pet
Aktiv medlem
Möjligt att JI/V1 är Nikons egna sensorer eller från samarbete med någon annan tillverkare, men det verkar helt osannolikt att de ska göra de stora högupplösta på egen hand och inte dra nytta av samarbetet med Sony som är riktigt bra på det här, eller så börjar Sony få skinn på näsan och anpassar sina priser och villkor så att Nikon tar sin business elsewhere. I så fall är det nog ett lyft för Sony konkurrensmässigt, men kostar säkert på kort sikt i missade intäkter, fast Sony har råd med det om de har en plan på längre sikt. Förloraren är i så fall Nikon tror jag.
Men, nu tycker jag inte att vi direkt efter att ha släppt taget om Canon att det här ska bli en Nikon spekulationstråd istället, så jag lägger i alla fall ner det här sidospåret.
/Mats
Ja kanske inte tillverkade av dom själva men helt egenutvecklade och tillverkade av en annan samarbetspartner än Sony som tex sensorerna som sitter i D3s, D3 och D700 ....om det är någon som förlorar på ett brutet samarbetet så är det Sony...Nikon är en väldigt viktig och stor kund så det skulle innebära en stor förlust i intäckter för Sony om Nikon drar sig ur samarbetet.
Personligen tror jag inte Nikon är långt borta från att klippa "navelsträngen" helt från Sony....kanske ske det redan i D400.
Så här sa Nikon i en intervju med Focus Numerique för ett tag sedan:
“We want to use our own sensors in SLRs most popular (APS-C based cameras like the D7000 and D3000) as the performance of our sensors are better (than Sony’s). However, it will take some time as it takes to achieve economies of scale.”
Men men nu tråden handlar som sakt om Sony A77 så nu ska jag inte älta detta mer....hoppas det dyker upp fler användare av A77an här i tråden så vi få ta del av användarintryck mm.