Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Trevligt att några är nöjda. Jag är dock fortfarande frågande till om NR verkligen är "AV" i läget "weak/svag eller om det "smittar" rawfilen.

Spekulerar i om det knappast märks vid basiso upp till 800-1600 iso, men ger för stor påverkan vid iso 3200-6400. Detta plus förstärkningen av en redan brusereducerad fil på 6400 iso (som i realiteten är över 10000 iso pga spegeltjuven kanske skapar risig rawfil på en så liten sensor med så hög pixeldensitet.

Man vet ju aldrig vad som åker med rawfilerna.

//Lennart

Nej, mycket riktigt är det nog så. Vad är en raw fil? Något som bestäms av kameran och mjukvaran. Vad sony, canon, nikon o.s.v säger att en rawfil är skiljer sig nog mellan dom.
Någon "bearbetning" lär det vara, eller hur, för annars blir det ingen bild.
 
En dag med a77

Precis som när man var ung och väntade på tomtens alla paket var man i samma situation full av förväntan.
Nu som då var det ett hårt paket man suktade efter..
A77'an kommer i ett mycket snyggt och funktionellt paket där allt andas kvalite i mina ögon allt från hur det är packat till att det till och med luktar nytt/gott !.!
Allt man kan förvänta sig finns med med 2 onödiga missar anser jag små men onödiga.
För det första ingen svensk manual utan den får man se via hemsidan i pdf resp laddaren har 50cm sladd så laddaren får ligga på golvet när man väntar i 2timmar på att batteriet skulle bli klart.

Direkt när man packar upp grejerna så får man ett förtroende för produkten hur den ska kännas och upplevas och i mitt tycke är det kvalite rakt igenom.
Alla knappar ,rattar och reglage är utan glapp och så där lagom mekaniskt tröga som gör att du tror på att detta är nått som håller en bra stund i framtiden.
Materialvalet i hus och objektiv andas robusthet men inte klumpighet där man direkt får en skön känsla i "actionläge"

Vid första start är det enkelt att komma igång och menyer etc är enkla att förstå och det finns en hjälpknapp som ger dig assistans när du kliar dig i huvudet varför det är som det är..
Pdf manualen är också logiskt skriven och jag behövde inte speciellt många minuter innan jag vågade mig ut och ta mina första kort i det urusla vädret.

Några saker har fastnat i era diskussioner som att menyer laggar och evf .
Som nybörjare i denna kameraklass förstår jag inte den kritiken.
Det finns inte en chans att jag kan ta kort så snabbt som evf tänds när jag sätter upp ögat.
Fördröjningen är försumbar och i min värld.
Antingen tager jag actionkort eller naturkort,Snabba motiv eller stilla motiv.
Jag ser inte problemet ens om det hade varit 1sek fördröjningen (vilket det givetvis inte är)
Evf ja den följer helt fantastiskt tycker jag,den lilla lilla lag man kan urskilja är så liten att blundar jag med vänster öga märker jag inget av det alls,Funktionen fungerar bra i det grådassiga vädret och så även inomhus i halvkass belsyning.
Vet du inte att det är en evf märker du det inte !

Skärm har jag aldrig använt mig av när jag fotot förut så det är en intressant ny vinkel att lära sig.
Jag tycker att skärmen gör väldigt bra ifrån sig både när man ska titta på vad man nyss fotat och nya intressanta vinklingar på nästa fota.
Detta kommer jag ha stor nytta av i framtiden.
Lagg i menyer?
Ännu en gång förstår jag inte kritiken för det jag ändrar sker ögonblickligen.
Vissa situationer kanske påverkar processorn mer än andra men jag har verkligen pillat allt vad jag kan idag (tur det finns fabriksåterställning ;-) )

Har mest provat utomhus med auto läget beroende på min begränsade erfarenhet.
Jag provade även sportläget i scn och så även makro och landskap.
Dagens förhållande var vidriga med regn och moln/dis men jag är så sjukt nöjd med resultatet.
Jag kan inte säga vad det gäller det ni pratar om brus etc men jag konstaterar att jag gillar
lika knivskarpt som bilderna blir det jag ser.
Hittills av 87 kort slängde jag bara 2 medans min trotjänare eos350d som jag tog exakt samma kort med försvann det runt hälften.
Eftersom jag är väldigt intresserad av action så var det kul att se att när jag stod 15m från landsvägen och smattrade iväg skurar satte den så många bra bilder på passerande bilar att man nästan kan tro de var parkerade..
Af är grym.

Nu ska jag se vad den inbyggda blixten kan eller inte kan och sedan får man väl sova så man orkar med en tur i skogen på morgonkulan med sin nya vän :)

Helt ovetenskapligt skrivet från en hittills väldigt nöjd newbie med a77
Flera synpunkter kommer

Mvh Marcus
 
Precis som när man var ung och väntade på tomtens alla paket var man i samma situation full av förväntan.
Nu som då var det ett hårt paket man suktade efter..
A77'an kommer i ett mycket snyggt och funktionellt paket där allt andas kvalite i mina ögon allt från hur det är packat till att det till och med luktar nytt/gott !.!
Allt man kan förvänta sig finns med med 2 onödiga missar anser jag små men onödiga.
För det första ingen svensk manual utan den får man se via hemsidan i pdf resp laddaren har 50cm sladd så laddaren får ligga på golvet när man väntar i 2timmar på att batteriet skulle bli klart.

Direkt när man packar upp grejerna så får man ett förtroende för produkten hur den ska kännas och upplevas och i mitt tycke är det kvalite rakt igenom.
Alla knappar ,rattar och reglage är utan glapp och så där lagom mekaniskt tröga som gör att du tror på att detta är nått som håller en bra stund i framtiden.
Materialvalet i hus och objektiv andas robusthet men inte klumpighet där man direkt får en skön känsla i "actionläge"

Vid första start är det enkelt att komma igång och menyer etc är enkla att förstå och det finns en hjälpknapp som ger dig assistans när du kliar dig i huvudet varför det är som det är..
Pdf manualen är också logiskt skriven och jag behövde inte speciellt många minuter innan jag vågade mig ut och ta mina första kort i det urusla vädret.

Några saker har fastnat i era diskussioner som att menyer laggar och evf .
Som nybörjare i denna kameraklass förstår jag inte den kritiken.
Det finns inte en chans att jag kan ta kort så snabbt som evf tänds när jag sätter upp ögat.
Fördröjningen är försumbar och i min värld.
Antingen tager jag actionkort eller naturkort,Snabba motiv eller stilla motiv.
Jag ser inte problemet ens om det hade varit 1sek fördröjningen (vilket det givetvis inte är)
Evf ja den följer helt fantastiskt tycker jag,den lilla lilla lag man kan urskilja är så liten att blundar jag med vänster öga märker jag inget av det alls,Funktionen fungerar bra i det grådassiga vädret och så även inomhus i halvkass belsyning.
Vet du inte att det är en evf märker du det inte !

Skärm har jag aldrig använt mig av när jag fotot förut så det är en intressant ny vinkel att lära sig.
Jag tycker att skärmen gör väldigt bra ifrån sig både när man ska titta på vad man nyss fotat och nya intressanta vinklingar på nästa fota.
Detta kommer jag ha stor nytta av i framtiden.
Lagg i menyer?
Ännu en gång förstår jag inte kritiken för det jag ändrar sker ögonblickligen.
Vissa situationer kanske påverkar processorn mer än andra men jag har verkligen pillat allt vad jag kan idag (tur det finns fabriksåterställning ;-) )

Har mest provat utomhus med auto läget beroende på min begränsade erfarenhet.
Jag provade även sportläget i scn och så även makro och landskap.
Dagens förhållande var vidriga med regn och moln/dis men jag är så sjukt nöjd med resultatet.
Jag kan inte säga vad det gäller det ni pratar om brus etc men jag konstaterar att jag gillar
lika knivskarpt som bilderna blir det jag ser.
Hittills av 87 kort slängde jag bara 2 medans min trotjänare eos350d som jag tog exakt samma kort med försvann det runt hälften.
Eftersom jag är väldigt intresserad av action så var det kul att se att när jag stod 15m från landsvägen och smattrade iväg skurar satte den så många bra bilder på passerande bilar att man nästan kan tro de var parkerade..
Af är grym.

Nu ska jag se vad den inbyggda blixten kan eller inte kan och sedan får man väl sova så man orkar med en tur i skogen på morgonkulan med sin nya vän :)

Helt ovetenskapligt skrivet från en hittills väldigt nöjd newbie med a77
Flera synpunkter kommer

Mvh Marcus

Hejja Marcus!!
Ja bra är den!
 
Hursä. Vet väl alla att marknadsavdelningarna skickar ut halvfärdiga produkter?

Faktiskt, som Sony-användare känner jag mig inte alls igen mig i det. Har haft KM5D, Sony A550, A580, A85p och A900. Ingen av dessa har kommi med fix-uppdateringar av firmware. Efter TVÅ ÅR släppte Sony v 2.0 till A850/A900 med funktionstillägg, vilket var en stor nyhet. Sony har konsekvent levererat färdiga kameror och vi har ju här gjort oss lite lustiga över att Canon släppt buggiga kameror som måste fixas, deras Err99 osv. För inte så länge sen kom det fram att Nikon också hade stressat på och behövt släppa fixar.

Men inte Sony!

Det är tragiskt att de nu också fallit för den här frestelsen och det kanske är därför jag reagera extra kraftigtt. De har sjunkit en rejäl nivå i mina ögon, fast kommer man med erfaernhet av Canon kanske man inte ser det som något konsigt att bli behandlad på det sättet som kund.


/Mats

Du slapp uppgradering av D5D för att KM uppdaterat den som satt i D7D. Denna fixades främst för att seriebildtagningen var onödigt usel. Efter uppgradering gick främst SanDisk och Lexar-minnen bättre men i en del fall hjälpte det inte ett dugg. Kingston-minnen var fortsatt lika usla i både D7D och D5D.

Annars håller jag med.
 
Jag förstår inte riktigt hur du räknar ut det till 6 år. Sony började ju inte från början, vilket du ju också skrev själv.

Håller med, man kan väl inte räkna bort att de faktiskt tillverkade det viktigaste redan - sensorer. Det är en styrka i jämförelse med en del andra av tillverkarna. Verkar ju nu också som om Sony faktiskt börjar utnyttja detta också i att lansera nya sensorer först i egna kameror.
 
Det är lätt att vara efterklok, men ändå,
- köp aldrig en helt ny produkt, kvittar vad det är, vänta tills allt är inkört, avvakta några månader, det vet väl alla?

Märkligt att så erfarna fotografer det finns ändå på FS Forum, som slänger sig över ett splitnytt verktyg, vi vet alla att det ofta är stress från marknadsavdelningen som vill få ut en ny produkt, senast typ månaden innan man bestämmer sig för en lansering, vilket var mycket vanligt förr inom IT-världen, man tog en sk. rövare!
Idag, något bättre, men uppdateringar kommer ändå ofta efter en lansering av en splitny produkt.
Inte alls märkligt. Det är kul med nya grejor och ofta en väl kalkylerad risk. Pengarna spelar ingen roll för många.
Är man "early adopter" så är man sällan så blåögd att man hoppas på det allra bästa. Det gäller alla produkter. Nya bilmodeller är bra exempel på att det finns förbättringar att göra långt efter version 1.
Det är i praktiken helt omöjligt att göra alla tänkbara tester som motsvarar miljontals olika människors handhavanden. Det är ofta efter en tid på marknaden som vissa brister uppdagas.
 
Håller med, man kan väl inte räkna bort att de faktiskt tillverkade det viktigaste redan - sensorer. Det är en styrka i jämförelse med en del andra av tillverkarna. Verkar ju nu också som om Sony faktiskt börjar utnyttja detta också i att lansera nya sensorer först i egna kameror.

Av de stora kameratillverkarna är det väl Leica, Olympus och Pentax som inte gör egna sensorer. (Nåja, Leica är väl inte så stort längre.)

Canon, Nikon, Panasonic, Samsung och Sony gör sensorer, om jag inte minns helt fel. (Och om jag minns fel så får vi nog alldeles strax veta det. :)
 
Konstruerar. Vem som sköter själva tillverkningen är av underordnad betydelse (men inte helt betydelselöst).

Sen består ju sensorn av mer än själva halvledarkakan. Nikon tillverkar väl mikrolinser och sätter ihop sensorpaketet med dessa och kringelektronik?
 
Av de stora kameratillverkarna är det väl Leica, Olympus och Pentax som inte gör egna sensorer. (Nåja, Leica är väl inte så stort längre.)

Canon, Nikon, Panasonic, Samsung och Sony gör sensorer, om jag inte minns helt fel. (Och om jag minns fel så får vi nog alldeles strax veta det. :)

Efter "bomben" som Michael Woodford släppte så kanske inte Olympus e så stora länge till om det vill sig riktigt illa....aktien sjuker som en gråsten sedan avslöjandet,högste chefen har hoppat av och fallet har tagits upp av FBI.
 
Aktier går upp och ner

Efter "bomben" som Michael Woodford släppte så kanske inte Olympus e så stora länge till om det vill sig riktigt illa....aktien sjuker som en gråsten sedan avslöjandet,högste chefen har hoppat av och fallet har tagits upp av FBI.

Aktien stiger +24% idag efter att ordföranden äntligen stigit av.
Olympus är nog mer ett Life Science och Medical företag, se post.
Alla grenar tjänar pengar idag, så rimligtvis fortsätter de med dessa områden.
Förhoppningsvis med ett mer transparent företag i fortsättningen, kan vi ser mer R&D-pengar till mer konkurrenskraftiga kameror inom MFT.

Beträffande sensorer, ingen som nämnde Fujifilm, De tillverkar inte längre egna, utan outsourcar rubbet. Ingen anledning att äga en egen kiselsmedja idag, när modernare tillverkningslinor finns externt. Fattar inte att Canon fortfarande trular på i egen regi, någon sa att deras åldriga lina bara klarar av 120nm ledarbredder. Fast Canon inte vill ta risken att någon kiselsmedja drabbas av översvämning eller jordbävning. Troligtvis har rika Canon tillräckligt god ekonomi för att underhålla flera parallella tillverkningsvägar!

Sonys och Panasonics linor är betydligt modernare och är anledning till att de kan flytta det digitala gränssnittet så mycket närmare själva fotodioden och därmed få bättre video samt lägre utläsningsbrus.

Panasonic i Tojima har en mycket bra CMOS-lina som klarar 32nm/45nm, vilket gör att de klarar att hålla BSI-CMOS stången ett bra tag till. Hoppas en sådan teknik kommer till ersättaren av DMC-LX5 & Olympus XZ-1.
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt hur du räknar ut det till 6 år. Sony började ju inte från början, vilket du ju också skrev själv.

Sony A100 var den absolut första D-SLR från Sony (Sony logga), med KM teknik bakom skalet, kom 2006.
Där räknar jag starten av en Sony systemkamera på den tuffa marknaden, snart 6 år sedan!
Samarbete inleddes med KM, 2005, som senare övergick i ett uppköp av KM patent, man övertog helt enkelt KM:s kameradivision, även anställning av tekniker/ingenjörer från KM.

Visst, Sony började inte helt från noll, 2006, med kamerateknik, de hade då redan en lång erfarenhet av tillverkning av bildsensorer och kompaktkameror, samt pro kameror för filminspelning, två ledande inom det området är fortfarande Sony och Canon.
Men det är en annan historia.
 
Trots det så tillverkar Pentax systemkameror med tre olika sensorformat. Sony endast två.

Olle

Pentax valde micro four thirds istället för som Sony välja den större APS-C sensorn i sin spegellösa linje, framtiden får utvisa om det var det smarta valet. Det är ofta så trots allt att en hel del fotografer väljer bildkvalitet när saker verkligen ställs på sin spets.

Men Pentax har inte gått in i FF för det är redan trångt där. Skulle de det så måste de väl ta fram en helt ny linje objektiv också. Det mesta de har nu är väl anpassat till APS-C antar jag.

MF-linjen kanske är lättare att få lönsam än en FF-satsning, så de gör förmodligen rätt som väljer att inte helt fronta Canon, Nikon och Sony på alla segment.

Får man tro Mats så kommer väl en av Sonys nya kameror som ska lanseras nästa år att ha en större sensor än FF. Om det innebär en ny linje objektiv eller en adapterflora som den till NEX får vi väl se.
 
Aktien stiger +24% idag efter att ordföranden äntligen stigit av.
Olympus är nog mer ett Life Science och Medical företag, se post.
Alla grenar tjänar pengar idag, så rimligtvis fortsätter de med dessa områden.
Förhoppningsvis med ett mer transparent företag i fortsättningen, kan vi ser mer R&D-pengar till mer konkurrenskraftiga kameror inom MFT.

.

Härligt o höra att det har vänt...hoppas inte det dyker upp fler saker som påverkar aktien mm negativt.
 
Pentax valde micro four thirds istället för som Sony välja den större APS-C sensorn i sin spegellösa linje, framtiden får utvisa om det var det smarta valet. Det är ofta så trots allt att en hel del fotografer väljer bildkvalitet när saker verkligen ställs på sin spets.

Men Pentax har inte gått in i FF för det är redan trångt där. Skulle de det så måste de väl ta fram en helt ny linje objektiv också. Det mesta de har nu är väl anpassat till APS-C antar jag.

MF-linjen kanske är lättare att få lönsam än en FF-satsning, så de gör förmodligen rätt som väljer att inte helt fronta Canon, Nikon och Sony på alla segment.

Får man tro Mats så kommer väl en av Sonys nya kameror som ska lanseras nästa år att ha en större sensor än FF. Om det innebär en ny linje objektiv eller en adapterflora som den till NEX får vi väl se.

Och jag tror tvärt om...Pentax är duktiga på att pressa priserna o man få ofta väldigt mycket kamera för pengarna så med tanke på hur "billig" deras MF-kamera är så tror jag dom hade kunnat göra en riktigt bra FF-kamera till ett väldigt attraktivt pris som hade lockat många köpare o som i längden hade varit mer lönsamt än deras MF-satsning då det på sikt trotts att det redan är tre tillverkare som gör FF-kameror.
 
Älskade min Pentax, som köptes 1973 och kostade en ung gymnasieingenjörs månadslön. Tänkte att nu köper man en kamera, som håller ihop till dess man får pension. Men efter 20 år blev galvanometern så trög att exponeringen måste skaks fram. Fettet i lagringen hade härsknat. Det var heller inte fråga om mA utan känsligheten rörde sig om µA. Instrumentmekaniker, ingenjörer och urmakare kom till korta. En reparation hos Pentax skulle kosta så mycket att man fick två Nikon kamerahus för priset. De Nikon håller ihop ännu, men är analoga (filmrulle version). Allt tydde på att Canon hade kommit längst fram inom det digitala, så det nya märket blev Canon. Canon har varit bäst litet från och till. Nikonvännerna har ibland tagit bättre bilder. Har nu läst alla dessa inlägg, men har inte övertygats om Sonys förträfflighet. Drömmer om den sexiga 1DX. Den har kurvor och de känsliga punkterna i mitten. Den spända gluggen är naturligtvis kantad med röd rand. Tänk att få knapra fram en utlösning med spegel-flipflop och ridåskakningar. Greppet sedan det är för storpojkar.
 
Nä, det här är nu bara en tänkt situation med en 1DX. Man vandrar genom livet bara och hittar plötsligt ett motiv att fokusera på. Det blir till att måtta, vrida rattar, bestämma över/under ljussättning, trycka in hälften och låta det rassla till. Sen trycks in hela och det är avslutat. I tanken är det helt på riktigt 1DX är väl en hon, ett mörkerseende tigeröga.
 
Nä, det här är nu bara en tänkt situation med en 1DX. Man vandrar genom livet bara och hittar plötsligt ett motiv att fokusera på. Det blir till att måtta, vrida rattar, bestämma över/under ljussättning, trycka in hälften och låta det rassla till. Sen trycks in hela och det är avslutat. I tanken är det helt på riktigt 1DX är väl en hon, ett mörkerseende tigeröga.

.............ehhhhhhh..............?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.