Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt, väldigt vad du recenserar och sammanställer vilka åsikter andra har om A77. Aspman tycker si, på DReview tycker dom så osv.

................Jag har inga bindningar alls till någon kameratillverkare och är helt fri att göra som jag vill. Tycker också det är totalt oviktigt med något självhävdelsebehov så att jag måste försvara "mitt" märke.(Fast lite roligt är det att reta Canon-folket kan jag erkänna ;-), deras märke har ju nån sorts religiös betydelse för många av dem .)

.........

/Mats

Det där med att "se grandet (dammkornet) i den andres öga och missa bjälken i det egna" äger fortfarande efter tusentals år sin tillämpling.
 
Jadadjada...

Allt surr har i alla fall fått mig att fundera på om a77 och Sony är något att ha i framtiden. Vi får väl se men tack vare Mats och company så väljer jag att vänta i alla fall. Det är tyvärr alldeles för mycket frågetecken om Sony a77 just nu :(
 
Ang A77

Det har refererats lite hit och dit om mina åsikter och det är okej, men jag VET vad jag söker. Hittills har jag inte hittat något som får mig att överge Sonys FF-modeller (eftersom vi nu diskuterar Sony). Men det gäller ju MIN privata uppfattning om hur jag vill ha min utrustning och vilka prestanda jag vill att den ska ha.

Ang A77 tror jag att för många är skrämda av saker som inte påverkar så mycket i själva verket för de flesta användare. Dessutom tror jag det föreligger rena handhavandefel så här i början. Men också kanske en lite bristfällig firmware. SLT-tekniken har många fördelar, men jag tror att den bara är ett övergångsstadium intill dess fasdetekterande AF kan köras direkt på sensorn.

Alltså, vi som häckar här på FS har väl alla lite olika preferenser. Så jag tror det är oerhört viktigt att hålla sig till en egen uppfattning om vad man vill med sin utrustning, likaväl som att ifrågasätta och ha en open mind för andras åsikter.

jag tycker vi ger kameraskrället A77 lite mer tid och framförallt låter de som redan skaffat den att lära sig mer om den så de kan redovisa väl underbyggda rapporter om hur den verkligen fungerar. Det finns absolut inget som tyder på att A77 skulle vara en dålig kamera. Tvärtom! Men den är inte lösningen på allt, men säkert good enough för de flesta.

Jag tror vi kommer att se mer relevanta uppgifter framöver. Och vad spelar det egentligen för roll vad Nikon, Canon; Pentax m fl gör så länge Sonyägares objektiv inte passar på de kamerorna. Jo, förresten så spelar det roll om någon funderar på ett systembyte, men annars...Äh, ge kameran en chans...den är ju knappt uppackad ur kartongen ännu vad gäller kunnande om den av de som köpt den redan:)

Att jag sedan VET att jag vill ha FF och helst inte fast spegel är en annan sak. Jag skulle hemst gärna vilja ha en A77, men då skulle jag bli tvungen att offra FF.systemet för att få råd. Och eftersom jag vet att jag vill ha FF så är ju valet lätt för mig.

MVH//Lennart
 
Jadadjada...

Allt surr har i alla fall fått mig att fundera på om a77 och Sony är något att ha i framtiden. Vi får väl se men tack vare Mats och company så väljer jag att vänta i alla fall. Det är tyvärr alldeles för mycket frågetecken om Sony a77 just nu :(

Roligt att man kan vara till hjälp i alla fall ,-)

Men jag tror inte vi ska upphöja vår betydelse för mycket. I dey stora hela spelar det nog inte särskilt stor roll vad en handfull personer skriver i en forumtråd i Sverige. Det är trots allt multinationella företag på andra sidan jordklotet som omsätter många miljarder på de här kamerorna. Själva egenskaperna hos kameran, bristerna och frågetecknen är Sony dock skyldiga tillhelt och hållet på egen hand.

Jag håller med om att det finns massa frågetecken kring kamerorna och A77 har inte riktigt övertygat på mig i alla fall. Trots det kommer nog jag bli med en sådan så snart jag får möjlighet, är helt enkelt för nyfiken och klåfingrig för att låta bli och kanske kan man bidra till att räta ut en del av frågetecknen också. Håller med Lennart, går nog inte att dra för stora växlar på intrycken hittills eftersom det kan ta en tid att helt komma underfund med en ny kamera.


/Mats
 
AF på vissa Sigma funkar inte å¨A77

http://www.sonyalpharumors.com/sigma-announces-a-compatibility-service-for-the-a77-and-a65-cameras/

Står i artikeln "Click here", men det är ingen länk.
Shit, längst ner i listan står "APO 5-6,3/150-500 mm DG OS HSM", vilket är precis ett sånt som jag har och är supernöjd med. Borde passa perfekt med A77. Blir att skicka det till Tura för service då.

Vad är det med Sigma egentligen? Vet att dom snålat in på att köpa specifikationen från Sony och gjort reverse engineering istället, men det här måste ju kosta mer i slutändan. Först bländarstyrningen på A33/A55 och nu AF-problem på A77.

Förstår inte vad som kan bli fel med AF, men nån ändring har tydligen Sony gjort då och vad kan det vara som gör det inkompatibelt med A77.


/Mats
 
http://www.sonyalpharumors.com/sigma-announces-a-compatibility-service-for-the-a77-and-a65-cameras/

Står i artikeln "Click here", men det är ingen länk.
Shit, längst ner i listan står "APO 5-6,3/150-500 mm DG OS HSM", vilket är precis ett sånt som jag har och är supernöjd med. Borde passa perfekt med A77. Blir att skicka det till Tura för service då.

Vad är det med Sigma egentligen? Vet att dom snålat in på att köpa specifikationen från Sony och gjort reverse engineering istället, men det här måste ju kosta mer i slutändan. Först bländarstyrningen på A33/A55 och nu AF-problem på A77.

Förstår inte vad som kan bli fel med AF, men nån ändring har tydligen Sony gjort då och vad kan det vara som gör det inkompatibelt med A77.


/Mats

En tabbe till. Fast denna gång inte Sonys fel. Tråkigt hursomhelst. Många av deras toppglas som finns i listan. 18-50/2.8 t. ex som borde vara ett självklart alternativ till A77. 50/1.4 oxå plus några primelinser.
Illa!
//Lennart
 
Att flera personer här på Fotosidan har haft diverse problem med sina kameror och skrivit väldigt många inlägg om saken är knappast ett bevis för att dessa problem är vanligt förekommande.

Jag blir lite trött på att de långa trådarna om trasiga kameror här på Fotosidan används som slagträ för att argumentera för dålig kvalitetskontroll (eller felaktiga konstruktioner) hos kameratillverkarna.

Observera dock noga att den frånvaro av evidens som jag talar om inte heller säger att problemen är icke-existerande eller att de är ovanliga. Jag hävdar bara att det inte finns något som talar för att de är vanliga.

Det spelar alltså ingen som helst roll att det har skrivits mycket om saken här på Fotosidan.


Nu börjar det lukta trollvarning Pär. Folk kanske borde fråga sig vem som säger vad nu och med vilket syfte. Jag börjar faktiskt undra över ditt syfte och vilka bevekelsegrunder du har för att säga det du säger.

Jag tycker du ska läsa dessa trådar Lennart refererar till och begrunda det. Vi kan faktiskt lika gärna vända på din paj och säga att du uppenbarligen är ur stånd att ta till dig vidden och djupet av dessa problem och vad de ställer till för den enskilde bara för att du själv inte haft problemen.

Vi som haft dessa problem och i eget intresse försökt att bidra till att skapa den kunskap kring problemet som du efterlyser och säger dig sakna upplever inte att kunskap saknas kring dessa frågor idag. Annat var det innan dessa trådar skapades och alla gjorde sitt bästa för att skapa kunskap kring dessa problem. Då gick t.o.m. den gode Risedal omkring (och precis som du fortfarande uppenbarligen gör) och trodde att saker och ting var helt OK när de faktiskt var suboptimala. Han upptäckte detta mest av en slump som sedan blev startskottet för massor av testning för att bygga upp den kunskap du anser saknas.

Många vill helt enkelt inte tro att det kamerasystem de just köpt för 25-75-100.000 helt enkelt inte funkar som det ska. Dessutom är det inte helt lätt att avgöra om fel finns, vad de egentligen beror på och vilka delar i systemet som är suboptimala.

Tar du överhuvudtaget inget intryck av det Lennert berättar om exv. Micke Risedals tester. Kollar 4 hus och 4 av 4 är felaktiga och då talar vi inte instegsmodeller där man kunde förvänta sig sämre (eller ingen slutavsyning än glesa stickprov möjligen). Jag undrar om det finns någon dold agenda här.

Just när det gäller AF-problemen har sagde Micke Risedal borrat ganska djupt och tagit många många testbilder med olika hus av olika modeller i olika kombinationer hus/objektiv. Det har lagts ned väldigt många timmar på att utreda dessa problem och jag tycker det är en ren slafsig slapphet att skriva det du skriver att det inte skulle finnas "evidens". Läs som sagt och försök visa lite mer respekt för de insatser som folk gör och gjort för att bena ut dessa problem. Många har i tysthet utan att gör a stor affär av det lommat iväg till Intervision för att få hjälp efter att Micke uppmanat dem att göra så och de är honom ett stort tack skyldiga. Utan det "evidenset" så hade de aldrig släpts innanför dess portar, det kan du vara helt säker på!

Tyvärr kommer vi aldrig att få tillverkarstatistik på hur vanliga dessa problem är men jag kan lova dig att jag som sett dessa problem och andra själv med min egen utrustning inte haft några problem att identifiera de vanligaste problemen i specifika modeller av kamerahus och objketiv. KM 7D hade sina standardfel med exv. "first black frame" (kameran låste sig på första skottet efter uppstart), fokusproblem var legio och dessutom pajade min antiskak 2 ggr. Inga av dessa problem var jag ensam om och detta syntes tydligt både i trådar på FS och på exv. Dyxum trots ganska så små serier i en jämförelse med Canon.

Jag har aldrig efter 7D och 5D (Konica Minolta) hört om dessa problem en masse med antiskak och "first black frame". Visst har har några få beskrivit fokusproblem med senare Sony-modeller men det är vill jag påstå mycket mycket mer sällsynt numera även om jag som sagt tidigare beskrivit mina fokusproblem med Sony A55. Det har som sagt skett massor med Sonys AF-systems träffsäkerhet och pålitlighet och kraschade antiskak tror jag överhuvudtaget inte jag läst om i senare modeller.

Så min poäng är att skit flyter upp och när den gör det så är det många som läser som har samma problem men inte nödvändigtvis alla som säger "jag också" i den debatten och när en så pass bred diskussion bryter ut som den vi sett i refererade trådar så kan du vara ganska säker på att det är ganska många som har problemen. Tyvärr behövs det folk som Micke och Lennart som är tillräckligt tjurskalliga för att borra sig ända ner till "durken" för att man ska förstå problemet. Det gör man inte om man bara surfar runt på vågkammarna och fungerar som självpåtagen "apologet" för tillverkarintressena, för det är svårt att ta dig på allvar i detta och se dig som något annat hur jag än försöker.
 
Senast ändrad:
Man måste stänga av previewn i menyn för att granskningsbilden inte skall visas i EVF:en.

I A77 hänger mycket på hur snabbt minneskortet är....hade jag köpt en A77 så hade jag satsat på dom snabbaste som finns på marknaden även om dom är lite dyra.

Tex ett sådant här:

http://www.dustinhome.se/sandisk-secure-extreme-sdhc-pro-95mb-s-32-gb/product/5010609409

Att den saktar ner beror på att bufferten börjar blir full och minneskortet inte hinner med att tömma tillräckligt snabbt.

Undrar om Dustins produktchef har skrivit fel jag. I den länken kan man läsa 95MB/sek men på mitt Extreme Pro så står det 45MB/sek och det är vad SanDisk själva alltså skrivit på minneskortet.
 
Angående filmningen har jag satt fokusen till AF-C och den är riktigt slö ändå. Har laddat upp två klipp på Youtube där ni själva kan se och höra när den fokuserar.

http://www.youtube.com/watch?v=oWdztOltch8
http://www.youtube.com/watch?v=pZC9bnt1Zo4

Ursäkta röran här hemma. :)

Man måste ha en extern mick för att slippa "kameraljuden" i filmen. Det noterade jag redan med min gamla A55.

Skulle aldrig välja att filma med min DSLR. Mycket smidigare hantering med frugans kompakt Sony HX9V som har motorzoom och ett alldeles lysande zoomobjektiv för ändamålet. Jag är inte alls vän med DSLR-filmning (A55 och A580) och anser hanteringen klart underlägsen den i denna lilla kompakt. I vår familj har jag lämnat filmandet till frugan för det gör hon mycket bättre med sin kamera än jag någonsin kan få till med min.
 
Bengt, väldigt vad du recenserar och sammanställer vilka åsikter andra har om A77. Aspman tycker si, på DReview tycker dom så osv.

Självklart finns det olika åsikter som främst grundar sig på vilka egenskaper man själv prioriterar och det får ju var och en presentera vad han/hon tycker. Lennart A anser tydligen att bildkvaliten väger klart tyngst, medan t.ex. jag inte gör det. jag anser att A77 är mer än good enough trots spegeln. Helt enkelt en fantastisk kamera med en massa finesser och funktioner smo görs möjliga tack vare den nya tekniken. För min del överväger det över den ändå marginella ljusförlusten, det är alltså som att blända ner från F/2,8 till F/3,5. Tycker inte jag är mycket att bråka om och faktiskt ofta kör man ju på betydligt mindre bländare av andra skäl, vilket även de som vill maximera och få ut det allra minsta extra ljuset gör, så då har man ju kompromissat med ljusinsläppet ändå.
Alla får väl tycka som de vill och jag tror inte alls att "alla hellre vill ha en Nikon" för att det blir utan SLT. Man går ju faktiskt miste om alla fördelarna som SLT ger också, vilket jag och säkert många gör, men tydligen inte alla.

Frågan är bara, vad anser DU?
Jag ser inget ställningstagande från dig någonstans, bara redovisning av vad andra anser och de tycker jag vederbörande berättar och argumenterar för bättre.


Sen det här att "vi" klagar på A77 så att andra väljer bort Sony. Det är ju inte stora saker i alla fall. Jag tycker dock att Sony schabblat bort sig på flera punkter som gör A77 sämre än vad den skulle behöva bli. Grundkonstruktionen är ju inget annat än fantastisk och den skulle kunna totalt utklassa de andra märkenas bästa kameror i samma segment och högre, men genom, enligt mig, dåligt genomtänkt implementering så når den inte ända fram, vilket är trist. Det är tom så att några missar är så allvarliga att de försämrar kameran radikalt, som t.ex. att det inte går att ha sökaren igång kontinuerligt. Trots det tycker jag A77 är en snäppet bättre kamera än Canon 7D på en del sätt, men den skulle ha kunnat vara radikalt bättre om Sony spelat sina kort bättre.

Tycker att det är sunt som konsument av så pass dyra grejer ställa krav på tillverkarna och påtala det man anser är brister. Är helt oförstående av kritiken mot mig att jag skulle gå Nikon och Canons ärenden och att folk har valt bort Sony pga mig. Alla får väl ta till sig och väga in all information och bilda sig en egen uppfattning.

Jag råkar ha Sony-kameror efter att ha gjort egen bedömning. Har tillräckligt själförtroende osv att kunna välja ett mindre märke som inte har samma renommé som de båda stora. Det är nog en ganska viktig faktor när många väljer ett system, fast väldigt få skulle nog tillstå det.

Jag kan också få för mig att göra tvära kast och byta system helt och hållet om jag har lust. Är inte bunden till vare sig det ena eller det andra. Har också ändrat mig fram och tillbaka några gånger beroende på att jag utvecklats som fotograf, vilket blev ganska tydligt i A850-tråden när jag först köpte mig en A850 och sen sålde den för att jag inte tyckte den var bra för att jag inte kunde ratta den så bra och fick dåligt resultat. Ångrade mig och utvecklade sen min skicklighet och efter det fullständigt älskade den kameran.

Märkligt det här. Om jag skriver det jag tycker är bra med Sony-kameror blir jag kallad för Sony Fan-boy som vinklar allt till Sonys fördel osv. Skriver jag sen att jag uppfattar någonting som mindre bra på en Sony-kamera så får jag höra att jag "skadar" Sony och går Nikon och Canons ärenden. Så är det inte. Jag har inga bindningar alls till någon kameratillverkare och är helt fri att göra som jag vill. Tycker också det är totalt oviktigt med något självhävdelsebehov så att jag måste försvara "mitt" märke.(Fast lite roligt är det att reta Canon-folket kan jag erkänna ;-), deras märke har ju nån sorts religiös betydelse för många av dem .)

Visst skulle jag tycka det var roligt om Sony fick stora försäljningsframgångar. Det skulle vara bra för oss allihop oavsett vilket märke man använder. För oss med Sony skulle det öka tillgängligheten och utbudet av tredjeparts tillbehör och objektiv mm, samt förbättra prisbilden, men det är ingen uppgift som jag känner mig tvingad att ta på mig och framhåla Sony och mörka brister. Sony får sköta det helt själva på en fri marknad. Jag säger vad jag tycker.

Bengt, det skulle vara roligt att du säger vad du tycker också. Vad blir det för din del, Sony A65/A77 eller en Nikon eller en Canon 7D eller...?


/Mats

Min klara uppfattning Mats är att Aspman, Joakim plus några till räknas som gurus på tråden, dom är mycket tunga namn. som många så gärna vill hålla med, och som sällan blir ifrågasatta, en anledning är att dom konkret har möjlighet att själva testa, plus att dom också framstår som hyggligt neutrala.

Så jag tar mig friheten att även i fortsättning ge vissa hänvisningar till dessa eminenta herrar, jag hänvisar också ofta till tidningen Fotos tester, jag anser att dom även ser till förstagång köparens behov, på ett mycket bra sätt, dom kan skriva tex att D7000 kan vara för avancerad som första gångs köp för att inställningsmöjligheterna tar lång tid att lära sig och förstå på ett bra sätt.

I stort är vi väldigt lika Mats, jag gav en del saftig kritik till tidigare Sony-modeller, och fick ganska så fort på nöten för att jag inte var sonyvänlig nog. jag håller med dig om mycket, och förstår din kritk mot A77 det är en oslipad diamant. Sony har tabbat sig en aning genom att släppa kameran lite för fort, det finns nog många anledningar till det, jag vill gärna tro att dom A77 som kommer att levereras under nästa års sommar kommer att vara ännu bättre när sony fått mera tid att bearbeta kritiken som kommer in om modellen.

Du Mats kan mera än mig vad gäller fototeknik, så jag snappar upp dina synpunkter, tillika som jag gör med många andra, Jag tar lite av Risedal, jag läser noga vad StenÅke skriver, jag snappar upp lite här och där, jag kommer nog alltid att vara en enkel fotoamatör men min enda chans och min egen taktik är att försöka sammanställa vad alla kloka säger och på eget sätt förvalta det på bästa sätt.

Jag har helt klart tyckt massor om A77 som är endast mina egna åsikter, men jag har varit försiktigt och inte väntat mig någon sensation. Vad gäller köp av en möjlig A77 så har budgeten gått i baklås för en tid, vilket jag tycker kan vara en fördel för mig, ett eventuellt köp får vänta till nästa år om saker och ting rättar till sig. jag vill att mitt nästa köp är bra för jag vill inte byta för ofta, jag fungerar så nämligen att kan jag ha kameran 6-7 eller 8 år om så är. det måste till starka anledningar för att jag skall anse det lönt att byta . /Bengt
 
Ett tillägg till föregående: Ta detta bara med att det kan skilja mellan samma objektiv, även om man sätter det på lika kameror, ( nu är vi där igen för Aspman har skrivit mycket om detta )

Stora serier av optik kan göra att skillnader uppstår. Att man pliktskyldigas väljer samma bländare på två olika kameror vid test betyder inte Alltid att resultatet är likvärdigt. Bilden kan ju bli bättre om den ena kameran har bländare f/4,5 istället för f/5,6. Vid Jpeg-bilder så får man själv prova sig fram till bästa inställningarna, krispighet, skärpa osv. kan man ju själv påverka i kameran.

A77 har väl vad jag förstått mycket större specar än tidigare modeller, den tar mera tid att lära sig och komma underfund med. Jag tror att med att tiden går som kommer A77 att framstå i bättre läge.

Tydlingen så har Nexarna fått bättre kalibrering från fabrik, samma sensor 14Mp som satt i A550 fungerar ju bättre i Nexarna om jag förstått saken rätt, samma är det med kitoptiken till Nexarna 18-55 den ger bättre resultat än kitoptiken till A550 och A580, det har också framgått vid tester utförda av personer på tråden.

//Bengt.
 
Sony har tabbat sig en aning genom att släppa kameran lite för fort, det finns nog många anledningar till det, jag vill gärna tro att dom A77 som kommer att levereras under nästa års sommar kommer att vara ännu bättre när sony fått mera tid att bearbeta kritiken som kommer in om modellen.

Undrar hur många serier en modell tillverkas i. Jag har fått för mig att man endast tilverkar "en" modell i taget. Typ tillverkar A77 i två månader sedan ställer man om till en annan. Så antalet serier har säkert med hur poppis den är i början....
 
En tabbe till. Fast denna gång inte Sonys fel. Tråkigt hursomhelst. Många av deras toppglas som finns i listan. 18-50/2.8 t. ex som borde vara ett självklart alternativ till A77. 50/1.4 oxå plus några primelinser.
Illa!
//Lennart

Det förra med bländarstyrningen var inte heller Sonys fel.
Sigma gör inte sina objektiv efter specen, utan bygger dem själva och testar så att de funkar, men sen när en ny kameramodell släpps som utnyttjar funktioner inom specifikationen som inte gjorts förut så får Sigma problem.

Den här gången är det tydligen firmware i objektiven som måste uppgraderas.
http://www.sigmaphoto.com/news/noti...pha65-owners-using-sigmas-sony-fitting-lenses

Det är alla HSM-objektiv som påverkas, så det verkar vara något nytt i kommunikationsprotokollet som Sony utnyttjar i de nya kamerorna. Det i sig ger ju faktiskt en hint om att det finns någon förbättrng i AF-systemet, kanske för att automatiskt korrigera för felfokus eller nåt. Tror att det bakom det här ligger ett litet guldkorn.

Har ingen aning om vad det kostar att licensiera de kompletta specifikationerna från Sony, men gissar att det hade lönat sig jämfört med all den här returhanteringen och det badwill det orsakar. Kanske Sigma efter det här kryper till korset och köper korrekta specifikationer.

Hoppas att Sony får framgångar med de nya kamerorna så att Sigma ser en marknad och gör fler av sina objektiv i A-fattning. Nu fattas ju en del av deras högklassiga objektiv för Sony då de bara finns för Sigma/Nikon/Canon.


/Mats
 
En tabbe till. Fast denna gång inte Sonys fel. Tråkigt hursomhelst. Många av deras toppglas som finns i listan. 18-50/2.8 t. ex som borde vara ett självklart alternativ till A77. 50/1.4 oxå plus några primelinser.
Illa!
//Lennart

Ja det är trist men tyvärr sånt man få räkna med när man köper Sigma då dom inte köper licens för A-fattningen....dock är det ju inte bara Sony-användare som drabbas av detta utan det har även hänt att tex Nikon-användare har drabbats.
Men men bara till att skicka in objektivet o få det fixat.
 
Undrar hur många serier en modell tillverkas i. Jag har fått för mig att man endast tilverkar "en" modell i taget. Typ tillverkar A77 i två månader sedan ställer man om till en annan. Så antalet serier har säkert med hur poppis den är i början....

Jag vet faktiskt inte hur det fungerar, men ett exempel var förra Nexmodellen som jag glömt modellnamnet på, den hade varit ute ganska länge i butik när klagmål kom in om att kamerans menysystem var krångligt, Sony åtgärdade det mesta av problemen och betygen ökade.

A77 behöver nog komma i rullning ordentligt ute i handeln, för att kritik som framställs sakligt verkar ju Sony att lyssna på.
 
Passade på att surfa runt på Sigmas sidor och kolla annat. Verkar som att Sigma äntligen gör fler högklassiga objektiv även med A-fattning nu.

T.ex. 150/2,8 Macro OS HSM som är ett riktigt bra objektiv som inte funnits förut för Sony.

http://www.sigmaphoto.com/shop/150mm-f28-ex-dg-os-hsm-apo-macro-sigma?link=Oct_m_2

När det finns utrymme för att handla lite nya kameraprylar så blir det nog ett sådant istället för ett Zeiss 135. Får se.


/Mats
 
Kartell?

Kollade runt lite på prisjakt för prisbilden på A77 och om det redan börjat hända något.

Alla varianterna med hus eller kit kostar exakt lika mycket hos alla ÅF. Tycker det luktar kartell över det. Nu när kameran är ny så är efterfrågan högre än tillgången så alla kan sälja, men av en händelse så har alla lagt sig på samma pris, 1000 kr under Sonys listpris.
Kan omöjligen vara en slump. Tycker företagen rimligen borde differentiera sig litegrann.

Kanske skulle ta och anmäla det till konkurrensverket.
(Varför finns det bara ett konkurrensverk förresten?)


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.