laddaren har 50cm sladd så laddaren får ligga på golvet när man väntar i 2timmar på att batteriet skulle bli klart.
Direkt när man packar upp grejerna så får man ett förtroende för produkten hur den ska kännas och upplevas och i mitt tycke är det kvalite rakt igenom.
Alla knappar ,rattar och reglage är utan glapp och så där lagom mekaniskt tröga som gör att du tror på att detta är nått som håller en bra stund i framtiden.
Materialvalet i hus och objektiv andas robusthet men inte klumpighet där man direkt får en skön känsla i "actionläge"
Vid första start är det enkelt att komma igång och menyer etc är enkla att förstå och det finns en hjälpknapp som ger dig assistans när du kliar dig i huvudet varför det är som det är..
Pdf manualen är också logiskt skriven och jag behövde inte speciellt många minuter innan jag vågade mig ut och ta mina första kort i det urusla vädret.
Några saker har fastnat i era diskussioner som att menyer laggar och evf .
Som nybörjare i denna kameraklass förstår jag inte den kritiken.
Det finns inte en chans att jag kan ta kort så snabbt som evf tänds när jag sätter upp ögat.
Fördröjningen är försumbar och i min värld.
Antingen tager jag actionkort eller naturkort,Snabba motiv eller stilla motiv.
Jag ser inte problemet ens om det hade varit 1sek fördröjningen (vilket det givetvis inte är)
Evf ja den följer helt fantastiskt tycker jag,den lilla lilla lag man kan urskilja är så liten att blundar jag med vänster öga märker jag inget av det alls,Funktionen fungerar bra i det grådassiga vädret och så även inomhus i halvkass belsyning.
Vet du inte att det är en evf märker du det inte !
Skärm har jag aldrig använt mig av när jag fotot förut så det är en intressant ny vinkel att lära sig.
Jag tycker att skärmen gör väldigt bra ifrån sig både när man ska titta på vad man nyss fotat och nya intressanta vinklingar på nästa fota.
Detta kommer jag ha stor nytta av i framtiden.
Lagg i menyer?
Ännu en gång förstår jag inte kritiken för det jag ändrar sker ögonblickligen.
Vissa situationer kanske påverkar processorn mer än andra men jag har verkligen pillat allt vad jag kan idag (tur det finns fabriksåterställning ;-) )
Har mest provat utomhus med auto läget beroende på min begränsade erfarenhet.
Jag provade även sportläget i scn och så även makro och landskap.
Dagens förhållande var vidriga med regn och moln/dis men jag är så sjukt nöjd med resultatet.
Jag kan inte säga vad det gäller det ni pratar om brus etc men jag konstaterar att jag gillar
lika knivskarpt som bilderna blir det jag ser.
Hittills av 87 kort slängde jag bara 2 medans min trotjänare eos350d som jag tog exakt samma kort med försvann det runt hälften.
Eftersom jag är väldigt intresserad av action så var det kul att se att när jag stod 15m från landsvägen och smattrade iväg skurar satte den så många bra bilder på passerande bilar att man nästan kan tro de var parkerade..
Af är grym.
Nu ska jag se vad den inbyggda blixten kan eller inte kan och sedan får man väl sova så man orkar med en tur i skogen på morgonkulan med sin nya vän
Helt ovetenskapligt skrivet från en hittills väldigt nöjd newbie med a77
Flera synpunkter kommer
Mvh Marcus