Bengf
Aktiv medlem
Det är ganska enkelt förklarat. F/2.8 är den största bländaröppning AF-systemet hos dessa kameror jobbar relativt säkert med. Ljussvagare objektiv typ f/4.0 och f/5.6 utgör inga som helst problem för AF-systemet. Däremot kan ljustarkare objektiv ibland utgöra ett problem för AF. T ex f/1.2-1.4, men jag har inga problem med exv ett 50/1.4 på en 7D eller 5DMkII så länge det finns tydliga kontraster och motivet är väl belyst.
På Sony A900 som jag ofta använder 135/1.8 och 85/1.4 har jag inga problem alls att sätta skärpan där jag vill.
Men utan att svirra bort oss i en massa teori så är A77 sannolikt inte "snällare" än någon annan kamera med ljussvagare objektiv. Vill nog säga att alla kamerors AF är ganska snälla vid f/4.0-5.6. Vidare är det så att endast korslagda sensorer är optimerade för f/2.8 medan den icke korslagda är ställda för f/5.6.
Ändå går det med båda att använda objektiv med ljusstyrka f/6.3. Och faktiskt mindre än så då sällan objektivens nominella ljusstyrka är exakt. F/2.8 är ofta c.a 3.0 och f/6.3 närmare f/7.1.
//Lennart
Edit: Ser att att Ingemar redan gett ett liknande svar.
Tackar för svaret. Endast korslagda optimerade för f/2.8, MK4:n har 39 korslagda sensorer, jag fattar lite dåligt. optik med f/5.6 kan inte alls använda då dom korslagda om jag tolkar ditt ovanstående svar. tvingas då kameran att endast använda dom mera enkla sneda sensorerna, dom ligger väl liksom åt varsilt håll för att hjälpa till lite utspridda så där i mätområdena,
På enklare modeller med bara en korspunkt i mitten anses väl som klart säkrare att ställa fokus, än dom sneda som har det klart besvärligare. Sedan när man som brukligt i A-läget ändrar bländartal för att kanske förbättra skärpedjup en aning, det är så ljust ute så man krämare på med f/8.0 ( vacker sommardag Fotbollsmatch ). men den bländare man ställer in påverkar den också möjligheten till säkrare Fokus.
Kan man säga att med optik som är ljussvagare, så fungerar dom även på tex MK4:n men då inte lika säker och effektiv, ( Fotos funderingar ringer i öronen ) den störtdykande pilgrimsfalken kräver absolut korspunkter för att ha en chans att fånga den.
Vänl./Bengt.
Senast ändrad: