I så fall kanske du kan berätta hur många procent av tidiga respektive sent tillverkade exemplar som hade så stora problem att de måste åtgärdas?
Det är sådana siffror jag menar med "evidens". Att problem har funnits på en del kameror och att det var jobbigt för ägarna av dessa kameror är inget jag ifrågasätter, men de utgör inte evidens för att det är ett stort problem.
Det är som sagt inte existensen av problem som jag ifrågasätter.
Nej, det kan jag givetvis inte göra. Så där sitter jag på den berömda pottan
. Men en gissning kan jag bjuda på: Tidigare exemplar är sannolikt överrepresenterade. Dock är i fallet 7D det hela lite besynnerligt.
Det pågick så sent som i förrgår ytterligare en tråd om AF-problem med nyligen inköpta 7D.
Tänkbara förklaringar: Tidiga exemplar som blivit hyllvärmare och sålts sent. Handhavandefel vad gäller ett mer komplext AF-system än vad som funnits tidigare. Enstaka måndagsexemplar förekommer alltid.
Jämförelse på skärm i 100% med en tidigare 8-10MP APS-C vs 18MP på en APS-C med crop 1,6x kan lura ögat om man inte vet vad man ska titta efter. Dock går det ju tydligt att se om ett helt skärpeplan hamnat fel med större bländaröppningar. Vidare kanske det är objektiven som varit felställda.
Jag vet att du inte förnekar problemen. För att få en fruktbar diskussion hade vi behövt ett underlag från serviceverkstäderna att sätta i relation till antalet sålda kameraindivider plus en hyfsad beräkning av det mörkertal som utgörs av kameraägare som inte vet om att deras kameror är felställda. De kanske kör med en 15-85/3.5-5.6 och då är det svårt att avgöra många gånger. Speciellt om huvudmotiven hamnat inom skärpeplanet trots att det kanske föreligga bak- eller framfokus.
Men det är ju upp till individen att själv uppleva problemen och i vilken grad dessa upplevs.
Så vi kan väl lämna denna diskussion.
Jag förstår vad du menar, men jag ställer mig fortfarande lite undrande över det stora antal mail jag mottagit från bl a 7D-ägare med bifogade bildexempel där de bett mig avgöra om kameran är okej eller inte. Så skicklig är jag inte att jag kan avgöra det om jag inte har tillgång till exakt under vilka omständigheter testbilderna kommit till.
I vissa fall finns absolut inget fel, i andra grava fel, några direkta handhavande fel. Och slutligen "fel" där kamerahuset legat inom toleransen med kanske -4 i fokus och kombinerats med ett objektiv som också legat inom feltoleransen fast med -4,5. Summan blir -8,5 och då ser det inte så bra ut.
MVH//Lennart