Skarström
Aktiv medlem
Jag ställer mig lite tveksam till att alla ägare av Canon EOS 7D finns på Fotosidan ...
Min 7D har funkat perfekt på alla sätt. Och den får de flesta andra kameror att verka slöa och icke responsiva.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag ställer mig lite tveksam till att alla ägare av Canon EOS 7D finns på Fotosidan ...
Tänkte bara dela med mig av mina egna "erfarenheter" av 10 min med A77.
Mina största farhågor inför testet var följande:
1. EVF vs OVF
2. Växling mellan skärm och EVF
3. Responsen i reglage.
4. Bildkvaliteten
På Scandinavian Photo i Stockholm finns ett exemplar inne om man vill klämma och känna lite. Mycket trevlig och tillmötesgående personal som alltid.
Så vad kom jag fram till?
1. EVF kan jag nog vänja mig vid. Den är bra, riktigt bra. Personligen hade jag nog föredragit en OVF, men den är verkligen bra nog. Det finns ju en del fördelar med EVF också...
2. Växlingen är inte ögonblicklig. Mycket irriterande. Fördröjningen är inte lång, men precis så lång att man irriterar sig på det. Jag vet inte om det är en "dealbreaker", men irriterande är det.
3. Jag fotograferar nästan uteslutande i manuellt läge för att snabbt kunna anpassa mig till olika situationer som t.ex. motljus o.s.v. Av den anledningen måste responsen i reglagen vara ögonblicklig. Men framförallt när det gäller justering av bländare/slutare släpar inställningarna efter. Helt oacceptablet tycker jag! I övrigt är avtrycket mycket snabbt, men en del annan hantering upplevs som lite långsam. Kan det fixas med framtida firmwares? Jag vet inte jag.
4. Bildkvaliteten ska jag undersöka så snart jag hinner. Jag tog ett antal bilder med 16-50 2.8 satt till bländare fyra med både min A700 och A77 på samma objekt för att se hur de står sig. Jag fokserade på ISO 100 och 1600 då 1600 är max vad jag normalt fotograferar i. För att kolla det beryktade dynamiska omfånget tog jag en bild med ISO 50 också.
Bilderna jag tog är tagna i båda JPEG och RAW. Så det ska bli intressant att se hur de står sig.
En annan sak som jag var tvungen att kolla var möjligheterna att panorera med objekt och där kommer inte EVF:en ställa till problem alls. Ska bli intressant att se hur väl autofokusen hänger med.
Så... sammantaget finns både ris och ros. Bildkvaliteten kommer vara helt avgörande för min del, men slöheten i responsen är oerhört irriterande.
Jag återkommer!
/Jordan
Min 7D har funkat perfekt på alla sätt. Och den får de flesta andra kameror att verka slöa och icke responsiva.
De exemplar de har på MM beter sig skitkonstigt. Det är firmware 1.03 i dem, men ändå laggar bländarvärden och sånt, men framförallt så är EVF riktikt kass. När man tittar i sökaren och panorerar så hackar bilden med vertikala ränder och hela kameran kändes bara kass helt enkelt.
Min 7D har funkat perfekt på alla sätt. Och den får de flesta andra kameror att verka slöa och icke responsiva.
Ja, som vanligt ska man inte vara först med att inhandla den senaste tekniken! Så här illa har det dock aldrig varit för mig förr (det rycker ofta i köpfingret, yrkesskada).
Jag snackade med Sonys support idag och rabblade upp en lång lista med saker jag inte accepterar. Det här med den slöa fokuseringen i klippen jag laddat upp på Youtube (och som supportkillen kollade på) tyckte han var väldigt märkligt. Han har hört av sig "uppåt" och jag ska få besked från högre Sony-makter inom några dagar (förhoppningsvis).
Sen skickade jag ett mail Sony Center i Helsingborg och gnällde lite också, helt befogat tycker jag. Jag kan ju inte använda kameran till det jag tänkt. Det här snacket om "ja, men det kommer ju att komma uppdateringar av programvaran" håller inte. Det är ungefär som att köpa ett paket mjölk som inte går att öppna. Först 4 dagar senare skickar Skånemejerier ett verktyg som gör att man kan öppna förpackningen och dricka mjölken. Ovanligt bra liknelse tycker jag
Ett företag med serviceanda accepterar förstås det och låter kunde lämna tillbaka produkten mot pengarna tillbaka, men konsumentköplagen ger säljaren tre försök att avhjälpa felet (eller felen) innan köpet måste gå tillbaka. Hur snabbt felet ska avhjälpas tror jag inte står närmare beskrivet utan det står någonting i stil med "inom skälig tid", om jag minns rätt.Alltså. här gäller det att ha lite hår på bröstet och ryta ifrån ordentligt. Det är faktiskt bara att säga: "Jag accepterar inte den här produkten eftersom den inte fungerar som den ska och kräver som kund min rätt att häva köpet samt få pengarna tillbaks såvida ni inte omedelbart ger mig ett bättre fungerande exemplar".
Ångerveckan gäller distansköp. Inte köp i butik.Det finns något som heter ångervecka och din kamera verkar inte riktigt frisk.
Jag köper ALDRIG en kamera av vilket märke det vara månde utan att gjort ett avtal med ÅF att jag har rätt till omedelbar retur om jag upptäcker fel momentant.
Snabbhet och respons har ju inte varit det issue som vi diskuterat här, utan att en stor del av de sålda kamerorna fokuserar fel. Efter justering blir de bra, men det verkar ha slarvats i kvalitetskontrollen.
/Mats
Har inte KM 7D rätt många år på nacken. Det var kanske bättre förr eller ju förr destu bättre
Ingen felfokusering ingick i min "fungerar perfekt". Sen har jag till skillnad från många andra bemödat mig lära mig hur AFen funkar istället för att klaga på att den inte gör som man vill.
Det här med den slöa fokuseringen i klippen jag laddat upp på Youtube (och som supportkillen kollade på) tyckte han var väldigt märkligt
Alltså. här gäller det att ha lite hår på bröstet och ryta ifrån ordentligt. Det är faktiskt bara att säga: "Jag accepterar inte den här produkten eftersom den inte fungerar som den ska och kräver som kund min rätt att häva köpet samt få pengarna tillbaks såvida ni inte omedelbart ger mig ett bättre fungerande exemplar".
//Lennart
Har du AF:en inställd på slow eller fast...testat om det är någon skillnad??
På Slow är det ännu segare, den står på Fast nu.
Ja det var ju lätt för dig att säga som har hår överallt men jag har ju inget hår på bröstet trots att jag väl borde det som 60+.
Kan inte du skicka några "skott" till mig så jag kan börja odla?
Ett företag med serviceanda accepterar förstås det och låter kunde lämna tillbaka produkten mot pengarna tillbaka, men konsumentköplagen ger säljaren tre försök att avhjälpa felet (eller felen) innan köpet måste gå tillbaka. Hur snabbt felet ska avhjälpas tror jag inte står närmare beskrivet utan det står någonting i stil med "inom skälig tid", om jag minns rätt.
Ångerveckan gäller distansköp. Inte köp i butik.
En del butiker tillämpar förstås öppet köp i en vecka eller två, ibland en hel månad, men då ska man inte blanda in fel på produkten. De flesta butiker kräver också att produkten ska också vara oanvänd för att öppet köp ska gälla.
Klokt. Det borde vi ta efter.
Sagt av då jämnårig småländsk politiker som numera sitter i riksdagen.
Men numera är han inte lika jämnårig ...?