ANNONS
Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Johan, jag har orkat läsa och blir bedrövad, men tack för att du delar med dig.
Precis samma typ av saker som jag upptäckte vid bara ett korttest, fast mycket mer av det usla.
Det verkar som om mina värsta farhågor besannats.

A77 har potential att vara en fantastisk kamera, men det här idiotiska tankesättet vid utformning av funktionerna är precis tvärtemot det som kameran konstruerats för. De har tagit de sämsta egenskaperna från en semesterkamera och stoppat in i en kamera av en helt annan klass och därmed kraftigt försämrat den så att den inte fungerar för det som den är tänkt.

Rent idiotiskt faktiskt. Märkligt också när de gör en stor grej av att den är så anpassningsbar på alla möjliga sätt att de inte gjort dessa saker valbara.

Jag har uttryckt mina farhågor för det här. Andra har skrivit ungefär "självklart fixar de till detta, så det är en icke-fråga", men Sony fixar inte alls till det för de verkar inte förstå problemställningen helt enkelt. Är också säker på att det finns ett antal saker som är bestämda på "högre ort" och typisk Japansk tjurskallighet och hierarki gör att även om smarta utvecklare förstår hur det borde vara så kommer det inte igenom organisationen. Förvånar mig faktiskt inte då jag har lite insikt i japanskt tankesätt från andra områden.

Jag väntar lite tills fler rapporter har kommit in och sen är det nog ganska troligt att för min del jag överger Sony helt och skaffar mig Nikon när de nya modellerna med samma sensor kommer. Om Sony fortsätter på den här vägen är det en återvändsgränd helt enkelt.


/Mats
 
Det är mycket möjligt att åtminstone vissa av dessa problem kan åtgärdas via diverse ändringar av inställningarna. Sådana finns det ju tydligen väldigt många av just på A77:an.

När det gäller AF-A läget. så ger jag ett enkelt råd - använd det ALDRIG!
Du har AF-S (Single), som ger bäst noggrannhet vid stillastående motiv, och sedan har du AF-C (Continuous), som följer rörliga motiv. AF-A (Automatic) fungerar så att kameran innan varje bild behöver någon halvsekund på sig för att avgöra ifall det handlar om ett statiskt eller ett rörligt motiv, och väljer sedan antingen AF-S eller AF-C. Detta blir enligt min erfarenhet mycket oftare fel än ifall man väljer själv. Som fotograf vet du ju redan i förväg vad du har att vänta dig, så det är mycket snabbare (och säkrare) att göra detta val själv än att låta en (i detta avseende) helt blind kamera gissa!.

Sedan har jag ingen erfarenhet av att filma med en systemkamera, men i alla fall. Det är ju inte mycket idé med att filma statiska motiv, så IFALL det går att välja mellan AF-S och AF-C så skulle jag välja AF-C. Om du kan välja mellan "Fast/Snabb" AF och långsam och kanske något mer, så är det förmodligen bättre att välja något långsammare för videofilmning, så att det inte blir så ryckigt som du beskriver. Testa de olika inställningarna.

Att autorotera eller ej, det är frågan!
Går det inte att ställa in detta i menyn nånstans?

När det gäller att förstora och förninska den tagna bilden skriver du att man måste snurra på någon ratt. På A700 ställer den främre ratten in med större steg/snabbare, och den bakre i finare steg (eller om det kanske är tvärtom). Kan ju vara likadant på A77:an. Om inte (A77:an ska ju vara mycket mer konfigurerbar än A550:an), så är det kanske möjligt att välja att konfigurera AEL-knappen till att förstora och Exponeringskompensationsknappen till att förminska, precis som det är på din A550.

Skulle tro att just för tillfället så råkar du själv vara den största experten på A77:an här, så ännu så länge är du nog tämligen utlämnad åt dig själv...

Föreslår att du sätter dig ner i lugn och ro och läser igenom manualen från början, men bara en bit åt gången, manualer är INTE strukturerade för att sträckläsas "från pärm till pärm"! Ifall du råkar bo i närheten av Göteborg så är du välkommen för ett litet möte. Jag kan måhända hjälpa dig åtminstone med några av de saker du har problem med. Har väldigt lång erfarenhet av sådant här, och dessutom råkar jag vara elektronik-ingenjör, vilket definitivt underlättar när man behöver stångas med digitala grunkor...

När det gäller avstängningstiden - är den betydligt längre än för A550:an menar du? Avstängningstiden är normalt längre än påslagstiden för de kameror som utför sensorrengörningen vid avstängningen (som Sony-kamerorna gör).

Det tar alltid tid att bli invand med varje ny kamera och lära sig dess styrkor och egenheter, och hur man ska göra för att hantera den snabbast och enklast. Speciellt när det gäller en kamera som A77:an, som i så många avseenden är en betydligt mera avancerad kamera än den A550 som du är van vid, och som dessutom innehåller nya funktioner som ingen annan kamera ännu har varit försedd med. Man får därför räkna med att konstruktörerna inte får till allting på bästa sätt direkt från början.

Till sist, jag tror inte att du behöver vara så orolig för att det kommer att ta väldigt lång tid innan Sony kommer med uppdateringar för det som verkligen behövs (och inte bara är att ställa in i någon meny nånstans). När det gäller den första generationens NEX:ar kom ju Sony ut med tre firmware-uppgraderingar på bara några månader.


PS Ifall du tror att det inte skulle ta mer än en kvart att programmera om processorn för att implementera de ändringar du vill ha, så kan du absolut inte ha någon som helst erfarenhet av att programmera microcontrollers... :)
.
 
Senast ändrad:
Det här är precis som alltid när en efterlängtad kamera kommer ut i verkligheten - den är aldrig fullt så bra som folk hoppats på, men förmodligen rätt bra ändå :)

Det låter på Johans intryck som om det varit lite för många ingenjörer och för få fotografer inblandade i konstruktionen (vilket inte är helt ovanligt), men vad värre är att en del säger att man kan se redan på kamerans display att bildkvaliteten inte är lika bra som på en NEX 7. Jag frågade tidigare i tråden om spegeln påverkade bildkvaliteten negativt, och många sa att det var försumbart - nu verkar det som om det kanske inte är så försumbart om man t.o.m. kan se det på kamerans display ...

A77 är en fantastisk konstruktion rent tekniskt - hoppas att den visar sig kunna göra så bra bilder som den borde kunna göra också om Sony reder ut barnsjukdomarna.
 
Mats, du kan ännu inte VETA ifall du ska vara bedrövad eller ej! :)

Det är alldeles för tidigt. Du skriver ju att du bara har gjort en korttest. Helt omöjligt att du ska ha hunnit bli förtrogen med en kamera med så mycket möjligheter som en A77:a då!

INGEN av oss vet ännu ifall ALLTING är så här "idiotiskt" som du så tvärsäkert påstår.

Har du redan glömt hur du pepprade den förra långa A77-tråden med att denna kamera skulle vara ett stort misstag och oanvändbar för sin största intressegrupp pga av att du den gången var precis lika övertygad om att den "måste" ha väldigt lång avtrycksfördröjning? Men att det sedan visade sig att den tvärtom hade den KORTASTE fördröjningen av alla marknadens kameror hittills (liksom A65, NEX-5N och NEX-7)! Jag VET att alla dina inlägg om detta avskräckte många från att vänta in A77:an, som de hade tyckt vara väldigt intressant - innan de började läsa dina inlägg (vilka i princip alla tolkade som fakta).

Måste säga att du faktiskt har varit den i särklass mest effektiva propagandamaskinen för Canon och Nikon jag hittills sett - långt effektivare än de sedvanliga CaNikon-fundamentalisterna t.o.m.! Det fanns en hel del som initialt var mycket intresserade av A77:an, men som slutade att läsa om denna (pga dess påstått långa avtrycksfördröjning) långt innan de hade kommit fram till korrigeringen om att detta var helt felaktigt. Istället gick de ut och skaffade sig en Canon eller Nikon. Har haft kontakt med några av dem efteråt, och de har förklarat hur nöjda de är nu, eftersom de behöver en kamera som är snabb vid deras aktionfotograferande (vilket för det mesta tydligen gäller barn och vovvar), "och Canon (alternativt Nikon) är ju alltid snabbast"! Har inte haft hjärta att säga till någon av dem att A77:an är ännu snabbare.

OK, det KAN vara så illa som det verkar. Men ingen av oss VET detta ännu. A77:an kan mycket väl visa sig vara ett helt fantastiskt fotograferings-instrument. Det finns ju väldigt mycket som tyder på detta. OM det vore så illa som det verkar här, så borde väl de som haft möjlighet att köra med A77:an under lite längre tid ha klagat åtminstone på NÅGOT av detta, men det har jag inte sett NÅGONSTANS. OK, jag har självfallet läst långtifrån alla tester, men i alla fall.

Så ta nu en kall Pommac och stressa av lite istället, tills det hela blir bättre undersökt... :)
.
 
Senast ändrad:
Jag har ju blivit grovt anklagad tidigare för att vara Sony-propagandör, så då jämnar det ut sig lite. Själv anser jag inte att jag är vare sig det ena eller det andra.

A77 är helt enkelt inte så bra som den skulle kunna bli - men den är fortfarande bättre än Canon ;-)

Jag är besviken på Sony för olika val de gjort med A77. Hade riktigt höga förhoppningar på den. Bra om de ändrar funktionen med ny programvara, men dels har vi inte sett det än och de borde kunnat göra det rätt från början. Fast om de lysnar på kritiken och förändar det kan man kanske fortsätta hoppas på de kommande FF-modellerna. Det där andra att bildkvaliten skulle vara dålig pga spegeln såpas att det går att se på displayen är bara trams. Tvivlar inte en sekund på bildkvaliten, den är definitivt toppklass.

Gunnar, visst är det bra att avtrycksfördröjningen är kort. Den mäts ju i hundradelar av´en sekund och ligger "rejält" under t.ex. Canon 7D, sisådär 7-8 hundradelar eller vad det nu är. Synd bara att det då dröjer 100 gånger så lång tid innan sökaren startar så att man kan börja använda den korta avtrycksfördröjningen. Och det utan någon teknisk anledning egentligen, utan bara beroende på val som Sony gjort.

Fast du har rätt i att man inte kan bilda sig en erfarenhet förrän man själv haft kameran och använt den. Jag kommer att köpa den och sätta tejpå över eye-sensorn och ge den en rejäl chans eftersom jag redan har en massa objeltiv och blixtar mm. Känns bara inte riktigt lika hundraprocentigt bra som jag trodde. Den här kameran har potential att vara helt överlägsen konkurrenternas modeller, men är inte det pga onödiga tillkortakommanden.


/Mats
 
Jag tror att 2012 kommer att bli ett omtumlande år på kamerafronten, kommande Nikon D400 blir ingen sensation om dom väljer 24 Mp på den, jämfört med D7000 och 16mp.

D3s med sina12Mp är nog fortfarande högisokungen, den och D3x med sina mycket dyrare mikrolinser kostar som sagt en del pengar. D3x matchar väl inte D3s vad gäller högiso mycket pga pixelskillnaden, och då är det ändå dom så mycket dukiga brusmästaringenjörerna som gjort sitt yttersta med dessa kameror.

Väldigt många tyckte att utvecklingen tagit kraftiga kliv genom bättre högiso fast pixelmängden ökat, och det stämmer ju, med frågan är om det då stannat vid 16Mp eller 18Mp.
!6Mp sensorn kom ju för bara ett år sedan, och nu ökar Sony till 24Mp en utveckling har skett om man får tro testarna när dom påstår att A77 visar lika bra isovärden som A55 trots att då A77 har 8Mp mera.

För att kommande D400 skall knocka konkurenterna, måste dom inte då hämta lösningar frå D3s och D3x. och då är frågan vad priset för D400 kommer att hamna på, räcker det med 24-25000 kr eller vad kan dom göra. A77 kommer nog att hamna runt 14-16000 Kr.

Väljer Nikon en något billigare lösning för D400 för att få den mera säljbar, troligvis ändå runt 20-22000 kr
då minskar väl möjligheterna en aning att skapa en ny brusmästare. Det är nog inte så lätt trots allt att hantera dessa ytterligare 8Mp. skall bli spännade att se vad som sker under 2012.

Vänl./Bengt.
 
Har nu suttit och pillat med A77:an (med 16-50-objektivet) med ett Sandisk 16GB UHS-1 minneskort isatt (45MB/sek), och jag kan inte säga annat än att jag är mycket nöjd. Jag hoppade på SLT-tåget med en A33:a och gillade hela konceptet skarpt (har ägt A100 och A300 innan dess). Frågan var bara om jag skulle ha en A65 eller en A77.

Lite kommentarer efter en dags intermittent användning, ursäkta mina hopp och krumbukter i texten:
Kamerahuset; underbart att känna det taktila greppet fylla handen, nu sitter inte lillfingret under kamerahuset som det gör med A33:an. Ny fyller kamerahuset upp mina händer. Härligt.

Knapparna; Alla dessa knappar sitter fint positionerade. Tummen far som en lärkvinge över knapparna, kroppsminnet tog till sig layouten direkt. Joystick känns nytt för mig, och jag gillade känslan. Den snabbhet man kunde bläddra sig fram i funktionerna kändes mycket bra. Trögheten vid värdeändringar när man rullar hjulen känns dock inte helt Ok. Faktum är att det är alldeles för lätt att vrida iväg ett värde för långt på grund av denna tröghet. Samma sak med joysticken när man låter den bläddra iväg snabbt mellan värden. Inte alls bra om man vill jobba snabbt. Men om detta är ett problem i längden? Nja, jag kan nog lära mig att hantera det. Men om Sony fixar detta i nästa firmware uppgradering så blir jag glad.
Kanon med främre och bakre hjul; Jag provade att sätta exponeringskompensation på bakre ratten. Tror nog jag låter det vara kvar i det läget, riktigt bekvämt. I övrigt har jag noterat att det i olika lägen finns olika utväxling, t ex ISO-inställning. Bra eller dåligt? Tja, kvittar lika för mig. Än så länge.

Påslag och avstängning; Kameran visar displayen inom någon sekund, men det tar en dryg sekund till innan man kan använda kameran. Från sparläge går det däremot fort att komma igång med fotandet. När man stänger av tar det längre tid, ca 5 sek gissar jag på. Här önskar jag att objektivet går tillbaka till ursprungsläget innan resten av avstängningssekvensen fortsätter. Hoppas Sony fixar detta.

Sökaren; Mycket trevlig upplevelse! Stor, bra upplösning, ingen regnbågseffekt när man flyttar blicken. Så mycket härligare än att glutta i en optisk sökare (jag jämför inom APS-C-segmentet). Fördröjningen som en del surat över här i forumet begriper jag inte alls. Jag har upprepade gånger prövat att föra ögat till sökaren och den tände oftast snabbt nog, besvärades inte ett dugg av detta. Jag försökte också testa sökaren genom att fota ett stoppur för att upptäcka fördröjning; jag kanske är trög i skallen men hur jag än försökte så upplevde jag ingen skillnad; det jag såg i sökaren skedde i nutid. Stor skillnad mot min A33 (som jag vet är ytterligare lite trögare än A55 vad gäller detta). Vad gäller pixelation finns den kanske där om man letar efter den, men för min egen del glömmer jag helt bort att sökaren inte är optisk när jag fotade. ”What you see is what you get” stämmer verkligen när det gäller sökaren i A77:an. Hela upplevelsen känns transparent, sökaren finns där och gör sitt jobb på ett ypperligt sätt.

Toppdisplayen; efter en hel dag satt jag och kom på mig själv med att aldrig tittat i den! Men kanske man har bra nytta av den när man jobbar med stativ. Får tänka på det.

Bakre display; mycket stadigare än förväntat. Bra att den klickar fast i infällt läge. Inga problem att titta i den även i dagsljus. Nu är vi i och för sig i oktober så dagsljuset är väl inte som det var i somras…
Granskning av bilder: Det går snabbt och bra att kolla igenom bilderna. Kanonbra att zooma med med bakre hjulet och att växla bild med bibehållen zoom med framhjulet. Synd bara att man inte kan rulla zoomen in och ut direkt, man måste tryckta på förstoringsglaset först. Onödigt omständligt. Två inställningar hade jag också önskat mig; möjligheten att ställa in initial förstoringsgrad när man trycker på förstoringsglaset, och en möjlighet att ställa in hur stort ett zoomningsteg är.
Apropå att förhandsgranskning inte kan stängas av i sökare; det är väl inget problem? Vad är det man vill se i sökaren istället under tiden som man granskar en bild på displayen? Var vänlig förklara det för mig, jag fattar inte.

Batteriluckan; Mina fingrar hade pillat i ett minneskort lite lättare om luckan hade gått att vika ut lite mer än 90-grader. Tyvärr lär detta inte kunna fixas till i nästa firmwareuppgradering. :) Ingen större fara, jag har hittills aldrig haft bråttom att byta kort.

Filmning; har jag bara provat lite snabbt. Noterar att den sätter igång inspelningen tillräckligt snabbt för min del. Det är väldigt lätt att sätta igång en inspelning när man justerar sökarens diopter. Men hur ofta justerar man den? :)

Telekonverter; Faktiskt riktigt användbart! Att i fotoögonblicket se den beskärning man ändå tänkt göra i efterbehandlingen, bekvämt. Jag tror faktiskt jag kommer att använda detta mer än förväntat!
Det här med bufferten begriper jag mig inte på; som programmerare jag är så noterar jag att Sony har gjort en tankevurpa. Att bufferten klarar så få JPEG-bilder i en oavbruten bildtagningssekvens är minsann inte bara relaterad till minneskortets prestanda. Det är något i flushningen som är dåligt kodat. Jag kan mycket väl tänka mig att en firmwareuppgradering skulle råda bot på detta.

En negativ sak som jag retar på mig varje gång; kameran skall aldrig behöva tala om att ”du kan inte använda funktionen i det läget. Växla över till JPEG”. Var är det för dålig programmering?! Självklart skall kameran tillfälligt ställa om till JPEG när det behövs. Kameran klarar ju det i scenlägena och paroramaläget! Dags för Sony att fixa detta en gång för alla.

Nu skall jag inte skriva mer. Vilken tur att kameran kom precis innan helgen, nu har jag en helg framför mig med mycket pillande och provande. :)

Min slutsats är i alla falla att jag valt rätt kamera! Den passar givetvis inte alla men en sak kan jag säga till er alla som bara klämt på den lite grand i en butik; ge kameran en chans! Det är först efter ett tags ordentligt användande som bitarna faller på plats. Eller ej, människans smak är ju som bekant delad, även när det gäller kameror.

Visst är det väl bra att kameran till slut finns att köpa? Då kan denna tråd efter en hel del stickspårsaktiviteter återgå till huvudspåret, nämligen A77:an! :)
 
Har för mig att Lennart Aspman skrev om att inte köpa en A77 än på ett tag, utan vänta tills kamerans barnsjukdomar åtgärdats. Låter som det klokaste alternativet, om man nu vill ha en A77. Tycker det är tråkigt för Johan, som nu har en kamera som inte verkar leva upp till förväntningarna.

Frågan är ju om kameran lider av barnsjukdomar, eller om den är tillverkad på ett sätt att det är svårt att förändra så mycket. Det låter som de flestas förhoppningar om den perfekta kameran kommer att grusas för många potentiella köpare. 12 lakan för en kamera som bara är halvbra, trots stämpeln halvpro, låter inte helt lockande. Observera nu att jag inte dömer ut kameran, innan eventuella protester mot mitt inlägg skrivs. Jag står själv i kö för en A77 hos Cyberphoto, men är mycket tveksam om jag ska behålla platsen. Då känns det klokare att avvakta tills fler användare testat kameran.
 
Jag tror att 2012 kommer att bli ett omtumlande år på kamerafronten, kommande Nikon D400 blir ingen sensation om dom väljer 24 Mp på den, jämfört med D7000 och 16mp.

Varför skulle den inte blir det?? Tex Joakim har sagt att 24mp sensorn är bättre än 16mp sensorn och det märks när man jämför kameror som är av samma konstruktion...tex A55 med 16mp sensorn jämfört med A77 eller Nex-5N jämfört med Nex-7.

Jag är övertygad om att Nikons D400 kommer vara riktigt bra och minst på samma nivå när det gäller bildkvalitén som tex D7000 om dom kommer att använda sig av 24mp sensorn.

Du kan ju själv jämföra Nex-7 mot tex Nikons D7000 så inser man ganska snabbt att 24mp sensorn är riktigt bra.....att det inte riktigt avspeglar sig i A77an beror på SLT-konstruktionen.
 
Jag fick min beställda a77 igår. Jämför den nu med min a700. Halvnöjd än så länge.
Som tidigare påpekats - vekligen korkat att granskningsbilden läggs upp både i sökaren och på displayen. Man vill ju kuna följa ett skeende ostört i sökaren och knäppa vid de rätta tillfällena. Det blir nog tyvärr till att välja läget utan granskningsbild.

Jag har "vanligt" SDHC-kort. Efter en 13-bilders serie på högsta fart tar det 1 min 20 sek. för kameran att skriva klart !! Och under den tiden tar den inte emot en så lång serie igen, utan bara 4-5 exponeringar i serie, sedan bara 2-3 och till slut går det inte att exponera alls. Trögheten är extrem - om jag t ex gör 3 enstaka exponeringar i snabb följd, så skriver kameran i hela 15-16 sek. (Allt detta med RAW + bästa jpeg.)

Kan någon svara på om denna extrema långsamhet kan väsentligt avhjälpas av snabbare SDHC-kort? Vad gäller där - är Ultra snabbare än Extreme? Är det skillnad i snabbhet mellan olika fabrikat?
 
Senast ändrad:
Angående filmningen har jag satt fokusen till AF-C och den är riktigt slö ändå. Har laddat upp två klipp på Youtube där ni själva kan se och höra när den fokuserar.

http://www.youtube.com/watch?v=oWdztOltch8
http://www.youtube.com/watch?v=pZC9bnt1Zo4

Ursäkta röran här hemma. :)

Tycker själva fokuseringen görs" lagom fort" för filmning, mjukt och fint, men däremot att det dröjer lite innan kameran fattar beslutet att börja fokusera om. Går kanske att ställa in, men det verkar ganska vettigt. Vid filmning är det ofta längre sekvenser på samma motiv och om något tillfälligt kommer förbi på ett annat avstån t.ex. vid panorering så vill man ju inte att fokus ska hoppa till.

Vad har du gjort med ljudet? Surrar och låter vid fokus. Har du typ skruvat upp och förstärkt ljudet och har tyst runtomkring? Så där är det väl inte normalt?


/Mats
 
Jag fick min beställda a77 igår. Jämför den nu med min a700. Halvnöjd än så länge.
Som tidigare påpekats - vekligen korkat att granskningsbilden läggs upp både i sökaren och på displayen. Man vill ju kuna följa ett skeende ostört i sökaren och knäppa vid de rätta tillfällena. Det blir nog tyvärr till att välja läget utan granskningsbild.

Jag har "vanligt" SDHC-kort. Efter en 13-bilders serie på högsta fart tar det 1 min 20 sek. för kameran att skriva klart !! Och under den tiden tar den inte emot en så lång serie igen, utan bara 4-5 exponeringar i serie, sedan bara 2-3 och till slut går det inte att exponera alls. Trögheten är extrem - om jag t ex gör 3 enstaka exponeringar i snabb följd, så skriver kameran i hela 15-16 sek. (Allt detta med RAW + bästa jpeg.)

Kan någon svara på om denna extrema långsamhet kan väsentligt avhjälpas av snabbare SDHC-kort? Vad gäller där - är Ultra snabbare än Extreme? Är det skillnad i snabbhet mellan olika fabrikat?

Man måste stänga av previewn i menyn för att granskningsbilden inte skall visas i EVF:en.

I A77 hänger mycket på hur snabbt minneskortet är....hade jag köpt en A77 så hade jag satsat på dom snabbaste som finns på marknaden även om dom är lite dyra.

Tex ett sådant här:

http://www.dustinhome.se/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-32-gb/product/5010609409

Att den saktar ner beror på att bufferten börjar blir full och minneskortet inte hinner med att tömma tillräckligt snabbt.
 
Angående filmningen har jag satt fokusen till AF-C och den är riktigt slö ändå. Har laddat upp två klipp på Youtube där ni själva kan se och höra när den fokuserar.

http://www.youtube.com/watch?v=oWdztOltch8
http://www.youtube.com/watch?v=pZC9bnt1Zo4

Ursäkta röran här hemma. :)

Att AF är långsam och ljudlig beror med all säkerhet på objektivet...A77ans AF vid filmning är/ska vara snabb och följsam.

Finns mängder av videos som påvisar detta...tex:

http://www.youtube.com/watch?v=e6jT82sCJuI
 
Jo, men om ett föremål är på väg mot kameran vill jag ju inte att fokusen ska hacka fram, den måste ju justeras följsamt. Att den väntar nån sekund med att fokusera om något susar förbi är jag helt överens om.

Reduceringen av vindbrus är av, kanske är det?
 
Apropå att förhandsgranskning inte kan stängas av i sökare; det är väl inget problem? Vad är det man vill se i sökaren istället under tiden som man granskar en bild på displayen? Var vänlig förklara det för mig, jag fattar inte.:)

Om man tar en bild och sen vill fortsätta att fotografera något annat så vill man ju se verkligheten i sökaren, inte förhandsgranskning av den nyss tagna bilden. Klart det går att stänga av förhandsgranskning, allt annat vore ju extremt märkligt. Visserligen har jag beklagat mig över konstiga implementeringar, men att det inte skulle gå att stänga av förhandsgranskning i sökaren tror jag helt enkelt inte på.

Har visserligen ingen A77 själv så jag ska ligga lite lågt med mina synpunkter i fortsättningen eftersom mina resonemang tydligen tolkas som fakta och påverkar försäljningen...

Finns ingen anledning att vänta med inköp tills förbättrad programvara släppts. Om man köper den redan nu och förbättringar införs senare har man ju inte gått miste om något. Skulle det inte komma förbättringar och man inte är nöjd får man väl sälja kameran i så fall. För att kunna ge kameran en ärlig chans måste man ha möjlighet att använda den på riktigt. Enda anledningen att jag inte köpt en direkt är att det saknas lite överflöd på kamerakontot just nu. Intäkterna från försäljningen av A850 är "utlånat" förl diverse skattebetalningar, men så snart det finns utrymme ska kamerakontot prioriteras igen.

Lite avis på er som har fått era nya kameror. Det kliar i fingrarna att sätta händerna i en på riktigt. Har dock svårt att dölja min frustration och besvikelse över att Sony inte når hela vägen fram pga. dåliga val i funktionsinstälningarna. Förutsättningarna för en fantastisk kamera finns där, men det verkar helt enkelt nte genomtänkt och optimerat.


/Mats
 
Varför skulle den inte blir det?? Tex Joakim har sagt att 24mp sensorn är bättre än 16mp sensorn och det märks när man jämför kameror som är av samma konstruktion...tex A55 med 16mp sensorn jämfört med A77 eller Nex-5N jämfört med Nex-7.

Jag är övertygad om att Nikons D400 kommer vara riktigt bra och minst på samma nivå när det gäller bildkvalitén som tex D7000 om dom kommer att använda sig av 24mp sensorn.

Du kan ju själv jämföra Nex-7 mot tex Nikons D7000 så inser man ganska snabbt att 24mp sensorn är riktigt bra.....att det inte riktigt avspeglar sig i A77an beror på SLT-konstruktionen.

Om D400 blir lika bra som D7000, så kommer inte kamerahuset att ha priset 12000 Kr som A77 kostar.
Nex 7 har väl inte eller ett AF-system som är i närheten Av D7000, när gamla adaptern är påskruvad för att då nå dom bättre högisoegenskaperna. Vad kostar Nex 7 med gamla adaptern eller ingår den i priset tillsammans 18-55.

Jag tror inte Joakim syftar på A77 när han berömmer 24Mp sensorn, han menar i kommande Nikon, jag har inte fått uppfattningen att Joakim har så mycket övers för A77, vilket han givetvis har sin fulla rätt att tycka. Flera med Joakim väntar på Nikon och kanske Pentax, men till Pentax har dom inga objektiv så den faller olyckligtvis bort, Du Peter skruvar väl på 24-70 på Nex 7 och justerar fokus manuellt, så visst du köper en fin bildmaskin ingen tvekan om det. Inga actionbilder där inte på hoppande barn.
 
Senast ändrad:
Snabbgranskningen går att stänga av helt, det var så som standard. Men om man sätter på den får man se bilden i både displayerna. Det går inte att ändra tyvärr.
 
Avstängningstiden är fruktansvärt lång och man hinner packa ner kameran i väskan innan den är klar. Inget större problem egentligen förutom att den först i slutat av avstängningsprocessen justerar tillbaka fokusen. Då kommer hela objektivet röra sig en massa i väskan. Hur fasen kan det ta 7 sekunder att stänga av? Uppstarttiden ligger på runt någon sekund vilket jag anser vara fullt tillräckligt.

Vad menar du med "justerar tillbaka fokusen"? Ställer kameran in avståndet på oändligt eller nåt när man stänger av den? Det verkar ju helkorkat i så fall.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.