Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Sådär ja då var arbetsdagen slut och det ska bli intressant att se vart denna resa slutar med min inskaffade a77 .
Hoppas verkligen att all kritik inte är så allvarlig för då börjar jag bli orolig..
När kläderna blivet några grader varmare kommer en recension från en nybörjares ögon vad det gäller så här avancerade grejer.

Fram med manualen nu börjar det roliga..
Mvh Marcus

Jag tror inte du behöver vara speciellt orolig. Min A55:a som jag hade en kort period var den roligaste kamera jag haft som leksak och en A77:a kommer vara ännu roligare!
 
Ja och det va därför jag undrade....du brukar ju sällan döma ut något utan att själv ha skaffat dig en uppfattning.

Vad hade kameran för firmware som testades?? Om han nu har haft den så länge så kan den säkerligen vara en "citron" som inte beter sig som produktions-exemplaren som skeppas ut nu.

Lite märkligt att han anser att den är så dålig och inte prisvärd när nästan alla andra tester som finns ute tyder på det motsatta...men han tyckte säkert Canon 60D som är sämre än A77an på många punkter va prisvärd o bra när den testades o då kostade runt 11-12000 när den testades ....är alla andra testare köpta eller så dåliga testare att dom inser A77ans små bristers betydelse??

Är det verkligen någon idag med lite vett innanför pannbenet som köper tillverkares marknadsföring/reklam?? Som alltid saltar tillverkare sina reklamer duktigt ovs vad det rör sig om för produkt eller om den lever upp till det som den sägs klara och givetvis gör Sony det också o spinner självklart på A77ans snabbhet när det gäller fps och dessa andra unika funktioner.

Ja men trotts det så är både 40D och 50D bevisligen kameror som fungerat ypperligt för actionfoto trotts att dom inte va bäst när det gäller AF mm....tycker det råder en viss hysteri nu mera att det måste vara bättre än konkurrenterna annars så är det katastrof,värdelöst och i princip obrukbart.

Att hänvisa till en test utförd av en proffesionell testare är inte fel. Jag kan som privatperson inte springa ut och köpa en A77 bara för att kolla om Christians bedömning stämmer eller inte. Har inte de pengarna..

Läs görna testen i FOTO själv så du bildar dig ett omdöme. Det blir lätt fel återgivet annars. Testen är bara "blank" där det brukar stå utmärkelse typ "prisvärd" eller något annat. Så Christian har INTE skrivit att den inte är prisvärd eller rekommenderad. Det står ingenting.

Senaste FW är använd under testen.

ALLA vet inte att ALL marknadsförning är rejält överdriven i många fall. Om så vore skulle producenterna inte fortsätta att överdriva. Men man kan inte överdriva en av kamerans listade "huvudspecar" på detta sätt.
Det är inte sunt och det är inte sunt att leverera kameran i "bitar" heller, om vi skulle sitta med en helt bra fungerande A77 om sex månader eller 1 år, efter ett antal FW-uppgraderingar. I den mån allt går att rätta till med FW.

Isåfall borde ju vi som konsumenter betala kameran "bitvis". Typ full betalning erläggs först när kameran fungerar enl alla specifikationer.

Men jag lovar, Peter, att jag ska göra en mer omfattande test när jag kan. Men vem säger att jag är pålitlig i mitt utlåtande?

Det är olyckligt med alla översvämningar och annat som hindrat produktionen och antagligen tvingat Sony att fatta lite förhastade beslut. Men eftersom det verkar cirkulera "olikt fungerande" exemplar så är det inte acceptabelt handlat av Sony. Bättre att slå stopp i maskineriet ordentligt och göra kameran helt färdig isåfall istället för att låta kunderna spela på lotteri..

MVH//Lennart
 
Det kanske lovar gott med en liten försening av NEX 7:an rent av :).

Troligen den bäst skrivna tanken hittills. Jag tror att det nyttigaste för alla konsumenter vore att göra "försenade" inköp intill dess alla producenter lärt sig att leverera fullt fungerande produkter. Fast den dagen lär inträffa den 31 februari när apelsinträden blommar vid norra polcirkeln och riksdagsledamöterna insett att Sverige fortsätter utanför tullarna parallellt med att bankerna slutar ta betalt för att kunderna gör deras jobb.

//Lennart
 

En mycket bra och balanserad test med ett rättvist omdöme tycker jag baserat på mina egna erfarenheter av A77an...dock tycker jag det är märkligt att dom också verkar ha problem med AF:en...av det jag har testat så har jag inte sett några tendenser till så dåliga "keep rates" vid AF-C och serietagning ...speciellt inte vid 8fps....nu spekulerar jag bara men jag får nästan känslan av att problemet är att dom inte "kört in" sig riktigt/tillräckligt och inte lärt/vant sig vid att man inte ser "live" i sökaren vid seriebildstagning och att dom därför många gånger inte ligger rätt i panoreringen när dom följer motiven och det är därför dom får så få keepers som dom får....men visst lika vass som Canon 7D och Nikon D300s AF är den inte och inte på lång aväga så avancerad som Canon 7D AF.

Att det är så stor skillnad mellan JPEG och RAW när man använder ARC kan det beror på att RAW-konveteraren fortfarande inte är fullt optimerad för A77ans RAW-filer??...det är väldigt stor skillnad på resultaten vid ca iso 3200 och uppåt.

Är man van vid Sonys menysystem så är dock inga problem att navigera eller hitta i det....inte heller svårt eller speciellt krångligt att växla mellan uppspelning av stillbilder och filmer om man är van vid hur det fungerar i Sonys kameror.
 
Senast ändrad:
Att hänvisa till en test utförd av en proffesionell testare är inte fel. Jag kan som privatperson inte springa ut och köpa en A77 bara för att kolla om Christians bedömning stämmer eller inte. Har inte de pengarna..

Läs görna testen i FOTO själv så du bildar dig ett omdöme. Det blir lätt fel återgivet annars. Testen är bara "blank" där det brukar stå utmärkelse typ "prisvärd" eller något annat. Så Christian har INTE skrivit att den inte är prisvärd eller rekommenderad. Det står ingenting.

Senaste FW är använd under testen.

ALLA vet inte att ALL marknadsförning är rejält överdriven i många fall. Om så vore skulle producenterna inte fortsätta att överdriva. Men man kan inte överdriva en av kamerans listade "huvudspecar" på detta sätt.
Det är inte sunt och det är inte sunt att leverera kameran i "bitar" heller, om vi skulle sitta med en helt bra fungerande A77 om sex månader eller 1 år, efter ett antal FW-uppgraderingar. I den mån allt går att rätta till med FW.

Isåfall borde ju vi som konsumenter betala kameran "bitvis". Typ full betalning erläggs först när kameran fungerar enl alla specifikationer.

Men jag lovar, Peter, att jag ska göra en mer omfattande test när jag kan. Men vem säger att jag är pålitlig i mitt utlåtande?

Det är olyckligt med alla översvämningar och annat som hindrat produktionen och antagligen tvingat Sony att fatta lite förhastade beslut. Men eftersom det verkar cirkulera "olikt fungerande" exemplar så är det inte acceptabelt handlat av Sony. Bättre att slå stopp i maskineriet ordentligt och göra kameran helt färdig isåfall istället för att låta kunderna spela på lotteri..

MVH//Lennart

Nej det är sant.

Ok märkligt att han upplever den som så seg i hanteringen då....jag upplever inte den alls så seg.

Nej självklart vet inte alla det....ok eller inte så är det precis det i stort sett alla tillverkare gör ovs produkt...man spinner hårt på dom egenskaperna som utmärker produkten ovs.
Jag tolkar Sonys reklamer som att dom spinner mest på snabbheten när det gäller fps och inte AF:en...dom kör samma "stil" med reklamen för Nex-7an på grund av att den klarar 10fps.

Att A77an levereras i bitar håller jag inte med om...med V1.03 är det i princip bara det ytterst lilla lagget i kontrollerna som är kvar att ordna...det är väldigt få kameror som levererades med felaktig mjukvara.

Det är sant men du brukar oftast ge utlåtanden som stämmer bra med verkligheten och hur kamerorna beter sig i praktiken...sen är det ju alltid bäst att skaffa sig en egen uppfattning så man vet om kameran är något som passar en själv...om den lever upp till ens behov och krav.
 
Saxat från SAR

One more thing: Another “source” sent me this: “I was informed by person from SONY. Both camera was designed with special Bionz processor, but before releasing they put some better and new one processor inside camera and that make the problem. That is why they are going to release 2.0. It should work perfectly. Lets hope.”
If the rumors coming from asian websites are correct version 2.0 should be out in early November!
 
Saxat från SAR

One more thing: Another “source” sent me this: “I was informed by person from SONY. Both camera was designed with special Bionz processor, but before releasing they put some better and new one processor inside camera and that make the problem. That is why they are going to release 2.0. It should work perfectly. Lets hope.”
If the rumors coming from asian websites are correct version 2.0 should be out in early November!

Ja det va därför det va så mycket problem med dom första kamerorna som skeppades ut med V1.02...fel mjukvara för den nya processorn...V1.03 kom väldigt snabbt så jag tror personligen Sony tog fram den för att snabbt lösa dom allvarligaste problemen och buggarna...kommer med all säkerhet ny firmware framöver som kommer föbättra kameran på fler punkter.
 
Egen uppfattning av en produkt baserat på egna behov är ju sunt men som jämförelse mot andra tillverkares motsvatande prudukter är det en viss begränsning gentemot de proffisionella testarna. När en tillverkare som Sony nu gör och tar ett steg uppåt i klasserna så innebär det också att granskningen bli tuffare. En kamera av "lite högre klass" kan ju sågas regält fast den ändå är bättre än en billigare som det öses beröm över.
 
Det är lätt att vara efterklok, men ändå,
- köp aldrig en helt ny produkt, kvittar vad det är, vänta tills allt är inkört, avvakta några månader, det vet väl alla?

Märkligt att så erfarna fotografer det finns ändå på FS Forum, som slänger sig över ett splitnytt verktyg, vi vet alla att det ofta är stress från marknadsavdelningen som vill få ut en ny produkt, senast typ månaden innan man bestämmer sig för en lansering, vilket var mycket vanligt förr inom IT-världen, man tog en sk. rövare!
Idag, något bättre, men uppdateringar kommer ändå ofta efter en lansering av en splitny produkt.

FW 2.0 gör A77:n säkert till det kamerahus det var tänkt, några ansvariga på Sony har nog fått lämna sina platser.
Jag tycker Sony skall ha beröm, deras system-kameradivision för pro och konsument, startade 2006, inte så länge sedan alltså, jämfört med Canon, Nikon, Olympus och Pentax m.fl. ….
Å andra sidan, Sony är inga nybörjare inom elektronik ….
 
Jag tycker Sony skall ha beröm, deras system-kameradivision för pro och konsument, startade 2006, inte så länge sedan alltså, jämfört med Canon, Nikon, Olympus och Pentax m.fl. ….
Å andra sidan, Sony är inga nybörjare inom elektronik ….

Visst ska Sony ha beröm för de utmärkta kameror de gör, men deras systemkameradivision startade inte 2006. Den bytte namn från Konica-Minolta till Sony då.
 
Egen uppfattning av en produkt baserat på egna behov är ju sunt men som jämförelse mot andra tillverkares motsvatande prudukter är det en viss begränsning gentemot de proffisionella testarna. När en tillverkare som Sony nu gör och tar ett steg uppåt i klasserna så innebär det också att granskningen bli tuffare. En kamera av "lite högre klass" kan ju sågas regält fast den ändå är bättre än en billigare som det öses beröm över.

Visst är det så...och självklart skall den ställas mot konkurrenternas modeller i samma segment.
Som sagt än är inte Sony uppe på samma nivå som Canon och Nikon på vissa punkter som är kritiska för tex dom mest krävande actionfotograferna.
 
Visst ska Sony ha beröm för de utmärkta kameror de gör, men deras systemkameradivision startade inte 2006. Den bytte namn från Konica-Minolta till Sony då.

Frågan är hur mycket det är av Konica-Minolta som "lever kvar" nu efter Sonys uppköp...Sony köpte Konica-Minolta främst för att komma åt patent mm och för att slippa börja från noll när det gäller utbud och användare.
 
Frågan är hur mycket det är av Konica-Minolta som "lever kvar" nu efter Sonys uppköp...Sony köpte Konica-Minolta främst för att komma åt patent mm och för att slippa börja från noll när det gäller utbud och användare.

Det blir förstås utspätt med tiden. Men 2006 fanns rätt mycket kvar. :)

Å andra sidan skulle inte samma kameradivision ha stått stilla i utvecklingen om den hade fortsatt under KMs namn.
 

Lite mer "köttpåbenen-test". Bra att man tar upp problemet med ghostlines, som tidigare påvisats på A-55 och tillfredsställande nog konstaterar att problemet är borta på A-77.

Vidare har man gjort något som är väldigt bra genom att använda fasta, ljusstarka normalobjektiv vid jämförelserna. 50 mm för aps-c och fast 85mm för FF. Påvisar bättre sensorns kapacitet än zoomar, även om FOTO:s jämförelse också var rättvis då alla kamerorna där hade zoomar. Men tillfredsställande att det blev redovisat några hundra fler linjer per bildhöjd på detta sättet.

DR ser bra ut i jämförelsen

RAW i högiso ganska förfärligt dock. Roade mig med att välja andra modeller att jämföra med som A580 som såg mycket bättre ut vid 6400 än A77. Att raw i högiso för FF-modellerna ser bättre ut är inget att säga något om. Bäst att jämföra fikon med fikon:).

Även här fastslogs att AF-C inte är riktigt lika högpresternade som vissa exemplar av konkurrenternas modeller.

Så en bra test som belyste fler aspekter än FOTO:s men ändå sammanföll i stort sett på de punkter FOTO tog upp. Hittade dock inte samma kritik här ang fördröjning. Kanske beroende på olika "versioner" av kamerorna (A77) som resp testare fått i näven.?

FW 2.0 kan förhoppningsvis ändra på en hel del. Vidare har en betaversion av ACR använts och där kan man ju hoppas att A77 med FW 2.0 samt den skarpa versionen av senare ACR fixar till bättre filer.

//Lennart
 
Ja och det va därför jag undrade....du brukar ju sällan döma ut något utan att själv ha skaffat dig en uppfattning.

Vad hade kameran för firmware som testades?? Om han nu har haft den så länge så kan den säkerligen vara en "citron" som inte beter sig som produktions-exemplaren som skeppas ut nu.

Lite märkligt att han anser att den är så dålig och inte prisvärd när nästan alla andra tester som finns ute tyder på det motsatta...men han tyckte säkert Canon 60D som är sämre än A77an på många punkter va prisvärd o bra när den testades o då kostade runt 11-12000 när den testades ....är alla andra testare köpta eller så dåliga testare att dom inser A77ans små bristers betydelse??

Är det verkligen någon idag med lite vett innanför pannbenet som köper tillverkares marknadsföring/reklam?? Som alltid saltar tillverkare sina reklamer duktigt ovs vad det rör sig om för produkt eller om den lever upp till det som den sägs klara och givetvis gör Sony det också o spinner självklart på A77ans snabbhet när det gäller fps och dessa andra unika funktioner.

Ja men trotts det så är både 40D och 50D bevisligen kameror som fungerat ypperligt för actionfoto trotts att dom inte va bäst när det gäller AF mm....tycker det råder en viss hysteri nu mera att det måste vara bättre än konkurrenterna annars så är det katastrof,värdelöst och i princip obrukbart.

Foto gjorde fågeltestet med 50D, 50% av bilderna blev skarpa, dom ansåg det mycket bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.