Annons

Sony SLT-A77 entusiast/semipro-kamera + lillbrorsan SLT-A65 - Officiellt

Produkter
(logga in för att koppla)
25% förbättring löser inte problemet. Helt sjukt att de bygger en kamer med snabbhet i världsklass och sen introducerar en fördröjning som mycket allvarligt försämrar egenskaperna i just de situationer den är konstruerad för. Tror att det är nån japansk hedersgrej med låsning till batteritid. Tydligen sugerv den där oledsökaren rätt mycket kräm.

Lustigt tycker jag det definitivt inte är.


/Mats

Nej det är sant.....kanske skulle sagt dåligt istället(för det är det)...för visst fasen är det ett lustigt/märkligt val av Sony om dom medvetet har gjort semiprokameran långsammare och med längre responstider än den billigare A55:an.

Ok visste inte att EVF:en så sög så mycket mer ström än den i tex A55:an...däremot så jag tänka mig att processen för att omvandla 24mp till liveströmen som matar EVF:en i A77:an suger betydligt mer ström än processen i tex A55:an.

Nu säger jag inte att det är ok eller på något sätt försvara Sony för att dom inte lagt in ett "on-läge" för EVF i menyn för dom som gärna offrar lite av batteritiden för att kunna ha EVF:en igång hela tiden för att slippa fördröjningen för uppstarten av EVF:en men trotts att det inte är så kul att behöva ta till en sådan lösning så kan man ju lätt o smidigt komma runt problemet med hjälp av tex en liten tejpbit.
 
Intressant. Kanske om någon har väldigt bråttom.
Men, 18000 (alltså mer än listpriset här) för en kamera som inte är köpt inom EU och därmed inte har garanti här och dessutom har NTSC 60fps video och inga svenska menyer verkar lite väl optimistiskt. Och sen med gamla fw osv...

Lycka till!


/Mats

Håller med....bättre o vänta någon vecka tills A77an finns att köpa här i Sverige...billigare och som sagt med full garanti mm.
 
Den har 1.03 i firmware, vet inte om det finns nyare?
Sedan kan den filma i 60fps, perfekt för slowmotion (50 pal)
Vill du göra en bluray så använder du 24fps

I mitt tycke så använder man hellre NTSC-versionen, å andra sidan kommer det väl komma en firmarware så att man kan välja officiellt eller inofficiell..

Finns säkert en marknad för den. Skulle ju vara lite coolt att ha den runt halsen och flasha med i fotobutikerna, t.ex. gå in på Scandinavian Photo och på den självklara frågan om var man fått tag i den säga att man köpt den på Rajala som har den i butiken, fastdet var egentligen hemligt. Och sen göra likadnt åt andra hållet. :)

Går säkert lika bra här med video i NTSC 60 Hz, men alla andra Sony-kameror har olika språkuppsättningar för USA/Asien med massa Asiatiska språk, men inga europeiska (förutom Spanska) och det går inte att ändra. Om man försöker ladda in ett fw med fel marknadsversion så går det inte. Tror det blir knepigt att sälja den trots din prissänkning, men tillfället är ju strålande då det kommer att dröja minst en månad innan de är tillgängliga här. Tror att de kommer att finnas för under 15 000 till julrean. Listpriset är 16700.


/Mats
 
Finns säkert en marknad för den. Skulle ju vara lite coolt att ha den runt halsen och flasha med i fotobutikerna, t.ex. gå in på Scandinavian Photo och på den självklara frågan om var man fått tag i den säga att man köpt den på Rajala som har den i butiken, fastdet var egentligen hemligt. Och sen göra likadnt åt andra hållet. :)

Går säkert lika bra här med video i NTSC 60 Hz, men alla andra Sony-kameror har olika språkuppsättningar för USA/Asien med massa Asiatiska språk, men inga europeiska (förutom Spanska) och det går inte att ändra. Om man försöker ladda in ett fw med fel marknadsversion så går det inte. Tror det blir knepigt att sälja den trots din prissänkning, men tillfället är ju strålande då det kommer att dröja minst en månad innan de är tillgängliga här. Tror att de kommer att finnas för under 15 000 till julrean. Listpriset är 16700.


/Mats

Jo, det hade ju varit kul. Hade säkert ringts en massa tel.samtal/mailats akut till Sony från affärerna.
I övrigt så lär nog listpriset inte hållas mer än initialt. Tror kamera+objektiv hinner gå ned till drygt 15k innan jul pga konjunkturen. Eller alternativt som du säger till "mellandagsrean", men tror själv på det förstnämnda.

GARANTIN är det väsentligaste i min värld. Felfokus och det blir inte så kul. Menyspråket går annars ganska bra att komma runt eftersom en Asieninköpt kamera i alla fall har engelska och det brukar fungera bra och lätt för de flesta.

Får väl bara önska säljaren lycka till.

Du kan ju fortsätta att skriva inlägg om det. Sänker pederwa någon tusing per inlägg emot så kan du efter 6-7 inlägg får den för 10k-och det kan ju vara värt risken.;)

Fast jag tror att enda möjligheten att sälja den för så pass nära listpris är att säljaren undertecknar ett dokument där han förbinder sig att bekosta justering av eventuella fel. Sedan tillkommer ju eventuella fel som inte upptäcks eller att ett kretskort kallöder inom garantitiden och det är nog svårt att förutse.

Hoppas i alla fall att han får den såld och att den visar sig vara felfri både för ev köpare och säljarens egen skull.

//Lennart
 
Jo, det hade ju varit kul. Hade säkert ringts en massa tel.samtal/mailats akut till Sony från affärerna.
I övrigt så lär nog listpriset inte hållas mer än initialt. Tror kamera+objektiv hinner gå ned till drygt 15k innan jul pga konjunkturen. Eller alternativt som du säger till "mellandagsrean", men tror själv på det förstnämnda.

GARANTIN är det väsentligaste i min värld. Felfokus och det blir inte så kul. Menyspråket går annars ganska bra att komma runt eftersom en Asieninköpt kamera i alla fall har engelska och det brukar fungera bra och lätt för de flesta.

Får väl bara önska säljaren lycka till.

Du kan ju fortsätta att skriva inlägg om det. Sänker pederwa någon tusing per inlägg emot så kan du efter 6-7 inlägg får den för 10k-och det kan ju vara värt risken.;)

Fast jag tror att enda möjligheten att sälja den för så pass nära listpris är att säljaren undertecknar ett dokument där han förbinder sig att bekosta justering av eventuella fel. Sedan tillkommer ju eventuella fel som inte upptäcks eller att ett kretskort kallöder inom garantitiden och det är nog svårt att förutse.

Hoppas i alla fall att han får den såld och att den visar sig vara felfri både för ev köpare och säljarens egen skull.

//Lennart

Tja, vi kan väl sätta den till 13.000:- nu då så får vi se om ngn hugger. Lennart du är rolig du, Säljare undertecknar ett dokument?? jisses! :)
 
Tja, vi kan väl sätta den till 13.000:- nu då så får vi se om ngn hugger. Lennart du är rolig du, Säljare undertecknar ett dokument?? jisses! :)

Jo, du får den nog såld ganska lätt för det priset. Men jag vet inte om jag är så "rolig". Jag menade allvar.
En ÅF lämnar ju ett dokument i form av kvitto med gällande garantibestämmelser och åtaganden som åligger ÅF:s ansvar.

Eftersom du erbjuder dig att sälja med momskvitto torde du ha en registrerad firma och därmed skyldighet att skriva faktura/kvittens (om inte annat för bokföringens skull och för att köparen ska ha ett dokument för att verifiera momsavdraget).

I ett sådant dokument kan man mycket väl tillfoga såväl friskrivnings- som ansvarsklausul. När jag sålt vissa kameror som varit inregistrerade i firman har jag ibland anmodats av kund att skriva till en passus i köpdokumentet.

Men för det mesta har det handlat om "Kund har beretts möjlighet att före inköpet granska och prova begagnad kamera Fikon D666 S/N 66666666 och godkänt densamma. Ingen garanti föreligger vilket köparen gjorts uppmärksam på och köparen accepterar ned sin underskrift att varan inköpts i befintligt skick". Sedan undertecknas dokumentet av båda parter.

Men ibland har det skrivits: "Köparen äger rätt att under tiden xxxxx-xxxxx prova yyyyyy. Upptäcks fel under tiden föreligger returrätt eller fel åtgärdas på säljarens bekostnad/annsvar".

Så visst förekommer det. Fast allvarligt talat: Lycka till!

//Lennart
 
Jo, du får den nog såld ganska lätt för det priset. Men jag vet inte om jag är så "rolig". Jag menade allvar.
En ÅF lämnar ju ett dokument i form av kvitto med gällande garantibestämmelser och åtaganden som åligger ÅF:s ansvar.

Eftersom du erbjuder dig att sälja med momskvitto torde du ha en registrerad firma och därmed skyldighet att skriva faktura/kvittens (om inte annat för bokföringens skull och för att köparen ska ha ett dokument för att verifiera momsavdraget).

I ett sådant dokument kan man mycket väl tillfoga såväl friskrivnings- som ansvarsklausul. När jag sålt vissa kameror som varit inregistrerade i firman har jag ibland anmodats av kund att skriva till en passus i köpdokumentet.

Men för det mesta har det handlat om "Kund har beretts möjlighet att före inköpet granska och prova begagnad kamera Fikon D666 S/N 66666666 och godkänt densamma. Ingen garanti föreligger vilket köparen gjorts uppmärksam på och köparen accepterar ned sin underskrift att varan inköpts i befintligt skick". Sedan undertecknas dokumentet av båda parter.

Men ibland har det skrivits: "Köparen äger rätt att under tiden xxxxx-xxxxx prova yyyyyy. Upptäcks fel under tiden föreligger returrätt eller fel åtgärdas på säljarens bekostnad/annsvar".

Så visst förekommer det. Fast allvarligt talat: Lycka till!

//Lennart

Ja man får ett kvitto naturligtvis och man får självklart prova kameran, några passus tänker jag inte skriva. Hade jag sålt en beg. bladare så hade det kanske varit aktuellt.
 
GARANTIN är det väsentligaste i min värld. Felfokus och det blir inte så kul. Menyspråket går annars ganska bra att komma runt eftersom en Asieninköpt kamera i alla fall har engelska och det brukar fungera bra och lätt för de flesta.


//Lennart

Beror väl på om det följer med internationell garanti. Har den det pederwa
Jag har köpt kamera i usa och fått den garantireparerad gratis av SONY utanför den ett åriga garantin. Fel focus och /pga trasig sensor. Den hade internationell garanti.
Tack ytterligare en gång SONY
 
Beror väl på om det följer med internationell garanti. Har den det pederwa
Jag har köpt kamera i usa och fått den garantireparerad gratis av SONY utanför den ett åriga garantin. Fel focus och /pga trasig sensor. Den hade internationell garanti.
Tack ytterligare en gång SONY

Hmm..det ligger med en garantisedel överst skriven på Hong Konganskia
Vet faktiskt inte, en ny kamera reparerar man väl om man heter Sony och bevisligen inte kan haft kameran tidigare än september 2011?

Inget företag vill väl ha sitt namn släpat i smutsen på en blogg med en ny top of the line kamera?
 
Beror väl på om det följer med internationell garanti. Har den det pederwa
Jag har köpt kamera i usa och fått den garantireparerad gratis av SONY utanför den ett åriga garantin. Fel focus och /pga trasig sensor. Den hade internationell garanti.
Tack ytterligare en gång SONY

Har blivit nekad det av NIkon. Senast jag hörde med AW i Linköping ang en Asienköpt begagnat objektiv som jag köpt i andra hand (jag hörde efter innan köpet men hann ju prova att foku låg rätt innan jag köpte) så var den officiella policyn att man bara garantireparerar allt köpt inom EU. Givetvis fixar man alla Sonyprylar som faller utanför garantin om man betalar.
 
Senast ändrad:
Linsformeln 1/a+1/b=1/F ger för en brännvidd 50 mm (F) och fotograferingsavstånd 100 cm resp. 102 cm ett avstånd mellan objektiv och sensor 52,6315 mm resp. 52,5770 mm en skillnad om 0,0545 mm. Om objektiv och kamera tillverkas skilt från varandra, kan man då överhuvudtaget kräva tolerans om 0,001 mm för avståndet mellan sensor och objektiv? Och varför skall det vara så svårt att justera? En vanlig instrumentmekaniker, urmakare eller optiker borde ju klara av det. Det är väl bara fråga om en lätt slipning eller en tunn lackering i möjligast dammfritt utrymme.
 
Linsformeln 1/a+1/b=1/F ger för en brännvidd 50 mm (F) och fotograferingsavstånd 100 cm resp. 102 cm ett avstånd mellan objektiv och sensor 52,6315 mm resp. 52,5770 mm en skillnad om 0,0545 mm. Om objektiv och kamera tillverkas skilt från varandra, kan man då överhuvudtaget kräva tolerans om 0,001 mm för avståndet mellan sensor och objektiv? Och varför skall det vara så svårt att justera? En vanlig instrumentmekaniker, urmakare eller optiker borde ju klara av det. Det är väl bara fråga om en lätt slipning eller en tunn lackering i möjligast dammfritt utrymme.

Det är nog inte så "bara". När det gäller fasta brännvidder borde det vara realtivt enkelt via att lägga till eller ta bort en tunn shims. Det förutsätter att objektivet visar samma avvikelse vid näravstånd och evighet,
Ibland skiljer det så att att ett objektiv fungerar utmärkt på näravstånd och "normala" avstånd men avviker på evighet och vice versa.

Gäller det en zoom blir det genast mer komplext. Enl Intervision finns det upp till 8 justeringspunkter att ta hänsyn till. Vidare är det inte helt ovanligt att en zoom i ena änden av zoomområdet kan visa lätt framfokus och i andra änden ett bakfokus. Inte lätt då att bara korrigera på det viset du nämnt.

Sedan tillkommer faktorn vilka instrukrioner AF-processorn i kameran ger till mottagande AF-chip i objektivet och hur väl de kommunicerar med varandra. Andra saker som påverkar är centrering.

Slutligen finns en påverkan av från vilket håll AF startar. I ena änden näravstånd-i andra evighet plus allt däremellan. Är snäckan ojämn eller sliten kan det hända att objektivet fokuserar rätt om fokus stäls från läge motsols och blir oskarpt från läge medsols eller vice versa.

Om kameran är felställd handlar det ofta enbart att se till att sensorn ligger plant samt justera så att den ligger så perfekt det går i förhållande till bajonetten.

Mvh//Lennart
 
På de flesta kameror finns ett närbildsläge, men det kan ju inte användas om man använder de kreativa inställningarna som P, Tv, Av eller M. Vad går man då miste om? Vad är det för speciellt med närbildsläget? Handboken ger inget klart tekniskt besked.
 
kan man då överhuvudtaget kräva tolerans om 0,001 mm för avståndet mellan sensor och objektiv? Och varför skall det vara så svårt att justera? En vanlig instrumentmekaniker, urmakare eller optiker borde ju klara av det. Det är väl bara fråga om en lätt slipning eller en tunn lackering i möjligast dammfritt utrymme.

Förlåt Christer, men som gammal avdankad verktygsmakare läser jag, ler och skakar på huvudet. 1/1000 millimeter är jädrans litet det, och hur stor tolerans medger du? Att industriellt masstillverka någonting på exakt en tusendels millimeter utan tolerans och till ett pris som någon vill betala, det tror jag inte på. Ja, möjligen i plast, men då vill ju ingen ha det över huvud taget.

Det där om att göra det i plast är litet ironiskt, bäst att nämna det ;-)

/Christer.
 
En tunn genomskinlig tejp är ju 0,05 mm tjock och flyttar skärpeområdet 2 cm om zoomen är inställd på 50 mm och avståndet omkring en meter. Om kameran skall fungera vid 0°C (normal mättemperaturer +20°C), så krymper 50 mm plast ca 0,05 mm och lika mycket till vid -20°C. Om nu skärpeområdet är 2 cm på fel ställe, så är det väl ett rätt så bra resultat. Det är en precision om 50 tusendedels millimeter hit eller dit. Hjälper inte så mycket med kamera/objektiv av magnesium eller aluminium heller, det krymper i kölden bara hälften mindre än en bra plast. En kalibrering ger väl ett bra objektiv endast vid rumstemperatur.
 
På de flesta kameror finns ett närbildsläge, men det kan ju inte användas om man använder de kreativa inställningarna som P, Tv, Av eller M. Vad går man då miste om? Vad är det för speciellt med närbildsläget? Handboken ger inget klart tekniskt besked.

På en konventionell dslr eller SLT vete f-n om läget betyder ett skvatt. På en A55 betyder det att du överrider alla inställningar du själv kan påverka och kameran väljer själv fokuspunkt, om blixten ska aktiveras, td o bländare etc.

Testade nyss: i PASM-läge går objektivets närgräns lika bra att använda som i "närbildsläge" (lilla symbplen med blomma), d v s du når kortaste avstånd och har kontroll över det som sker. Blomma i detta läge totalt onödig "finess", enl mitt förmenande. Man förlorar kontrollen över det mesta med den.

På en A900/A850 finns inte ens läget. A700 har det däremot.

Däremot har många kompaktkameror ett närbildsläge som kan minska näravståndet från exv endast 42 cm till allt mellan ett par cm till c:a 1 cm.

Sedan finns det objektiv som inte går att fokusera med AF mer än mellan exv 36 cm-upp till evighet. Men på de finns möjlighethet att fokusera manuellt under det angivna exemplet 36 cm. På Canons gluggar är detta område markerat i viss färg på avståndsskalan. Fast för den skull behöver inte kameran sättas i närbildsläge.

//Lennart
 
Märker heller ingen nytta med närbildsläget på EOS 600D. Den ger tider om 1/60 s och liknande på närbildsläget. För närbilder på frihand är tiden man får för lång för att undvika skakningsoskärpa.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.