Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Vart har du fått dessa uppgifter ifrån??

Vad jag vet så har däremot leveranser av både A77 och Nex-7 skjutits upp på grund av översvämningarna...Sony mfl i det drabbade området har stora problem med leveranser till och från fabriken på grund av stora svårigheter med att ta sig fram.

Klart det är möjligt...står ju klart och tydligt i specen att bufferten inte klarar fler bilder och den skrevs med all säkerhet innan kameran började produceras och hittade ut på marknaden.
Att det tar tid att tömma full buffert är inte så konstigt med tanke på filstorlekarna....Sony skulle nog varit lite generösare med internminnet i kameran...men med dom snabbaste minneskorten tar det ca 8sek att tömma en full buffert om man skjuter RAW+JPEG

Från säker källa sa jag ju. Som har provat ett nytt ex som beter sig helt annorlunda än de nuvarande A77 med fw 1.03 ... Är tyvärr förhindrad att säga mer. Har nog sagt för myckert redan.

Delayed eller tillbakadragen. Jo, man kan ju använda olika uttryck för samma sak och det är ju alltid bra att ha någon force majure att skylla på.

Specen hittade inte ut på marknaden innan kamerorna började produceras.


/Mats
 
När man satsat på en bra kamera och några fina objektiv, är det mycket svårare att byta märke sedan då andra åstadkommit en bättre kamera.
 
Från säker källa sa jag ju. Som har provat ett nytt ex som beter sig helt annorlunda än de nuvarande A77 med fw 1.03 ... Är tyvärr förhindrad att säga mer. Har nog sagt för myckert redan.

Delayed eller tillbakadragen. Jo, man kan ju använda olika uttryck för samma sak och det är ju alltid bra att ha någon force majure att skylla på.

Specen hittade inte ut på marknaden innan kamerorna började produceras.


/Mats

Jaha...om det nu rör sig om ett hårdvaruproblem så tror jag nog Sony redan hade gått ut med ett offentligt uttalande,informerat kunder/butiker och stoppat alla leveranser....vad är det som är annorlunda?? Jag pratade med Scandinavianphoto idag om min leverans om Nex-7an och passade även då på att pratade lite om A77....dom beräknade få hem deras leverans i mitten av Oktober och hade inte fått några som helst indikationer från Sony att den leveransen skulle blir ytterligare försenad.

På Scandinavianphoto i Bankeryd va det endast 3st som hade bokat/stod på kö för A77...intresset för Nex-7an har varit betydligt större.
 
Från säker källa sa jag ju.

/Mats

Ursäkta mig, men du skrev faktiskt "säkra källor".

För övrigt är det faktiskt troligast att de uppskjutna leveranserna beror på logistiska problem som uppstått på grund av översvämningarna. Du vet säkert att det inte bara är Sony och Nikon som drabbats; det finns en hel del information på nätet om företag och branscher som har problem på grund av detta.

Det där med att en säker källa har problem med en A77 kan ju lika gärna tolkas som att det är ett måndagsexemplar, eller hur? Men delge gärna lite mer bra fakta från dina säkra källor, jag är intresserad av allt sådant. Vad är det för snack om hårdvaruproblem? Och säg nu inte att du kan säga mer, för i så fall kanske du inte skulle ha sagt något från början.
 
Fabriken som gör alla Sonys kameror är översvämmad. Även Nikons fabrik som gör 90% av deras kameror är översvämmad. Så om försäljningen är stoppas är det inte konstigt.
http://www.petapixel.com/2011/10/19...may-be-delayed-for-months-due-to-thai-floods/

Det är precis av denna anledningen som Sony har stoppat/skjutit upp A77 och Nex-7 i vissa länder och butiker att butiker har valt att stoppa förhandsbokningarna då det är ovisst med vilka kvantiteter dom kan leverera och när.

Jag tror inte på något hårdvarufel för då hade Sony dragit i handbromsen direkt...gått ut med info till försäljare/användare och stoppat leveranserna helt.

Däremot så tror jag vi kan få se ytterligare uppdatering av firmwaren då den senaste troligtvis jobbades fram väldigt snabbt för att adressera dom värsta felen/buggarna.
 
Specen hittade inte ut på marknaden innan kamerorna började produceras.


/Mats

Jag syftade på Sonys egna spec....det är ju knappast så att dom skrev manualen och specifikationen för kameran efter att kameran började produceras och började skeppas ut....om nu kameran skulle ha klarat av en större buffert så hade det garanterat stått i den offentliga manualen och specen men det gör det inte...det står exakt det som kameran klarar av i praktiken.
 
Visst är det så, men det är långt ifrån de enda kameror Sony tillverkar.

Naee det är sant men i princip alla systemkameror(Nex och SLT) görs i Thailand...är väl bara A580 som nu mera görs i Japan då A850/900 har utgått....Thailand fabriken va ju tidigare en fabrik som gjorde TV-apparater men som 2009 gjordes om till en kamerafabrik.
 
Frågan är om det verkligen är hugget i sten att Nikon kommer använda sig av 24mp sensorn från Sony i D400an...Nikon har ju uttalt att dom på sikt vill köra helt med egna sensorer och att mp-racet tog slut i och med Nikon D3s så det skulle inte förvåna mig om vi få se en anna sensor i D400...Ephotozines intervju med Nikon ang 1-serien tyder lite på att Nikon prioriterar annat än mp just nu:

“Nikon believe that the megapixel race ended years ago with the Nikon D3s. Its not a megapixel race anymore but instead a development of quality and the 10mp sensor in the Nikon 1 series has been specially selected to enable high speed.”

Vet inte om det stämmer eller inte men det sägs att sensorn i J1/V1 är "made by Nikon in house"

det stämmer inte då Nikon inte har egna fabriker för sensortillverkning , Nikon använder sig av tex Sonys , Renesas mfl fabriker och hyr bla in sig hos Sony . Nikon kan därmed välja en av flera tillverkare

Det är inte omöjligt att vi snart får se en 70Mp 24x36 sensor med samma teknik som sitter i V1 och där QE är lika med dagens D3s
 
det stämmer inte då Nikon inte har egna fabriker för sensortillverkning , Nikon använder sig av tex Sonys , Renesas mfl fabriker och hyr bla in sig hos Sony . Nikon kan därmed välja en av flera tillverkare

Det är inte omöjligt att vi snart får se en 70Mp 24x36 sensor med samma teknik som sitter i V1 och där QE är lika med dagens D3s

Har inte påstått att dom har en egen fabrik...när jag säger egna sensorer så menar jag helt egendesignade och tillverkade av någon annan.
 
Som sagt, jag har lagt ner. Därför svarar jag inte .-)
Och jag fortsätter inte heller. :)

Men ok då, det finns i Mikael Risedals trådar, bara att räkna antalet personer med påstådda problem och hans blindtest, samt dela det med antalet ägare av Canon 7D minus proofs och en antagbar summa personer som inte deltar i diskussionen alls och att göra lika på DPReview m.fl. forum. Tror Risedal redan gjort sådana uppskattningar.

Kanske vore en framkomlig metod, men var hittar vi en siffra på antalet ägare av 7D? Publicerar Canon sådant?
 
Och jag fortsätter inte heller. :)



Kanske vore en framkomlig metod, men var hittar vi en siffra på antalet ägare av 7D? Publicerar Canon sådant?

http://www.fotosidan.se/dp/productowners.htm?product=19479

Bara sen att extrpolera och ta hänsyn till olika faktorer att "pro" inte reggar och att dessa lite mer avancerade modeller är överrepresenterade på FS jämfört med övriga kameraköpare osv.
(Det blir inte exakt, statistik blir inte det. Förmodligen bättre än SIFOs väljarbarometer eller undersökningen som kommit fram till att var tredje svensk har hemmorojder osv.)

Som sagt, jag är inte intresserad av ayy gräva mer nu i detta.
Tror f.ö. att A77 inte alls har sådana problem i den omfattningen.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.